Gå til innhold

Hadde du varslet vedkommende eller barnevern i denne situasjonen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt forslag å gi de litt mer tid. De har vel bodd her ca 5 mnd nå.

ts

Anonymkode: 0fd5c...727

Gi dem litt tid? Har du fasit på hvor mye tid folk trenger? Kan du ikke ta vare på dine egne barn istedenfor å bry deg med andre?

Anonymkode: 528cd...45e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er virkelig ikke deres sak.

Forslag: Dere lever deres liv og lar andre leve sine.

Anonymkode: b7843...171

Og dette er hvorfor krenking av barn får fortsette i årevis. Folk bryr seg ikke om annet enn seg og sitt! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisada skrev:

Og dette er hvorfor krenking av barn får fortsette i årevis. Folk bryr seg ikke om annet enn seg og sitt! 

Det er ting man skal bekymre seg over og ting folk føler for å «bekymre» seg over. Irettesetting er ikke omsorgssvikt, det handler om å sette klare grenser og noen barn trenger å bli irettesatt ofte hvis de utagerer av forskjellige grunner, bl.a pga miljøskifte i forbindelse med flytting. 

Med din logikk bør alle foreldre i Norge meldes inn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ting man skal bekymre seg over og ting folk føler for å «bekymre» seg over. Irettesetting er ikke omsorgssvikt, det handler om å sette klare grenser og noen barn trenger å bli irettesatt ofte hvis de utagerer av forskjellige grunner, bl.a pga miljøskifte i forbindelse med flytting. 

Med din logikk bør alle foreldre i Norge meldes inn.

Ja med din logikk bør alle som irettesetter barn på en skadelig måte få veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro de hørte etter to stk barnepsykiatere. 

Jeg dveler med tanken fordi det kan være noe med at de er kommet til ny plass. Ny baby i hus, skolestart, ny barnehage. Vil tro stefar er ganske ny i familien også. 
I tillegg er det våre naboer, ikke gøy å komme «på kant» med de sånn i starten. 

Må legge til at det ikke er bare seksåringen som får høre det, stefar oppfører seg likt for begge barna. 

Hadde du helst ville hørt det direkte fra oss naboer?

ts

De blir nok sure men kanskje dette kan sette igang noen refleksjoner. Uavhengig om de gir dere "rett" så er det jo ganske ille når naboene reagerer. 

Anonymkode: 2c568...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha her leker vi og tøyser og hyler og ler.Mon tro hva naboene tenker. I tilegg diagnoser som gjør at det er raserianfall til tider.

Vil tro det er bedre å snakke med naboene først ,kanskje er det en forklaring der eller kanskje du bare hører den ene negative tingen og ikke de 50andre positive tingene? Kanskjr de får en oppvekker å prøver å få alt på skinner igjen ..Lite søvn ,flere barn og nytt sted osv kan man bli sliten av.

Enkelte er veldig flink å oppdra andre sine enn de er med sine egne(svigermødre ofte..). 

Anonymkode: b23ae...e96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være lurt å ringe helsestasjon eller barnevern å høre hva du som medmenneske kan gjøre. Ikke nødvendigvis anmelde. 

Er veldig for at man skal ta barn i forsvar for å avdekke omsorgssvikt.

Etter 5 mnd er det nok av tid til å få inn rutiner og bli husvarm, så om det er fullstendig kaos og voldsomme stemmer i tid og utid syns jeg det er godt du har et øye med situasjonen. 

Barna først. Så kan de voksne bli så fornærma de bare orker.

Anonymkode: 11a66...28a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Vil tro de hørte etter to stk barnepsykiatere. 

Jeg dveler med tanken fordi det kan være noe med at de er kommet til ny plass. Ny baby i hus, skolestart, ny barnehage. Vil tro stefar er ganske ny i familien også. 
I tillegg er det våre naboer, ikke gøy å komme «på kant» med de sånn i starten. 

Må legge til at det ikke er bare seksåringen som får høre det, stefar oppfører seg likt for begge barna. 

Hadde du helst ville hørt det direkte fra oss naboer?

ts

Begge barna? Er det ikke tre barn naa? 

Anonymkode: 3576c...6de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge barna? Er det ikke tre barn naa? 

Anonymkode: 3576c...6de

Kanskje stefaren ikke bruker kjeft mot den nyfødte? Er vel ikke akkurat så vanlig å kjefte på en nyfødt.

Anonymkode: 31f48...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å se at du får så mange svar fra barnevernshatere. Det verste som finnes er mennesker som har nok med seg og sitt. Slik kunne blant annet Kristoffer-saken skje. Hvis du er bekymret, så melder du fra. Barnevernet gjør undersøkelser hvis de tenker det er nødvendig. Du skal ikke gjøre den vurderingen selv. Så kan de sette inn tiltak ved behov. 

Kan for øvrig fortelle om min opplevelse. Jeg meldte for en tid tilbake bekymring om mine naboer, som hadde mange barn. Jeg hadde som dere også bare følelsen av noe ikke var helt som det skulle. Jeg var ikke den eneste som meldte fra, det vet jeg. Det endte til slutt med omsorgsovertakelse for alle barn, fordi det viste seg at de ble både slått og seksuelt mishandlet hjemme. Og jeg hadde ikke noe konkret å gå på, kun små observasjoner, slik som dere.  Ikke sitt på gjerdet og vær en av dem som så, men ikke gjorde noe. Du kan være den ene❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Har fått nye naboer som flyttet hit tidlig i sommer. Det er et ungt par hvor hun har to barn fra før og var høygravid med deres felles første. De to barna er 2 og 6 år gamle.

Det er fint å se de har regler og vi hører kanskje vel ofte når foreldrene er bestemte. Men det vi reagerer på er at det er mye kjefting, lite oppmuntrende og støttende ord.  

Seksåringen er lite hjemme, vil helst være hos de andre barna. Har vært en del her også. Jeg reagerer på ordbruk, fraværende høflighet og generelt dårlig folkeskikk. Foreldrene lar han bare være.

Stefar ser ut til å bry seg vel mye, å tar stor kontroll, mye mer enn mor. Han kjefter og barna gråter og ja, vi får helt vondt av å høre på.

Vi har som par snakket sammen om at dette og mye mere til, er vondt å se/høre på. At dette er utover normalen og lurer på hvordan de har det hjemme, når dette er noe vi hører ute. Hvordan har de små barna det og hvordan er deres psyke. 

Hva ville dere ha gjort?

Dette bør barnevernet definitivt undersøke. Det du beskriver er psykisk mishandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Dette er virkelig ikke deres sak.

Forslag: Dere lever deres liv og lar andre leve sine.

Anonymkode: b7843...171

Nei, det er ikke slik det fungerer. Barn er fullstendig forsvarsløse, og trenger hjelp hvis foreldrene ikke tar godt vare på dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg magefølelsen din! Snakk med foreldrene, uten å si "jaggu kjefter dere mye" liksom. Men jeg ville ikke lukket ører og øyne, i verste fall mishandler de barna og det er du som desverre blir sittende med samvittigheten hvis noe skjer 

Anonymkode: 43f92...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fiske litt hos den eldste om han er på besøk om korleis han har det? Om korleis det var å flytte? Om det er kjekt å bu to plassa osv? Og så invitere mammaen med på gåtur? Snakke litt hverdagslig med ho, om korleis ho har det? Korleis det er å få et barn til med en ny? Sei at du føler dei virka slitne, om det er noko dere kan hjelpe til med? Evt ta opp observasjoner av 6 åringen ? Med mindre 6 åringen sin uttaleser er så på kanten at det er å gå direkte til barnevernet? Men prøv å skap ein dialog , så heller vurder. Men ikkje slepp taket i det! Barn kan ikkje forsvare seg sjølv og då er det vi vaksne si oppgåve og melde fra når ting ikkje er som de skal :) Lykke til ! 

Anonymkode: 9d321...3bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2019 at 6:16 PM, AnonymBruker said:

Har fått nye naboer som flyttet hit tidlig i sommer. Det er et ungt par hvor hun har to barn fra før og var høygravid med deres felles første. De to barna er 2 og 6 år gamle.

Det er fint å se de har regler og vi hører kanskje vel ofte når foreldrene er bestemte. Men det vi reagerer på er at det er mye kjefting, lite oppmuntrende og støttende ord.  

Det er vel ikke rart. Gråting og kjefting skaper mye mer bråk enn komplimenter. Du hører ikke alt de sier gjennom veggene eller ute på lekeplassen. Det er lett å misforstå.

Jeg mener generelt sett at det er problematisk når naboer angiver hverandre. Naboer kjenner ikke hverandre godt nok, det er lett å overdrive hvis man ikke liker naboen. Det skaper også et amgiversamfunn og folk blir redd for hverandre.

La saken ligge og lev ditt eget liv.

Anonymkode: 7594c...43f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker for mange svar og forskjellige konkrete råd!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt fra til helsesøster i et lignende tilfelle. Sa at jeg var bekymret og trodde foreldrene trengte støtte og veiledning. Det viste seg å være nok.

Anonymkode: 0d35c...f58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mammaen som bodde under oss i blokka hylte og skreik på barna sine konstant. Jeg tok kontakt med barnevernet og de tok barna. Eldste gutten på 14 ble sendt til faren/familien hans på andre siden av landet. De to yngste havnet sammen i fosterhjem (5&1år) alle hadde forskjellige fedre. Fedrene til de to yngste var utviste innvandrere fra øst-Europa og Afrika. 

Anonymkode: e2063...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke rart. Gråting og kjefting skaper mye mer bråk enn komplimenter. Du hører ikke alt de sier gjennom veggene eller ute på lekeplassen. Det er lett å misforstå.

Jeg mener generelt sett at det er problematisk når naboer angiver hverandre. Naboer kjenner ikke hverandre godt nok, det er lett å overdrive hvis man ikke liker naboen. Det skaper også et amgiversamfunn og folk blir redd for hverandre.

La saken ligge og lev ditt eget liv.

Anonymkode: 7594c...43f

Det er omvendt. Det man ser offentlig er sannsynligvis bare en brøkdel av det de stakkars barna må gjennomgå når ingen ser eller hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...