Gå til innhold

Når begynner man med mammografi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mener å huske at det var i slutten av 30årene? Og da skal man få innkalling ikke sant? Har ikke fått det enda. Har ikke noen problemer eller symptomer altså. 

Anonymkode: 8853c...d18

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at det var i slutten av 30årene? Og da skal man få innkalling ikke sant? Har ikke fått det enda. Har ikke noen problemer eller symptomer altså. 

Når du er 50, kan du velge å bli med i sceningmamografiprogrammet. Før den tid er rutinemessig mamografi ikke å anbefale. Unntaket er dersom du finner noe unromalt ved måndelige selvundersøkelser av egne bryst. 

Anonymkode: aee04...1f3

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis det i din familie er høyere forekomst av brystkreft enn ellers i samfunnet kan du bli innkalt tidligere.

Skrevet

Og en kan også velge å ikke bli med på mammografiprogrammet. Det er opp tiul hver og en. Fordeler og ulemper må vurderes av den enkelte. 

Anonymkode: 3ea8b...9dc

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Hvis det i din familie er høyere forekomst av brystkreft enn ellers i samfunnet kan du bli innkalt tidligere.

Er det noe "de" vet? 

Uansett, det har ikke vært noen tilfeller av brystkreft i min familie som jeg kjenner til. 

Gjest Blondie65
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe "de" vet? 

Uansett, det har ikke vært noen tilfeller av brystkreft i min familie som jeg kjenner til. 

Jeg tror det er ganske vanlig at barn av kreftpasienter får tilleggspørsmål når de er hos legen. Uansett er det helt alminnelig i alle de undersøkelser jeg har deltatt i å få spørsmål om det har vært kreft i nær familie. Men jeg kjenner ikke brystkreft så godt at jeg kan svare på akkurat hva "de" vet i denne sammenhengen. Jeg går ut fra at de fleste vet om ens mor eller søster har hatt brystkreft?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...