Ayesh Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 Har hørt at man ikke vasker ull så ofte som vanlige klær. tenker da på ull body og ull strømpe laget av 100%merino ull. Hvor ofte vasker man ull så lenge det er ingen synlige flekker på den?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 Så lenge det ikke er skittent holder det med lufting Anonymkode: 4f179...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg vasker bare ull når det er synlig skittent. Gjelder både babyklærne og mine egne klær Å henge det opp til lufting holder i massevis for å fjerne lukt. Anonymkode: 3be7c...e5e 1
talia Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 Vasker også bare når det er synlig skittent, men det blir ganske ofte, fordi jeg har en gulpebaby. Voksenklær i ull vaskes sjeldnere, det holder lenge med lufting. ☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 Som flerbarnsmor vil jeg si når de blir FOR skitne 😆 Små flekker er det bare å vaske vekk med klut. Anonymkode: 170bc...d30 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg vasker ulltøyet etter én dags bruk og har alltid gjort det. Aktivt gutt som nå er fire år. Det er som regel kaviar, melk, søle og sand på tøyet uansett. Jeg har ikke merket at ulltøyet vårt har blitt slitt eller annerledes av hyppig vasking. Anonymkode: 7aaf1...68f 2
Ayesh Skrevet 28. oktober 2019 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2019 Takk for alle svar:) Etter hvor mange dager burde den vaskes? Holder det med at man bruker en ull strømpe 10 ganger så vasker man den? Eller er 10 ganger for mye? Barna har ulldress av børstet ull som vi vaskee kun èn gang og det er da vinteren er over. Og dere som skriver at det holder å lufte ull tøyet...skal man lufte innendørs eller utendørs? Ts
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 Det finnes da ingen fasit på hvor ofte klær bør vaskes.. Som skrevet over vasker jeg ved synlige flekker - og lufter ellers. Beste er jo å lufte ute, men ikke alle har mulighet til det. Jeg henger det opp inne med åpent vindu. Anonymkode: 3be7c...e5e
Diamant20 Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 2 timer siden, Ayesh skrev: Takk for alle svar:) Etter hvor mange dager burde den vaskes? Holder det med at man bruker en ull strømpe 10 ganger så vasker man den? Eller er 10 ganger for mye? Barna har ulldress av børstet ull som vi vaskee kun èn gang og det er da vinteren er over. Og dere som skriver at det holder å lufte ull tøyet...skal man lufte innendørs eller utendørs? Ts Jeg pleier å lufte mine egne ullklær inne, henger de opp også henger de der ofte en dag mens jeg bruker en annen ullgenser. For å si det sånn, jeg strikket meg en genser i 100% ull som ble ferdig i begynnelsen av september. Den har blitt vasket en gang og brukt mange ganger (litt sjeldnere en annenhverdag da). Da jeg vasket den var det egentlig bare for å få ut overskuddsfarge fra garnet. Ellers lufter jeg den i hvertfall over natta. Bruk ullklærne så lenge de ikke er synlig skitne så går det nok helt fint. 😊
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #10 Skrevet 28. oktober 2019 Som nevn over her så trenger man ikke vaske ull ofte. Kun ved synlig skitt. Da holder det i utgangspunktet med kun vann, eller milo f.eks. Vasker man ull mye så forsvinner lanolinen, og egenskapene til ullen blir borte (foruten om at det fortsatt varmer da).. men ull med lanolin er mer eller mindre selvrensende i kontakt med fukt, de har mer motstand mot fukt, skitt og lukt. For mye vask gjør at du faktisk blir nødt til å vaske mer. Så ikke rart en over her er nødt til å vaske etter kun en gangs bruk. Anonymkode: 6ae1c...204 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #11 Skrevet 28. oktober 2019 Vasker stort sett etter hvert bruk. Barn søler, de blir våte, de går på do med buksene liggende på gulvet osv. Beklager å si det, men ulltøy er ofte ganske ekkelt egentlig ettersom mange vasker klærne sjeldent. Her kan de noen ganger bruke klærne to ganger dersom de er fri for søl og lukt eller kun har vært brukt de her hjemme. Heldresser i ull eller litt tykkere ull som kun brukes under dress/utetøy kan brukes i en uke uten vask gitt at de ikke lukter, blir våte eller har flekker. Anonymkode: f71dd...6f5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vasker stort sett etter hvert bruk. Barn søler, de blir våte, de går på do med buksene liggende på gulvet osv. Beklager å si det, men ulltøy er ofte ganske ekkelt egentlig ettersom mange vasker klærne sjeldent. Her kan de noen ganger bruke klærne to ganger dersom de er fri for søl og lukt eller kun har vært brukt de her hjemme. Heldresser i ull eller litt tykkere ull som kun brukes under dress/utetøy kan brukes i en uke uten vask gitt at de ikke lukter, blir våte eller har flekker. Anonymkode: f71dd...6f5 Du synes det er ekkelt, det ER ikke nodvendigvis det. Det er ekkelt hvis man vasker de så mye som du gjør så lanolinen forsvinner og deretter bruker de lenge. Er lanolinen intakt så er klærne faktisk selvrensende, det dannes såpe i kontakt med fukt. De lukter mindre (mindre bakterier) pga såpen i lanolinen, og transporterer fuktigheten mer effektivt. Så du ødelegger jo tøyet. De fleste her er fornuftige. Anonymkode: 6ae1c...204 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #13 Skrevet 28. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du synes det er ekkelt, det ER ikke nodvendigvis det. Det er ekkelt hvis man vasker de så mye som du gjør så lanolinen forsvinner og deretter bruker de lenge. Er lanolinen intakt så er klærne faktisk selvrensende, det dannes såpe i kontakt med fukt. De lukter mindre (mindre bakterier) pga såpen i lanolinen, og transporterer fuktigheten mer effektivt. Så du ødelegger jo tøyet. De fleste her er fornuftige. Anonymkode: 6ae1c...204 Hva slags magiske ullklær er det du har som nøytraliserer ganske store mengder kaviar og makrell i tomat til å bli til såpe? Anonymkode: 7aaf1...68f 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #14 Skrevet 28. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hva slags magiske ullklær er det du har som nøytraliserer ganske store mengder kaviar og makrell i tomat til å bli til såpe? Anonymkode: 7aaf1...68f Hvor har jeg skrevet det? Les det jeg har skrevet da du Men jeg hadde nå heller kledd på ungen sånn spisefrakk enn å ødelegge dyre ullklær Anonymkode: 6ae1c...204 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #15 Skrevet 29. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg skrevet det? Les det jeg har skrevet da du Men jeg hadde nå heller kledd på ungen sånn spisefrakk enn å ødelegge dyre ullklær Anonymkode: 6ae1c...204 Ja, ved spising av grisemat må ermene brettes opp og på med heldekkende smekke. Anonymkode: f0897...70c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #16 Skrevet 29. oktober 2019 Kun om det lukter/er synlig skittent. men her i gården blir bodyene skitten etter et måltid uansett hvor fancy smekken er. Så vasker mellom hvert bruk. Anonymkode: c557c...924
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå