Gå til innhold

Ender nok opp med automatgir-lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt fint å ta sertifikat på manuelt gir, men jeg synes det høres rart ut at giring er så utfordrende etter årevis med øvelseskjøring og kjøretimer at det er det angivelig er eneste som hindrer deg fra å bestå oppkjøring.

Anonymkode: d5ef5...8b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerte også på at du øvelseskjører med barn i bilen, etter å ha faktisk STRØKET på oppkjøring TRE ganger. Det gjør man bare ikke, altså.

Jeg synes du høres ut som en usikker og dårlig sjåfør, uten at jeg kan vite det, selvfølgelig. Jeg vet ikke om å gå opp til automatgirlappen gir deg noe bedre sjanse til å bestå. Det er dessuten idiotisk hvis dere ikke allerede har en automatbil.

Jeg forstår ikke hvordan livet ditt kan ha vært så hektisk i TOLV år at du ikke har kunnet ha flere oppkjøringer på rad, dersom du mener at du strøk fordi du var høygravid eller fordi du giret for mye?

Anonymkode: 3d698...66c

Alle som mener dem «kan kjøre bil asså», er sannsynligvis dårlige sjåfører,

spesielt etter å ha strøket tre ganger,

total mangel på selvinnsikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen støtte her nei. Jeg har aldri gjort noen alvorlige feil nei. Er ikke det jeg stryker på. Ja er jeg som er sjåfør når vi skal ting. Skjerp dere da. 

Da trenger du ikke forstå det. Jeg har hatt flere års opphold. Jeg kjører ikke som en bestemor fordi om. Jeg kan kjøre og kjører, men består likevel ikke.

Anonymkode: 2f385...fd7

Aldri gjort alvorlige feil?

Du har aldri kjørt forbi et gangfelt, uten å se deg skikkelig for? Aldri kjørt forbi et kryss med høyreregel, uten å være i bremseberedskap? Aldri skiftet felt uten å se deg for før du svinger? Aldri hatt ustø kurs / ustø plassering på landevei?

Sensor eller kjørelærer har aldri tatt i rattet, bremset for deg, bedt deg passe på, bedt deg bremse for noe?

Da er det jævlig rart, at du har strøket tre ganger..

Men igjen, dette med selvinnsikt.

Slapp av, de fleste mennesker mangler den 🙂👍🏼

Endret av AllahBallah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AllahBallah skrev:

Aldri gjort alvorlige feil?

Du har aldri kjørt forbi et gangfelt, uten å se deg skikkelig for? Aldri kjørt forbi et kryss med høyreregel, uten å være i bremseberedskap? Aldri skiftet felt uten å se deg for før du svinger? Aldri hatt ustø kurs / ustø plassering på landevei?

Sensor eller kjørelærer har aldri tatt i rattet, bremset for deg, bedt deg passe på, bedt deg bremse for noe?

Da er det jævlig rart, at du har strøket tre ganger..

Men igjen, dette med selvinnsikt.

Slapp av, de fleste mennesker mangler den 🙂👍🏼

Nei det er iallfall lenge før jeg fikk barn jeg øvekjørte med. Er du teit ? Du gjorde vel og feil? Jeg gjør ikke sånne feil nå. Jeg får kose meg og le av dette ikveld. Jeg kjører ikke slik at jeg må ha barnevakt for øvelseskjøring. Man kan stryke for dårlig økonomisk kjøring uten at det ødelegger sikkerheten.

 

Anonymkode: 2f385...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så din mann eller en annen person med sertifikat er med HVER gang du kjører bil? Det har jeg litt vanskelig å tro på.

Og 12 år?! Herregud. 

Anonymkode: 02047...9c5

Så du tror virkelig jeg kjører bil alene med barna uten lappen???? Jeg kjører når vi er rundt forbi på aktiviteter, besøk, lørdager osv. Ellers i hverdagen har jo mannen bilen i jobb. Jeg har da for søren ikke kjørt bil med barna eller meg selv uten mannen.

Anonymkode: 2f385...fd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du drevet på så lenge uten å ha gått så lei at du gikk over til automat for å bli ferdig med det? Bortkasta penger. Kjør opp med automat så kan du heller kjøre opp med manuell senere om du trenger det. 

Anonymkode: 7046b...755

Vi har ikke hatt automatgir før nå, og jeg har jo fått klarsignal om å kjøre opp selv med tre ulike lærere, men er nervene . Læreren mener nå at jeg blir mindre nervøs med automat fordi da kjører jeg jo med en mindre ting å tenke på . Han konstaterer at det ikke er noe galt med meg eller mitt hode.

Anonymkode: 2f385...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som har hatt sertifikat en stund som aldri ville bestått en ny oppkjøring! Mange besserwissere her anonymt, gjemt trygt og godt ;)

Ta lappen med automat! Det er ikke noe nederlag. Og bedre å ha lappen på automat enn ingen lapp! Jeg har kjørt manuelt i 20 år, men de siste 5 årene har begge bilene våre hatt automat. Trengte leiebil for en tid tilbake, og fikk leiebil med automat. Har kjørt manuellbil noen ganger også, og for meg sitter jo det naturlig, men jeg er ikke avhengig av å kunne kjøre bil med manuellgir! Den tiden er forbi. Det er flest biler nå med automat. 

Anonymkode: 1cc97...aec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som har hatt sertifikat en stund som aldri ville bestått en ny oppkjøring! Mange besserwissere her anonymt, gjemt trygt og godt ;)

Ta lappen med automat! Det er ikke noe nederlag. Og bedre å ha lappen på automat enn ingen lapp! Jeg har kjørt manuelt i 20 år, men de siste 5 årene har begge bilene våre hatt automat. Trengte leiebil for en tid tilbake, og fikk leiebil med automat. Har kjørt manuellbil noen ganger også, og for meg sitter jo det naturlig, men jeg er ikke avhengig av å kunne kjøre bil med manuellgir! Den tiden er forbi. Det er flest biler nå med automat. 

Anonymkode: 1cc97...aec

Takk for ett endelig verdig svar. Takk skal du ha 👏

Anonymkode: 2f385...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok lappen på begynnelsen sv 90-tallet, var det ikke like mye snakk om privat øvelseskjøring som nå. Foreldrene mine turde ikke la meg kjøre før oppkjøring var bestilt, men vi klarte da oppkjøringen selv om vi kun hadde kjørt med kjøreskolen?! 

Jeg begynner å lure på hva som er galt med dagens ungdom.... 

Anonymkode: b5bff...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufortjent mange negative kommentarer du har fått! Stå på! Om du ender opp med å ta automat så gjør jo ikke det noe😊 Jeg har ikke kjørt manuell siden oppkjøringen min faktisk. Hatet å kjøre med det, og det krevde myeeee trening. Først når jeg byttet på manuell og automat i perioden jeg øvelseskjørte så fant jeg flyten. Da fikk jeg lært meg alt det andre uten å tenke på giret, så når jeg skulle kjøre manuell igjen så hadde jeg liksom alt det andre under kontroll. Lykke til!

Anonymkode: 5d5c5...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg tok lappen på begynnelsen sv 90-tallet, var det ikke like mye snakk om privat øvelseskjøring som nå. Foreldrene mine turde ikke la meg kjøre før oppkjøring var bestilt, men vi klarte da oppkjøringen selv om vi kun hadde kjørt med kjøreskolen?! 

Jeg begynner å lure på hva som er galt med dagens ungdom.... 

Anonymkode: b5bff...d25

Det er vel blitt sagt at dem som øvelseskjører privat ofte kommer til kjøreskolen og har lagt til seg mange uvaner som kjørelærer må avlære dem. Den som en øvelseskjører privat med lærer fra seg sine uvaner også. Så det å kun ta kjøretimer hos kjøreskole er kanskje bare en fordel på flere punkt. 

Anonymkode: afcc8...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt de fleste kjører opp med automatgir idag. Så det er ikke noe "nederlag". I 2025 skal de visstnok slutte å selge nye drivstoffbiler til privatbruk. Bare elbiler.

 

Hvis du ikke har lært deg noe på ti år de fleste lærer på et par timer er nok det best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 334 skrev:

Har hørt de fleste kjører opp med automatgir idag. Så det er ikke noe "nederlag". I 2025 skal de visstnok slutte å selge nye drivstoffbiler til privatbruk. Bare elbiler.

 

Hvis du ikke har lært deg noe på ti år de fleste lærer på et par timer er nok det best.

TULL! Det blir fortsatt solgt bensin/diesel biler etter 2025. Det er et MÅL, at de ikke skal selges. Det er svært mange som driter seg ut på det du sier. Nor forbud eksisterer over hodet ikke!

Anonymkode: af24c...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta lappen med automat. Tok førerkortet som 40 åring, da med automat gir. Har aldri hatt bruk for noe annet. Synes det er rart med folk som mener automat for er en "halv" lapp. En kommer seg fra A til B. Det er det viktigste for meg. 

Anonymkode: f2450...d04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha TS du er som meg. Eller vent nå, nei, jeg er verre. Min første forsøk å ta lappen var i 2003. 😱 Øvelseskjører med barn i bilen jeg også. Hvordan ellers liksom. Sambo er eneste jeg kan øvelseskjøre med, og da kjører vi dit vi skal i hverdagen, og da med barn i bilen. Jeg har øvelseskjørt med barn i bilen i 2 år. 🙊 Også lange strekninger som hytteturer og turer til familien. Men mest til og fra Ikea liksom, ikke noe utfordrende. Det er noen mannfolk her i Bil-forumet som lever av å heve seg over andre, ikke bry deg om. Ta automatgir, det er vel ikke noe problem. Men hvis dere har manuell bil, må dere bytte. Vi har automatgir-bil, så den eneste jeg kan øvelseskjøre med.

og by the way, jeg har tatt øvelseskjøring med kjørelærere for sikkert 60 tusen kroner. Det begrenser seg også hvor mye en småbarnsfamilie har råd til. Kjørelærere vil bare ha mer penger, forståelig nok. Og jeg har bestått teoriprøven med glans for første forsøk hele to ganger. 😹 Teoretiske er jeg god på. Uansett, masse lykke til, håper vi består engang. Brønnøysund er kanskje en plass for oss, der består visst 90% oppkjøring. Jeg har også venninner som dro til Sortland/Lofoten for å bestå lappen, ei gate, ingen rundkjøringer, ingen trafikklys, ingen trafikk. De besto der. 

Anonymkode: 853bd...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha TS du er som meg. Eller vent nå, nei, jeg er verre. Min første forsøk å ta lappen var i 2003. 😱 Øvelseskjører med barn i bilen jeg også. Hvordan ellers liksom. Sambo er eneste jeg kan øvelseskjøre med, og da kjører vi dit vi skal i hverdagen, og da med barn i bilen. Jeg har øvelseskjørt med barn i bilen i 2 år. 🙊 Også lange strekninger som hytteturer og turer til familien. Men mest til og fra Ikea liksom, ikke noe utfordrende. Det er noen mannfolk her i Bil-forumet som lever av å heve seg over andre, ikke bry deg om. Ta automatgir, det er vel ikke noe problem. Men hvis dere har manuell bil, må dere bytte. Vi har automatgir-bil, så den eneste jeg kan øvelseskjøre med.

og by the way, jeg har tatt øvelseskjøring med kjørelærere for sikkert 60 tusen kroner. Det begrenser seg også hvor mye en småbarnsfamilie har råd til. Kjørelærere vil bare ha mer penger, forståelig nok. Og jeg har bestått teoriprøven med glans for første forsøk hele to ganger. 😹 Teoretiske er jeg god på. Uansett, masse lykke til, håper vi består engang. Brønnøysund er kanskje en plass for oss, der består visst 90% oppkjøring. Jeg har også venninner som dro til Sortland/Lofoten for å bestå lappen, ei gate, ingen rundkjøringer, ingen trafikklys, ingen trafikk. De besto der. 

Anonymkode: 853bd...b5e

Haha hvor bor du ?😄♥️👏

Håper alt hjelper med automatgir her nå.

Anonymkode: 2f385...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/1/2019 at 8:51 AM, AnonymBruker said:

Nei, en øvekjører ikke med sertifikat, men en ØVEkjører heller ikke med barn i bilen. En kjører med barn i bilen med sertifikat og ikke uten. 

Anonymkode: afcc8...7bf

Mange som øvelseskjører med barn i bilen.

Anonymkode: 88ec5...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress å ha lappen på automat. 

Jeg har lappen på manuell men kommer aldri noensinne til å kjøre manuell bil igjen. Har ikke prøvd på 10 år og tar ikke sjansen med noen andre sin bil, og kommer selv aldri til å kjøpe manuell. Er ikke et savn akkurat. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Å folk tar av som vanlig. 
 

ts, det er ingen krise å måtte ta lappen på automat, man vil snart ikke få kjøpt (nye) biler med manuell gir. 

Anonymkode: 0c6c2...030

Siden automat i praksis var et handikap førerkort frem til 2005. Men idag tydeligvis er normalen. Er folk blitt motorisk svakere og har litt vanskeligere for det.

Hadde man spurt ei jente på 18 i 1985 om hun skulle ta automatlappen ville hun ikke forstått spørsmålet. Hun var jo ikke funksjonshemmet. Dvs kvinner på 50 fikser lett det dagens tenåringsjenter sliter med.  Hva skjer egentlig..... ? Akkurat når ble dette ansett som vanskelig og hvorfor?

Anonymkode: 40068...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Albbas skrev:

Null stress å ha lappen på automat. 

Jeg har lappen på manuell men kommer aldri noensinne til å kjøre manuell bil igjen. Har ikke prøvd på 10 år og tar ikke sjansen med noen andre sin bil, og kommer selv aldri til å kjøpe manuell. Er ikke et savn akkurat. 🤷‍♀️

Det kommer jo an på arbeidsgiver. Kommuner og hjemmesykepleie kjøper billigst mulig. Typisk liten VW caddy med stoffseter og manuell.

Leiebil er ofte billigutgaver. Campingbiler, yrkesbiler osv osv.

På min jobb har vi leaset varebil med manuell. Men det er klart at så lenge det finnes det som ordner det så er det jo ikke noe problem.

Anonymkode: 40068...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...