Gå til innhold

Den perfekte liten/mellomstor familiehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke rase er den perfekte familiehund, liten/mellomstor av størrelse? Liten/mellomstor rase er for meg mellom 30 og 45 cm.

Den perfekt familiehund er for meg omgjengelig rase både med andre hunder, fremmende og ikke minst barn. Den er tilfreds med å være sammen med familien, enten det er på tur i skogen eller som tilskuer på fotballtrening ol. Innendørs er den enkelt, den er simpelthen bare der (dvs ikke de mest lekne og oppfinnsomme rasene kanskje).  Og den har liten radius slik at den løpe løs f.eks på en gård, på jorder eller i skogen uten at den stikker av, altså en rase som ikke er særlig eventyrlysten. 

Hvilke raser kan passe til en slik beskrivelse? Har vokst opp med bernersennen, og de er på mange måter den perfekte familiehund unntatt størrelsen. 

Raser jeg har vært inne på er: cocker spaniel, mellompuddel (kanskje for leken og oppfinnsom?), cavalier king Charles spaniel, shetland sheepdog, kooikerhund of dvergschnauzer. Er det noen som kjenner til disse rasene? Har jeg glemt noen raser som kan være perfekte familiehunder? 

For ordensskyld får selvsagt hunden en langtur på 1-1,5 t om dagen, korte tisseturer i tillegg. Den vil bli godt sosialisert, og delta på valpekurs og hverdagslydighetsskurs, men jeg vil ikke drive aktivt med hundesport. 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å lese litt om Tibetansk Terrier, det er ikke en terrier, kun i navnet. Den er mellomstor ca 45 cm og for oss den perfekte hund. Den er snill, sterk, morsom, smart, glad, god helse, rolig inne og aktiv ute. Men, man må regne med litt pelsstell, vi klipper vår ganske kort så da slipper man så mye børsting. Fordelen med pelsen er at den er røytfri, allergivennlig og tilnærmet luktfri. Det er en ganske sjelden rase i Norge, vi kjøpte vår hos en oppdretter i Kongsvinger.

 tibetan-terrier-12.jpg?resize=587,640

Anonymkode: 88258...a9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier king Charles er dyreplageri. Kjøp ihvertfall en rase som ikke er avlet uetisk og som kommer til å lide seg igjennom livet. 

Anonymkode: 0ca07...e17

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din beskrivelse ville jeg tipset om Portugisisk vannhund  🥰

Anonymkode: db7e8...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cavalier king Charles er dyreplageri. Kjøp ihvertfall en rase som ikke er avlet uetisk og som kommer til å lide seg igjennom livet. 

Anonymkode: 0ca07...e17

Helsen til Cavalier King Charles er en utfordring, og gjør den vel i praksis ikke aktuell. Men de har en hendig størrelse og et godt gemytt.

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips om tibetansk terrier, portugisisk vannhund og lagotto. Skal lese mer om de :)

Anonymkode: de635...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland Sheepdog er en rase jeg har forelsket meg i! Vi har to Border Collier, men en Shetland Sheepdog var svært aktuell da vi skulle ha hund nr. 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bichon havanais? Min hund passer godt inn i den beskrivelsen

Anonymkode: 04bc8...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh terrier. Fantastisk personlighet, intelligent og morsom!

Anonymkode: 29b16...29c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Welsh terrier. Fantastisk personlighet, intelligent og morsom!

Anonymkode: 29b16...29c

Fortell meg gjerne mer om de. Har lest en del om de, men lagt de litt fra meg siden de er i terrier-gruppen. 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Palma skrev:

Dachs,  beste rasen ever🥰 

Enig, har jeg også, stor hund i liten kropp med masse personlighet. ❤️

Anonymkode: 12b74...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Palma skrev:

Dachs,  beste rasen ever🥰 

Hvordan fungere dachs løs? Jeg kjenner 2 stk og de har jaktinnstinkt så det holder og kan ikke være løse uten å ta seg en liten jakttur.

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungere dachs løs? Jeg kjenner 2 stk og de har jaktinnstinkt så det holder og kan ikke være løse uten å ta seg en liten jakttur.

Anonymkode: de635...a8a

Min kan gå løs så lenge vi ikke er i nærheten av mat. Da stjeler hun maten det som kan stjeles. Går alltid fot ellers. 

Anonymkode: 12b74...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungere dachs løs? Jeg kjenner 2 stk og de har jaktinnstinkt så det holder og kan ikke være løse uten å ta seg en liten jakttur.

Anonymkode: de635...a8a

De strihåret har mest jaktinstinkt, de langhårete har minst.  Men de kan være jegere ute og sofagris inne.  Skikkelig koseklumper. Og mye personlighet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dansk svensk gårdshund

Anonymkode: 65933...49d

Har vært innom disse med på NKK sine sider står det at de har stor eventyrlyst og at en bør være selektiv med hvor en kan ha hunden løs?  Det er et absolutt krav for oss at hunden kan være løs, vet du mer om hvordan rasen er i forhold til dette? 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen som kan ha hverken dachs eller dansk-svensk gårdshund løs uten at de stikker av.  Jeg har selv en rase som i utgangspunktet skal ha lite jaktinstinkt, men hun er ivrigere på fuglejakt enn hva en setter er. Derfor kan jeg absolutt ikke være partisk for min rase her, selv om jeg er sikker på at den en eller annen gang vil bli foreslått.


Jeg tenker du bør titte på papillon/phalene, corgi, griffon, tibetansk spaniel, lhasa apso, bichon havanaise, malteser, kleinspitz og cavalier king charles spaniel. Vet en ovenfor her sa sistenevnte var dyreplageri, men da har dere ikke sett hvordan en godt avlet og sporty cavalier ser ut. Her må du bare være nøye med å velge en god oppdretter og sunne linjer. 

 

Anonymkode: 11b64...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde omtrent samme kriterier som dere, og vi endte opp med en cairn! "Ulempen" er at det er en trimmerase (nappes), men til gjengjeld er det ingen røyking. Vi er særdeles godt fornøyd med valget! Kanskje har vi bare vært heldige, vil uansett aldri finne på å anbefale en hunderase til andre, basert på kjennskap til ett eksemplar av rasen 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...