Gå til innhold

Nrk-programmet "Innafor - Selvmord på instagram"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt of men angående suicidale tenåringsjenter

Det brukes altfor lite penger på forskning relatert til kvinnehelse spesielt relatert til hormoner. 

Anbefaler alle som har en selvskadende ung jente å lese om PMDD! 

Depresjonen sitter ikke i hodet - det er en ubalanse som oppstår pga reaksjon på egen eggløsning som igjen kan gi depresjon og suicidale tanker. 

Pmdd er anerkjent i utlandet men ukjent i Norge. Nå kan man faktisk få utskrevet antidepressiva for den perioden det gjelder. (Dette er jo bare et plaster på såret men kan hjelpe der og da) 

les om pmdd !! 

Anonymkode: 14855...da7

Hvordan hjelper antidepressiva i et par uker? Er jo noe man må ta over tid for at skal virke... kan man bare ta det den uka man får symptomer?

Ja, hormoner er viktige da det kan gjøre folk impulsive osv.

Anonymkode: f948d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var en her som kritiserte innstillinga om at «internett er farlig». Men det er jo faktisk det. Selvskading tar fullstendig av blant unge jenter (og gutter!), sannsynligvis som et resultat av både kroppspress og smitteeffekt. Jeg har vært lærer i 10 år, og det har skjedd en urovekkende endring blant de unge på den tiden. De finner seg usunne forbilder på sosiale medier, og så påvirker de andre rundt seg igjen.

Unge i dag har færre «ekte problemer» enn noen gang, men de har altfor mye tid til å tenke på seg selv, og de har altfor stor tilgang til en verden av galskap og andre mennesker som tenker altfor mye på seg selv.

Om jeg var Gud, hadde suicidale/selvskadende ungdommer blitt nektet tilgang til sosiale medier osv til de er friske igjen. Skulle heller hatt masse fokus på kjærlighet, trygghet, fysisk aktivitet og ekte og sunne relasjoner.

Anonymkode: d2303...74a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo akkurat det psykologen sa da, at hun mente de skulle fokusere på hva som ligger bak, hvorfor er livet tungt. I stedet for å fokusere på instagram spesifikt i behandlingen fokuserer hun altså på hva som ligger bak.

Anonymkode: 3b70e...e7e

Jeg sier ikke at de bare skal fokusere på ig, men når ig er en så stor del av hvem dem er som person, så tenker jeg at det er naturlig å dra inn i selve behandlingen. Psykologen her sa jo at det var for personlig...

Anonymkode: 4b7da...4d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se slike bilder dukke opp på IG kan umulig gjøre en alvorlig syk friskere. Fokuset var ikke å gjøre hverandre friskere, derimot konkurrere om hvem som var sykest, tynnest og hadde dypest kutt. Disse Instagram-profilene er direkte skadelige. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Gorilla skrev:

Fokuset var ikke å gjøre hverandre friskere, derimot konkurrere om hvem som var sykest, tynnest og hadde dypest kutt. Disse Instagram-profilene er direkte skadelige. 

Dette følte eg og, når eg var i dette samfunnet. Hugsar det var nokon som kommenterte "det der er ikke kutt", når nokon hadde posta bilde av rispa sine. Det var alltid ein inspirasjon og konkurranse om å kutte djupast, vere mest innlagt, poppe flest piller, ha oftast psykologtimar, spy mest og sulte seg tynnast. Og gjorde ein dette, og var best på å vere dårlegast, fekk ein all oppmerksomheita og liksa som ein ønska seg.

Er veldig glad for i dag at eg sparka meg sjølv i ræva, sletta instagrammen, tumblren og slutta å vere med i facebook-gruppene som ofte glorifiserte og romantiserte desse psykiske sjukdommane. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, abderitt skrev:

Dette følte eg og, når eg var i dette samfunnet. Hugsar det var nokon som kommenterte "det der er ikke kutt", når nokon hadde posta bilde av rispa sine. Det var alltid ein inspirasjon og konkurranse om å kutte djupast, vere mest innlagt, poppe flest piller, ha oftast psykologtimar, spy mest og sulte seg tynnast. Og gjorde ein dette, og var best på å vere dårlegast, fekk ein all oppmerksomheita og liksa som ein ønska seg.

Er veldig glad for i dag at eg sparka meg sjølv i ræva, sletta instagrammen, tumblren og slutta å vere med i facebook-gruppene som ofte glorifiserte og romantiserte desse psykiske sjukdommane. 

Det er jo bare dypt trist. Det burde bli forbudt å dele slikt offentlig da det har en stor smitteeffekt.

Veldig bra du kom deg ut av det. Det skal du være stolt av. :klem:

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med det du skriver TS. For meg virket det veldig som at psykologen bagatelliserte at jentene slet med selvmordstanker, at man kunne liksom ikke ta det helt på alvor for det kunne jo hende at det «bare» var en hjelpetanke for å komme seg gjennom uka (som hun uttalte). Varsellampene burde uansett lyse dersom noen har behov for å tenke på selvmord som en «hjelpetanke», psykisk friske mennesker gjør ikke det. Det er et tydelig tegn på at man ikke har det bra.

I andre episoden pratet psykologene også om at man som psykolog ikke kan bli emosjonelt involvert og at de må ha et profesjonelt forhold til pasienten. Personlig tror jeg at unge folk som er psykisk syke kunne ha godt av at terapeuten (til en viss grad selvfølgelig) viser forståelse og omsorg for å skape tillit mellom pasient og behandler. Og som du nevner TS, at psykologen uttaler at hun ikke vet hvordan hun skal snakke med pasienten om instagram-bruken, er et problem som må tas tak i. Instagram-bruken kan for eksempel være en av grunnene til at pasienten blir dårligere psykisk, da h*n blir «fôret med» negative bilder og tanker daglig i loggen.

Anonymkode: b936a...44c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje brannfakkel fra meg, men jeg tenkte en del på hvorvidt psykologene forstår disse jentene. Det er jo åpenbart at hvis man sliter psykisk vil man også slite med å komme seg på skolen, og ergo får lavere karakterer/stryk. Da vil man vel fort føle seg mislykket og mindre verdt, etc. Kommer ikke inn på studier, og som vi vet er det ikke så lett å få seg en jobb uten videre lenger heller. Det baller på seg, og man starter voksenlivet i en real oppoverbakke.

For å bli psykolog i Norge skal du ha toppkarakterer, og studiet krever sitt å gjennomføre. Da har man en ganske høy grad av "vellykkethet" som psykolog i Norge. Det skaper en avstand mellom behandler og pasient. 

Nå mener jeg ikke at man ikke kan klare å være en behandler fordi man er flink på skolen. Men det slo meg veldig under denne dokumentaren hvor langt unna psykologen som ble intervjuet stod fra jentene som slet. Jeg så et veldig klinisk perspektiv, men lite av det medmenneskelige. 

Anonymkode: 1ba52...1ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sjokkerer meg mest er vel hvor mange som ble sjokkert. Dette fenomenet og miljøet har vært på Tumblr, Twitter og Instagram i mange år (kanskje sist på Instagram).  Det er veldig vanskelig å gripe tak i fordi man møter andre i samme situasjon, gjerne i en tid med ensomhet. De fleste er anonyme/ private kontoer og jentene gir mye støtte til hverandre om å bli friske, men det ligger dessverre et usynlig press på å være «flinkest til å være sykest». Mange sliter med kontrollbehov og styrer det gjennom selvskading, sulting eller andre metoder og man sammenligner ofte kontrollen over feks spising med andres kontroll. 
Har liten tro på at noe annet enn inndragelse av mobil/ internettilgang vil fungere når det gjelder dette. Har selv vært innom miljøet for mange år siden, og et par av de mest støttende jentene er døde i dag. Jeg håper de finner en metode å snakke om det på, men dessverre tror jeg ikke det hjelper på de som allerede er så langt nede. 

Anonymkode: a5475...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som forsto hvordan Andrine tok livet sitt i kottet? Jeg prøvde å finne en artikkel om det, men fant ikke noe.

Den dokumentaren var ekkel, men jeg følte selv ikke så mye som jeg hadde forventet. Alt er trist og synd. 

Å ha et lukket nettverk er nesten nødvendig for det er vanskelig å snakke om og du blir bannlyst fra andre fora online.

Og ja, det er haugevis av dette på tumblr. På tumblr kan du poste alt så lenge du ikke blir populær eller oppdaget. Pluss du kan poste privat. Derfor liker jeg tumblr bedre enn annet sosiale media.

 

Endret av dainty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dainty skrev:

Er det noen som forsto hvordan Andrine tok livet sitt i kottet? Jeg prøvde å finne en artikkel om det, men fant ikke noe.

Den dokumentaren var ekkel, men jeg følte selv ikke så mye som jeg hadde forventet. Alt er trist og synd. 

Å ha et lukket nettverk er nesten nødvendig for det er vanskelig å snakke om og du blir bannlyst fra andre fora online.

Og ja, det er haugevis av dette på tumblr. På tumblr kan du poste alt så lenge du ikke blir populær eller oppdaget. Pluss du kan poste privat. Derfor liker jeg tumblr bedre enn annet sosiale media.

 

Medier følger presseetikk som innebærer å ikke fortelle/beskrive hvordan et selvmord har blitt utført. Så du finner ingen artikkel om det.

Anonymkode: b4d52...860

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...