Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du er kommet så langt i svangerskapet at man ikke vil utføre en abort her i Norge så vil det jo ikke bli billig å få tatt abort uansett. Det vil jo koste en del uansett... 

Nå vet jeg ikke hvor langt på vei du er men i England så utfører man abort inntil uke 24...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det er ikke ulovlig å gjøre dette i utlandet. Hvorfor skulle det være et problem å spørre om dette? 

Å kontakte norsk helsepersonell er selvsagt det første jeg har gjort, nå har den veien kommet til en ende. 

ts

Anonymkode: ef12e...9ad

Hvorfor ønsker du å ta abort så sent? 

Anonymkode: 1e7f0...342

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ønsker du å ta abort så sent? 

Det er ikke din business. 
ts

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke din business. 
ts

Sier jo ikke det. Men hadde vært enklere å prøve å forstå deg. Forstår veldig godt at folk får fordommer, ofte av ting man ikke vet noe om. Men hadde man fått en forklaring, så hadde det vært lettere å forstå hvorfor noen velger en slik løsning, for det kan umulig være enkelt.. 

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det er ikke ulovlig å gjøre dette i utlandet. Hvorfor skulle det være et problem å spørre om dette? 

Å kontakte norsk helsepersonell er selvsagt det første jeg har gjort, nå har den veien kommet til en ende. 

ts

Det betyr at du har et barn inni deg som er/nærmer seg levedyktig!

Anonymkode: 5bd17...78e

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Men har du fått nei fordi det er for sent, eller av andre grunner? Fordi hvis det er for sent, så er det vel bare England som er et alternativ for deg, og da bare i et par uker til.

Anonymkode: 77564...ec6

Skrevet

Ryddet for avsporinger og brudd på graviditetsrommets retningslinjer.

Sitat

* Prinsipielle diskusjoner om abort er tillatt i egne tråder, men innlegg med krenkende eller støtende innhold omkring trådstarters personlige valg om å beholde eller ta abort vil bli slettet. 
Vi ber dere vise hensyn når det gjelder det å fremme egne, mer prinsipielle meninger og holdninger til abort i tråder hvor trådstarter ikke har bedt om hjelp til avgjørelsen om å fullføre eller avbryte et svangerskap. Vi ber dere også om å vise hensyn og å være skånsomme i deres ordbruk når trådstarter vurderer alternativene. Få valg er så endelige som det å måtte velge mellom å ta abort eller å føde et barn, og mange av de som ønsker å dele sine tanker og følelser, befinner seg i en sårbar situasjon.
Dersom dere ønsker å diskutere abort på et generelt og mer prinsipielt grunnlag, er dere velkomne til å opprette egne tråder for dette.

Edie, adm.

• Liker 1
Skrevet

Hvis alternativet er å beholde barnet har du vel råd til å reise hele verden.

Jeg skulle ønske du kunne vurderere adopsjon. Veldig sen abort...uff.

Anonymkode: 681f8...4c8

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan ringe Amathea og få råd der? 

Skrevet

Er fosteret kommet til levedktig alder så får du ikke abort i vesten. Og antageligvis ikke andre steder heller. Det er en grense for en grunn. Du bør vurdere adopsjon.

Anonymkode: b7707...13e

Skrevet (endret)

I England, Wales og Skottland utfører de aborter frem til uke 24. Det er ventelister hos NHS, som i Norge, men man kommer nok inn raskere hos private klinikker. De utfører også aborter senere hvis f.eks. mors liv står i fare - jeg tror psykisk helse kan falle inn under dette.

I Nederland er også grensen på 24 uker, men det er visstnok få leger som utfører aborter etter uke 22

I Sverige er det fri abort frem til uke 18, og man kan få abort innvilget frem til uke 22 for "sosiale grunner". 

En lenke til en liste med europeiske land med "lett tilgang" til abort, men grensene varierer. Nederland og deler av Storbritannia er altså landene med lengst grense og som også ser ut til å ha såkalt "lett tilgang", også for folk som ikke er statsborgere.

I noen stater i USA utfører de abort frem til uke 28.

Opplysningene ovenfor er kun ment som informasjon. Noen fostere er levedyktige fra uke 22 - også kan man mene så mye man vil om akkurat det og andre lands lovgivning, men dette er ihvertfall mulighetene som finnes. 

P.S. Beklager hvis informasjonen kommer dobbelt, skrev en post som så ut til å forsvinne ut i det store intet, så jeg skrev det på nytt.

Edit: Ekstra opplysning. Spania har ingen grense hvis abort er nødvendig for å unngå alvorlig risiko for den gravides psykiske eller fysiske helse. Tilgangen ser ut til å være noe mer begrenset, og jeg vil tro "ingen" grense ikke er helt korrekt og at det i praksis vil være umulig å få utført en abort veldig sent i svangerskapet der også. 

Endret av Imsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...