Gå til innhold

Hvorfor E-6 satsning i Oslo? Jeg trodde E-18 var viktigere.


I Grosny

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Purple Basil skrev:

Det som er livsfarlig er når et lite parti nærmest får herje fritt og ødelegge for alle andre. 

De har 15,3% og er tredje størst i Oslo. Det er ikke lite. Hvis du tror MDG bestemmer alt, bør du tilbake til samfunnsfagsundervisningen på ungdomsskolen. MDG samarbeider med andre partier for å få flertall i sakene sine. Som regel SV og Ap, men Høyre, Rødt, Frp og andre partier stemmer også likt som MDG i andre saker. 

Nå mener du at "noen bør gripe inn". Hva sier du når det er politikken du er enig i som blir stoppet fordi noen som mener de vet bedre enn et demokratisk flertall? Holdningen til dette er totalitær og passer mye bedre inn i et russisk eller kinesisk regime. Ikke i et moderne demokrati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, sumyherbst skrev:

De har 15,3% og er tredje størst i Oslo. Det er ikke lite. Hvis du tror MDG bestemmer alt, bør du tilbake til samfunnsfagsundervisningen på ungdomsskolen. MDG samarbeider med andre partier for å få flertall i sakene sine. Som regel SV og Ap, men Høyre, Rødt, Frp og andre partier stemmer også likt som MDG i andre saker. 

Nå mener du at "noen bør gripe inn". Hva sier du når det er politikken du er enig i som blir stoppet fordi noen som mener de vet bedre enn et demokratisk flertall? Holdningen til dette er totalitær og passer mye bedre inn i et russisk eller kinesisk regime. Ikke i et moderne demokrati. 

MDG er et lite parti i forhold til Ap og Høyre, og på landsbasis er det enda mindre. Det er større enn andre små partier, men de fleste i dette landet eller i Oslo stemte ikke MDG. Det at AP og andre partier sleiker dem oppetter ryggen forandrer ikke saken for min del. Retorikken til en del MDG'ere er like totalitær som du beskylder meg for å være. Jeg på min side blir skremt over at enkelte synes det er greit hvordan et parti kan ødelegge for så mange mennesker, og da snakker jeg ikke bare om bompenger og bil. De har en del andre gufne saker på CV'n og. Søppelsaken er en av dem, hvor tusenvis av lovbrudd på arbeidsmiljøloven ble begått, hvor folk ble pisket rundt til alle døgnets tider. 

Ja, jeg er glad (!) for at Staten kan velge å gripe inn i enkelte tilfeller, når noen går for langt. Staten er også valgt av folket. At forskjellige "instanser" holder hverandre i ørene er ikke annet enn bra. Nazistene kom til makt på lovlig vis de også, og jeg kan tenke meg at det sitter noen millioner mennesker rundt omkring som skulle ønske at noen hadde stoppet faenskapet mens de kunne. Hva gjør du dersom det i fremtiden skulle dukket opp et lignende parti, og dette partiet gjorde det bra? Hadde du jublet da, kun fordi det er det mest demokratiske å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Purple Basil skrev:

MDG er et lite parti i forhold til Ap og Høyre, og på landsbasis er det enda mindre. Det er større enn andre små partier, men de fleste i dette landet eller i Oslo stemte ikke MDG. Det at AP og andre partier sleiker dem oppetter ryggen forandrer ikke saken for min del. Retorikken til en del MDG'ere er like totalitær som du beskylder meg for å være. Jeg på min side blir skremt over at enkelte synes det er greit hvordan et parti kan ødelegge for så mange mennesker, og da snakker jeg ikke bare om bompenger og bil. De har en del andre gufne saker på CV'n og. Søppelsaken er en av dem, hvor tusenvis av lovbrudd på arbeidsmiljøloven ble begått, hvor folk ble pisket rundt til alle døgnets tider. 

Ja, jeg er glad (!) for at Staten kan velge å gripe inn i enkelte tilfeller, når noen går for langt. Staten er også valgt av folket. At forskjellige "instanser" holder hverandre i ørene er ikke annet enn bra. Nazistene kom til makt på lovlig vis de også, og jeg kan tenke meg at det sitter noen millioner mennesker rundt omkring som skulle ønske at noen hadde stoppet faenskapet mens de kunne. Hva gjør du dersom det i fremtiden skulle dukket opp et lignende parti, og dette partiet gjorde det bra? Hadde du jublet da, kun fordi det er det mest demokratiske å gjøre? 

Jeg synes det er nytteløst at vi skal krangle om hva som er et stort eller lite parti. 15,3 er definitivt ikke lite, men det er mindre enn H og Ap. 

Ingen partier "sleiker hverandre opp etter ryggen". De samarbeider og inngår kompromisser. Taper noen slag for å vinne det andre. Sånn fungerer systemet. Søppelsaken er et problem i renobasjonsetaten i Oslo, hvor Berg sitter som øverste leder gjennom sin rolle i byrådet. At dette er problematisk for MDG er jeg helt enig i, men partiet har aldri gått inn for å bryte arbeidsmiljøloven aktivt. Dessuten er den saken komplett irrelevant i vår debatt. 

Staten er ikke valgt av folket. Stortingspolitikerne er valgt av folket. Det er ikke det samme. Den vesentlige forskjellen er dog at vi har tre nivåer av demokrati i Norge, og at det øverste går inn og styrer over lokaldemokratiet er definitivt problematisk. Jeg er helt enig med deg - veiene i og rundt byen bør utvides og oppgraderes. Men jeg har også respekt for demokratiet. 

Når du skriver om jubel, viser du jo at du ikke er i stand til å gjennomføre en saklig debatt. Jeg jubler ikke for MDG. Jeg stemmer høyre. Jeg har bare en kraftig ryggmargsrefleks som spenner seg hver gang jeg ser demokratiet kompromisseres. Og for å slå beina av det latterlige Hitlerargumentet ditt - Hitler var folkevalgt, men det han bedrev valgkamp på var noe ganske annet enn det han endte opp med å gjøre. 

Jeg har nok respekt for demokratiet til ikke å ville gripe inn i noe som helst, nei. Vi har velfungerende politiske kanaler og de bør vi følge. Dersom det skulle komme et totalitært parti med flertall i Stortinget, hvilket jeg aldri tror vil skje, ville jeg heller forsøkt å slå dem på en annen måte. Og heldigvis er landet fullt av lover og regler som gjør at man ikke kan gjøre hva faen man vil, selv med politisk flertall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...