Mannjessheim1984 Skrevet 28. oktober 2019 #101 Skrevet 28. oktober 2019 Nipt for alle penga i sverige/danmark/england. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #102 Skrevet 28. oktober 2019 Det at en liten menneskegruppe diskuteres på denne måten, syns jeg er ille. Burde ikke ligge på forumet etter min mening. Mennesker med downs syndrom er verdifulle de også. Anonymkode: 41d37...176
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2019 #103 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det at en liten menneskegruppe diskuteres på denne måten, syns jeg er ille. Burde ikke ligge på forumet etter min mening. Mennesker med downs syndrom er verdifulle de også. Anonymkode: 41d37...176 Enig ❤️ De er like verdifulle som oss, og fortjener å leve slik som alle andre.
K.B. Skrevet 28. oktober 2019 #104 Skrevet 28. oktober 2019 På 26.10.2019 den 15.18, AnonymBruker skrev: Hva mener dere? Hadde en diskusjon angående dette med noen venninner i går, og noen av de ble direkte sure på meg da jeg mente at jeg hadde nok tatt abort. Jeg ville nok ikke klart det, og kudos til de som gjør det! Anonymkode: 94b4a...cda Hvis det er slik at du på et tidspunkt i svangerskapet der abort er mulig og finner ut at fosteret har downs syndrom, så er det eneste etiske valget å terminere svangerskapet, har du en annen oppfatning, så er du vannvittig egosentrisk. 2
K.B. Skrevet 28. oktober 2019 #105 Skrevet 28. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at en liten menneskegruppe diskuteres på denne måten, syns jeg er ille. Burde ikke ligge på forumet etter min mening. Mennesker med downs syndrom er verdifulle de også. Anonymkode: 41d37...176 Vi diskuterer ufødte barn her, altså ikke et menneske, at best et potensielt menneske. At du ikke klarer å se den forskjellen bekymrer meg. 13
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #106 Skrevet 28. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at en liten menneskegruppe diskuteres på denne måten, syns jeg er ille. Burde ikke ligge på forumet etter min mening. Mennesker med downs syndrom er verdifulle de også. Anonymkode: 41d37...176 Vi diskuterer abort, ikke mennesker som allerede er født og har Downs. Det er ikke enhver gravid kvinnes ansvar/jobb å sørge for at vi fortsetter å ha mennesker med Downs. Som en over skrev: Skulle hun "ta en for laget" og bære fram babyen? Hvorfor? Anonymkode: 30a61...b79 11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #107 Skrevet 28. oktober 2019 19 minutter siden, Gorilla skrev: Enig ❤️ De er like verdifulle som oss, og fortjener å leve slik som alle andre. Tenker du det samme når du er mellom 70-80 år kanskje enke og må passe på et voksent barn med funksjonshemming. Bekymrer deg om hvem som skal passe på barnet ditt den dagen du ikke er der. Jeg tok alt av tester og tatt abort ved ds. Anonymkode: 70f30...369 10
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #108 Skrevet 28. oktober 2019 Begge gangene jeg har vært gravid, har vi gått disse rundene før ul/oul. Vi endte opp med at vi ikke ville fjerne et foster med downs. Andre avvik derimot, lett. Det sagt, mye kan skje før, under og etter fødsel. Ikke alt man kan styre selv. En venninne av meg fikk vite først 2 dager etter fødsel at babyen hadde downs. Fikk ikke mye valg der gitt. Anonymkode: c9332...587
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2019 #109 Skrevet 28. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du det samme når du er mellom 70-80 år kanskje enke og må passe på et voksent barn med funksjonshemming. Bekymrer deg om hvem som skal passe på barnet ditt den dagen du ikke er der. Jeg tok alt av tester og tatt abort ved ds. Anonymkode: 70f30...369 Ja. Jeg vil alltid tenke at de er like mye verdt som oss andre.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #110 Skrevet 28. oktober 2019 32 minutter siden, Gorilla skrev: Enig ❤️ De er like verdifulle som oss, og fortjener å leve slik som alle andre. Jeg synes dette er en litt romantisk og naiv tilnærming. Jeg er mer praktisk/realistisk som type. Jeg har jo potensiale for å føde 10-15 barn, som alle hadde fortjent å leve. Men de blir ikke til. Anonymkode: 4a107...4b8 12
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #111 Skrevet 28. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sagt, mye kan skje før, under og etter fødsel. Ikke alt man kan styre selv. En venninne av meg fikk vite først 2 dager etter fødsel at babyen hadde downs. Fikk ikke mye valg der gitt. Anonymkode: c9332...587 Det er sant. Men spørsmålet her er hva man ville gjort hvis man fikk vite det tidlig. NIPT skal være ca. 99 % sikker når det gjelder å teste for Downs. Anonymkode: 30a61...b79 2
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2019 #112 Skrevet 28. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette er en litt romantisk og naiv tilnærming. Jeg er mer praktisk/realistisk som type. Jeg har jo potensiale for å føde 10-15 barn, som alle hadde fortjent å leve. Men de blir ikke til. Anonymkode: 4a107...4b8 Romantisk og naiv tilnærming? Det er jo fakta at de er like mye verdt som oss.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #114 Skrevet 28. oktober 2019 15 minutter siden, Gorilla said: Romantisk og naiv tilnærming? Det er jo fakta at de er like mye verdt som oss. Hvordan måler du et menneskes verdi? Anonymkode: 3a1a6...ff8 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #115 Skrevet 28. oktober 2019 Et spørsmål litt på siden av fasiten: Er DS arvelig? Anonymkode: 8ec99...327
Anonymburker Skrevet 28. oktober 2019 #116 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i den situasjonen, og valgte å ta abort. Ikke et enkelt valg. Var i uke 15 da aborten ble gjennomført. Hadde allerede fortalt det til venner og familie, og det ble en trist situasjon. Det rette for oss var å avslutte - av mange grunner. Først og fremst mener jeg at vi ikke har ressurser til å oppdra et barn med spesielle behov. Vi vet heller ingenting om helsetilstanden, eller hvor hardt barnet ville været rammet. Det er tøffe tak, og vi har to eldre søsken som det ville gått ut over. Angrer ikke på valget vi tok. Men av og til skyller sorgen over meg, og jeg føler at jeg ikke har «rett» til å sørge - det var jo et valg vi tok selv. Argumentet om «sorteringssamfunn» var jeg i den perioden irritert over. Skulle jeg liksom «ta en for laget» i den debatten? Det ble for meningsløst. Idag skammer jeg meg, og får vondt i magen av å se mennesker med downs. Anonymkode: 98902...f6e Det skal du ikke gjøre. Ditt liv, ditt valg. Ingen andre som har noe med det. Ville gjort det samme (om jeg var dame), da jeg ønsker å ha friske og funksjonelle barn. Syns det er helt legitimt å innrømme at man ikke har ressurser til å ta seg av et barn med slike behov. Det betyr ikke at man er en dårlig forelder for friske barn. All cred til de som orker det, men det er ikke for alle, og det må være opp til alle og enhver å ta det valget selv. 4
Anonymburker Skrevet 28. oktober 2019 #117 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et spørsmål litt på siden av fasiten: Er DS arvelig? Anonymkode: 8ec99...327 De fleste med Downs kan ikke få barn..? 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #118 Skrevet 28. oktober 2019 På 26.10.2019 den 21.37, Gorilla skrev: For meg ville det vært verdt det uansett å beholde en med DS. Det kan også gå bra! «Meg meg meg. For meg.» Hva med å tenke på det stakkars, uskyldige barnet som faktisk måtte leve med syndromet du ville valgt å la det bli født med? Men så lenge DU mener det er verdt det er det ikke så nøye, eller? Anonymkode: e7424...3f0 9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #119 Skrevet 28. oktober 2019 Hvorvidt man ønske barn med downs eller ikke handler ikke om menneskeverd eller hvem som fortjener å leve, men hva vi som lever nå tror vi kommer til å klare håndtere og hva slags liv vi ønsker å leve. Egoistisk? Kanskje, men livet renner over av egoistiske valg. Jeg og samboer har snakket om det, begge er enig om at vi ville tatt abort. Anonymkode: 146cc...f71 3
Trøndere1 Skrevet 28. oktober 2019 #120 Skrevet 28. oktober 2019 På 27.10.2019 den 16.57, AnonymBruker skrev: Ca. 90–95 % av kvinner som tar NIPT-blodprøven i Danmark og får vite at fosteret har en trisomi, tar abort. Anonymkode: 30a61...b79 Det er vel sagt at Downs er nærmest utryddet i Danmark.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå