Gå til innhold

Panikkanfall

Fremhevede innlegg

Gjest Familytree
Skrevet

Jeg føler at jeg kommer til å få et nytt panikkanfall. Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pust rolig og sett på en morsom film. 

Skrevet

Gjør på ting som avleder tankene. Det kan være vanskelig, men kan også dempe panikken. Når jeg føler angsten eller panikken komme, så ser jeg på youtube, netflix, viaplay, surfer på nettet eller spiller et dataspill/mobilspill. Det roer ned panikken nok til at jeg klarer meg igjennom resten av dagen eller klarer å legge meg til å sove (hvis det skjer om kvelden).

Skrevet

Hva er du redd for? Hva trigger? 

Kan du klare å tenke alternative tanker? Angst er ikke farlig osv. 

Panikkangst er grusomt 

Anonymkode: a2865...847

Gjest Familytree
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du redd for? Hva trigger? 

Kan du klare å tenke alternative tanker? Angst er ikke farlig osv. 

Panikkangst er grusomt 

Anonymkode: a2865...847

De er ikke tanker, denne følelsen knyttet til kroppen som kveles og får meg til å skjelve.
Jeg gikk en tur etter å ha gått ti minutter nervøst. Ja, panikkangst er grusom. Jeg hadde veldig stressende og ensomme måneder. Takk for bekymringen, klarte jeg endelig å kontrollere pusten, tok av meg skoene og presset tærne tett. Ikke redd for ingenting men jeg tenker veldig mye og i dag Jeg hadde en rolig dag, hvor følte meg ensom og utslitt av jobb.

Klem, anon. Takk alle for svar.

Endret av Familytree
Skrevet

Panikkanfall kommer brått og er helt uforventet, så med andre ord ikke noe man kjenner er på vei. 

Anonymkode: 25416...85d

Skrevet
5 timer siden, Familytree skrev:

De er ikke tanker, denne følelsen knyttet til kroppen som kveles og får meg til å skjelve.
Jeg gikk en tur etter å ha gått ti minutter nervøst. Ja, panikkangst er grusom. Jeg hadde veldig stressende og ensomme måneder. Takk for bekymringen, klarte jeg endelig å kontrollere pusten, tok av meg skoene og presset tærne tett. Ikke redd for ingenting men jeg tenker veldig mye og i dag Jeg hadde en rolig dag, hvor følte meg ensom og utslitt av jobb.

Klem, anon. Takk alle for svar.

Tanke - følelse - handling. Prøv å se at det er bare tanker som utløser det hele. Ved at du distanserer deg, kommer det nye tanker, og vips er anfallet over. Skjønner godt at du blir redd, siden det framstår som virkelig. Som om det skulle være en reell fare. 

Det er ikke farlig, det er bare tanker. 

Anonymkode: a1a81...93e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Panikkanfall kommer brått og er helt uforventet, så med andre ord ikke noe man kjenner er på vei. 

Neida, det er ikke riktig, men det kan være at du opplever det sånn. Det oppleves ofte sånn når man er uerfaren. Etter mange år med panikkanfall oppleves det ofte på en annen måte

Skrevet
3 minutter siden, Raggy skrev:

Neida, det er ikke riktig, men det kan være at du opplever det sånn. Det oppleves ofte sånn når man er uerfaren. Etter mange år med panikkanfall oppleves det ofte på en annen måte

Mener du tar feil her. Det som nettopp kjennetegner panikkanfall er at det er intens frykt som oppleves som om det kommer ut av det blå, eller ved engstelse over tid. Det er fryktbasert tenkning som utløser disse intense følelsene som blir så virkelige for oss. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjenne panikken/angsten stige. Og det kan ende med et anfall. Husk at vi alle er forskjellige. 

Anonymkode: b5031...02f

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Raggy skrev:

Jeg er langt i fra uerfaren og har diagnosen f41 i papirene mine 

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/panikklidelse-oversikt/

«Panikkangst er en tilstand der du plutselig får anfall med intens frykt»

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjenne panikken/angsten stige. Og det kan ende med et anfall. Husk at vi alle er forskjellige. 

Anonymkode: b5031...02f

Da er det snakk om anfall utløst av angst og ikke panikkanfall. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan si mye om forum og selvhjelpsgrupper ift angst og andre tilstander. 

Noe av problemet med den type diskusjonsforum og grupper, er at folk holder på sitt selv om det blir lagt fram dokumentasjon på det motsatte. 

Det er jo ikke rart at noen aldri blir friske, når de ikke kan ta til seg den informasjonen som er tilgjengelig. 

Angst/uro/angstanfall forårsakes av at vi er tenkende individer. Verden ses gjennom våre «briller», altså tankene våre. 

Så har du terapiformer som da vil endre tankene våre. Noe som er nyttesløst. Vi kan ikke kontrollere egne tanker på sikt. Det er bedre å innse at nå er jeg på et sted hvor jeg tenker tanker med dårlig kvalitet. Tankene er ikke sanne selv om de framstår som virkelige for oss. Alle opplevelser går over, det vil komme nye. Vet at det er vanskelig å se når man står midt i det, men det er slik det fungerer.

Skrevet

Ble det viktigst her å få stadfestet at egne påstander er de eneste rette eller er folk interressert i å lære om panikkanfall og hvordan de arter seg og ikke minst hvordan man kan håndtere det?

Først og fremst, hvor kommer frykten fra? Hva uløser følelsen? Det er mye viktigere å forstå slike ting enn i å ha rett i hvordan et panikkanfall skal kjennes ut for den enkelte

Alle panikkanfall har en eller annen opptakt frem til toppen nås, det kan kjennes ut som at dette skjer brått, men ofte bygger det seg opp en stund før det bryter ut. Er man ikke erfaren i å ha anfall og har blitt kjent med egne følelser og tankaer så føles det derimot som om dette kommer som et lyn fra himmelen...

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med dagens uttalelse...

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan si mye om forum og selvhjelpsgrupper ift angst og andre tilstander. 

Noe av problemet med den type diskusjonsforum og grupper, er at folk holder på sitt selv om det blir lagt fram dokumentasjon på det motsatte. 

Det er jo ikke rart at noen aldri blir friske, når de ikke kan ta til seg den informasjonen som er tilgjengelig. 

Angst/uro/angstanfall forårsakes av at vi er tenkende individer. Verden ses gjennom våre «briller», altså tankene våre. 

Så har du terapiformer som da vil endre tankene våre. Noe som er nyttesløst. Vi kan ikke kontrollere egne tanker på sikt. Det er bedre å innse at nå er jeg på et sted hvor jeg tenker tanker med dårlig kvalitet. Tankene er ikke sanne selv om de framstår som virkelige for oss. Alle opplevelser går over, det vil komme nye. Vet at det er vanskelig å se når man står midt i det, men det er slik det fungerer.

Da er du inne på mestring av ulike psykiske plager med oppmerksomhetstrening og det fungerer utmerket. Vi kan  bruke kognitive og metakognitive metoder for å klare å observere, lære om og leve med vanskelige tanker og følelser :)  

Skrevet

La de komme. Jo flere du har jo større er sjansen for at du lærer de å kjenne og lærer at det ikke er farlig bare ekkelt. Da blir de mindre og sjeldnere. 

Anonymkode: a2e48...54e

Skrevet
4 minutter siden, Raggy skrev:

Ble det viktigst her å få stadfestet at egne påstander er de eneste rette eller er folk interressert i å lære om panikkanfall og hvordan de arter seg og ikke minst hvordan man kan håndtere det?

Først og fremst, hvor kommer frykten fra? Hva uløser følelsen? Det er mye viktigere å forstå slike ting enn i å ha rett i hvordan et panikkanfall skal kjennes ut for den enkelte

Alle panikkanfall har en eller annen opptakt frem til toppen nås, det kan kjennes ut som at dette skjer brått, men ofte bygger det seg opp en stund før det bryter ut. Er man ikke erfaren i å ha anfall og har blitt kjent med egne følelser og tankaer så føles det derimot som om dette kommer som et lyn fra himmelen...

Det er flere her i tråden som legger ved definisjoner på hva et angstanfall er for noe. Opptakten til et panikkanfall er tenkning. Tankene går i loop, og man kjenner dem i kroppen som følelser. Panikkanfallet oppleves som om det kommer brått og uventet. Mange blir ekstremt redde og flykter ut av situasjonen. Noen utvikler da angst for angsten, og unngår situasjonen og situasjoner som ligner. De utvikler da en fobi. 

Personangrepene dine kommenterer jeg ikke, da de faller på sin egen urimelighet. 

Skrevet
5 minutter siden, Raggy skrev:

Gratulerer med dagens uttalelse...

Om du ikke ser forskjellen ligger det hos deg. Man kan ha angst uten at det utarter seg til hyperventilering osv,men angsten kan også bli så oveveldene at man begynner å hyperventilerte etc og da få et angstanfall,men panikkanfall derimot kommer brått.  Jeg holder nå på med ocd behandling og da er det en konkret ting vi jobber med som øker angsten ming og kan ende opp i full blown angstanfall,men jeg har også diagnosen panikkangst og da kommer anfallene uten at jeg kan peker fingeren på hva det skyldes. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La de komme. Jo flere du har jo større er sjansen for at du lærer de å kjenne og lærer at det ikke er farlig bare ekkelt. Da blir de mindre og sjeldnere. 

Anonymkode: a2e48...54e

Det er helt riktig. Her er du ved kjernen i all såkalt mestring. Helst bør man be om mer. Da lærer du at det ikke er farlig, bare ekstremt ubehag forårsaket av tenkning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...