Gå til innhold

Du som er veganer/spiser plantebasert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var vegan før. Det var sykt deilig i starten, følte jeg hadde mye energi, at huden ble klar og magen funka. Det fungerte bra en stund, men så klikka kroppen min totalt, til tross for nok protein og tilskudd av B12 og omega3. Ble anemisk, mye bloating, trøtt og slapp, ble tynnfeit, mistet hår, sunkne øyne og det verste av alt, nyrestein pga oxalater. Har kommet til den konklusjonen av at vi nordboere ikke hadde tilgang til planter store deler av året, og derfor ikke fungerer særlig bra på det.

Anonymkode: 53f71...de8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har mye mer energi, mindre dårlig samvittighet rundt mat (både fordi jeg anser det som mer etisk riktig, og fordi maten vanligvis er sunnere og bedre for kroppen). Fikk også sterkere negler og sunt hår som gror fortere enn før når jeg bytta. Presterer bedre i trening enn før, særlig i utholdenhetsting.

Anonymkode: 21fbe...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Var vegan før. Det var sykt deilig i starten, følte jeg hadde mye energi, at huden ble klar og magen funka. Det fungerte bra en stund, men så klikka kroppen min totalt, til tross for nok protein og tilskudd av B12 og omega3. Ble anemisk, mye bloating, trøtt og slapp, ble tynnfeit, mistet hår, sunkne øyne og det verste av alt, nyrestein pga oxalater. Har kommet til den konklusjonen av at vi nordboere ikke hadde tilgang til planter store deler av året, og derfor ikke fungerer særlig bra på det.

Anonymkode: 53f71...de8

Kjøtt har alltid vært et luksusprodukt (og er det fortsatt i mange land). Nordmenn har aldri levd på overflod i kjøtt før i nyere tid. Selv vikingene spiste mye grønt om vinteren. 

Sa legen din at oxalater var grunnen til nyrestein? Eller er det din egen diagnose? Du vet at kjøtt har "antistoffer" på samme måte som planter? Og at menneske kroppen er lagd for å takle dette i både planter og kjøtt?

Anonymkode: bfd60...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Kan skjule spiseforstyrrelsen min og få skryt for hvor sunn og flink jeg er som er veganer. Vinn vinn. 

Anonymkode: 97704...e85

Bortsett fra at "vinn vinn" er totalt feil beskrivelse av en slik situasjon, så er ikke nødvendigvis vegansk mat fettfattig. Den inkluderer bl a nøtter, avokado osv. Akkurat som ved alt annet kosthold, er variasjon viktig, og et vegansk kosthold består av bønner, kornprodukter, nøtter, frukt, grønt osv.

Anonymkode: 118bf...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist utelukkende vegansk mat siden 2002 og kan ikke si at jeg merket noe spesielt på kroppen da jeg la om. I begynnelsen var det noen ganger litt trøblete å spise ute, men det gikk stort sett greit, og nå til dags er det ikke et problem i det hele tatt. Alle vitamin- og mineralverdiene mine er fine, med unntak av jernnivået mitt, som tidvis er litt for lavt. Moren og bestemoren min har også slitt med det, muligens på grunn av at vi har veldig kraftig menstruasjon alle sammen, så det er nok ikke på grunn av vegankosten egentlig.

Anonymkode: 437ae...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/18/2019 at 1:08 PM, AnonymBruker said:

Jeg har spist utelukkende vegansk mat siden 2002 og kan ikke si at jeg merket noe spesielt på kroppen da jeg la om. I begynnelsen var det noen ganger litt trøblete å spise ute, men det gikk stort sett greit, og nå til dags er det ikke et problem i det hele tatt. Alle vitamin- og mineralverdiene mine er fine, med unntak av jernnivået mitt, som tidvis er litt for lavt. Moren og bestemoren min har også slitt med det, muligens på grunn av at vi har veldig kraftig menstruasjon alle sammen, så det er nok ikke på grunn av vegankosten egentlig.

Anonymkode: 437ae...bec

Spiser du linser regelmessig? Jeg hadde litt lave folat og jernverdier frem til jeg begynte spise røde linser 1-2 ganger i uka. Linser (brune, grønne, røde) burde man spise minst 3 ganger per uke, spør du meg. Veldig næringsrik mat og har de næringsstoffene man risikerer bli lave på. De kan også brukes til alt fra supper og gryter til burgere og mos. 

Anonymkode: bfd60...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du linser regelmessig? Jeg hadde litt lave folat og jernverdier frem til jeg begynte spise røde linser 1-2 ganger i uka. Linser (brune, grønne, røde) burde man spise minst 3 ganger per uke, spør du meg. Veldig næringsrik mat og har de næringsstoffene man risikerer bli lave på. De kan også brukes til alt fra supper og gryter til burgere og mos. 

Anonymkode: bfd60...cb1

Og erter burde man spise pga høye lysinverdier. Det er viktig å få nok av de essensielle aminosyrene.

Anonymkode: ec29a...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Kjøtt har alltid vært et luksusprodukt (og er det fortsatt i mange land). Nordmenn har aldri levd på overflod i kjøtt før i nyere tid. Selv vikingene spiste mye grønt om vinteren. 

Sa legen din at oxalater var grunnen til nyrestein? Eller er det din egen diagnose? Du vet at kjøtt har "antistoffer" på samme måte som planter? Og at menneske kroppen er lagd for å takle dette i både planter og kjøtt?

Anonymkode: bfd60...cb1

Det er ikke antinæringstoffer i kjøtt på samme måte som planter. Forklar gjerne?

Menneskekroppen er ikke laget for å "takle" antinæringstoffer. Men det har nødvendigvis ikke så stor påvirkning som mange vil ha det til. Det kan likevel være en bidragsfaktor til feilernæring sett i sammenheng med det generelle kostholdet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Kjøtt har alltid vært et luksusprodukt (og er det fortsatt i mange land). Nordmenn har aldri levd på overflod i kjøtt før i nyere tid. Selv vikingene spiste mye grønt om vinteren. 

Sa legen din at oxalater var grunnen til nyrestein? Eller er det din egen diagnose? Du vet at kjøtt har "antistoffer" på samme måte som planter? Og at menneske kroppen er lagd for å takle dette i både planter og kjøtt?

Anonymkode: bfd60...cb1

1. Hva definerer du som grønt? I vikingtiden spiste de høyere klassene mer kjøtt, mens de lavere klassene hadde høyere forekomst av mangelsykdommer. 

Dessuten, hva betyr femti generasjoner for den menneskelige fysiologi? Ekstremt lite.

2. Du kan ikke bare spy ut påstander. «Antinutrients are found in their highest concentrations in grains, beans, legumes and nuts, but can also be found in leaves, roots and fruits of certain varieties of plants. The major antinutrients found in plant-based foods are phytates, tannins, lectins, oxalates, etc.» (https://benthamopen.com/FULLTEXT/TOBIOTJ-13-68). Nevn et antinæringsstoff som forekommer i kjøtt.

Typen nyrestein jeg ble diagnosert med forekommer ved høy konsentrasjon av oksalat i urinen.

»Oxalate is naturally found in many foods, including fruits and vegetables, nuts and seeds, grains, legumes, and even chocolate and tea. Some examples of foods that contain high levels of oxalate include: peanuts, rhubarb, spinach, beets, chocolate and sweet potatoes».

For øvrig kan oksalat foreligge som nålelignende strukturer. Jeg holder meg unna jeg.. https://images.app.goo.gl/2WE95uzzdXMj5vPJ6

Dessuten, det å takle noe kommer an på toleransegrensa, og hvor mye man pusher denne. Noen tåler mer, andre tåler mindre. Jeg er ikke simpelthen interessert i å «tåle» noe, jeg skal være sunn og frisk. Tipper du sier det samme når du etterhvert har blitt syk av livsstilen din selv. 

 

Anonymkode: 53f71...de8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet det man kan kalle vegansk diett en stund. Merket ingen forskjell siden jeg uansett spiser sunt og balansert. Er nå alteter av etiske grunner og har det fint slik. 

Anonymkode: 46a42...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Hva definerer du som grønt? I vikingtiden spiste de høyere klassene mer kjøtt, mens de lavere klassene hadde høyere forekomst av mangelsykdommer. 

Dessuten, hva betyr femti generasjoner for den menneskelige fysiologi? Ekstremt lite.

2. Du kan ikke bare spy ut påstander. «Antinutrients are found in their highest concentrations in grains, beans, legumes and nuts, but can also be found in leaves, roots and fruits of certain varieties of plants. The major antinutrients found in plant-based foods are phytates, tannins, lectins, oxalates, etc.» (https://benthamopen.com/FULLTEXT/TOBIOTJ-13-68). Nevn et antinæringsstoff som forekommer i kjøtt.

Typen nyrestein jeg ble diagnosert med forekommer ved høy konsentrasjon av oksalat i urinen.

»Oxalate is naturally found in many foods, including fruits and vegetables, nuts and seeds, grains, legumes, and even chocolate and tea. Some examples of foods that contain high levels of oxalate include: peanuts, rhubarb, spinach, beets, chocolate and sweet potatoes».

For øvrig kan oksalat foreligge som nålelignende strukturer. Jeg holder meg unna jeg.. https://images.app.goo.gl/2WE95uzzdXMj5vPJ6

Dessuten, det å takle noe kommer an på toleransegrensa, og hvor mye man pusher denne. Noen tåler mer, andre tåler mindre. Jeg er ikke simpelthen interessert i å «tåle» noe, jeg skal være sunn og frisk. Tipper du sier det samme når du etterhvert har blitt syk av livsstilen din selv. 

 

Anonymkode: 53f71...de8

👏 Flott innlegg

Anonymkode: ecbce...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2019 at 2:00 AM, bodyhack_petter said:

Det er ikke antinæringstoffer i kjøtt på samme måte som planter. Forklar gjerne?

Menneskekroppen er ikke laget for å "takle" antinæringstoffer. Men det har nødvendigvis ikke så stor påvirkning som mange vil ha det til. Det kan likevel være en bidragsfaktor til feilernæring sett i sammenheng med det generelle kostholdet.

Ideen om antinæringsstoffer er grovt misforstått. Næringsstoffer fungerer ikke isolert, det er mange faktorer som spiller inn på hvordan kroppen behandler dem, hvor mye som tas opp osv. For eks vil høyt inntak av jern redusere opptak av andre næringsstoffer og alle næringsstofer fungerer på denne måten. Kroppen tar opp næring i helhet, noe som det ikke virker som om folk forstår. Hadde grønn mat vært så skadelig som mange hevder, så hadde vi ikke sett populsjoner som har levd på 60% søtpoteter og mindre enn 3% dyreprodukter være blant verdens lengstlevende befolkning. Så lenge kroppen får det den trenger, så er den uhyre fleksibel og god på å utnytte energi. 

23 hours ago, AnonymBruker said:

1. Hva definerer du som grønt? I vikingtiden spiste de høyere klassene mer kjøtt, mens de lavere klassene hadde høyere forekomst av mangelsykdommer. 

Du mener de som var for fattige til å spise nok kalorier i løpet av en gjennomsnittlig dag? Er du fattig og spiser for lite kalorier vil du slite uansett hva du spiser. Det er forskjell på å være fattig og ikke spise nok, og å spise mye grønt. 

 

23 hours ago, AnonymBruker said:

Dessuten, hva betyr femti generasjoner for den menneskelige fysiologi? Ekstremt lite.

2. Du kan ikke bare spy ut påstander. «Antinutrients are found in their highest concentrations in grains, beans, legumes and nuts, but can also be found in leaves, roots and fruits of certain varieties of plants. The major antinutrients found in plant-based foods are phytates, tannins, lectins, oxalates, etc.» (https://benthamopen.com/FULLTEXT/TOBIOTJ-13-68). Nevn et antinæringsstoff som forekommer i kjøtt.

Jeg leste om antinæring i kjøtt for ca en måned siden og husker ikke hvor jeg leste om det, jeg er ikke så opphengt i å sverte kosthold jeg ikke er på at jeg lagrer all den type info og husker den i all evighet. Det er åpenbart at du leter etter informasjon som sverter grønt kosthold og nekter lese noe som helst annet. Så hva skal man si. Du vil aldri endre mening fordi du er sterkt emosjonelt investert i din ide om at grønt = nærmest dødelig

23 hours ago, AnonymBruker said:

Typen nyrestein jeg ble diagnosert med forekommer ved høy konsentrasjon av oksalat i urinen.

»Oxalate is naturally found in many foods, including fruits and vegetables, nuts and seeds, grains, legumes, and even chocolate and tea. Some examples of foods that contain high levels of oxalate include: peanuts, rhubarb, spinach, beets, chocolate and sweet potatoes».

For øvrig kan oksalat foreligge som nålelignende strukturer. Jeg holder meg unna jeg.. https://images.app.goo.gl/2WE95uzzdXMj5vPJ6

Dessuten, det å takle noe kommer an på toleransegrensa, og hvor mye man pusher denne. Noen tåler mer, andre tåler mindre. Jeg er ikke simpelthen interessert i å «tåle» noe, jeg skal være sunn og frisk. Tipper du sier det samme når du etterhvert har blitt syk av livsstilen din selv. 

 

Anonymkode: 53f71...de8

Nyrestein kan komme av kosthold med mye purin, som det er mye av i kjøtt og sjømat. Du kan ikke klandre planter for det. 

Igjen så viser du at du har en agenda og forsøker klandre plantekost for alt det gale. 

Faktum er at sunne mennesker tåler det meste av "normal" mat, mens de med genetisk svakheter og/ eller sykdommer gjerne er overfølsomme for enkelte matvarer elle stoffer. MEN det betyr ikke at det er vanlig for mennesker å være følsomme eller at mennesker flest burde tilpasse seg hva syke mennesker ikke tåler eller tåler. Det blir litt som å mene at mennesker burde slutte ha plen av gress fordi det finnes enkelte med allergi, og at mennesker ikke er lagd for å tåle gress. At noen få er intolerante betyr ikke at det er vanlig å være intolerant eller at vi burde leve et liv der vi er redd for å bli intolerant mot normale ting som for eksempel gress. 

Anonymkode: bfd60...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ideen om antinæringsstoffer er grovt misforstått. Næringsstoffer fungerer ikke isolert, det er mange faktorer som spiller inn på hvordan kroppen behandler dem, hvor mye som tas opp osv. For eks vil høyt inntak av jern redusere opptak av andre næringsstoffer og alle næringsstofer fungerer på denne måten. Kroppen tar opp næring i helhet, noe som det ikke virker som om folk forstår. Hadde grønn mat vært så skadelig som mange hevder, så hadde vi ikke sett populsjoner som har levd på 60% søtpoteter og mindre enn 3% dyreprodukter være blant verdens lengstlevende befolkning. Så lenge kroppen får det den trenger, så er den uhyre fleksibel og god på å utnytte energi. 

Du mener de som var for fattige til å spise nok kalorier i løpet av en gjennomsnittlig dag? Er du fattig og spiser for lite kalorier vil du slite uansett hva du spiser. Det er forskjell på å være fattig og ikke spise nok, og å spise mye grønt. 

 

Jeg leste om antinæring i kjøtt for ca en måned siden og husker ikke hvor jeg leste om det, jeg er ikke så opphengt i å sverte kosthold jeg ikke er på at jeg lagrer all den type info og husker den i all evighet. Det er åpenbart at du leter etter informasjon som sverter grønt kosthold og nekter lese noe som helst annet. Så hva skal man si. Du vil aldri endre mening fordi du er sterkt emosjonelt investert i din ide om at grønt = nærmest dødelig

Nyrestein kan komme av kosthold med mye purin, som det er mye av i kjøtt og sjømat. Du kan ikke klandre planter for det. 

Igjen så viser du at du har en agenda og forsøker klandre plantekost for alt det gale. 

Faktum er at sunne mennesker tåler det meste av "normal" mat, mens de med genetisk svakheter og/ eller sykdommer gjerne er overfølsomme for enkelte matvarer elle stoffer. MEN det betyr ikke at det er vanlig for mennesker å være følsomme eller at mennesker flest burde tilpasse seg hva syke mennesker ikke tåler eller tåler. Det blir litt som å mene at mennesker burde slutte ha plen av gress fordi det finnes enkelte med allergi, og at mennesker ikke er lagd for å tåle gress. At noen få er intolerante betyr ikke at det er vanlig å være intolerant eller at vi burde leve et liv der vi er redd for å bli intolerant mot normale ting som for eksempel gress. 

Anonymkode: bfd60...cb1

Jeg vil ikke si det med antinæringsstoffer er misforstått, men overdrevet og tatt ut av sammenheng kanskje. Det er likevel en faktor som kan være greit å være klar over, nettopp av de grunnene du nevner selv, at det er mange faktorer å ta høyde for - spesielt med tanke på at manges kosthold ikke er spesielt variert, og fattig på enkelte matvarer, spesielt de grønne. Kombinasjonen av mye antinæringsstoffer og lite av de næringsrike grønnsakene kan kanskje være uheldig. Som et eksempel.

Men jeg vil si det er du som fremstår mest fanatisk her, og grunnen som blir nevn for nyresten er plausibel - hva vet vel du om det? Kanskje det er sett i en større sammenheng der det du nevner kan utelukkes? 

Det som er synd er når de som forsvarer et grønt kosthold er i overkant paranoide og lukket for muligheten av det også finnes ulemper ved det. Noe det definitivt gjør og det er knyttet til mangler. 

Selv er jeg veldig opptatt av vegetarisk og vegansk kosthold og har i større deler av mitt voksne liv spist pescetariansk. Jeg jeg en samboer som er vegetarianer og en datter som aldri har smakt kjøtt, bare fisk. Likevel må man ha øynene åpne og se at det finnes ulemper ved disse kostholdene også. Det beste for helsen er ganske sikkert et kosthold som også inneholder animalske elementer.

Endret av bodyhack_petter
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ideen om antinæringsstoffer er grovt misforstått. Næringsstoffer fungerer ikke isolert, det er mange faktorer som spiller inn på hvordan kroppen behandler dem, hvor mye som tas opp osv. For eks vil høyt inntak av jern redusere opptak av andre næringsstoffer og alle næringsstofer fungerer på denne måten. Kroppen tar opp næring i helhet, noe som det ikke virker som om folk forstår. Hadde grønn mat vært så skadelig som mange hevder, så hadde vi ikke sett populsjoner som har levd på 60% søtpoteter og mindre enn 3% dyreprodukter være blant verdens lengstlevende befolkning. Så lenge kroppen får det den trenger, så er den uhyre fleksibel og god på å utnytte energi. 

Anonymkode: bfd60...cb1

Det at kjøtt inneholder mineraler betyr ikke at de inneholder antinæringsstoffer. Et mineral vi faktisk må få i oss er ikke antinæring. Antinæring er stoffer vi IKKE trenger som hemmer med opptaket av stoffer vi trenger. Du finner ikke for eksempel oksalater, fytater, tanniner, lektiner i kjøtt. Men ja, mineraler påvirker opptaket av andre mineraler. Det er derfor vi bør få dem i naturlig form der de forekommer i naturlige mengder, og uten antinæringsstoffer som hemmer opptaket av disse. Som du altså finner i planter. Og de fleste vitaminer og mineraler mer tilgjenglige i dyreprodukter enn i planter. Altså at vi tar opp mer. Mye av mikronæringen i planter er bundet opp i bindinger vi ikke klarer å bryte. Jern i spinat for eksempel er ikke tilgjengelig for oss og spinat er en forferdelig dårlig kilde til jern.

Og den referansen din til Okinawa har blitt debunked for lenge siden. Det kostholdet du skisserer var et midlertidig kosthold i etterkrigstiden. Før det hadde de spist hovedsaklig svin. Store mengder svin.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener de som var for fattige til å spise nok kalorier i løpet av en gjennomsnittlig dag? Er du fattig og spiser for lite kalorier vil du slite uansett hva du spiser. Det er forskjell på å være fattig og ikke spise nok, og å spise mye grønt. 

Anonymkode: bfd60...cb1

Mener du dette gjelder alle de veganerne med innhullede kinn, tynt og grått hår i ung alder, mørke ringer under øynene og null energi også? At de bare ikke spiser nok? Har du sett hvor mange videoer det er på youtube av veganere som påstår at de er sunne og har det bra, som man ser at blir sykere og sykere? Her er noen eksempler.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste om antinæring i kjøtt for ca en måned siden og husker ikke hvor jeg leste om det, jeg er ikke så opphengt i å sverte kosthold jeg ikke er på at jeg lagrer all den type info og husker den i all evighet. Det er åpenbart at du leter etter informasjon som sverter grønt kosthold og nekter lese noe som helst annet. Så hva skal man si. Du vil aldri endre mening fordi du er sterkt emosjonelt investert i din ide om at grønt = nærmest dødelig

Anonymkode: bfd60...cb1

Det at du har misforstått eller blitt lurt av en veganer som fortalte deg dette, betyr ikke at det er fakta. Du kan ikke presentere noe som fakta når det tydeligvis ikke er det. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg leser mye mer bias i ditt innlegg enn innlegget du svarte på (som ikke var mitt btw).

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nyrestein kan komme av kosthold med mye purin, som det er mye av i kjøtt og sjømat. Du kan ikke klandre planter for det. 

Anonymkode: bfd60...cb1

Det finnes forskjellige typer nyrestein. AB sa at den typen nyrestein h*n haddde kommer av oksalater. Oksalater finner du ikke i rene animalske produkter. Og det var sannsynligvis den vanligste typen da som er kalsiumoksalat-steiner. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen så viser du at du har en agenda og forsøker klandre plantekost for alt det gale. 

Faktum er at sunne mennesker tåler det meste av "normal" mat, mens de med genetisk svakheter og/ eller sykdommer gjerne er overfølsomme for enkelte matvarer elle stoffer. MEN det betyr ikke at det er vanlig for mennesker å være følsomme eller at mennesker flest burde tilpasse seg hva syke mennesker ikke tåler eller tåler. Det blir litt som å mene at mennesker burde slutte ha plen av gress fordi det finnes enkelte med allergi, og at mennesker ikke er lagd for å tåle gress. At noen få er intolerante betyr ikke at det er vanlig å være intolerant eller at vi burde leve et liv der vi er redd for å bli intolerant mot normale ting som for eksempel gress. 

Anonymkode: bfd60...cb1

Du ser på det feil. Bare fordi friske mennesker tåler det bedre, betyr ikke at de bør spise det. En frisk person bør for eksempel ikke spise lave doser av arsenikk bare fordi h*n ikke blir syk med en gang. Sunt kosthold er bra for en som er syk, og da er det jo også selvfølgelig også bra for en som er frisk, slik at den friske kan holde seg frisk. Det er mange sakte giftstoffer i planter som vi samler opp i kroppen og de gir ikke noen problemer før det blir for mye av dem.

Anonymkode: 175a9...306

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bodyhack_petter skrev:

Jeg vil ikke si det med antinæringsstoffer er misforstått, men overdrevet og tatt ut av sammenheng kanskje. Det er likevel en faktor som kan være greit å være klar over, nettopp av de grunnene du nevner selv, at det er mange faktorer å ta høyde for - spesielt med tanke på at manges kosthold ikke er spesielt variert, og fattig på enkelte matvarer, spesielt de grønne. Kombinasjonen av mye antinæringsstoffer og lite av de næringsrike grønnsakene kan kanskje være uheldig. Som et eksempel.

Men jeg vil si det er du som fremstår mest fanatisk her, og grunnen som blir nevn for nyresten er plausibel - hva vet vel du om det? Kanskje det er sett i en større sammenheng der det du nevner kan utelukkes? 

Det som er synd er når de som forsvarer et grønt kosthold er i overkant paranoide og lukket for muligheten av det også finnes ulemper ved det. Noe det definitivt gjør og det er knyttet til mangler. 

Selv er jeg veldig opptatt av vegetarisk og vegansk kosthold og har i større deler av mitt voksne liv spist pescetariansk. Jeg jeg en samboer som er vegetarianer og en datter som aldri har smakt kjøtt, bare fisk. Likevel må man ha øynene åpne og se at det finnes ulemper ved disse kostholdene også. Det beste for helsen er ganske sikkert et kosthold som også inneholder animalske elementer.

Alle typer kosthold kan ha ulemper,og man må selv ta ansvar for at man får i seg de vitaminer og mineraler man trenger. Men i motsetning til deg er jeg ikke sikker på at kosthold med animaler er bedre for helsen. Selv har jeg vært vegetarianer i 25 år og veganer i 15,og mener det er det beste

Anonymkode: edaed...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ideen om antinæringsstoffer er grovt misforstått. Næringsstoffer fungerer ikke isolert, det er mange faktorer som spiller inn på hvordan kroppen behandler dem, hvor mye som tas opp osv. For eks vil høyt inntak av jern redusere opptak av andre næringsstoffer og alle næringsstofer fungerer på denne måten. Kroppen tar opp næring i helhet, noe som det ikke virker som om folk forstår. Hadde grønn mat vært så skadelig som mange hevder, så hadde vi ikke sett populsjoner som har levd på 60% søtpoteter og mindre enn 3% dyreprodukter være blant verdens lengstlevende befolkning. Så lenge kroppen får det den trenger, så er den uhyre fleksibel og god på å utnytte energi. 

Du mener de som var for fattige til å spise nok kalorier i løpet av en gjennomsnittlig dag? Er du fattig og spiser for lite kalorier vil du slite uansett hva du spiser. Det er forskjell på å være fattig og ikke spise nok, og å spise mye grønt. 

 

Jeg leste om antinæring i kjøtt for ca en måned siden og husker ikke hvor jeg leste om det, jeg er ikke så opphengt i å sverte kosthold jeg ikke er på at jeg lagrer all den type info og husker den i all evighet. Det er åpenbart at du leter etter informasjon som sverter grønt kosthold og nekter lese noe som helst annet. Så hva skal man si. Du vil aldri endre mening fordi du er sterkt emosjonelt investert i din ide om at grønt = nærmest dødelig

Nyrestein kan komme av kosthold med mye purin, som det er mye av i kjøtt og sjømat. Du kan ikke klandre planter for det. 

Igjen så viser du at du har en agenda og forsøker klandre plantekost for alt det gale. 

Faktum er at sunne mennesker tåler det meste av "normal" mat, mens de med genetisk svakheter og/ eller sykdommer gjerne er overfølsomme for enkelte matvarer elle stoffer. MEN det betyr ikke at det er vanlig for mennesker å være følsomme eller at mennesker flest burde tilpasse seg hva syke mennesker ikke tåler eller tåler. Det blir litt som å mene at mennesker burde slutte ha plen av gress fordi det finnes enkelte med allergi, og at mennesker ikke er lagd for å tåle gress. At noen få er intolerante betyr ikke at det er vanlig å være intolerant eller at vi burde leve et liv der vi er redd for å bli intolerant mot normale ting som for eksempel gress. 

Anonymkode: bfd60...cb1

1. På hvilket vis kan du begrunne at idéen om antinæringsstoffer er grovt misforstått? Selvfølgelig tas mat opp i sin helhet, men det endrer jo ikke det faktum at når kalsium fra planter som kilde er bundet opp til kalsiumoksalat er opptaket svært lavt? Planter kan ikke gjemme seg, eller løpe fra ei ku, de har heller utviklet et helt orkester av forsvarskjemikalier hvor målet er og ikke bli spist. Det er jo ikke akkurat noen fordel at vi spiser f.eks frø, dette hindrer jo selve målet med eksistensen til planten - nemlig og føre generasjonene videre. 

Når jeg søker på den første påstanden din finner jeg ingenting som støtter det, annet enn at jerntilskudd senker jernabsorpsjon hos yngre kvinner med lav jernstatus. Det jeg nesten regner med at du mener er at jern er et inskuddsmetall som enkelt kan gi ifra seg eller ta opp elektroner. Antioksidanter vil tar opp ROS, og tanken er at kroppen vår da beskyttes. Næringsstoffer kan ha en antioksidativ virkning, men antioksidanter er ikke et essensielt næringsstoff i seg selv, på samme måte som fiber er. Hvorvidt de faktisk har noen effekt når det kommer via maten, er per i dag bare spekulasjon. 

2. Antall kalorier henger ikke sammen med næringsstatus. Hvis vi nå ser for oss et hypotetisk scenario hvor en trelle levde på byggrynsgrøt - inneholder selve kornet over 60% stivelse, 9-12% protein og rundt 2% fett. Når det kommer til aminosyrer har bygg lite av lysin, treonin og tryptofan. Når det kommer til mineraler så eksisterer det jo noe i bygg, det ser vi når vi analyserer bygg på et laboratorium. Men kroppen vår er ikke et laboratorium, og bygg inneholder fytinsyre som hindrer opptak, samt hindrer nedbrytningen av stivelse og protein. Så et håpløst trist kosthold fra før av, blir enda verre fordi maten rett og slett ikke fordøyes eller tas opp særlig bra. Man kan ikke nødvendigvis lese næringstabeller og ta dem for god fisk - kroppen vår og maten vår er mer kompleks enn som så, og det er lite vi enda vet. 
Også den artigste påstanden, "spis mye grønt"... Karotenoidene i grønnsaker er ikke vitamin A, Vitamin K1 i grønnsaker er ikke vitamin K2, kalsium i spinat er bundet til kalsiumoksalat. "Spis mye grønt" er bare gjentatt så mange ganger at det tilslutt blir en vedtatt sannhet. 

3. Jeg finner faktisk ikke en eneste kilde som beskriver antinæringsstoffer i kjøtt. Definisjonen av antinæringsstoff er en substans som finnes i plantemat som forstyrrer absorpsjon eller funksjon av næringstoffer i kroppen. Det skal mye til før antinæringsstoffer er dødelig, vi har en viss toleranse for dem, men selv om man klarer og tolerere antinæringsstoffene i korn og bønner, betyr ikke dette at jeg anser det som et sunnhetstegn når jeg går rundt med magesmerter og promping dagen lang. 

4. Mye purin kan føre til urinsyrestein, ikke kalsiumoksalatstein. Angående urinsyregikt og urinsyrestein, viser nyere forskning at sukker og fruktose har en større sammenheng med dette enn med purin i dietten (Jamnik, S. Rehman, S. B. Mejia, R. J. de Souza, T. A. Khan, L. A. Leiter, T. Wolever, et al. "Fructose intake and risk of gout and hyperuricemia: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies.” BMJ Open 6, no. 10 (2016): e013191. doi: 10.1136/bmjopen-2016-013191). For øvrig har heller ikke dietter med lavt innhold av purin særlig god prevativ virkning. 

5. Hva er normal mat, og hva definerer du med begrepet og "tåle"? Omtrent hvert eneste menneske jeg vet om, har et eller annet problem i sammenheng med maten de spiser. Enten det gjelder humør, mageproblemer, diabetes, overvekt, lista er evinnelig lang. Normal mat er også et av mantraene som gjentas og gjentas frem til det blir en vedtatt sannhet. 

Anonymkode: 53f71...de8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser plantebasert og merket stor forskjell etter noen måneder. Huden har blitt mye finere, hår og negler, humøret har blitt betraktelig bedre og jeg orker mer.

Har spist plantebasert i fem år. 

 

Anonymkode: e6a76...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/28/2019 at 11:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg er veganer av etiske grunner, og kan ikke si at jeg merker så mye på kroppen om det var det du mente. Jeg syns maten smaker mye bedre, så har faktisk gått litt opp i vekt. 

Anonymkode: e382b...0e0

Veganere dreper dyr også. Industrielt landbruk dreper langt flere dyr (insekter, gnagere, mus og fugler) enn å spise kyr En studie fant at mellom 35 og 250 mus drepes per dekar av dyrket jordbruk (totalt blir 7,3 milliarder dyr drept hvert år fra plantejordbruk alene)

https://podcastnotes.org/2019/11/22/chris-kresser-joe-rogan-game-changers-vegan-diet/

Biff inneholder mye mer protein enn bønner, så du trenger også mye mer bønner for å få i deg like mye protein som jeg får. Din tallerken med vegask mat har drept flere enn min med biff. Det er veldig lett å se på en tallerken og tenke hvem som har måtte lide mest for dette måltidet. Da ser du kun oksen. Det er ikke å se hele prosessen. Det er mer etisk å spise biff hvis vi skal telle liv som måtte gå tapt. De fleste er ikke på tallerkenen. 

 

Anonymkode: a21b1...39a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veganere dreper dyr også. Industrielt landbruk dreper langt flere dyr (insekter, gnagere, mus og fugler) enn å spise kyr En studie fant at mellom 35 og 250 mus drepes per dekar av dyrket jordbruk (totalt blir 7,3 milliarder dyr drept hvert år fra plantejordbruk alene)

https://podcastnotes.org/2019/11/22/chris-kresser-joe-rogan-game-changers-vegan-diet/

Biff inneholder mye mer protein enn bønner, så du trenger også mye mer bønner for å få i deg like mye protein som jeg får. Din tallerken med vegask mat har drept flere enn min med biff. Det er veldig lett å se på en tallerken og tenke hvem som har måtte lide mest for dette måltidet. Da ser du kun oksen. Det er ikke å se hele prosessen. Det er mer etisk å spise biff hvis vi skal telle liv som måtte gå tapt. De fleste er ikke på tallerkenen. 

 

Anonymkode: a21b1...39a

Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan bønner nok til et helt måltid kan ha flere liv på samvittigheten enn alt kornet som skal fore opp den oksen på talerkenen. Kan det være du som mangler noe av «hele prosessen»?

«The gain for yearling bulls prior to the breeding season should be about 2 pounds per day. This would require a diet containing 10-11% protein and 60-70% TDN (dry matter basis) which couldbe supplied by 6-10 lbs. of grain per day and full-feed of medium quality hay.»

5kg korn hver dag, i tillegg til høy om jeg leser det riktig.

Eller for å si det på en annen måte, 7kg korn pr kg spiseklar biff.

Endret av bodyhack_petter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...