Gå til innhold

Den perfekte liten/mellomstor familiehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 26.10.2019 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Cavalier king Charles er dyreplageri. Kjøp ihvertfall en rase som ikke er avlet uetisk og som kommer til å lide seg igjennom livet. 

Anonymkode: 0ca07...e17

Hva får deg til å si det? Jeg har cavalier blanding.. og det er da absolutt ingenting galt med henne.. ikke med foreldrene hennes heller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.10.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Hvilke rase er den perfekte familiehund, liten/mellomstor av størrelse? Liten/mellomstor rase er for meg mellom 30 og 45 cm.

Den perfekt familiehund er for meg omgjengelig rase både med andre hunder, fremmende og ikke minst barn. Den er tilfreds med å være sammen med familien, enten det er på tur i skogen eller som tilskuer på fotballtrening ol. Innendørs er den enkelt, den er simpelthen bare der (dvs ikke de mest lekne og oppfinnsomme rasene kanskje).  Og den har liten radius slik at den løpe løs f.eks på en gård, på jorder eller i skogen uten at den stikker av, altså en rase som ikke er særlig eventyrlysten. 

Hvilke raser kan passe til en slik beskrivelse? Har vokst opp med bernersennen, og de er på mange måter den perfekte familiehund unntatt størrelsen. 

Raser jeg har vært inne på er: cocker spaniel, mellompuddel (kanskje for leken og oppfinnsom?), cavalier king Charles spaniel, shetland sheepdog, kooikerhund of dvergschnauzer. Er det noen som kjenner til disse rasene? Har jeg glemt noen raser som kan være perfekte familiehunder? 

For ordensskyld får selvsagt hunden en langtur på 1-1,5 t om dagen, korte tisseturer i tillegg. Den vil bli godt sosialisert, og delta på valpekurs og hverdagslydighetsskurs, men jeg vil ikke drive aktivt med hundesport. 

Anonymkode: de635...a8a

Jeg har portugisisk vannhund, og den går jeg med i enten 2 turer på ca 1 time eller tre turer på ca 20-30 min om dagen. Så sjekk ut hvor mye aktivitet hunden trenger! :) (siden noen tipset om portugisisk vannhund. Den er for øvrig en kjempegod familiehund, går godt sammen med både barn og andre. Den er litt sta og smart, så den krever en del trening og oppmerksomhet for ikke å bli rampete og slitsom å ha med å gjøre. Så hjernetrening i alle fall 15 min om dagen setter de veldig pris på! Da blir de også mindre rastløse. :) Er kjempefornøyd selv, men de krever litt oppmerksomhet! Mine finnes ikke aggressive, tror det er vanlig for rasen at de ikke er det. :) )

Anonymkode: 356e5...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Helsen til Cavalier King Charles er en utfordring, og gjør den vel i praksis ikke aktuell. Men de har en hendig størrelse og et godt gemytt.

Anonymkode: de635...a8a

Har 3 stykker her på 8,10 og 13 år! Fantastiske hunder.

Anonymkode: 0b967...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredelig skrev:

Vi hadde omtrent samme kriterier som dere, og vi endte opp med en cairn! "Ulempen" er at det er en trimmerase (nappes), men til gjengjeld er det ingen røyking. Vi er særdeles godt fornøyd med valget! Kanskje har vi bare vært heldige, vil uansett aldri finne på å anbefale en hunderase til andre, basert på kjennskap til ett eksemplar av rasen 😊

Fungerer en cairn løs eller stikker den på jakt alene? 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Welsh terrier. Fantastisk personlighet, intelligent og morsom!

Anonymkode: 29b16...29c

Welsh terrier er jeg veldig interessert i, fortell meg mer. 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandsk fårehund tispe faller innunder høydekravet, og mange av de andre kravene. Flott familiehund.

Anonymkode: fe4f6...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en bichon frise, egentlig helt tilfeldig at vi endte opp med en, er en omplasseringshund. Jeg har aldri vært veldig interesserit i rasen, men vi er helt solgt. Den er kanskje i minste laget for deg, men til gjengjeld er den fantastisk med barn og andre hunder. Røyter ikke, men krever daglig børsting. Den elsker å gå på tur, men kan fint ta roligere dager også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste du kan komme bort i er en mellomstor hund som tror den er en stor hund.

Anonymkode: cc451...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste du kan komme bort i er en mellomstor hund som tror den er en stor hund.

Anonymkode: cc451...5fd

Hvorfor det? 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Staffordshire bull terrier, AKA nanny dog.

Anonymkode: 81efc...671

Eller den større utgaven Amerikanc Staffordshire terrier....men idiotisk nok ikke lov i Norge. Herlig gemytt.

Anonymkode: 7d5ed...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til Manchester terrier og vet om de egner seg som familiehund? 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.11.2019 den 4.27, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? 

Anonymkode: de635...a8a

Pga at den da tar feil og blir plagsom.

Anonymkode: cc451...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga at den da tar feil og blir plagsom.

Anonymkode: cc451...5fd

Den skjønner jeg ikke helt? Jeg fortrekker hunder som vet de er hunder, det er for meg ikke det samme som samkjønnsaggresjon. Hunden som derimot er veldig uselvstendige og menneskeavhengige synes jeg er slitsom. 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk cocker spaniel! Ingen over, ingen ved siden😁🐕 sååå snill, sååå morsom, såååå kosete, sååå mye personlighet, såååå enkel på alle måter😍😍😍

Anonymkode: d8869...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amerikansk cocker spaniel! Ingen over, ingen ved siden😁🐕 sååå snill, sååå morsom, såååå kosete, sååå mye personlighet, såååå enkel på alle måter😍😍😍

Anonymkode: d8869...fcd

Har vurdert de, men lar meg litt skremme av ressursforsvar og noe ujevnt gemytt. Synes det høres skummelt ut med barn. Har du tips om oppdrettere med gode linjer som det df verdt å kikke nærmere på? 

Anonymkode: de635...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vurdert de, men lar meg litt skremme av ressursforsvar og noe ujevnt gemytt. Synes det høres skummelt ut med barn. Har du tips om oppdrettere med gode linjer som det df verdt å kikke nærmere på? 

Anonymkode: de635...a8a

Har dessverre ikke tips til det. Den ble omplassert til oss i godt voksen alder. Ikke pga han, men eier var gammel og syk. Er vokst opp med annen spanielrase -tre stk. De var også veldig greie, men alle i familien er enige om at han her slår selv de ned i støvlene😊. Tilpasset seg oss fra dag 1. Helt utrolig tillitsfull og glad i barn. Mange som treffer han, tror han bare er rundt 3-5 år fordi han er fremstår litt valpete og herlig. Men han er en voksen herremann. Utrolig rolig, kan fint være alene mens vi er på jobb/skole, krever middels ift tur. Veldig sosial-følger etter oss inn på badet, men tåler fint nei. Og veldig klok, klokere enn de jeg vokste opp med. Gal etter tennisballer og enkel i lek, men er også en dyktig sporhund og en rase som passer fint til f.eks agility. Ekstremt kosete, som sagt. Perfekt familiehund. Vår har visstnok aldri vært på dressurkurs, likevel svært lydig.

Jeg tror ikke lynnet er en så stor utfordring. Har lest at noen kan være litt lettskremte/skvetne på lyder, men tror aggressjon tilhører unntakene.

Men de kan ha noen helseutfordringer, ja. Hofte, ører mm. Så krever pelsen en del. Mye pels, røyter. Jeg setter alltid klippinga bort til frisør, så for oss har det bare vært vanlig stell med vask, børste osv. En del støvsuging, da.. Ingen utstillingshund her, så han har ikke det lange underhenget mm som de er kjent for på utstilling. Jeg synes heller ikke det er pent...

Mulig vi bare hadde ekstremt flaks, men jeg hadde valgt rasen igjen

 

 

Anonymkode: d8869...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke tips til det. Den ble omplassert til oss i godt voksen alder. Ikke pga han, men eier var gammel og syk. Er vokst opp med annen spanielrase -tre stk. De var også veldig greie, men alle i familien er enige om at han her slår selv de ned i støvlene😊. Tilpasset seg oss fra dag 1. Helt utrolig tillitsfull og glad i barn. Mange som treffer han, tror han bare er rundt 3-5 år fordi han er fremstår litt valpete og herlig. Men han er en voksen herremann. Utrolig rolig, kan fint være alene mens vi er på jobb/skole, krever middels ift tur. Veldig sosial-følger etter oss inn på badet, men tåler fint nei. Og veldig klok, klokere enn de jeg vokste opp med. Gal etter tennisballer og enkel i lek, men er også en dyktig sporhund og en rase som passer fint til f.eks agility. Ekstremt kosete, som sagt. Perfekt familiehund. Vår har visstnok aldri vært på dressurkurs, likevel svært lydig.

Jeg tror ikke lynnet er en så stor utfordring. Har lest at noen kan være litt lettskremte/skvetne på lyder, men tror aggressjon tilhører unntakene.

Men de kan ha noen helseutfordringer, ja. Hofte, ører mm. Så krever pelsen en del. Mye pels, røyter. Jeg setter alltid klippinga bort til frisør, så for oss har det bare vært vanlig stell med vask, børste osv. En del støvsuging, da.. Ingen utstillingshund her, så han har ikke det lange underhenget mm som de er kjent for på utstilling. Jeg synes heller ikke det er pent...

Mulig vi bare hadde ekstremt flaks, men jeg hadde valgt rasen igjen

 

 

Anonymkode: d8869...fcd

Hunden deres høres ut som den perfekte familiehund, hadde de bare kommet med en slik garanti... 

Anonymkode: de635...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...