AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #21 Skrevet 31. oktober 2019 7 minutter siden, Raggy skrev: Neida, det er ikke riktig, men det kan være at du opplever det sånn. Det oppleves ofte sånn når man er uerfaren. Etter mange år med panikkanfall oppleves det ofte på en annen måte Mange blander de to ordene, angstanfall og panikkanfall. Det er også vanlig å bruke de to ordene om hverandre, noe som gjør det enda mer forvirrende. Egentlig så er det to helt forskjellige ting, som er ganske like men det er et par store, viktige forskjeller. Angstanfall: Høy angst over lengre tid. Man kan få panikkanfall på toppen av det, men det er egentlig ikke et "ekte" panikkanfall (er egentlig panikkangst). Kan vare fra minutter til timer. kan også gå over flere dager og da bygge seg opp. Panikkanfall: Et panikkanfall uten trigger og grunn, helt utav det blå. Varer i maks noen minutter. Forskjellen er tiden de varer og den følelsen og tanken om at man har blitt eller nå er gal eller skal dø. Den er sjeldent til stede under angstanfall, det skjer nok i starten når man ikke forstår symptomene. Men etter noen år så kan man jo tenke "Gud nå er det et hjerteinfarkt", selv om at man samtidig vet at det bare er angst. Under angstanfall så er man som oftest bevist på at det er angstanfall. Under et panikkanfall så blir man ofte tatt på sengen, det er uten grunn og helt utav det blå og man innser ikke med engang at det er et panikkanfall. Det er det som er så himla skummelt med panikkanfall. De er også sterkere og som sagt, kortere, enn angstanfall. Har man panikkangst som i en lidelse, så vil man nok være mer utsatt for panikkanfall enn andre. Da man har generelt høy angst og har jo angstproblematikk, og panikkanfall er jo en form for angst det også. Selv om at det er anfall som oppstår uten en trigger. Man kan få panikk oppå et angstanfall, altså et anfall hvor symptomene går til værs og man mister all kontroll, på toppen av angstanfallet. Men det er fortsatt ikke per definisjon et reellt panikkanfall, selv om at det kalles for det. Det er disse anfallene mange kaller for panikkanfall, men egentlig så heter det for panikkangst og ikke panikkanfall, men det er å pirke på ordene, men teknisksett så er det et panikkangstanfall. Disse anfallene er som sagt på toppen av et angstanfall, og man kan og vil som oftest få de tankene og følelsen om at man nå har blitt gal eller skal dø, og de varer bare i noen minutter. Det er et panikkanfall med en trigger (angstanfall over lengre tid eller noe spesifikt som gir angst) og det er per definisjon panikkangst og ikke panikkanfall. For som nevnt tidligere, panikkanfall har ingen triggere eller grunn. Og det er det TS snakker om her, et panikkangstanfall på toppen av et angstanfall. Leste en artikkel hos lommelegen på dette temaet, og de blandet de to ordene helt. De snakker om angstanfall, når de påstår det er panikkanfall, men det er ganske vanlig. For mange bruker de ordene som de selv vil. De kan bare ha vært veldig uheldig med beskrivelsene sine, men de skriver ihvertfall helt feil. Men som sagt, disse to ordene brukes veldig rundt hverandre, i kryss og tvers og folk blander de hele tiden. Også psykologer gjør det, fordi de er veldig like og ordene er veldig like. Men det er bare for å oppklare hvorfor folk begynner å krangle og si "det er ikke et panikkanfall", for det stemmer men samtidig så er det en grunn til at folk kaller det for panikkanfall selv når det ikke er det. 😂 Anonymkode: 8ce5a...310
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #22 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg har også fått råd av familie og venner om å distrahere meg med å se på tv eller gjøre noe annet osv. Men i dette treningsprogrammet står det tvert i mot at man helst ikke skal benytte seg av disse sikringsstrategiene. Jeg synes det var interessant lesning, håper det kan være nyttig for deg TS. https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2014/11/Trening-ved-panikklidelse.pdf Anonymkode: 50d92...174
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #23 Skrevet 31. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke ser forskjellen ligger det hos deg. Man kan ha angst uten at det utarter seg til hyperventilering osv,men angsten kan også bli så oveveldene at man begynner å hyperventilerte etc og da få et angstanfall,men panikkanfall derimot kommer brått. Jeg holder nå på med ocd behandling og da er det en konkret ting vi jobber med som øker angsten ming og kan ende opp i full blown angstanfall,men jeg har også diagnosen panikkangst og da kommer anfallene uten at jeg kan peker fingeren på hva det skyldes. Anonymkode: 25416...85d Er tilbøyelig til å være mer enig med deg når du supplerer med dette innlegget selv om det ikke var jeg som opprinnelig svarte deg. Angst uten panikkanfall er vel mer grubling og uro? Altså at det noen ganger (og helt riktig som du skriver) ikke går over til full panikk. Anfall og generell angst kommer alltid som følge av tankevirksomhet. Det er ikke mulig å oppleve angst uten at man tenker tanker som gjør oss redde. Anonymkode: a1a81...93e
Gjest Raggy Skrevet 31. oktober 2019 #24 Skrevet 31. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke ser forskjellen ligger det hos deg. Man kan ha angst uten at det utarter seg til hyperventilering osv,men angsten kan også bli så oveveldene at man begynner å hyperventilerte etc og da få et angstanfall,men panikkanfall derimot kommer brått. Jeg holder nå på med ocd behandling og da er det en konkret ting vi jobber med som øker angsten ming og kan ende opp i full blown angstanfall,men jeg har også diagnosen panikkangst og da kommer anfallene uten at jeg kan peker fingeren på hva det skyldes. Anonymkode: 25416...85d Litt av greia er at når du har jobbet nok med panikkanfallene dine så vil du kjenne at de kommer, du vil forstå hvorfor de kommer og du vil lære deg å observere hva som skjer med deg i forkant av et anfall. Derfor sier jeg at det ikke nødvendigvis behøver å kjennes ut som at det kommer brått og uventet, men at man på en måte kan følge med fra man i første stund kjenner at en reaksjon er på gang. Det skiller hvordan man opplever panikken behandlet og ubehandlet siden den ikke behøver å forsvinne selv om den er behandlet. Det kan ta tid å lære seg å håndtere det. Ja, jeg har vært innlagt sammet med et menneske som ble behandlet for ocd så vet litt hvordan det fungerer. Er selv frisk av panikk så mener selv at min erfaring er viktig påp tross av at flere her mener jeg ikke vet hva jeg snakker om.
Gjest Raggy Skrevet 31. oktober 2019 #25 Skrevet 31. oktober 2019 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange blander de to ordene, angstanfall og panikkanfall. Det er også vanlig å bruke de to ordene om hverandre, noe som gjør det enda mer forvirrende. Egentlig så er det to helt forskjellige ting, som er ganske like men det er et par store, viktige forskjeller. Angstanfall: Høy angst over lengre tid. Man kan få panikkanfall på toppen av det, men det er egentlig ikke et "ekte" panikkanfall (er egentlig panikkangst). Kan vare fra minutter til timer. kan også gå over flere dager og da bygge seg opp. Panikkanfall: Et panikkanfall uten trigger og grunn, helt utav det blå. Varer i maks noen minutter. Forskjellen er tiden de varer og den følelsen og tanken om at man har blitt eller nå er gal eller skal dø. Den er sjeldent til stede under angstanfall, det skjer nok i starten når man ikke forstår symptomene. Men etter noen år så kan man jo tenke "Gud nå er det et hjerteinfarkt", selv om at man samtidig vet at det bare er angst. Under angstanfall så er man som oftest bevist på at det er angstanfall. Under et panikkanfall så blir man ofte tatt på sengen, det er uten grunn og helt utav det blå og man innser ikke med engang at det er et panikkanfall. Det er det som er så himla skummelt med panikkanfall. De er også sterkere og som sagt, kortere, enn angstanfall. Har man panikkangst som i en lidelse, så vil man nok være mer utsatt for panikkanfall enn andre. Da man har generelt høy angst og har jo angstproblematikk, og panikkanfall er jo en form for angst det også. Selv om at det er anfall som oppstår uten en trigger. Man kan få panikk oppå et angstanfall, altså et anfall hvor symptomene går til værs og man mister all kontroll, på toppen av angstanfallet. Men det er fortsatt ikke per definisjon et reellt panikkanfall, selv om at det kalles for det. Det er disse anfallene mange kaller for panikkanfall, men egentlig så heter det for panikkangst og ikke panikkanfall, men det er å pirke på ordene, men teknisksett så er det et panikkangstanfall. Disse anfallene er som sagt på toppen av et angstanfall, og man kan og vil som oftest få de tankene og følelsen om at man nå har blitt gal eller skal dø, og de varer bare i noen minutter. Det er et panikkanfall med en trigger (angstanfall over lengre tid eller noe spesifikt som gir angst) og det er per definisjon panikkangst og ikke panikkanfall. For som nevnt tidligere, panikkanfall har ingen triggere eller grunn. Og det er det TS snakker om her, et panikkangstanfall på toppen av et angstanfall. Leste en artikkel hos lommelegen på dette temaet, og de blandet de to ordene helt. De snakker om angstanfall, når de påstår det er panikkanfall, men det er ganske vanlig. For mange bruker de ordene som de selv vil. De kan bare ha vært veldig uheldig med beskrivelsene sine, men de skriver ihvertfall helt feil. Men som sagt, disse to ordene brukes veldig rundt hverandre, i kryss og tvers og folk blander de hele tiden. Også psykologer gjør det, fordi de er veldig like og ordene er veldig like. Men det er bare for å oppklare hvorfor folk begynner å krangle og si "det er ikke et panikkanfall", for det stemmer men samtidig så er det en grunn til at folk kaller det for panikkanfall selv når det ikke er det. 😂 Anonymkode: 8ce5a...310 Skal dette bli biologisk forstålig så må du nesten forklare ulikhetene som skjer i hjernen ved, det du kaller to ulike måter å kjenne panikk på. Panikk oppstår "brått pga underbevistheten, men uansett så oppstår jo angst, eller som du sier angstanfall også fra fyringer som skjer i underbevisstheten/amygdala. Mulig det er en forskjell her, men skal, ihvertfall jeg forstå dette må det forklares hva som er ulikhetene ved disse to typene anfall i hjernen For du sier at et panikkanfall oppstår uten at amygdala er innblandet, altså at systemet ikke er trigget og at dette ikke er grunnen til at det oppstår. Da lurer jeg på hvorfor og hvordan et panikkanfall oppstår...??? Endret 31. oktober 2019 av Raggy
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #26 Skrevet 31. oktober 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er langt i fra uerfaren og har diagnosen f41 i papirene mine https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/panikklidelse-oversikt/ «Panikkangst er en tilstand der du plutselig får anfall med intens frykt» Anonymkode: 25416...85d 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke ser forskjellen ligger det hos deg. Man kan ha angst uten at det utarter seg til hyperventilering osv,men angsten kan også bli så oveveldene at man begynner å hyperventilerte etc og da få et angstanfall,men panikkanfall derimot kommer brått. Jeg holder nå på med ocd behandling og da er det en konkret ting vi jobber med som øker angsten ming og kan ende opp i full blown angstanfall,men jeg har også diagnosen panikkangst og da kommer anfallene uten at jeg kan peker fingeren på hva det skyldes. Anonymkode: 25416...85d Stemmer, ikke hør på de andre her inne. De aner jo ikke hva de snakker om. Panikkangst er en lidelse hvor man opplever panikkanfall unormalt ofte. Som oftest så får man jo angst for angsten, det er en del av problemet. Når man har panikkangst så kan man også slite med angstanfall ved siden av, det gjør jeg. Jeg har dager med full angst og med panikkangstanfall som ligner på et panikkanfall men det har en trigger. Samtidig så sliter jeg veldig med panikkanfall også, anfall som skjer helt utav det blå og uten grunn. Disse to problemene jeg har, er separat, samtidig som at de kanskje henger sammen, men det kan jeg ikke si med sikkerhet at de gjør. Det finnes kanskje folk som bare har panikkanfall hele tiden, og de har da panikkangst som lidelse. Uten at de har disse angstanfallene og panikkangstanfallene. De er med andre ord 100% frisk imellom panikkanfallene, man vil som oftest unngå de stedene og situasjonene man har opplevd slike anfall i. Og om de da gjør det, altså unngår og ikke utsetter seg selv for ubehag og frykt, så vil de føle seg 100% frisk imellom anfallene, og det er panikkangst som i diagnosen. Man kan også ha det som oss, ha angstanfall utenom disse anfallene og det er også panikkangst. Som jeg nevnte så ligner de veldig (panikkanfall under et angstanfall og et reellt panikkanfall). Her om dagen så hadde jeg flere dager med skyhøy angst og sterke fysiske symptomer som gjorde det verre. Ala konstant hjertebank og skjelving som aldri tok slutt og jeg fikk ikke sove skikkelig på flere døgn. Og jeg fikk da panikkangstanfall (panikkanfall) på toppen av det fordi det ble bare for mye tror jeg, det bikket over. Det var ikke et reellt panikkanfall, det var trigget av angstanfallet og angsten. Men. Så satt jeg her da, etter et slikt anfall og jeg klarte å roe meg ned litt med hjelp av en valium. Så kom det et panikkanfall, helt utav det blå og det var helt for jævlig! Det er mye, mye sterkere enn de panikkanfallene under et angstanfall. Det hadde ingen grunn og jeg var ikke redd for hjertebanken eller noe, det var noe helt annet. Det var et ekte panikkanfall. Det sluttet like raskt som det oppsto. Det er det som er så skummelt med panikkanfall, du er redd, uten at du er redd for noe spesifikt og med god grunn. Hadde jeg kjent hjertebanken og blitt redd også fått et panikkanfall av det hvor jeg blir enda reddere, så er det ikke per definisjon et reellt panikkanfall. Det er ofte vanskelig å vite forskjellen, spesielt om det går lenge imellom panikkanfallene. Jeg hadde nesten et år uten panikkanfall og jeg trudde jeg var frisk, helt til det kom tilbake og jeg fikk flere på kort tid. Noe som er vanlig for den diagnosen. Så man glemmer litt og kan lett ta panikken under angstanfallene for å være panikkanfall... helt til man opplever et panikkanfall og innser hvor forskjellige de egentlig føles ut. Anonymkode: 8ce5a...310
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #27 Skrevet 31. oktober 2019 3 minutter siden, Raggy skrev: Skal dette bli biologisk forstålig så må du nesten forklare ulikhetene som skjer i hjernen ved, det du skaller to ulike måter å kjenne panikk på. Panikk oppstår "brått pga underbevistheten, men uansett så oppstår jo angst, eller som du sier angstanfall også fra fyringer som skjer i underbevistheten/amygdala. Mulig det er en forskjell her, men skal, ihvertfall jeg forstå dette må det forklares hva som er ulikhetene ved disse to typene anfall i hjernen Angst/grubling/uro/panikkanfall kommer fra tanker. Ser du skriver om «fyringer» i underbevisstheten/amygdala. Det er intet annet enn tanker. Det er ikke så viktig hvor tankene eller «fyringene» kommer fra om det er underbevisstheten eller noe du er bevisst. Amygdala virker som en «alarm» i henhold til tanker. Den er rett og slett med på å gjøre det vi tenker, virkelig. Anonymkode: a1a81...93e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #28 Skrevet 31. oktober 2019 5 minutter siden, Raggy skrev: Skal dette bli biologisk forstålig så må du nesten forklare ulikhetene som skjer i hjernen ved, det du kaller to ulike måter å kjenne panikk på. Panikk oppstår "brått pga underbevistheten, men uansett så oppstår jo angst, eller som du sier angstanfall også fra fyringer som skjer i underbevisstheten/amygdala. Mulig det er en forskjell her, men skal, ihvertfall jeg forstå dette må det forklares hva som er ulikhetene ved disse to typene anfall i hjernen For du sier at et panikkanfall oppstår uten at amygdala er innblandet, altså at systemet ikke er trigget og at dette ikke er grunnen til at det oppstår. Da lurer jeg på hvorfor og hvordan et panikkanfall oppstår...??? Nå er du bare kranglete og kverulerende. Alt har jo en grunn, det skjer jo noe i hjernen, det sier jo seg selv. Det er jo trigget-trigget, ting skjer jo av en grunn. Men når vi snakker om trigget, så mener vi at du er redd for noe spesifikt. For eksempel en presentasjon på skolen eller at du blir redd for et symptom på angst som hjertebank. Du får hjertebank av angst, du begynner å tenke "Gud hva om jeg har et hjerteinfarkt" og det gjør at angsten stiger, også blir du mer obs på symptomene og enda mer redd også får du panikk. Det er en trigger og en grunn. Det er ikke et reellt panikkanfall. Du kjenner ikke et panikkanfall snike seg på på den måten. Det bare kommer, uten en åpenbar grunn. Det er jo mye med underbevistheten og slikt ,og som jeg sa, det henger jo ofte sammen med annet angstproblematikk. Så det er jo noe som aktiveres i hjernen og som er mer på vakt, men allikevel så fremstår anfallene som uten grunn og trigger. Et angstanfall er jo med grunn og det bygger seg opp og det kan nå en topp som fører til et anfall som er et "falskt" panikkanfall. Her ser du en liten liste med forskjellen, for det er en forskjell. https://www.healthline.com/health/panic-attack-vs-anxiety-attack#diagnosis Anonymkode: 8ce5a...310
Gjest Raggy Skrevet 31. oktober 2019 #29 Skrevet 31. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer, ikke hør på de andre her inne. De aner jo ikke hva de snakker om. Panikkangst er en lidelse hvor man opplever panikkanfall unormalt ofte. Som oftest så får man jo angst for angsten, det er en del av problemet. Når man har panikkangst så kan man også slite med angstanfall ved siden av, det gjør jeg. Jeg har dager med full angst og med panikkangstanfall som ligner på et panikkanfall men det har en trigger. Samtidig så sliter jeg veldig med panikkanfall også, anfall som skjer helt utav det blå og uten grunn. Disse to problemene jeg har, er separat, samtidig som at de kanskje henger sammen, men det kan jeg ikke si med sikkerhet at de gjør. Det finnes kanskje folk som bare har panikkanfall hele tiden, og de har da panikkangst som lidelse. Uten at de har disse angstanfallene og panikkangstanfallene. De er med andre ord 100% frisk imellom panikkanfallene, man vil som oftest unngå de stedene og situasjonene man har opplevd slike anfall i. Og om de da gjør det, altså unngår og ikke utsetter seg selv for ubehag og frykt, så vil de føle seg 100% frisk imellom anfallene, og det er panikkangst som i diagnosen. Man kan også ha det som oss, ha angstanfall utenom disse anfallene og det er også panikkangst. Som jeg nevnte så ligner de veldig (panikkanfall under et angstanfall og et reellt panikkanfall). Her om dagen så hadde jeg flere dager med skyhøy angst og sterke fysiske symptomer som gjorde det verre. Ala konstant hjertebank og skjelving som aldri tok slutt og jeg fikk ikke sove skikkelig på flere døgn. Og jeg fikk da panikkangstanfall (panikkanfall) på toppen av det fordi det ble bare for mye tror jeg, det bikket over. Det var ikke et reellt panikkanfall, det var trigget av angstanfallet og angsten. Men. Så satt jeg her da, etter et slikt anfall og jeg klarte å roe meg ned litt med hjelp av en valium. Så kom det et panikkanfall, helt utav det blå og det var helt for jævlig! Det er mye, mye sterkere enn de panikkanfallene under et angstanfall. Det hadde ingen grunn og jeg var ikke redd for hjertebanken eller noe, det var noe helt annet. Det var et ekte panikkanfall. Det sluttet like raskt som det oppsto. Det er det som er så skummelt med panikkanfall, du er redd, uten at du er redd for noe spesifikt og med god grunn. Hadde jeg kjent hjertebanken og blitt redd også fått et panikkanfall av det hvor jeg blir enda reddere, så er det ikke per definisjon et reellt panikkanfall. Det er ofte vanskelig å vite forskjellen, spesielt om det går lenge imellom panikkanfallene. Jeg hadde nesten et år uten panikkanfall og jeg trudde jeg var frisk, helt til det kom tilbake og jeg fikk flere på kort tid. Noe som er vanlig for den diagnosen. Så man glemmer litt og kan lett ta panikken under angstanfallene for å være panikkanfall... helt til man opplever et panikkanfall og innser hvor forskjellige de egentlig føles ut. Anonymkode: 8ce5a...310 Vi mennesker er ikke laget slik at et panikkanfall kommer "ut av det blå. Det er en kraftig fysisk reaksjon på en følelse som utløses. Hvordan kan du mene at vi får panikk uten grunn? Har dere lært om hvorfor vi får slike reaksjoner? Hvor tror du følelsen angst kommer i fra? Det er jo inne i dine tanker og i din kropp. Hva skjer i hjerne din når du blir redd?
Gjest Raggy Skrevet 31. oktober 2019 #30 Skrevet 31. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Angst/grubling/uro/panikkanfall kommer fra tanker. Ser du skriver om «fyringer» i underbevisstheten/amygdala. Det er intet annet enn tanker. Det er ikke så viktig hvor tankene eller «fyringene» kommer fra om det er underbevisstheten eller noe du er bevisst. Amygdala virker som en «alarm» i henhold til tanker. Den er rett og slett med på å gjøre det vi tenker, virkelig. Anonymkode: a1a81...93e Da må du lære deg mer om hvordan vi fungerer for å kunne forstå dette fullt ut... Amygdala reagerer utifra tidligere erfaringer slik at den kan beskytte oss
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #31 Skrevet 31. oktober 2019 Akkurat nå, Raggy skrev: Vi mennesker er ikke laget slik at et panikkanfall kommer "ut av det blå. Det er en kraftig fysisk reaksjon på en følelse som utløses. Hvordan kan du mene at vi får panikk uten grunn? Har dere lært om hvorfor vi får slike reaksjoner? Hvor tror du følelsen angst kommer i fra? Det er jo inne i dine tanker og i din kropp. Hva skjer i hjerne din når du blir redd? Som å snakke med en vegg, slutt å være så forbaska vrang! Det er jo med en grunn, jeg sier jo det!!! Men ikke i som vi snakker om når det kommer til angst. Fobisk angst, angst med frykt for noe. Panikkanfall er jo en reaksjon, sier ikke det. Men det er ikke slik at man går på gaten og er redd for noe, også får man et panikkanfall. Panikkanfallet bare oppstår på grunn av en reaksjon i hjernen. Du får ikke et EKTE panikkanfall av å sitte å være redd. Som sagt, man kan jo få panikk av å bli redd og det har jeg jo forklart grundig nå. MEN, det er forskjell på reel panikkanfall som går under lidelsen panikkangst, og panikkanfall som man kjenner kommer og som blir trigget av noe. Anonymkode: 8ce5a...310
Gjest Raggy Skrevet 31. oktober 2019 #32 Skrevet 31. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er du bare kranglete og kverulerende. Alt har jo en grunn, det skjer jo noe i hjernen, det sier jo seg selv. Det er jo trigget-trigget, ting skjer jo av en grunn. Men når vi snakker om trigget, så mener vi at du er redd for noe spesifikt. For eksempel en presentasjon på skolen eller at du blir redd for et symptom på angst som hjertebank. Du får hjertebank av angst, du begynner å tenke "Gud hva om jeg har et hjerteinfarkt" og det gjør at angsten stiger, også blir du mer obs på symptomene og enda mer redd også får du panikk. Det er en trigger og en grunn. Det er ikke et reellt panikkanfall. Du kjenner ikke et panikkanfall snike seg på på den måten. Det bare kommer, uten en åpenbar grunn. Det er jo mye med underbevistheten og slikt ,og som jeg sa, det henger jo ofte sammen med annet angstproblematikk. Så det er jo noe som aktiveres i hjernen og som er mer på vakt, men allikevel så fremstår anfallene som uten grunn og trigger. Et angstanfall er jo med grunn og det bygger seg opp og det kan nå en topp som fører til et anfall som er et "falskt" panikkanfall. Her ser du en liten liste med forskjellen, for det er en forskjell. https://www.healthline.com/health/panic-attack-vs-anxiety-attack#diagnosis Anonymkode: 8ce5a...310 Ja, mulig det er en forskjell, men for å forstå forskjellen så må jeg få forklart hvordan hjernen reagerer ulikt vet et angstanfall og et panikkanfall, altså biologisk. Jeg spør for å lære og for å lære hva andre kan/tror de kan, oppfatter du det som å være krangete/kvervulerende så slutt å lag poster da... Du mener jo du kan dette så du trenger ingen ytterligere info om dette. Det blir påstårr ting her jeg ikke forstå så la meg få ta plass å spørre til jeg forstår
Gjest Raggy Skrevet 31. oktober 2019 #33 Skrevet 31. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som å snakke med en vegg, slutt å være så forbaska vrang! Det er jo med en grunn, jeg sier jo det!!! Men ikke i som vi snakker om når det kommer til angst. Fobisk angst, angst med frykt for noe. Panikkanfall er jo en reaksjon, sier ikke det. Men det er ikke slik at man går på gaten og er redd for noe, også får man et panikkanfall. Panikkanfallet bare oppstår på grunn av en reaksjon i hjernen. Du får ikke et EKTE panikkanfall av å sitte å være redd. Som sagt, man kan jo få panikk av å bli redd og det har jeg jo forklart grundig nå. MEN, det er forskjell på reel panikkanfall som går under lidelsen panikkangst, og panikkanfall som man kjenner kommer og som blir trigget av noe. Anonymkode: 8ce5a...310 Så forklar hva som skjer i hjernen da, rent biologisk ved et angstanfall og et panikkanfall slik at jeg kan forstå forskjellen. Det er på det nivået jeg har lært om dette å kan lære mer om det på. Hvordan er reasksjonen i hjernen ved et "ekte panikkanfalll kontra et angstanfall? Dere blir jo frustrert fordi dere ikke kan svare på det jeg spør om..
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #34 Skrevet 31. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er du bare kranglete og kverulerende. Alt har jo en grunn, det skjer jo noe i hjernen, det sier jo seg selv. Det er jo trigget-trigget, ting skjer jo av en grunn. Men når vi snakker om trigget, så mener vi at du er redd for noe spesifikt. For eksempel en presentasjon på skolen eller at du blir redd for et symptom på angst som hjertebank. Du får hjertebank av angst, du begynner å tenke "Gud hva om jeg har et hjerteinfarkt" og det gjør at angsten stiger, også blir du mer obs på symptomene og enda mer redd også får du panikk. Det er en trigger og en grunn. Det er ikke et reellt panikkanfall. Du kjenner ikke et panikkanfall snike seg på på den måten. Det bare kommer, uten en åpenbar grunn. Det er jo mye med underbevistheten og slikt ,og som jeg sa, det henger jo ofte sammen med annet angstproblematikk. Så det er jo noe som aktiveres i hjernen og som er mer på vakt, men allikevel så fremstår anfallene som uten grunn og trigger. Et angstanfall er jo med grunn og det bygger seg opp og det kan nå en topp som fører til et anfall som er et "falskt" panikkanfall. Her ser du en liten liste med forskjellen, for det er en forskjell. https://www.healthline.com/health/panic-attack-vs-anxiety-attack#diagnosis Anonymkode: 8ce5a...310 Det er ikke alle som som reagerer med angst ift å holde en presentasjon på skolen o.l. Vi reagerer alle på det som skjer utenfor oss, utfra våre egne tanker. Det er tankene som setter i gang alle prosesser i kroppen vår. Tenker du glade tanker om en feriereise, er det de tankene som manifesterer seg i kroppen som følelser og andre reaksjoner som f.eks adrenalin dom er rent fysiologiske. Når det gjelder personangrepene dine så kommenterer jeg ikke dem, utover å oppfordre deg til å gå i deg selv. Anonymkode: a1a81...93e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #35 Skrevet 31. oktober 2019 4 minutter siden, Raggy skrev: Så forklar hva som skjer i hjernen da, rent biologisk ved et angstanfall og et panikkanfall slik at jeg kan forstå forskjellen. Det er på det nivået jeg har lært om dette å kan lære mer om det på. Hvordan er reasksjonen i hjernen ved et "ekte panikkanfalll kontra et angstanfall? Dere blir jo frustrert fordi dere ikke kan svare på det jeg spør om.. Det er mange som har forsøkt å forklare deg dette. Du må begynne med å se på tanke. Hva tanke kan utløse av fysiologiske reaksjoner og følelser. Anonymkode: a1a81...93e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #36 Skrevet 31. oktober 2019 6 minutter siden, Raggy skrev: Så forklar hva som skjer i hjernen da, rent biologisk ved et angstanfall og et panikkanfall slik at jeg kan forstå forskjellen. Det er på det nivået jeg har lært om dette å kan lære mer om det på. Hvordan er reasksjonen i hjernen ved et "ekte panikkanfalll kontra et angstanfall? Dere blir jo frustrert fordi dere ikke kan svare på det jeg spør om.. det får du google, for jeg er ingen lege eller spesialist på feltet. Så dypt går ikke psykologen akkurat 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle som som reagerer med angst ift å holde en presentasjon på skolen o.l. Vi reagerer alle på det som skjer utenfor oss, utfra våre egne tanker. Det er tankene som setter i gang alle prosesser i kroppen vår. Tenker du glade tanker om en feriereise, er det de tankene som manifesterer seg i kroppen som følelser og andre reaksjoner som f.eks adrenalin dom er rent fysiologiske. Når det gjelder personangrepene dine så kommenterer jeg ikke dem, utover å oppfordre deg til å gå i deg selv. Anonymkode: a1a81...93e Personangrep? og jeg har ikke sagt at alle reagerer, vi snakker om angst her. Da snakker jeg om de som har angst, ikke om de som ikke har angst og det var jo et eksempel på en situasjon som kan trigge angst hos noen. Anonymkode: 8ce5a...310
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #37 Skrevet 31. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: det får du google, for jeg er ingen lege eller spesialist på feltet. Så dypt går ikke psykologen akkurat Personangrep? og jeg har ikke sagt at alle reagerer, vi snakker om angst her. Da snakker jeg om de som har angst, ikke om de som ikke har angst og det var jo et eksempel på en situasjon som kan trigge angst hos noen. Anonymkode: 8ce5a...310 Dette har utartet seg til å bli en meningsløs diskusjon. Har bestemt meg for å avslutte debatten for min del. Avslutningsvis vil jeg legge til at det er mulig å komme seg ut av «hamsterhjulet», hvis man klarer å se hvilken betydning tanker har i å skape våre opplevelser. Alt starter med en tanke. Tanke manifesterer seg som følelser og utløser fysiologiske reaksjoner. Tanker er ikke farlige. Kudos til alle som har debattert med et åpent sinn, og til de som i tillegg har vært saklige. Ønsker alle lykke til! Anonymkode: a1a81...93e
Gjest Familytree Skrevet 31. oktober 2019 #38 Skrevet 31. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tanke - følelse - handling. Prøv å se at det er bare tanker som utløser det hele. Ved at du distanserer deg, kommer det nye tanker, og vips er anfallet over. Skjønner godt at du blir redd, siden det framstår som virkelig. Som om det skulle være en reell fare. Det er ikke farlig, det er bare tanker. Anonymkode: a1a81...93e Nei, jeh vet det. Beklager men jeg tror du ikke forstår... Jeg er ikke redd, tanker oppstår utenfor kontroll, og selv om jeg kan kontrollere det når jeg vet at de ikke er reell, disse følelsene oppstå.
Gjest Familytree Skrevet 31. oktober 2019 #39 Skrevet 31. oktober 2019 23 timer siden, Pragmatikeren skrev: Pust rolig og sett på en morsom film. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tanke - følelse - handling. Prøv å se at det er bare tanker som utløser det hele. Ved at du distanserer deg, kommer det nye tanker, og vips er anfallet over. Skjønner godt at du blir redd, siden det framstår som virkelig. Som om det skulle være en reell fare. Det er ikke farlig, det er bare tanker. Anonymkode: a1a81...93e 23 timer siden, Kittykat skrev: Gjør på ting som avleder tankene. Det kan være vanskelig, men kan også dempe panikken. Når jeg føler angsten eller panikken komme, så ser jeg på youtube, netflix, viaplay, surfer på nettet eller spiller et dataspill/mobilspill. Det roer ned panikken nok til at jeg klarer meg igjennom resten av dagen eller klarer å legge meg til å sove (hvis det skjer om kvelden). Takk alle for svar😊 Jeg er ikke bedre men Jeg vil forbedre meg, disse månedene har vært vanskelige og ensomme. Jeg prøver nødvendigvis å se noe bra underveis. Jeg setter stor pris på rådene og bekymringene dine. Jeg vil ikke starte en debatt, men å vite hvordan jeg kan bli kvitt disse tankene og problemene som oppstår ved den. 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er du redd for? Hva trigger? Kan du klare å tenke alternative tanker? Angst er ikke farlig osv. Panikkangst er grusomt Anonymkode: a2865...847 Jeg vil beholde årsakene i anonymitet og jeg tror du kjenner mye til emnet. Hvis du kan avklare tvil, vil jeg gjerne snakke for PM
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå