AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #1 Del Skrevet 28. oktober 2019 Kort forklaring: i partallsår har jeg ungene i jula, og vi feirer sammen med min brors familie og min mor. Perfekt for både store og små I år er det oddetallsår, jeg har ikke ungene og broren min og familien til han feirer med hans svigerfamilie. I oddetallsår inviterer min mor storfamilien, noe som innebærer at takker jeg ja til å komme til henne, så sitter jeg og småprater med folk/fjerne slektninger jeg aldri snakker med ellers. Jeg ønsker egentlig bare å være for meg selv slik alternativene er denne julen. Ordne meg noe godt å spise, se noen gode serier og lese et par bøker. Men hvor sosialt uakseptabelt er det å velge slik? Er det slik at man blir sett på som sær, rar, merkelig om jeg velger å bli alene denne julen, sitte alene på julekvelden og 1.juledag? Anonymkode: 018c0...d65 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Del Skrevet 28. oktober 2019 Ja, du vil nok bli oppfattet som sær ja. Så får du velge da, om du velger å følge deg selv, eller hva de fleste tenker. I tillegg kan det jo hende at du skaper en dårlig følelse for dine barn, om de sitter der og tenker på mor eller far som er alene i julen. Anonymkode: b167a...3b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Del Skrevet 28. oktober 2019 Deilig å være alene i jula, hatt det slik i 8år selv. Valgte det, lei av den falske kommersielle jula. Er bare mas og stress, tenk på alt tull som kjøpes av gaver. Ting man ikke trenger, gale forbrukersamfunnet. Nå lager jeg meg litt mat, nyter friheten og stillheten. Eller drar til utlandet en tur. Anonymkode: da780...805 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #4 Del Skrevet 28. oktober 2019 Jeg synes ikke det er sært. Så deilig å få gjøre det en selv vil i julen! Noen synes sikkert det er sært, men det finnes folk som ikke klarer å være alene uten å føle seg ensom, og tenker det er veldig synd på alle som er alene i julen. Anonymkode: 59eb9...b83 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Del Skrevet 28. oktober 2019 Hvis du vil være alene i julen så syntes jeg du skal være det. Er helt greit å ikke være med andre, men man må nok forventet at folk syntes det er merkelig. Anonymkode: 4caf1...e94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Del Skrevet 28. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du vil nok bli oppfattet som sær ja. Så får du velge da, om du velger å følge deg selv, eller hva de fleste tenker. I tillegg kan det jo hende at du skaper en dårlig følelse for dine barn, om de sitter der og tenker på mor eller far som er alene i julen. Anonymkode: b167a...3b8 Barna vet jo at mor eller far har en mulighet for å feire med sine foreldre, men velger selv å være alene. Anonymkode: 59eb9...b83 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alkoholist Skrevet 28. oktober 2019 #7 Del Skrevet 28. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er sært. Så deilig å få gjøre det en selv vil i julen! Noen synes sikkert det er sært, men det finnes folk som ikke klarer å være alene uten å føle seg ensom, og tenker det er veldig synd på alle som er alene i julen. Anonymkode: 59eb9...b83 Dette 👆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #8 Del Skrevet 28. oktober 2019 Jeg velger å være alene. Stikker innom foreldrene mine for mamma hadde gått av hengslene om jeg ikke kom innom for å hente julemat og åpne gaven fra henne og pappa mens de ser på. Men utover det så syns de det er helt greit at jeg ikke er der. Men hadde jeg bodd veldig langt unna, så hadde jeg dratt hjem, for absolutt hele juleferien alene hadde vært litt for mye alene. Anonymkode: 96757...759 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #9 Del Skrevet 28. oktober 2019 Jeg synes det er greit om det bare er den utvidede familien som vil synes du er sær. Men om moren din blir lei seg fordi du ikke kommer synes jeg du skal dra en liten tur iallfall Nå er ikke en alenekveld så spesielt for meg da jeg ofte har det, så jeg ville prioritert å gjøre min mor glad i denne situasjonen. Anonymkode: 05080...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #10 Del Skrevet 28. oktober 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Deilig å være alene i jula, hatt det slik i 8år selv. Valgte det, lei av den falske kommersielle jula. Er bare mas og stress, tenk på alt tull som kjøpes av gaver. Ting man ikke trenger, gale forbrukersamfunnet. Nå lager jeg meg litt mat, nyter friheten og stillheten. Nemlig! En del av det kommersielle styret er greit når det handler om ungene, men når jeg er uten de, så ønsker jeg egentlig bare å ta det helt rolig, alene! TS 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen synes sikkert det er sært, men det finnes folk som ikke klarer å være alene uten å føle seg ensom, og tenker det er veldig synd på alle som er alene i julen. Det skillet mellom alene og ensom er vanskeligere enn man tror å forklare til folk. Om jeg velger å være alene, så kommer jeg ikke til å føle meg ensom. Det stikker så klart litt at jeg ikke er med ungene i jula, men samtidig så er ting slik de er, og da tror jeg det beste for meg er å være alene! TS 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men om moren din blir lei seg fordi du ikke kommer synes jeg du skal dra en liten tur iallfall Nå er ikke en alenekveld så spesielt for meg da jeg ofte har det, så jeg ville prioritert å gjøre min mor glad i denne situasjonen. Akkurat det du skriver er vanskelig, men av erfaring vet jeg at det er så mye folk der at min mor kommer til å bli veldig opptatt. Er selvfølgelig leit om hun blir såret, samtidig er realiteten at jeg kommer til å snakke mer samboeren til tanta mi, enn med min mor. TS Anonymkode: 018c0...d65 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #11 Del Skrevet 28. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er greit om det bare er den utvidede familien som vil synes du er sær.Men om moren din blir lei seg fordi du ikke kommer synes jeg du skal dra en liten tur iallfall Nå er ikke en alenekveld så spesielt for meg da jeg ofte har det, så jeg ville prioritert å gjøre min mor glad i denne situasjonen. Anonymkode: 05080...5ae Mammaen til ts er voksen. Det er dermed (selvsagt!) ikke viktigere at hun ikke "blir lei seg" (noe hun velger om hun vil bli eller ikke) enn at ts får en god jul. Hvorfor duller nordmenn sånn med godt voksne mennesker? Gamle folk har blitt skuffa 20 000 ganger før - de takler det helt fint. Og har de ikke lært seg det enda så er det jammen på tide. Lykken til moren er ikke ts sitt ansvar. Noensinne. Det er moren sitt ansvar. Alltid. Livet er som oksygenmaskene på fly,ts: først din egen, så kan du hjelpe sidemannen. Du kommer garantert ikke til å angre på å droppe småprat med filletante Olga et år. Anonymkode: af729...67f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Del Skrevet 28. oktober 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna vet jo at mor eller far har en mulighet for å feire med sine foreldre, men velger selv å være alene. Ja, men det er kanskje ikke så enkelt å forstå for et barnesinn? Forklarte meg kanskje dårlig, jeg skjønner trådstarter godt jeg, men mener at ja, det vil nok komme reaksjoner om h*n velger å være alene. Anonymkode: b167a...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 28. oktober 2019 #13 Del Skrevet 28. oktober 2019 Jeg ser ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lila* Skrevet 28. oktober 2019 #14 Del Skrevet 28. oktober 2019 Tilbring julefeiringen alene om det er det du vil! Det vil kanskje komme noen kommentarer fra folk som synes dette er rart, lurer på om du ikke har noen å feire med og lignende. Det får du bare ta som det kommer. Det vanskeligste er nok skuffelse fra familien som vil ha deg på besøk, men innimellom er det lov å trosse det og gjøre det du føler for. Jeg skal feire jul alene for første gang i mitt liv, og gleder meg skikkelig! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #15 Del Skrevet 29. oktober 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nemlig! En del av det kommersielle styret er greit når det handler om ungene, men når jeg er uten de, så ønsker jeg egentlig bare å ta det helt rolig, alene! TS Det skillet mellom alene og ensom er vanskeligere enn man tror å forklare til folk. Om jeg velger å være alene, så kommer jeg ikke til å føle meg ensom. Det stikker så klart litt at jeg ikke er med ungene i jula, men samtidig så er ting slik de er, og da tror jeg det beste for meg er å være alene! TS Akkurat det du skriver er vanskelig, men av erfaring vet jeg at det er så mye folk der at min mor kommer til å bli veldig opptatt. Er selvfølgelig leit om hun blir såret, samtidig er realiteten at jeg kommer til å snakke mer samboeren til tanta mi, enn med min mor. TS Anonymkode: 018c0...d65 Hei Ts, du kan jo bare late som du har fått omgangssyke eller noe? Anonymkode: 55d95...a79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #16 Del Skrevet 29. oktober 2019 23 timer siden, *Lila* skrev: Tilbring julefeiringen alene om det er det du vil! Det vil kanskje komme noen kommentarer fra folk som synes dette er rart, lurer på om du ikke har noen å feire med og lignende. Det får du bare ta som det kommer. Det vanskeligste er nok skuffelse fra familien som vil ha deg på besøk, men innimellom er det lov å trosse det og gjøre det du føler for. Jeg skal feire jul alene for første gang i mitt liv, og gleder meg skikkelig! Heldige du og det er akkurat det jeg ville følt også, jeg ville gledet meg til å feire jul alene! Jeg gruer meg ikke om det blir motsatt, men føler bare at det gir meg veldig lite å snakke med fjerne slektninger, samtidig som alternativet med ro og stillhet er det jeg ønsker! ts 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Ts, du kan jo bare late som du har fått omgangssyke eller noe? Anonymkode: 55d95...a79 Om jeg blir alene, så velger jeg å gi en ærlig tilbakemelding til min mor. Hun blir nok skuffet, men samtidig er det jo ikke jul med henne jeg misliker, det er jul med storfamilien. Jeg nærmer meg å bli klar for å gi beskjeden, for jo mer jeg har tenkt på dette, så desto mer sikker er jeg på at jeg ønsker å være alene denne jula. ts Anonymkode: 018c0...d65 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #17 Del Skrevet 29. oktober 2019 Høres ut som ei deilig jul. Bare si at du ønsker å være alene de dagene.. hvis du ikke vil såre eller tenke at det kan bli dårlig mottatt, så kan du bli «syk» da er det ingen som reagerer.. Anonymkode: c656f...2ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #18 Del Skrevet 30. oktober 2019 Jeg har ingen storfamilie å feire jul med, i jula er vi maks 4 til bords. Men likevel ; akkurat nå syns jeg at ei jul aleine hadde vært godt. Godt å slippe forventninger og stress og ta alt i eget tempo. Sitte i sofaen og gomle julemat og se julefilmer uten tidspress og stress med å rekke ditt og datt. Det må alle ha lov til, man må bare ha bein i nesa og si det til folk. Og ljuge på seg sjukdom eller noko er jo berre feigt, alle har lov å være ego i blandt. Anonymkode: 0e6e0...547 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #19 Del Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: akkurat nå syns jeg at ei jul aleine hadde vært godt. Godt å slippe forventninger og stress og ta alt i eget tempo. Sitte i sofaen og gomle julemat og se julefilmer uten tidspress og stress med å rekke ditt og datt. Må innrømme at omtrent dette er jul for meg også. Så om man fikk det beste av to verdener, så vil jeg gjerne ha julekosen, men slippe julestresset Anonymkode: b167a...3b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #20 Del Skrevet 30. oktober 2019 Om folk synes du er sær eller ei, hva betyr det egentlig? Folk synser noe uansett, og det kan man ikke kontrollere, men man kan kontrollere hvor hyggelig jula blir. Dersom du har lyst til å være alene: vær alene😊 Her i huset er vi meg, min mann og våre to barn, og vi feirer jul bare oss fire sammen, ikke med andre. Familiene synes det er "synd", men jeg har valgt å gi blaffen i det. Her spiser vi sushi og pizza på julaften, eller noe annet vi har lyst på, og pepperkakehus og Ben and Jerry's til dessert. Folk bare rister på hodet når jeg forteller det. Men vet du hva? Vi gjør det som er hyggeligst for OSS, og så kan andre gjøre det som er best for DEM. Ingen får presse meg til tradisjonstung julefeiring dersom jeg ikke ønsker det selv. Anonymkode: 61161...f62 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå