Gå til innhold

Nrk-programmet "Innafor - Selvmord på instagram"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først av alt, hvis du selv sliter psykisk og har mørke tanker, så burde du kanskje ikke se disse episodene alene ❤️ 

Jeg har nå sett de to episodene av nrk-programmet "innafor". Denne gangen handlet det om at unge mennesker som sliter psykisk, har laget seg private instagramkontoer hvor de følger hverandre og legger ut at de er utrolig triste, at livet er for vanskelig og at de ønsker å ta livet sitt. Jeg ante ikke at dette fantes, altså et eget miljø på instagram for nettopp dette, og jeg syns det er utrolig trist at så mange unge mennesker har det så tøft, og at de føler at de ikke får den hjelpen de fortjener. At de ikke blir møtt på en god måte fra de som faktisk skal hjelpe dem.

Grunnen til at jeg startet denne tråden er fordi jeg reagerte litt på hva hun psykologen som ble intervjuet i programmene sa. Hun har vært klar over denne instabruken i flere år og klar over at pasientene til og med rekrutterer hverandre på post. Dette er ikke noe hun kan forhindre sier hun. I tillegg sier hun at dette med instagrambruken ikke er noe de snakker om i behandlingen, fordi det er veldig personlig. Hun sier videre at  det er en grunn til at ungdommen har valgt instagram, fordi at der er det et sted hvor voksne ikke kan følge med. Når Vilde (programlederen) forteller om at en rekke unge personer har tatt livet av seg mens de har postet det på instagram, spør hun deretter om man ikke på bakgrunn av det nettopp dette burde snakke om instagrambruken. Da sier psykologen at hun ikke vet hvordan de skulle gjort det. Er det ikke bare å snakke om det, da? Finne ut bakgrunnen for hvorfor de har valgt å poste der. Hva er det som gjør livet så tungt? Altså, er ikke det litt av poenget med å gå til psykolog?? Snakke om personlige ting og det som er vanskelig? Hvis man ikke kan være personlig eller snakke med psykologen om det som tynger mest her i livet, om de mørkeste tankene man har, hva er egentlig poenget med å gå til psykolog da? Jeg tolker det nesten som at det er tabu å snakke om selvmord selv med psykologen og at psykologene helst vil unngå temaetjel.
Hvor ellers skal disse menneskene finne hjelp da? 

Noen tanker angående dette programmet og uttalelsene? 

Anonymkode: 4b7da...4d9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk litt fort her, men det skal stå: Når Vilde (programlederen) forteller om at en rekke unge personer har tatt livet av seg mens de har postet det på instagram, spør hun deretter om man ikke på bakgrunn av det nettopp burde snakke om instagrambruken.

Og på slutten: Jeg tolker det nesten som at det er tabu å snakke om selvmord selv med psykologen og at psykologene helst vil unngå temaet.

Anonymkode: 4b7da...4d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig vil brukeren slutte å bruke Instagram, lage ny privat bruker eller gjemme seg bort. Når psykologen tar opp noe så privat, som kan oppfattes som snoking i privat profil, skaper det neppe tillitt og god relasjon. Tenker jeg. 

Anonymkode: 063a5...e7c

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen

Problemet er ikke at disse pasientene finner hverandre på Instagran, problemet er at disse pasientene ikke får den nødvendige og verdige behandlingen de trenger.

I 2019 syr de fortsatt selvskadere uten bedøvelse på flere legevakter som "straff". Kommer man der bloddryppende og trenger hjelp himler de med øynene. Barnevernsbarn med tunge psykiske lidelser får beskjed om at de er dyre i drift. Akuttplasser på sykehus legges ned. Når man blir litt mindre enn akutt suicidal blir man skrevet ut og får beskjed om at ventetiden på DPS er 9 måneder.

Disse tingene kunne NRK laget dokumentar om, i stedet velger de å fokusere på "internett er skummelt". Spar meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva du mener her... Instagram har vel lite med selvmord å gjøre.

Anonymkode: f948d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist
Akkurat nå, Linjalen skrev:

Problemet er ikke at disse pasientene finner hverandre på Instagran, problemet er at disse pasientene ikke får den nødvendige og verdige behandlingen de trenger.

I 2019 syr de fortsatt selvskadere uten bedøvelse på flere legevakter som "straff". Kommer man der bloddryppende og trenger hjelp himler de med øynene. Barnevernsbarn med tunge psykiske lidelser får beskjed om at de er dyre i drift. Akuttplasser på sykehus legges ned. Når man blir litt mindre enn akutt suicidal blir man skrevet ut og får beskjed om at ventetiden på DPS er 9 måneder.

Disse tingene kunne NRK laget dokumentar om, i stedet velger de å fokusere på "internett er skummelt". Spar meg. 

Enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hva du mener her... Instagram har vel lite med selvmord å gjøre.

Anonymkode: f948d...3f9

De trigger hverandre

Anonymkode: 063a5...e7c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig vil brukeren slutte å bruke Instagram, lage ny privat bruker eller gjemme seg bort. Når psykologen tar opp noe så privat, som kan oppfattes som snoking i privat profil, skaper det neppe tillitt og god relasjon. Tenker jeg. 

Anonymkode: 063a5...e7c

Jeg snakker ikke om at man nødvendigvis må vise psykologen kontoen, men det burde snakkes om hvorfor man er der og finne årsaken til problemene. Jeg syns egentlig hun hadde en litt for avslappende holdning til det hele...  Det syntes også programlederen etter den samtalen.

Anonymkode: 4b7da...4d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De trigger hverandre

Anonymkode: 063a5...e7c

Det kan stemme for noen, det å ikke få den behandlingen man trenger mot selvskading er mer triggende enn å være på en gruppe med andre som sliter med det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hva du mener her... Instagram har vel lite med selvmord å gjøre.

Anonymkode: f948d...3f9

IG i seg selv har lite med selvmord å gjøre, men dette er et, tja, kall det "lukket samfunn", hvor mange unge følger hverandre og deler psykiske problemer og at de ønsker å ta sitt eget liv. Private kontoer. Hun ene (død i dag), hadde postet bilder og innlegg mens hun begikk selvmordet :( 

Anonymkode: 4b7da...4d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De trigger hverandre

Anonymkode: 063a5...e7c

Men hvordan ? Hvis de finner andre å snakke om med problemene sine, og hvordan de har det, sånn egentlig, hvorfor er dette med på trigge hverandre? Skulle jo tro at det var motsatt, når man finner noen som kan relatere ,så føler man seg fort bedre.

Anonymkode: f948d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

IG i seg selv har lite med selvmord å gjøre, men dette er et, tja, kall det "lukket samfunn", hvor mange unge følger hverandre og deler psykiske problemer og at de ønsker å ta sitt eget liv. Private kontoer. Hun ene (død i dag), hadde postet bilder og innlegg mens hun begikk selvmordet :( 

Anonymkode: 4b7da...4d9

hun ene?

Anonymkode: f948d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode program, men noe så håpløst som hun psykologen...det er til å grine av. Hun bekreftet jo at hun var akkurat som beskrevet av jentene i forkant. Lurer på om programlederen valgte nettopp henne for å understreke poenget.

Anonymkode: 4e49a...317

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Linjalen skrev:

Problemet er ikke at disse pasientene finner hverandre på Instagran, problemet er at disse pasientene ikke får den nødvendige og verdige behandlingen de trenger.

I 2019 syr de fortsatt selvskadere uten bedøvelse på flere legevakter som "straff". Kommer man der bloddryppende og trenger hjelp himler de med øynene. Barnevernsbarn med tunge psykiske lidelser får beskjed om at de er dyre i drift. Akuttplasser på sykehus legges ned. Når man blir litt mindre enn akutt suicidal blir man skrevet ut og får beskjed om at ventetiden på DPS er 9 måneder.

Disse tingene kunne NRK laget dokumentar om, i stedet velger de å fokusere på "internett er skummelt". Spar meg. 

Disse miljøene vil finnes uansett hva som er tilgjengelig av hjelp. De fantes før Instagram, de fantes på blogger og de fantes på psykiatrisk avdeling før sosiale medier. Det er rett og slett en feilslutning at dette handler først og fremst om at de får for dårlig hjelp. Et hermetisk lukket miljø på nett er bokstavelig talt livsfarlig. Det er en grunn til at man ikke vil ha mange selvskadere sammen på en avdeling. Det er smittsomt og destruktivt, selv om det finnes en og annen som også får positiv støtte i slike miljøer. 

Anonymkode: 5f971...d2f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gode program, men noe så håpløst som hun psykologen...det er til å grine av. Hun bekreftet jo at hun var akkurat som beskrevet av jentene i forkant. Lurer på om programlederen valgte nettopp henne for å understreke poenget.

Anonymkode: 4e49a...317

Mange som sliter har det ofte bedre med å snakke med andre i samme situajson ,enn psykolog. Det føles falskt og ikke ekte.

Anonymkode: f948d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hun ene?

Anonymkode: f948d...3f9

Hun ene som ble omtalt i programmet

Anonymkode: 4b7da...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gode program, men noe så håpløst som hun psykologen...det er til å grine av. Hun bekreftet jo at hun var akkurat som beskrevet av jentene i forkant. Lurer på om programlederen valgte nettopp henne for å understreke poenget.

Anonymkode: 4e49a...317

Takk! Helt enig! Derfor jeg laget denne tråden, for jeg ble helt satt ut av måten hun pratet om disse tingene på. Håpløst er ordet!

Anonymkode: 4b7da...4d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke psykologen var håpløs i det hele tatt. Tvert imot så kom hun med mange gode og fornuftige inspill. 

Anonymkode: 5f971...d2f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om at man nødvendigvis må vise psykologen kontoen, men det burde snakkes om hvorfor man er der og finne årsaken til problemene. Jeg syns egentlig hun hadde en litt for avslappende holdning til det hele...  Det syntes også programlederen etter den samtalen.

Anonymkode: 4b7da...4d9

Å gjøre endringsarbeid er en lang prosess og må tas i brukerens tempo. Det er ikke magi.

Syns psykologen hadde en fin og realistisk tilnærming. 

Anonymkode: 063a5...e7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse miljøene vil finnes uansett hva som er tilgjengelig av hjelp. De fantes før Instagram, de fantes på blogger og de fantes på psykiatrisk avdeling før sosiale medier. Det er rett og slett en feilslutning at dette handler først og fremst om at de får for dårlig hjelp. Et hermetisk lukket miljø på nett er bokstavelig talt livsfarlig. Det er en grunn til at man ikke vil ha mange selvskadere sammen på en avdeling. Det er smittsomt og destruktivt, selv om det finnes en og annen som også får positiv støtte i slike miljøer. 

Anonymkode: 5f971...d2f

Mener du at det psykiske helsevernet i Norge er godt? Eller at selvskadere møtes på en verdig og konstruktiv måte av hele helsevesenet? I så fall er det ikke noe vits å diskutere dette videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...