AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #41 Skrevet 4. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden automat i praksis var et handikap førerkort frem til 2005. Men idag tydeligvis er normalen. Er folk blitt motorisk svakere og har litt vanskeligere for det. Hadde man spurt ei jente på 18 i 1985 om hun skulle ta automatlappen ville hun ikke forstått spørsmålet. Hun var jo ikke funksjonshemmet. Dvs kvinner på 50 fikser lett det dagens tenåringsjenter sliter med. Hva skjer egentlig..... ? Akkurat når ble dette ansett som vanskelig og hvorfor? Anonymkode: 40068...e65 Men jeg er ikke atten! Jeg er en tobarnsmor som ikke kan bruke 100 timer på mengde kjøring , og gå rett opp til prøve. 100 timer er faktisk anbefalt. Jeg har lange opphold osv osv. Blir nervøs, fordi jeg er eldre enn en bilgal tenåring. Anonymkode: 2f385...fd7 1
Marieeeee Skrevet 4. november 2019 #42 Skrevet 4. november 2019 På 2.11.2019 den 19.35, AnonymBruker skrev: Ta lappen med automat. Tok førerkortet som 40 åring, da med automat gir. Har aldri hatt bruk for noe annet. Synes det er rart med folk som mener automat for er en "halv" lapp. En kommer seg fra A til B. Det er det viktigste for meg. Anonymkode: f2450...d04 Jeg kaller det et halvt sertifikat fordi man ikke kan kjøre alle biler. Det er jo selvsagt bedre enn ikke lappen i det hele tatt.
Brimi Skrevet 4. november 2019 #43 Skrevet 4. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på arbeidsgiver. Kommuner og hjemmesykepleie kjøper billigst mulig. Typisk liten VW caddy med stoffseter og manuell. Leiebil er ofte billigutgaver. Campingbiler, yrkesbiler osv osv. På min jobb har vi leaset varebil med manuell. Men det er klart at så lenge det finnes det som ordner det så er det jo ikke noe problem. Anonymkode: 40068...e65 Her jeg bor har hjemmesykepleien Toyota Yaris. Det blir nok normen i arbeidslivet etterhvert å ha automatbiler.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #44 Skrevet 4. november 2019 Gruer meg til å dra på butikken etterpå. Kan jo potensielt møte på en haug av sjåfører som «kan kjøre» selv om de ikke klarer å bestå oppkjøringa 😱 Hva skal vi egentlig med kjøreskoler? Trenger vi førerkort som bevis på at vi kan kjøre? Ifølge Ts kjører hun jo like bra som alle med førerkort, så da må da det være bare bortkasta. Anonymkode: 1985f...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #45 Skrevet 4. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gruer meg til å dra på butikken etterpå. Kan jo potensielt møte på en haug av sjåfører som «kan kjøre» selv om de ikke klarer å bestå oppkjøringa 😱 Hva skal vi egentlig med kjøreskoler? Trenger vi førerkort som bevis på at vi kan kjøre? Ifølge Ts kjører hun jo like bra som alle med førerkort, så da må da det være bare bortkasta. Anonymkode: 1985f...ba5 Jeg blir nervøs, jeg består ikke , men jeg sier at jeg kjører bra nok til å ha mannen ved siden og faktisk kjøre med barna hit og dit. Aldri kommet i farlige situasjoner, jeg kan jo også teorien. Anonymkode: 2f385...fd7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #46 Skrevet 4. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Gruer meg til å dra på butikken etterpå. Kan jo potensielt møte på en haug av sjåfører som «kan kjøre» selv om de ikke klarer å bestå oppkjøringa 😱 Hva skal vi egentlig med kjøreskoler? Trenger vi førerkort som bevis på at vi kan kjøre? Ifølge Ts kjører hun jo like bra som alle med førerkort, så da må da det være bare bortkasta. Anonymkode: 1985f...ba5 Det riktige spørsmålet burde være, trenger vi egentlig oppkjøringa? Burde ikke være nok med å ta alle obligatoriske timer med lærer? Det er jo sertifikat man får, ikke en diplom. 😈 Anonymkode: 853bd...b5e
Gjest Albbas Skrevet 4. november 2019 #47 Skrevet 4. november 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer jo an på arbeidsgiver. Kommuner og hjemmesykepleie kjøper billigst mulig. Typisk liten VW caddy med stoffseter og manuell. Leiebil er ofte billigutgaver. Campingbiler, yrkesbiler osv osv. På min jobb har vi leaset varebil med manuell. Men det er klart at så lenge det finnes det som ordner det så er det jo ikke noe problem. Anonymkode: 40068...e65 Ts har greid seg uten lappen i 12 år, det virker ikke som hun har en jobb hvor hun trenger bil. Det har ikke jeg heller.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #48 Skrevet 5. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det riktige spørsmålet burde være, trenger vi egentlig oppkjøringa? Burde ikke være nok med å ta alle obligatoriske timer med lærer? Det er jo sertifikat man får, ikke en diplom. 😈 Anonymkode: 853bd...b5e Typisk nett troll. Dere forstår ikke det menneskelige her , og at jeg ikke mangler noe. Anonymkode: 2f385...fd7
ntrane Skrevet 5. november 2019 #49 Skrevet 5. november 2019 Billappen er heldigvis ikke en menneskerett. Har ei veninne som ikke får det til, og burde heller ikke ha. Å kjøre bil og ferdes i trafikken er ikke for alle. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #50 Skrevet 5. november 2019 Jeg var 44 år når jeg tok lappen (brukte ikke mange år på det, kom bare sent i gang), og da tok jeg på automat. Alle bilene jeg skal kjøre er automat og jeg ble rådet til det for å få mindre å tenke på. Jeg tenker at det ikke er noe nederlag, jeg ville prøvd det, kan jo være det som skal til for at du er roligere under oppkjøring og får bedre flyt. Lykke til! Anonymkode: d6c32...a99
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #51 Skrevet 5. november 2019 Ender nok opp med automatg... Bra det ikke var automatgevær, puh! Anonymkode: e00c5...66e
spegel Skrevet 5. november 2019 #52 Skrevet 5. november 2019 Herlighet som folk oppfører seg her! 🙄 1. Å kun ta lappen på automat er helt ok. Nye biler lages oftest med automatgir, da det er både behagelig og trygt. De fleste som kjøper ny eller nyere bil nå, velger automat. Ingenting å skjemmes for. Så sant du ikke er avhengig av å kjøre andres biler i jobben din har det nada å si. 2. Når man øvelseskjører er det personen som sitter ved siden av som regnes som ansvarlig sjåfør. Det er hans/hennes ansvar å sørge for at evt barn i bilen er trygge. Han kan ikke overlate dette ansvaret til den som kjører. Derfor kan han miste lappen dersom han er påvirket av rusmidler, du kjører for fort, etc. Regner med at han da tar en vurdering om det er trygt for barna i bilen når ts kjører. Hadde det ikke vært trygt så ville nok ikke vedkommende heller sittet i bilen med ts i trafikken. Jeg hadde også barn i bilen noen få ganger når jeg kjørte med kjøreskole. Barnet var ikke mitt. 1
Gjest Anonym00001 Skrevet 5. november 2019 #53 Skrevet 5. november 2019 Hei TS. Dette minner meg om hvordan jeg var da jeg skulle ta "lappen" for over 30 år siden. Kjørte bra i kjøretimene, men på kjøretest på kjøreskolen og oppkjøring så "låste" det seg og jeg strøk med glans. Dette selv om kjørelæreren min uttalte at han ikke ville hatt betenkeligheter med å låne meg bilen sin privat. 😊 Fikk et råd fra noen om å ta 2 Globoid (ja lenge siden dette😂 ) ca en time før oppkjøring for å "roe ned" å klaret da å kjøre opp uten feil. Vet ikke om Paracet har helt de samme egenskapene, men skader nok ikke å prøve. Å automat blir jo mer og mer utbredt, så ikke se det som et nederlag å å kjøre opp med et. Lykke til😊
Commander Skrevet 5. november 2019 #55 Skrevet 5. november 2019 Mistenker at hele manuell vs automat problematikken har utspring hos trafikkskoler. Manuell var aldri et problem tidligere. Nå er det blitt det. Og dette har inntruffet omtrent samtidig som Audi, BMW og Mercedes omtrent ikke er å få kjøpt med manuell girkasse. Og de som finnes er tungsolgte brukt. Trafikkskolen ønsker litt gromme, støysvake og komfortabel biler som de kan selge igjen brukt. Og de må jo nødvendigvis kjøre bilene selv til og fra. Og de ønsker ikke å kjøpe 2 biler med forskjellige girkasser. De ønsker å spare penger selvfølgelig. Så de kjøper automatbil og overbeviser elevene om at de sparer penger, kjører bedre, står lettere på oppkjøringen og problematiserer noe som ikke var et problem tidligere. Så har alle fordelene med automat og hvor unødvendig manuelt gir er blitt kjøpt av elevene som bruker de samme argumentene ovenfor sine omgivelser og så har det blitt en sannhet. Det hele er et kostnadspørsmål for trafikkskoler.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #56 Skrevet 5. november 2019 På 4.11.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev: Siden automat i praksis var et handikap førerkort frem til 2005. Men idag tydeligvis er normalen. Er folk blitt motorisk svakere og har litt vanskeligere for det. Hadde man spurt ei jente på 18 i 1985 om hun skulle ta automatlappen ville hun ikke forstått spørsmålet. Hun var jo ikke funksjonshemmet. Dvs kvinner på 50 fikser lett det dagens tenåringsjenter sliter med. Hva skjer egentlig..... ? Akkurat når ble dette ansett som vanskelig og hvorfor? Anonymkode: 40068...e65 Hun ville ikke forstått spørsmålet fordi det ikke var vanlig å ha bil med automat gir i 1985. Nå derimot i 2019 er det meget vanlig. Jeg tror ikke at endel velger å ta lappen med automat fordi det nødvendig er for vanskelig. For noen er det jo det men for de fleste vil jeg tro at folk velger komfortable, billigere og enklere løsninger når disse er tilgjengelig. Dette gjorde man i 1985 såvel som idag. Menneskeheten måte å være på har forandret seg svært lite gjennom årene. Det er teknologien som forandrer seg . Hadde bilene når de først kom på markedet vært utstyrt med automatgir hadde ikke dette vært ett tema engang. Da ville alle ha sagt "hæ skal du ta førerkort med manuell gir??" "hvorfor det?". Ts har forsøkt og feilet med oppkjøring flere ganger. Hun begynner å bli godt voksen, har familie og barn og trenger dertil bil. Å anbefale henne å kaste bort flere timer og penger på å forsøke med manuelt er ett dårlig råd synes jeg. Dette ligger tydeligvis ikke for henne og det hun trenger er ett fremkomstmiddel som tar henne og familien fra A til B. Da hjelper det lite at i 1985 så var automatlappen noe handicappede tok. Alternativt kan man bruke resten av livet med å busse, fordi det er flaut å sertifikatet med automatgir men det er jo heller ikke så veldig fornuftig. Anonymkode: f2450...d04 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #57 Skrevet 5. november 2019 6 hours ago, Commander said: Mistenker at hele manuell vs automat problematikken har utspring hos trafikkskoler. Manuell var aldri et problem tidligere. Nå er det blitt det. Og dette har inntruffet omtrent samtidig som Audi, BMW og Mercedes omtrent ikke er å få kjøpt med manuell girkasse. Og de som finnes er tungsolgte brukt. Trafikkskolen ønsker litt gromme, støysvake og komfortabel biler som de kan selge igjen brukt. Og de må jo nødvendigvis kjøre bilene selv til og fra. Og de ønsker ikke å kjøpe 2 biler med forskjellige girkasser. De ønsker å spare penger selvfølgelig. Så de kjøper automatbil og overbeviser elevene om at de sparer penger, kjører bedre, står lettere på oppkjøringen og problematiserer noe som ikke var et problem tidligere. Så har alle fordelene med automat og hvor unødvendig manuelt gir er blitt kjøpt av elevene som bruker de samme argumentene ovenfor sine omgivelser og så har det blitt en sannhet. Det hele er et kostnadspørsmål for trafikkskoler. det er ikke min erfaring. Kjøreskoler har ofte bare en bil med automatgir, og ofte bare en lærer som kjører med automat. Og da er der også kjippeste bilen. Type, alle biler er BMW men med automat er det den minste Mazda. Det er det kjippeste med å ta lappen med automat, å finne skole og bil. Og jeg bor i Oslo! Anonymkode: 853bd...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #58 Skrevet 6. november 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: det er ikke min erfaring. Kjøreskoler har ofte bare en bil med automatgir, og ofte bare en lærer som kjører med automat. Og da er der også kjippeste bilen. Type, alle biler er BMW men med automat er det den minste Mazda. Det er det kjippeste med å ta lappen med automat, å finne skole og bil. Og jeg bor i Oslo! Det er min erfaring også fra da jeg hadde kjøretimer, bortsett fra at jeg kjørte en meget snasen BMW Men nå er det 6 år siden jeg tok lappen, kanskje de har kjøpt inn flere automatbiler siden da. Anonymkode: ab824...56a 1
Commander Skrevet 6. november 2019 #59 Skrevet 6. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: det er ikke min erfaring. Kjøreskoler har ofte bare en bil med automatgir, og ofte bare en lærer som kjører med automat. Og da er der også kjippeste bilen. Type, alle biler er BMW men med automat er det den minste Mazda. Det er det kjippeste med å ta lappen med automat, å finne skole og bil. Og jeg bor i Oslo! Anonymkode: 853bd...b5e https://www.atl.no/aktuelt/item/regelendring-apner-for-automat ATL har lenge jobbet for at automatgir skal bli hovedregelen https://www.bladet.no/nyheter/2018/02/22/Anbefaler-uerfarne-elever-å-kjøre-opp-til-automat-16142964.ece https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/22/195494251/trafikkskolene-vil-ha-automatgir-som-hovedregel Elevene sparer penger, det blir enklere for trafikkskolene og trafikksikkerheten øker, sier Orten. Trafikkskoler har pushet for automat lenge og de har nok en grunn for det utover trafikksikkerhet. Egen økonomi og logistikk er ikke nevnt som hovedgrunn. Men kjenner nok sjåførlærere og ser hvorfor. Mine barn måtte jobbe for å få manuellappen. Det var ikke måte på hvor vanskelig det var og den bilen med manuell girkasse var, kun en lærer som hadde slike timer og da måtte de vente osv.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #60 Skrevet 6. november 2019 21 timer siden, Trolljeger skrev: Kjører du rundt uten førerkort? Øver med mannen , ja Anonymkode: 2f385...fd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå