Gå til innhold

Hvorfor E-6 satsning i Oslo? Jeg trodde E-18 var viktigere.


I Grosny

Anbefalte innlegg

Jeg leste dette på NRK: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kaller-statens-motorveiplaner-en-krigserklaering-1.14764205

Staten mener 7 veier er så viktige at de vil ha styringa, hvorav E-6 utbygging i Ryenområdet er viktigst i Oslo. Jeg forstår ikke det, fordi jeg oppfatter E-6 som noenlunde framkommelig. Jeg mener at kapasiteten på E-18 Oslo-Asker er mye verre og at det er der vi bør forbedre. Tar jeg feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oppfatter både Ring 3 sørover ved Ryen mot Follo, E6 nordover ved Alnabru mot Romerike og E18 vestover mot Asker som underdimensjonerte. I tillegg til at folk ikke klarer å kjøre riktig på de veiene. Alle de veiene bør oppgraderes.

En veldig enkel fix, er å gjøre som i London. Fjerne veiskulderen og med det ha et ekstra kjørefelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten må ta styringa fra nissene i Oslo og utvide, utbygge og fikse både E6, E18 og alle andre veier av nasjonal betydning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt skrev:

Staten må ta styringa fra nissene i Oslo og utvide, utbygge og fikse både E6, E18 og alle andre veier av nasjonal betydning.

WOW! Noe vi kan være udelt enig i 🙂 

Jeg tror grunnen til at Regjeringen prioriterer E6 før E18, er at E6 kanalen handler om internasjonal transport nordover. Og Statens veivesen ønsker internasjonal trafikk vest og sør  til å gå i oslofjord tunnellen, evt framtidig bro. 

E18 kanalen er mye mer smertefull, fordi den er mye mer fokusert på pendlere, så Statens hjemmel for å ta over styringen er mye svakere enn der man kan fokusere på infrastrukturelle transportbehov.

Og ALLE skjønner at man ikke kan fortsette å stimulere for transport gjennom Oslo. Sånn sett skjønner jeg ikke hvorfor de ikke  trekker E6 lenger Øst. Strekk den over Enebakk. La dagens E6 inn mot Oslo bli fylkesvei. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Drizzt skrev:

Staten må ta styringa fra nissene i Oslo og utvide, utbygge og fikse både E6, E18 og alle andre veier av nasjonal betydning.

Du pisser på flere hundre år med demokrati hvis du mener at bystyret i Oslo skal overkjøres av staten. Jeg stemmer Høyre, har alltid stemt Høyre, men man må da for faen respektere en demokratisk valgt forsamling. Så kan man heller forsøke å få gjennom meningene sine i en demokratisk korrekt kanal. 

Du mener det er slik nå. Neste gang overkjøres demokratiet i en sak du er uenig i. Da tror jeg pipa di må stemmes igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Drizzt said:

Staten må ta styringa fra nissene i Oslo og utvide, utbygge og fikse både E6, E18 og alle andre veier av nasjonal betydning.

Det vi ser nå, er en snurt regjering, som prøver å lage f-skap i alle "røde" kommuner. Og det vil si de fleste kommunene. Ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Druid skrev:

WOW! Noe vi kan være udelt enig i 🙂 

Jeg tror grunnen til at Regjeringen prioriterer E6 før E18, er at E6 kanalen handler om internasjonal transport nordover. Og Statens veivesen ønsker internasjonal trafikk vest og sør  til å gå i oslofjord tunnellen, evt framtidig bro. 

E18 kanalen er mye mer smertefull, fordi den er mye mer fokusert på pendlere, så Statens hjemmel for å ta over styringen er mye svakere enn der man kan fokusere på infrastrukturelle transportbehov.

Og ALLE skjønner at man ikke kan fortsette å stimulere for transport gjennom Oslo. Sånn sett skjønner jeg ikke hvorfor de ikke  trekker E6 lenger Øst. Strekk den over Enebakk. La dagens E6 inn mot Oslo bli fylkesvei. 

 

 

Jeg skjønner hvorfor E6 er viktig, men E18 er mer enn pendling. Det er hovedpulsåra til Sørlandet og alle og alt som kommer derfra eller reiser dit. Ja, mange pendlere t.o.m. fra Tønsberg som jobber i Oslo, men så lenge jobbene er sentralisert i Oslo og man ikke finner aktuelle stillinger utenfor (sånn er det i mange bransjer), så er E18 minst like viktig som E6. Jeg har kjørt i rushtida fra Tønsberg til Oslo og litt før Drammen starter køene som blir bare verre mot Asker og umulige ved Bærum før de løsner litt på Lysaker (mange som svinger til høyre mot Fornebu). 

 

Hadde Oslo nissene vært opptatt av miljø og klima, ville de absolutt gått for E18 løsningen. Jo lengre biler står i kø, jo mer forurensning blir det. Rett utenfor Oslo. Så ikke bære Asker og Bærum som puster det, Oslo nissene puster det også.

 

11 timer siden, sumyherbst skrev:

Du pisser på flere hundre år med demokrati hvis du mener at bystyret i Oslo skal overkjøres av staten. Jeg stemmer Høyre, har alltid stemt Høyre, men man må da for faen respektere en demokratisk valgt forsamling. Så kan man heller forsøke å få gjennom meningene sine i en demokratisk korrekt kanal. 

Du mener det er slik nå. Neste gang overkjøres demokratiet i en sak du er uenig i. Da tror jeg pipa di må stemmes igjen.

Nei, jeg pisser ikke på demokratiet. Jeg pisser på nissenes arroganse og fullstendig mangel av oversikt over det store bildet. E18 er ikke noe Oslo kan og bør bestemme alene eller ha det siste ordet om. Å gjøre det som er bra for store deler av landet er ikke å pisse på demokratiet i hovedstaden. 

6 timer siden, T-Rex skrev:

Det vi ser nå, er en snurt regjering, som prøver å lage f-skap i alle "røde" kommuner. Og det vil si de fleste kommunene. Ikke bra.

Virkelig? Det var en ganske alternativ tolkning av situasjonen. Er du sikker på at E18-Oslo skandalen skyldes at det er en rød kommune?

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at jernbanen må oppgraderes. Men når halve vinteren er det buss for tog mange strekninger, spesielt mot og fra Oslo, er det ikke fristende å bruke toget. Siden jeg flyttet til Norge for en del år siden så har det vært problemer med toget hver eneste vinter. Hadde det vært fungerende jernbane hele året, ville det vært færre biler på veiene. Nå er det bare ønsketenkning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg skjønner hvorfor E6 er viktig, men E18 er mer enn pendling. Det er hovedpulsåra til Sørlandet og alle og alt som kommer derfra eller reiser dit. Ja, mange pendlere t.o.m. fra Tønsberg som jobber i Oslo, men så lenge jobbene er sentralisert i Oslo og man ikke finner aktuelle stillinger utenfor (sånn er det i mange bransjer), så er E18 minst like viktig som E6. Jeg har kjørt i rushtida fra Tønsberg til Oslo og litt før Drammen starter køene som blir bare verre mot Asker og umulige ved Bærum før de løsner litt på Lysaker (mange som svinger til høyre mot Fornebu). 

 

Hadde Oslo nissene vært opptatt av miljø og klima, ville de absolutt gått for E18 løsningen. Jo lengre biler står i kø, jo mer forurensning blir det. Rett utenfor Oslo. Så ikke bære Asker og Bærum som puster det, Oslo nissene puster det også.

 

Nei, jeg pisser ikke på demokratiet. Jeg pisser på nissenes arroganse og fullstendig mangel av oversikt over det store bildet. E18 er ikke noe Oslo kan og bør bestemme alene eller ha det siste ordet om. Å gjøre det som er bra for store deler av landet er ikke å pisse på demokratiet i hovedstaden. 

Virkelig? Det var en ganske alternativ tolkning av situasjonen. Er du sikker på at E18-Oslo skandalen skyldes at det er en rød kommune?

Jeg tror egentlig Oslo er litt for grønn. Bilismeideen til Oslo er at om man saboterer bilismen så vil den reduseres, og utslipp og svevestøv fra biler vil reduseres. Derfor vil Oslo strupe E-18.  Oslo er landets hovedstad, og med det følger det også et ansvar for tilgjengelighet. Sabotering av bilismen er ikke bra, og jeg tror heller ikke det er sunt med all kø-eksosen.

Kollektivsatsning, og billig kollektivtrafikk kan konkurrere ut en del biltrafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Drizzt skrev:

Enig at jernbanen må oppgraderes. Men når halve vinteren er det buss for tog mange strekninger, spesielt mot og fra Oslo, er det ikke fristende å bruke toget. Siden jeg flyttet til Norge for en del år siden så har det vært problemer med toget hver eneste vinter. Hadde det vært fungerende jernbane hele året, ville det vært færre biler på veiene. Nå er det bare ønsketenkning. 

Forutsetningene må være at toget faktisk går, enig i det, et problem kan være at NSB har blitt splittet i så mange nye selskaper at ansvaret smuldrer bort

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Apis skrev:

Forutsetningene må være at toget faktisk går, enig i det, et problem kan være at NSB har blitt splittet i så mange nye selskaper at ansvaret smuldrer bort

Ansvaret har aldri vært mer klart.
 

I det siste året har man hatt ett titalls saker alene, og aldri før i jernbanens historie har det vært klarere og mer målrettet ansvarsavklaringer og synliggjøring av underliggende årsaker. 
 

I alle år har jernbanen i Norge forvitret fordi NSB kunne stille opp å pulverisere enhver rettmessig kritikk med å henvise til budsjetter og tildelinger. I de siste sakene har vær og en av dem dukket opp med ansvarlig og årsak.

Det finnes gode kritikker av oppsplittingen. Dette er demonstrativt ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Ansvaret har aldri vært mer klart.
 

I det siste året har man hatt ett titalls saker alene, og aldri før i jernbanens historie har det vært klarere og mer målrettet ansvarsavklaringer og synliggjøring av underliggende årsaker. 
 

I alle år har jernbanen i Norge forvitret fordi NSB kunne stille opp å pulverisere enhver rettmessig kritikk med å henvise til budsjetter og tildelinger. I de siste sakene har vær og en av dem dukket opp med ansvarlig og årsak.

Det finnes gode kritikker av oppsplittingen. Dette er demonstrativt ikke en av dem.

Toget det går som aldri før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.11.2019 den 13.04, Apis skrev:

Toget det går som aldri før?

Strengt tatt ja.

Det har ikke blitt mye dårligere; man har bare faktisk kunne satt noen til veggs, og man har klart å synliggjøre hvor problemet faktisk hører hjemme.

Vi kommer til å få nye problemer: operatør kontrakten på sør kommer til å feile. Men SJ på Nord kan komme til både å bedre tilbudet der, OG frigi materiell til Bergensbanen.

Vi må nok leve med Bane NOR sin inkompetanse, men nå er de under overvåking; de kommer ikke til å slippe unna en slik katastrofe igjen. Og det har alltid vært normalen.

Og helt til i år, har man trodd at jernbanedirektoratet var uten ansvar i markedsstyrte beslutninger. Men tror du ikke pressen kunne avdekke at de pisset i brønnen?

(Sånn sett er det frustrerende at de eneste delene av jernbanen vi ikke får gjort noe med, er den som tydeligvis trenger mest konkurranse)

(og hvis vi er heldig, kan Norge komme til å eksportere jernbaneløsning i framtiden. En av den internasjonale jernbaneverdens største svakheter, er at det finnes ikke noe internasjonalt bilettregistrator, sånn som amadeus for fly. Billettsystemene er veldig nasjonale. Entur har snart bygd opp ett helt system som bør kunne gjøre denne jobben.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en vei A blir prioritert i stedet for vei B kan ha med å gjøre at "noen" med eiendom/eierinteresser langs A kjenner beslutningsklientellet og følgelig betaler bedre under bordet enn motparten langs vei B.
Det er ikke tilfeldig at Eva Joly har snakket om korrupsjonsnivået i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDG i Oslo gjør alt de kan for blokkere oppgradering av e18, som har vært planlagt i sikkert rundt 20 år.  Pluss de vil stenge hele sentrum for privatbiler, fjerne tusenvis av parkeringsplasser osv. Hundre å ørten nye bomstasjoner og gud veit hva annet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.11.2019 den 11.09, sumyherbst skrev:

Du pisser på flere hundre år med demokrati hvis du mener at bystyret i Oslo skal overkjøres av staten. Jeg stemmer Høyre, har alltid stemt Høyre, men man må da for faen respektere en demokratisk valgt forsamling. Så kan man heller forsøke å få gjennom meningene sine i en demokratisk korrekt kanal. 

Du mener det er slik nå. Neste gang overkjøres demokratiet i en sak du er uenig i. Da tror jeg pipa di må stemmes igjen.

De fleste som bor i Oslo har IKKE stemt MDG. Likevel får MDG herje fritt og ødelegge byen vår. Det er på tide at noen griper inn. Det bygges sykkelveier overalt mens viktigere ting forfaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Purple Basil skrev:

De fleste som bor i Oslo har IKKE stemt MDG. Likevel får MDG herje fritt og ødelegge byen vår. Det er på tide at noen griper inn. Det bygges sykkelveier overalt mens viktigere ting forfaller. 

Sånn funker demokratiet. At du faktisk mener at noen bør "gripe inn" er livsfarlig for demokratiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, sumyherbst skrev:

Sånn funker demokratiet. At du faktisk mener at noen bør "gripe inn" er livsfarlig for demokratiet. 

Det som er livsfarlig er når et lite parti nærmest får herje fritt og ødelegge for alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, sumyherbst said:

Sånn funker demokratiet. At du faktisk mener at noen bør "gripe inn" er livsfarlig for demokratiet. 

Det er helt riktig! 
Det er så mye anti-demokrati holdninger som er i vinden nå, at det er til å spy av. 
 

Personlig liker jeg ikke MDG, jeg bor ikke i Oslo, men de EE veldig tydelige i sin politikk og sine prioriteringer. De sto til valg og mange stemte på den. Derfor står det så ille til for bilistene i Oslo. Det skal ikke gripes inn på andre måter enn ved valgkamp, og politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...