Gå til innhold

Abort ved downs syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde tatt abort med en eneste gang. Jeg vil at barna mine skal ha det beste utgangspunktet og det får de dessverre ikke med et syndrom.

Anonymkode: f17a5...858

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg hadde gjort. Men i disse debattene så virker det som om mange tror at alt kan sjekkes og garderes på forhånd, gjennom UL og NIPT testing, og det er jo slett ikke tilfellet. Det finnes mange sykdommer som er verre enn downs som ingen vet om før etter at barnet et født, så all verdens testing garanterer ikke et friskt barn. De som sier de aldri ville klart å ta vare på en syk unge bør jo tenke på utfordringene som kan komme selv om UL og NIPT er fine. Har selv et vennepar med et barn som så helt frisk ut i svangerskapet, virket helt friskt ved fødsel, og så viste det seg ila første leveår at barnet hadde en alvorlig sykdom. Kognitivt frisk, men ellers funksjonssvekket med behov for rullestol, heis, full pleie og hjelp til alt. Da kan man lure på om en funksjonsfrisk med DS hadde vært "enklere".  Å få barn er et riskoprosjekt uansett. 

Anonymkode: f0786...b3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg hadde gjort. Men i disse debattene så virker det som om mange tror at alt kan sjekkes og garderes på forhånd, gjennom UL og NIPT testing, og det er jo slett ikke tilfellet. Det finnes mange sykdommer som er verre enn downs som ingen vet om før etter at barnet et født, så all verdens testing garanterer ikke et friskt barn. De som sier de aldri ville klart å ta vare på en syk unge bør jo tenke på utfordringene som kan komme selv om UL og NIPT er fine. Har selv et vennepar med et barn som så helt frisk ut i svangerskapet, virket helt friskt ved fødsel, og så viste det seg ila første leveår at barnet hadde en alvorlig sykdom. Kognitivt frisk, men ellers funksjonssvekket med behov for rullestol, heis, full pleie og hjelp til alt. Da kan man lure på om en funksjonsfrisk med DS hadde vært "enklere".  Å få barn er et riskoprosjekt uansett. 

Anonymkode: f0786...b3c

Så klart kan ein ikkje gradere seg mot alt, og garantere ein frisk unge. Ting kan skje, både under og etter fødsel, som gjer at ungen vert pleietrengande. Men eg syns det burde vere lov å teste for det ein kan, og om ein vil ta abort dersom testane viser noko spesielt, tenkjer eg det er innafor. Eg hadde gjort det sjølv, og kjem til å teste når eg ein gong vert gravid. Eg vil jo starte med eit så bra utgangspunkt eg kan. 

Eg tenkjer det er skilnad på å "med vilje" få eit born ein veit er sjuk, mot å få eit born som viser seg å vere sjuk seinare. 

Syns for øvrig det er tragisk at det ikkje er lov å teste for DS og liknande i Noreg... Trist at ein skal vere naudsynt å reise til Sverige eller Danmark.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ikke et alvorlig sykt barn til verden med vilje. Så da hadde det nok dessverre blitt abort. 

Anonymkode: 5be17...369

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hørt at folk har fått barn med downs syndrom utan at dei viste om det på førehand. I nyare tid altså.

Eg veit ikkje kva eg hadde gjort. Fryktelig vanskelig. Eg hadde nokk byrja med å gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mammahjarte skrev:

Eg har hørt at folk har fått barn med downs syndrom utan at dei viste om det på førehand. I nyare tid altså.

Eg veit ikkje kva eg hadde gjort. Fryktelig vanskelig. Eg hadde nokk byrja med å gråte.

Derfor man bor ta nipt test. De friskeste barna med ds oppdager de ikke ved ul. 

Anonymkode: 7c34f...fe3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Derfor man bor ta nipt test. De friskeste barna med ds oppdager de ikke ved ul. 

Veit du om det kjem til norge på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva jeg ville gjort. Det hadde vært en enkel avgjørelse å ta abort.

Men abort er individets valg; jeg respekterer alles valg.

Rent personlig så anser jeg selve aborten og valget som udramatisk. Oppdagelsen av uønsket graviditet eller et misdannet barn, derimot, er forferdelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gorilla skrev:

Så trist at flere av dere som har jobbet med dem ville tatt abort😢

Jeg ville ikke tatt abort uansett.

Downs syndrom er i veldig mange tilfeller ikke som på Tangerudbakken. Det er solsiden av det. 

Sannheten er at det gjerne følger med mange andre tilleggsdiagnoser, hjertefeil, tidlig død, mobbing, en som er avhengig av deg resten av livet, og personlig mener jeg det er veldig egoistisk å bringe et barn til verden, som man vet vil få et tøft liv. 

Jeg hadde tatt abort. 

Anonymkode: 6d1f2...0c5

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt abort hvis jeg fikk beskjed om at fosteret hadde Downs.  Men, det er mitt valg.  Synes ikke jeg har rett til å bestemme eller dømme dem som tar et annet valg.  Det er helt individuelt hvordan man takler en sånn situasjon.  Jeg mener derfor at alle som kommer i den situasjonen foretar sitt eget private valg, og ingen, absolutt ingen, har rett til å dømme dem for det valget de tar.

Tangerudbakken er en solskinnshistorie om de best fungerende.  I virkeligheten er det slett ikke sånn det er for mange.  Downs kan være en uhyre krevende situasjon, og det er en myte at alle Downs barn er bare smilende, lykkelige og kjærlige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, mammahjarte skrev:

Spør KrF! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok abort for et par år siden da det ble oppdaget alvorlige utviklingsavvik på en ul da jeg var 13 uker på vei. Ved neste svangerskap dro jeg til Danmark og tok NIPT-test der. Jeg har nå en frisk baby. Angrer ikke et øyeblikk på at jeg tok abort den gangen og ville gjort det igjen ved samme situasjon. Jeg jobber selv med utviklingshemmede og vet hvor vanskelig livet er for mange av dem.

Anonymkode: f08e1...fd3

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er et fryktelig vanskelig spørsmål. Har alltid tenkt at jeg ikke ville tatt abort, men etter vi flyttet til en ny by for to år siden, heller jeg litt mot abort. 
Nærmeste nabo har et barn med ds som er mye hos oss, og barna våre går også i samme klasse. Jeg blir utslitt av å ha det barnet på besøk.. mulig det er mer pga manglende oppdragelse, enn selve syndromet, men det er absolutt et krevende barn. Men som sagt, foreldrene har nok latt barnet bli krevende også. Ingen tvil om hvem som er sjefen i huset der 🙈

Anonymkode: 0c3ff...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det ble oppdaget alvorlige avvik på TUL ville jeg tatt abort. Om babyen min er helt frisk får vi ikke vite før hen kommer om noen uker, men vi var enig om at vi ikke bevisst ville fått er barn med ds eller andre alvorlige utviklingshemninger. Kjenner to som har fått barn med ds uten at det vært oppdaget før fødsel

Anonymkode: 99dc6...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt tatt abort. Så når jeg blir gravid vil jeg nok ta NIPT test for å sjekke. Bor ganske nærme svenskegrensen, så jeg hadde nok dratt dit for å gjøre det. Men kan noen fortelle meg hvordan man går frem for å gjøre dette? Noen som har gjort det? Hvordan foregår det?

Anonymkode: cfdf2...a3d

Du finner en egnet klinikk, booker time og reiser dit. De tar gjerne en kjapp UL først, for å sjekke at det er liv (siden det er en dyr blodprøve). Så tar de blodprøve. Du får ofte svar innen en uke.

Jeg gjorde det i Storbritannia og fikk svar seks dager senere.

Anonymkode: 30a61...b79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse venninnene dine er hyklerske. Tall viser nemlig at de aller fleste som får påvist downs tar abort eller får innvilget senabort. 

Mannen min og jeg hadde en avtale om at hvis fosteret hadde downs ble det abort uten nærmere diskusjon. Vi ønsket ikke et slikt liv for oss. Vi fikk to friske barn heldigvis. 

Anonymkode: b9062...3f6

Ca. 90–95 % av kvinner som tar NIPT-blodprøven i Danmark og får vite at fosteret har en trisomi, tar abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, mammahjarte skrev:

Alle Norges politiske partier er for at NIPT kan tilbys ved private klinikker i Norge, mot at man betaler selv – det eneste unntaket er KrF. 4 % av velgerne bestemmer at alle vi andre må bli helseflyktninger. Jeg fikk alvorlig hyperemesis i første trimester og sleit veldig med å komme meg til utlandet for å få tatt NIPT. :( 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i det hele tatt en nipt test garantert korrekt svar? 

En bekjent av meg fikk barn for en liten stund siden, og hun tok fostervannsprøve, og ble aldri opplyst om noe avvik med barnet. 

Barnet ble født med downs syndrom. Så for meg virker jo ikke disse testene som ble garanti uansett, og en kan tydeligvis ikke bli beroliget av det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i det hele tatt en nipt test garantert korrekt svar? 

En bekjent av meg fikk barn for en liten stund siden, og hun tok fostervannsprøve, og ble aldri opplyst om noe avvik med barnet. 

Barnet ble født med downs syndrom. Så for meg virker jo ikke disse testene som ble garanti uansett, og en kan tydeligvis ikke bli beroliget av det. 

"– Mens KUB-testen fanger opp 90 prosent av trisomiene, fanger den nye NIPT-testen opp 99 prosent, ifølge seksjonsoverlege Synnøve Lian Johnsen ved Seksjon for fostermedisin på Kvinneklinikken ved Haukeland Universitetssykehus i Bergen"

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ddWMz1/nipt-testen-er-kommet-til-norske-sykehus

NIPT tester for de tre trisomiene og en rekke andre sykdommer. Den er mest presis for trisomiene, mens det varierer veldig for alle de andre sykdommene. Vi valgte derfor å kun få svaret på trisomiene, ikke alt det andre man kan velge å teste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt abort hadde jeg fått vite at fosteret har downs. 

Mange tenker at alle med downs er like oppegående som de i Tangerudbakken. Dette er langt fra sannheten. Det er mange utfordringer for de med downs. Listen over helseutfordringene de har og kan få er store. Hjertefeil, større sjanse for å få kreft osv. Det er mye arbeid å ha et barn med downs, og all ære til de foreldrene som velger det. 

Anonymkode: 644ce...0ce

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...