Gå til innhold

Nrk-programmet "Innafor - Selvmord på instagram"

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke psykologen var håpløs i det hele tatt. Tvert imot så kom hun med mange gode og fornuftige inspill. 

Anonymkode: 5f971...d2f

Som for eksempel?

Anonymkode: 4e49a...317

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje vi heller får ta innover oss, at dette sosiale mediemaset er psykose fremkallende, og direkte farlig for folk. Uavhengig av hvilke grupper man oppsøker selv, så kommer det sjeldent noe godt ut av daglig å fordype seg i andre folks falske virkeligheter. Den "belønningen" man får med likes, osv osv.

Det er ikke sundt for noen egentlig. I hvertfall ikke de som sliter med seg selv i utgangspunktet.

Anonymkode: 06631...c97

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om at man nødvendigvis må vise psykologen kontoen, men det burde snakkes om hvorfor man er der og finne årsaken til problemene. Jeg syns egentlig hun hadde en litt for avslappende holdning til det hele...  Det syntes også programlederen etter den samtalen.

Anonymkode: 4b7da...4d9

Ofte begynner man jo fra ett ståsted som sucidal.

Psykologen er på vei inn i materien for å finne årsaker og bevegrunner og mulighetsrom for behandlinger. Jeg går ut i fra at Psykologen regner med at det finnes denne typen arenaer, men avgrensningene mot disse arenaene må først å fremst finnes hos pasienten selv.

Så da blir fokuset mindre å snakke om dem, og mer om å få en kontakt med pasienten der man kan få  muligheten til å flytte fokus.

Jeg tror aldri jeg har opplevd at psykolog har dvelt med de suicidale delene av depresjonene mine, det har handlet med om verktøy for å takle depresjonen i seg selv. Og jeg tror ikke det hadde hatt noen positiv påvirkning å diskutere det heller : Det er ikke slik av deprimerte med selvmordstanker ikke forstår "risikoen".

Anonymkode: 80bf1...daf

• Liker 3
Skrevet

Jeg var en del av dette miljøet, og for min del kunne en psykolog stilt så mange spørsmål han vil. Han kunne rådet meg til hva han vil. Forsøkt å få meg til å se det på en annen måte, men det er til syvende og sist mitt valg. Jeg valgte å gå inn i det, valgte å være der og valgte å gå ut av det. Jeg ser ikke helt hva annet man kan gjøre.

Anonymkode: 5ef5f...12f

• Liker 14
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan ? Hvis de finner andre å snakke om med problemene sine, og hvordan de har det, sånn egentlig, hvorfor er dette med på trigge hverandre? Skulle jo tro at det var motsatt, når man finner noen som kan relatere ,så føler man seg fort bedre.

Anonymkode: f948d...3f9

Det vil forutsette at man møtes i en kontekst av felles mestring. Når man møtes tilfeldig, kan man like fort havne i det motsatte. 

Skrevet

Jeg tror rett og slett mange psykologer ikke vet helt hvordan de skal ta tak i problemstillingen da sosiale medier er såpass nytt (i hvert fall på forskningsfeltet), og mange vet gjerne ikke så mye om bruken av sosiale medier. Det finnes lite forskning på feltet og da er det vanskelig for mange (i alle yrkesgrupper) å skulle ta valg som kan få fatale konsekvenser. Ingen vil være den som gjør noe galt og i tillegg ikke har noe, som forskning, som "forsvarer" valgene en tar. Dette vil jeg si er en stor utfordring, for ved å ikke ta tak "problemet" vil det også føre til alvorlige konsekvenser.

Slike instagramkontoer er også utbredt blant dem med spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 5a42f...ce4

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan ? Hvis de finner andre å snakke om med problemene sine, og hvordan de har det, sånn egentlig, hvorfor er dette med på trigge hverandre? Skulle jo tro at det var motsatt, når man finner noen som kan relatere ,så føler man seg fort bedre.

Det blir fort en "konkurranse" om å være sykest. For eksempel: spise minst, være tynnest, kutte dypest. Man kan selvsagt også få støtte, men i mange tilfeller kan man få støtte på gale premisser. Typ "så flink du er som ikke har spist i dag" 

• Liker 9
Skrevet

At 15 jenter tar livet av seg i året er statistisk sett et ikke et problem. Det utgjør 2,5 % av de som tar livet av seg årlig, ikke iberegnet mørketallene. 

Samfunnet burde heller ha fokus på de resterende 97,5% av de som tar livet av seg. 

Men problemet er at så fort det har med unge jenter å gjøre så blir det enorm mediafokus på dette, det blir så stakkarslig at jeg ikke har ord for det. 

Hvorfor ikke samme fokus på de andre som tar selvmord, eller holder på med andre destruktive handlinger som kan føre til dette? 

Anonymkode: c812a...9d3

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At 15 jenter tar livet av seg i året er statistisk sett et ikke et problem. Det utgjør 2,5 % av de som tar livet av seg årlig, ikke iberegnet mørketallene. 

Samfunnet burde heller ha fokus på de resterende 97,5% av de som tar livet av seg. 

Men problemet er at så fort det har med unge jenter å gjøre så blir det enorm mediafokus på dette, det blir så stakkarslig at jeg ikke har ord for det. 

Hvorfor ikke samme fokus på de andre som tar selvmord, eller holder på med andre destruktive handlinger som kan føre til dette? 

Her var det fokus på en subgruppe knyttet til ett spesifikt fora. At det endte opp med ett jentenettverk er mere en biologisk anomalitet.

Her handler det om hva som skjer når folk påvirker hverandre negativt i det skjulte uten at de mekanismene som skal være til hjelp kan påvirke.

• Liker 8
Skrevet

Det finnes jo ingen steder folk kan snakke om selvmordstanker, så jeg synes ikke det er det minste rart at det dukker opp slike grupper. På internettfora blir det fjernet fortere enn svint, og å ringe psykisk helse-telefoner og slikt er vanskelig for mange, for der møter de klisjeer og lekfolk som neppe helt forstår dem. Selv psykologer kan være vanskelig å snakke med om slike ting, og de er redde for å bli sett på som pasienter som ikke nyttegjør seg behandlingen og er flinke nok. Som om ikke det var nok oppfordres psykisk syke til å ikke bruke sine nærmeste som søppelbøtter for tunge tanker. Hvor i all verden skal de gå med de tunge tankene sine da? Jeg tror det er på tide å løsne litt på sensuren av innlegg som handler om selvmordstanker og for behandlerne å møte ungdommene der de er komfortable med å uttrykke seg, altså på nettet. Jeg tror psykiatrien vil ha godt av å lære litt av Helsesista og hvordan hun jobber for å få åpenhet om vanskelig ting.

Anonymkode: 6ece0...81a

• Liker 19
Skrevet
33 minutter siden, Linjalen skrev:

Mener du at det psykiske helsevernet i Norge er godt? Eller at selvskadere møtes på en verdig og konstruktiv måte av hele helsevesenet? I så fall er det ikke noe vits å diskutere dette videre. 

Det er mye i psykisk helsevern som er langt fra godt nok. Jeg er også klar over at selvskadere ofte blir møtt på en veldig dårlig måte. Men poenget mitt er at disse miljøene vil finnes selv om alle fikk verdens beste hjelp. Så lenge det finnes suicidale selvskadere med dårlig impulskontroll, vil disse miljøene finnes. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Linjalen
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mye i psykisk helsevern som er langt fra godt nok. Jeg er også klar over at selvskadere ofte blir møtt på en veldig dårlig måte. Men poenget mitt er at disse miljøene vil finnes selv om alle fikk verdens beste hjelp. Så lenge det finnes suicidale selvskadere med dårlig impulskontroll, vil disse miljøene finnes. 

Mitt poeng er bare at jeg synes det lå en klam antagelse rundt nesten hele programmet at det var på grunn av disse nettverkene at jentene døde. Og jeg har inntrykk av at det er etterlatt inntrykk hos mange, som er ekstremt provoserende særlig med tanke på at vi har en generell samfunnsutvikling der alle skal holdes ansvarlig for sin egen lykke, og det er enklere å skylde på at man var med i en slem Instagram-gruppe enn at samfunnet sviktet.

Eksempel 1

Langlesningsartikkelen ble illustrert av en kommentar hvor det sto noe sånt som "Bare gjør det" som gir inntrykk av at de hauset hverandre opp, selv om det egentlig var tilfelle at kommentarfeltet forsøkte å stoppe henne. Det er nesten umulig å skjønne at dette er snakk om selvsnakk ut fra bildet, og det forklares heller ikke før langt nedi saken. NRK vet godt det er misvisende men tviholder likevel på fremstillingen. Jeg legger bildet i en spoiler

Spoiler

image.png.d783fd3a3497b7fc58741a4ad8dd153f.png

Eksempel 2

Me får også vita meir om historia til Andrine, om er hovudpersonen i nettsaka «Trigger Warning». Me får vita at ho, som endeleg hadde funne ein heim ho hadde det betre i, på barnevernsinstitusjon, hadde fått beskjed om at det var for dyrt å ha ho der etter fylte 18 år. At ho no måtte klare seg sjølv – og at Andrine syntest det vart for mykje å takla. Berre veker før 18-årsdagen tok ho livet sitt.

https://journalisten.no/innafor-nrk-selvmord/nrk-goymer-det-viktigaste-nar-dei-omtalar-sjolvskadingsgrupper-pa-nett/384024

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det fokus på en subgruppe knyttet til ett spesifikt fora. At det endte opp med ett jentenettverk er mere en biologisk anomalitet.

Her handler det om hva som skjer når folk påvirker hverandre negativt i det skjulte uten at de mekanismene som skal være til hjelp kan påvirke.

Dette har du særdeles lite kunnskap om forstår jeg. Gruppen har funnet seg en ny plattform hvor de kan dele sine destruktive handlinger og tanker. Men i virkeligheten så er har de holdt på slik i alle år, så lenge mobil og internett har eksistert.  

Nå vet jeg ikke hvor mange tenåringsjenter du har tatt med til legen for å lappe de sammen, jeg er oppi et tyve- eller tredvetall. Veldig snodig dette fenomenet hvor skuffet de blir hvis selvskadingen ikke trengs å syes. Du ser nedturen i ansiktet deres, og vi vet hvorfor. For de må stå til ansvar for kuttet til andre jenter som pusher dette. Slik har det vært i mange år, lenge før IG eksisterte. 

Er for øvrig enig med flere av de ovenfor her, åpenhet er viktig rundt det. Men, det burde også vært enda mer fokus på ansvarlighet. Så kan man diskutere hva er ansvarlighet rundt sin egen adferd og handlinger... Det temaet er enda mer interessant å diskutere valg av plattform for å dele sine erfaringer om å kutte seg selv, og få applaus av sine medsøstre for at kuttet var bra! 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Linjalen skrev:

Mitt poeng er bare at jeg synes det lå en klam antagelse rundt nesten hele programmet at det var på grunn av disse nettverkene at jentene døde. Og jeg har inntrykk av at det er etterlatt inntrykk hos mange, som er ekstremt provoserende særlig med tanke på at vi har en generell samfunnsutvikling der alle skal holdes ansvarlig for sin egen lykke, og det er enklere å skylde på at man var med i en slem Instagram-gruppe enn at samfunnet sviktet.

Det  ER jo på grunn av disse nettverkene at jentene dør. De er faktisk ofte selve problemet.  Og det er et stort problem, helt uavhengig av den triste utviklingen av at vi er et veldig individfokusert samfunn. 

• Liker 3
Skrevet

Eg var sjølv med i dette samfunnet før, då eg sleit psykisk. Sjølv om det er vondt at dette blir dratt opp, då eg kjente enkelte av dei som tok sjølvmord, som blir dratt opp artikkelen. (Har ikkje sett dokumentaren endå). 
Eg hadde halvvegs gløymd at det eksisterte, då eg tok total avstand frå det når eg vart gravid i ung alder, og klarte å sparke meg sjølv hard i ræva å bli finkare. 

JA, nokon får hjelp i dette samfunnet, men det er og mange som vert sjukare av det. Det vert nesten ein konkurranse om å ha det værst. (Dette er ikkje berre mine meiningar, men og andre eg har snakka om som ikkje lengre er involvert i dette). Dei som har det værst, kuttar djupast og er innlagt flest gongar, får meir oppmerksomheit. 

So eg er strålande glad for at dette blir opplyst om. Fordi dette samfunnet KAN vere svært øydeleggande for unge. 

• Liker 11
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du særdeles lite kunnskap om forstår jeg. Gruppen har funnet seg en ny plattform hvor de kan dele sine destruktive handlinger og tanker. Men i virkeligheten så er har de holdt på slik i alle år, så lenge mobil og internett har eksistert.  

Nå vet jeg ikke hvor mange tenåringsjenter du har tatt med til legen for å lappe de sammen, jeg er oppi et tyve- eller tredvetall. Veldig snodig dette fenomenet hvor skuffet de blir hvis selvskadingen ikke trengs å syes. Du ser nedturen i ansiktet deres, og vi vet hvorfor. For de må stå til ansvar for kuttet til andre jenter som pusher dette. Slik har det vært i mange år, lenge før IG eksisterte. 

Er for øvrig enig med flere av de ovenfor her, åpenhet er viktig rundt det. Men, det burde også vært enda mer fokus på ansvarlighet. Så kan man diskutere hva er ansvarlighet rundt sin egen adferd og handlinger... Det temaet er enda mer interessant å diskutere valg av plattform for å dele sine erfaringer om å kutte seg selv, og få applaus av sine medsøstre for at kuttet var bra! 

Jeg svarte en som lurte på hvorfor man bare fokuserte på jenter, når prosenten var så ubetydelig. 

Du har helt rett, som middelaldrende familiemann kan jeg veldig lite om disse jentene. Men jeg KAN gi erfaringsbasert forklaring på NOE av skuffelsen : En ting er å være så nede at man ønsker å skade seg eller dø, det blir ikke bedre av at man ikke lykkes! Ikke bare er du ubrukelig til å leve, du er like ubrukelig i alternativet.

Det kan være nyttig å kunne sette seg inn i handlingens kontekst: den eneste ansvarligheten som ligger i hodet på en suicidal, er å dø. Så man velger den plattformen som er mest funksjonell til å lykkes. Og akkurat eksistensen av denne typen plattform kan være viktig å diskutere, så lenge man, som du ganske riktig påpeker, ikke fokuserer på den enkelte tekniske implementasjonen.

Skrevet

Litt of men angående suicidale tenåringsjenter

Det brukes altfor lite penger på forskning relatert til kvinnehelse spesielt relatert til hormoner. 

Anbefaler alle som har en selvskadende ung jente å lese om PMDD! 

Depresjonen sitter ikke i hodet - det er en ubalanse som oppstår pga reaksjon på egen eggløsning som igjen kan gi depresjon og suicidale tanker. 

Pmdd er anerkjent i utlandet men ukjent i Norge. Nå kan man faktisk få utskrevet antidepressiva for den perioden det gjelder. (Dette er jo bare et plaster på såret men kan hjelpe der og da) 

les om pmdd !! 

Anonymkode: 14855...da7

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Linjalen skrev:

Problemet er ikke at disse pasientene finner hverandre på Instagran, problemet er at disse pasientene ikke får den nødvendige og verdige behandlingen de trenger.

I 2019 syr de fortsatt selvskadere uten bedøvelse på flere legevakter som "straff". Kommer man der bloddryppende og trenger hjelp himler de med øynene. Barnevernsbarn med tunge psykiske lidelser får beskjed om at de er dyre i drift. Akuttplasser på sykehus legges ned. Når man blir litt mindre enn akutt suicidal blir man skrevet ut og får beskjed om at ventetiden på DPS er 9 måneder.

Disse tingene kunne NRK laget dokumentar om, i stedet velger de å fokusere på "internett er skummelt". Spar meg. 

Yes sant 

Anonymkode: 14855...da7

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De deler bilder av selvskading og deler tanker om selvmord. Noen deler til og med mens de tar livet sitt. De deler metoder for selvskading seg imellom. Hater på seg selv og folk rundt seg. 

Tror du må komme deg ut av såpebobla di hvis du tror at det er sånn at man blir friskere bare man kan prate litt med andre som har det likt. Du må også lese deg litt opp på psykisk sykdom. Både spiseforstyrrelser og selvskading kan fort være ekstremt når det kommer til trigging syke imellom. 

Endret av addict
  • Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt, hvis du selv sliter psykisk og har mørke tanker, så burde du kanskje ikke se disse episodene alene ❤️ 

Jeg har nå sett de to episodene av nrk-programmet "innafor". Denne gangen handlet det om at unge mennesker som sliter psykisk, har laget seg private instagramkontoer hvor de følger hverandre og legger ut at de er utrolig triste, at livet er for vanskelig og at de ønsker å ta livet sitt. Jeg ante ikke at dette fantes, altså et eget miljø på instagram for nettopp dette, og jeg syns det er utrolig trist at så mange unge mennesker har det så tøft, og at de føler at de ikke får den hjelpen de fortjener. At de ikke blir møtt på en god måte fra de som faktisk skal hjelpe dem.

Grunnen til at jeg startet denne tråden er fordi jeg reagerte litt på hva hun psykologen som ble intervjuet i programmene sa. Hun har vært klar over denne instabruken i flere år og klar over at pasientene til og med rekrutterer hverandre på post. Dette er ikke noe hun kan forhindre sier hun. I tillegg sier hun at dette med instagrambruken ikke er noe de snakker om i behandlingen, fordi det er veldig personlig. Hun sier videre at  det er en grunn til at ungdommen har valgt instagram, fordi at der er det et sted hvor voksne ikke kan følge med. Når Vilde (programlederen) forteller om at en rekke unge personer har tatt livet av seg mens de har postet det på instagram, spør hun deretter om man ikke på bakgrunn av det nettopp dette burde snakke om instagrambruken. Da sier psykologen at hun ikke vet hvordan de skulle gjort det. Er det ikke bare å snakke om det, da? Finne ut bakgrunnen for hvorfor de har valgt å poste der. Hva er det som gjør livet så tungt? Altså, er ikke det litt av poenget med å gå til psykolog?? Snakke om personlige ting og det som er vanskelig? Hvis man ikke kan være personlig eller snakke med psykologen om det som tynger mest her i livet, om de mørkeste tankene man har, hva er egentlig poenget med å gå til psykolog da? Jeg tolker det nesten som at det er tabu å snakke om selvmord selv med psykologen og at psykologene helst vil unngå temaetjel.
Hvor ellers skal disse menneskene finne hjelp da? 

Noen tanker angående dette programmet og uttalelsene? 

Anonymkode: 4b7da...4d9

Det var jo akkurat det psykologen sa da, at hun mente de skulle fokusere på hva som ligger bak, hvorfor er livet tungt. I stedet for å fokusere på instagram spesifikt i behandlingen fokuserer hun altså på hva som ligger bak.

Anonymkode: 3b70e...e7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...