Gå til innhold

Abort ved downs syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

«Meg meg meg. For meg.» Hva med å tenke på det stakkars, uskyldige barnet som faktisk måtte leve med syndromet du ville valgt å la det bli født med? Men så lenge DU mener det er verdt det er det ikke så nøye, eller?

Anonymkode: e7424...3f0

Hva er ditt forslag da? Fjerne syndromet og la barnet bli født friskt?

Du har da bra høye tanker om deg selv du også, som mener du vet om andre mennesker er fornøyd med livet sitt eller ei. Jeg kjenner flere med DS som er glad i livet sitt og har det fint, og som nok ville syntes det var en forferdelig tanke om de ikke skulle vært født.

Det er helt i orden å ikke ønske/orke/ha lyst til å ta vare på et barn med DS, men å begrunne det ut fra en slags omsorg for det ufødte barnet blir jo helt absurd. Hva vet du- eller jeg- om barnet vil trives i livet? Ingenting. Ikke om barnet har DS, og faktisk heller ikke uten syndromer av noe slag. Det er mange funksjonsfriske som sliter big time med livene sine, som er rusmisbrukere, kriminelle, som blir svingdørspasienter i psykiatrien eller bare helt forferdelig usympatiske mennesker, men vi kan jo ikke prøve å spå fremtiden for et ufødt barn.

Deri ligger også svaret mitt til TS: nei, jeg ville ikke tatt abort. Hadde jeg kunnet kjøpe en forsikring om at barnet mitt ville bli harmonisk, lykkelig og veltilpasset ville jeg gjort det, men så lenge den ikke finnes velger jeg å ta den ungen jeg får, om den nå er sånn eller slik.

Anonymkode: de2b7...c6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Gorilla skrev:

Romantisk og naiv tilnærming? 
Det er jo fakta at de er like mye verdt som oss. 

Nå har jeg et forkastelig menneske med et økonomisk syn på det meste og dette med verdi.... på mennesker ? Hvordan skulle et samfunn uten skatteinntekter og et positivt regnskap Fungere på sikt ? Vi er avhengig av at en stor del av befolkningen inngår i plussregnskap og produserer varer for salg til utlandet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
7 minutter siden, Trøndere1 skrev:

Det er vel sagt at Downs er nærmest utryddet i Danmark. 

Er ikke det egentlig bra? At færre blir født men en sterk funksjonshemning kan ikke jeg se på som noe annet enn positivt. Å nærmest kreve at det skal bli født personer med downs syndrom for å - hva da? Få oss "normale" til å føle oss som bedre mennesker? synes jeg er forkastelig. Jeg synes vi som samfunn bør gjøre det vi kan for at det blir født færrest mulig med downs og andre utviklingshemninger. Noen utviklingshemmede vil det alltid bli født, siden ikke alt kan avdekkes tidlig i svangerskapet. Synes det er mer fornuftig å ta skikkelig vare på disse, fremfor å spre alt tynt utover fordi vi absolutt skal la kvinner føde utviklingshemmede barn "for laget", som en annen så treffende formulerte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trøndere1 skrev:

Det er vel sagt at Downs er nærmest utryddet i Danmark. 

Ja, og poenget mitt er at alle de som hevder at de ville beholdt barnet, antakeligvis ikke ville gjort det når det kom til stykket. I alle fall har de ikke gjort det i Danmark, som burde være ganske sammenliknbart med Norge. Man tror kanskje at man ville beholdt, men når man står i situasjonen, så velger altså 90–95 % av foreldre i Danmark å ta abort.

Anonymkode: 30a61...b79

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og poenget mitt er at alle de som hevder at de ville beholdt barnet, antakeligvis ikke ville gjort det når det kom til stykket. I alle fall har de ikke gjort det i Danmark, som burde være ganske sammenliknbart med Norge. Man tror kanskje at man ville beholdt, men når man står i situasjonen, så velger altså 90–95 % av foreldre i Danmark å ta abort.

Men i Danmark kan man ta disse testene mye tidligere enn i Norge, og det spiller antagelig inn også. Det er lettere å gjennomføre en abort før uke 12, når du ikke har kjent liv ennå, kanskje ikke fortalt det til noen og ikke er så "investert" om man er i uke 20-23. Det er jo helt garantert en av grunnene til at vi har ordinær ultralyd så seint som vi har i Norge, til tross for at ultralyd i uke 12 er bedre egnet for blant annet terminbekreftelse og for å avdekke sykdom. Fosteret er egentlig for stort i uke 20, men det er mange kvinner som har sin ordinære ultralyd så seint og enda senere. Dette er kun politikk, og hensikten med den er å få færre aborter. Og det er egentlig helt sjukt.

Anonymkode: a1946...c76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt abort ved Down syndrom. Og det er ikke heller alltid at en vet om det, før en føder at en venter et barn med et syndrom.

Duo testen tester visst bare tre syndrom ut av mange hundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Er ikke det egentlig bra? At færre blir født men en sterk funksjonshemning kan ikke jeg se på som noe annet enn positivt. Å nærmest kreve at det skal bli født personer med downs syndrom for å - hva da? Få oss "normale" til å føle oss som bedre mennesker? synes jeg er forkastelig. Jeg synes vi som samfunn bør gjøre det vi kan for at det blir født færrest mulig med downs og andre utviklingshemninger. Noen utviklingshemmede vil det alltid bli født, siden ikke alt kan avdekkes tidlig i svangerskapet. Synes det er mer fornuftig å ta skikkelig vare på disse, fremfor å spre alt tynt utover fordi vi absolutt skal la kvinner føde utviklingshemmede barn "for laget", som en annen så treffende formulerte det.

Nei. Det er etter min mening bare uendelig trist. 

Nei til sorteringssamfunn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i Danmark kan man ta disse testene mye tidligere enn i Norge, og det spiller antagelig inn også. Det er lettere å gjennomføre en abort før uke 12, når du ikke har kjent liv ennå, kanskje ikke fortalt det til noen og ikke er så "investert" om man er i uke 20-23. Det er jo helt garantert en av grunnene til at vi har ordinær ultralyd så seint som vi har i Norge, til tross for at ultralyd i uke 12 er bedre egnet for blant annet terminbekreftelse og for å avdekke sykdom. Fosteret er egentlig for stort i uke 20, men det er mange kvinner som har sin ordinære ultralyd så seint og enda senere. Dette er kun politikk, og hensikten med den er å få færre aborter. Og det er egentlig helt sjukt.

Ja, jeg er helt enig. Det er derfor jeg alltid tar NIPT, og så tidlig som mulig. For det er klart at det er lettere å gjennomføre en abort i uke 11, enn i uke 20.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir gravid av egoistiske grunner, man tar også abort av egoistisk grunner. Hvorvidt de er overfladiske eller ikke kommer jo ann på. 

Anonymkode: ab96f...7b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, sommermor skrev:

Jeg hadde ikke tatt abort ved Down syndrom. Og det er ikke heller alltid at en vet om det, før en føder at en venter et barn med et syndrom.

Duo testen tester visst bare tre syndrom ut av mange hundre.

NIPT tester for de tre trisomiene, og det er ingen andre (vanlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Akkurat nå, Gorilla skrev:

Nei. Det er etter min mening bare uendelig trist. 

Nei til sorteringssamfunn!

Hvordan kan det være trist at færre mennesker er syke? 

Dette med "sorteringssamfunn" er en gimmick hos KrF og andre religiøse, men er egentlig bare tull. Dagens samfunn er langt mer inkluderende enn tidligere samfunn. Tidligere ble mennesker med utviklingshemming gjemt bort, enten på egne institusjoner der foreldrene i beste fall besøkte dem et par ganger, eller at man hadde dem hjemme, men aldri "viste dem frem" til andre enn aller nærmeste familie/venner. Går man enda lenger tilbake ble utviklingshemmede barn rett og slett drept – satt ut i skogen for å dø. Å ta abort tidlig i svangerskapet er en veldig mye mer human løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
12 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvordan kan det være trist at færre mennesker er syke? 

Dette med "sorteringssamfunn" er en gimmick hos KrF og andre religiøse, men er egentlig bare tull. Dagens samfunn er langt mer inkluderende enn tidligere samfunn. Tidligere ble mennesker med utviklingshemming gjemt bort, enten på egne institusjoner der foreldrene i beste fall besøkte dem et par ganger, eller at man hadde dem hjemme, men aldri "viste dem frem" til andre enn aller nærmeste familie/venner. Går man enda lenger tilbake ble utviklingshemmede barn rett og slett drept – satt ut i skogen for å dø. Å ta abort tidlig i svangerskapet er en veldig mye mer human løsning.

Les denne tråden en gang til og se om du ser mange inkluderende mennesker her. Det er tydelig at vi ikke har kommet så langt. Ikke på grunn av at man snakker om sortering eller abort, det er selvsagt et personlig valg. Men om hvordan mange skriver i denne tråden om mennesker med Downs som av lavere kvalitet, lavere verdi, en byrde, en belastning, som noe sykt. Man er ikke syk dersom man har en funksjonsnedsettelse eller en utviklingshemming, men man kan selvsagt ha en eller annen sykdom i tillegg.

Jeg synes denne tråden var usigelige trist å lese. Ikke fordi man tar abort, men fordi så mange tydeligvis har slike holdninger til mennesker med utviklingshemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geirfuglen skrev:

Les denne tråden en gang til og se om du ser mange inkluderende mennesker her. Det er tydelig at vi ikke har kommet så langt. Ikke på grunn av at man snakker om sortering eller abort, det er selvsagt et personlig valg. Men om hvordan mange skriver i denne tråden om mennesker med Downs som av lavere kvalitet, lavere verdi, en byrde, en belastning, som noe sykt. Man er ikke syk dersom man har en funksjonsnedsettelse eller en utviklingshemming, men man kan selvsagt ha en eller annen sykdom i tillegg.

Jeg synes denne tråden var usigelige trist å lese. Ikke fordi man tar abort, men fordi så mange tydeligvis har slike holdninger til mennesker med utviklingshemming.

Men realiteten er jo den at ein med Downs syndrom faktisk ofte er sjuk. Dei blir ikkje "sett på som sjuk", dei er det. Ein med Downs syndrom er jo stort sett ikkje frisk, men det finnes jo grader av kor sjuk dei faktisk er. I tillegg har dei mykje større sjanse for å få hjertesjukdommar og kreft enn det "vanlege" mennesker har. Eg hadde aldri tatt sjansen på å sette eit barn til verda der eg visste at sjansen for at det får kreft er 10-20 gonger høgare enn normalt. 

Økonomisk sett er personer med Downs også ein byrde for samfunnet. Det er jo fakta. Dei treng mer helsehjelp og økonomisk støtte enn eit normalt oppegåande, friskt menneske treng. Får dei i tillegg kreft eller hjertesjukdommar, er det dyre operasjonar og behandlingar som må til. 

Eg ser for øvrig ikkje kvifor vi ikkje skal ta sikte på at det fødes færrest mulig med sjukdommar vi kan unngå. Kvifor er dette såkalte "sorteringssamfunnet" så ille eigentleg? Om vi heilt kunne unngått at det fødes barn med CP, hadde ikkje det vore positivt? Kvifor gjeld ikkje det same for barn med Downs? Kvifor er det så viktig at det fødes barn med dette syndromet?

Når alt dette er sagt, så meiner eg sjølvsagt at dei som blir født med Downs, CP eller kva som helst anna av sjukdommar, skal få all den hjelpa dei treng for å klare seg. Og så klart meiner eg ikkje at Jonas som har Downs syndrom er verd mindre enn Janne som er frisk, og ei heller at Janne har meir rett til å leve enn Jonas. 

Endret av Amantheia
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg synes det er bra. Absolutt bra. Og samfunnsøkonomisk er det bra. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som roper om sorteringssamfunn når vi vaksinerer barna mot f.eks. Polio? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn blir jo valgt bort som partnere, så sorteringssamfunn har vi jo uansett. Det er så klart like legitimt å ta abort når barnet er dysfunksjonelt.

Anonymkode: ec28d...3cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 26.10.2019 den 15.18, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? Hadde en diskusjon angående dette med noen venninner i går, og noen av de ble direkte sure på meg da jeg mente at jeg hadde nok tatt abort. Jeg ville nok ikke klart det, og kudos til de som gjør det! 

Anonymkode: 94b4a...cda

hvorfor skal de bli sure ? det er så typisk kvinner, når noen ikke har samme mening som deg så skal de fryse deg ut eller bli sur på deg. Du sa din mening og det må de respektere. jeg ville heller ikke hatt et down syndrom barn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 22.27, Nuttery skrev:

Jeg syntes abort før abortgrensen er ok, hvis det er det du spekulerer i.

Man vet ko vanligvis ikke at barnet har Downs før abortgrensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn blir jo valgt bort som partnere, så sorteringssamfunn har vi jo uansett. Det er så klart like legitimt å ta abort når barnet er dysfunksjonelt.

Anonymkode: ec28d...3cb

Kvinner blir da også valgt bort som partnere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ganske vanlig å ha autisme som tilleggsdiagnose til Downs syndrom, og legestanden er enige om at det er en stor gruppe av mennesker med ds som burde vært diagnostisert med autisme. 

Jeg hadde tatt abort. Downs syndrom finnes i grader og de vi ser på tv og ellers i media er de som fungerer godt. Gjennomsnittlig levealder for mennesker med ds er rett over 40 år, og en betydelig andel av dem har fysiske utfordringer som hjertesykdom, lungesykdom og ulike mage-tarmsykdom. Et betydelig antall har også utfordringer med psykiske lidelser. 

Ja, man kan være høytfungerende med ds, men det kan man faktisk også være med autisme. Og selv om man må være forberedt på alt det man ikke kan vite før fødselen, kommer ikke jeg til å VELGE noe som garantert kommer til å gi både fysiske og mentale utfordringer for barnet mitt. 

Gjennomsnittlig levealder for mennesker i Norge med Downs syndrom er over 60 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...