Gå til innhold

Strikke hals - oppskrift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror de mener løs som i at den ikke sitter fast i noe, for den er nok helt klart tettsittende.  Ser ut for at du kan bruke Nepal ja. Hvis du er redd den blir for vid kan du bruke Lima og pinne 3,5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, onyx skrev:

Jeg tror de mener løs som i at den ikke sitter fast i noe, for den er nok helt klart tettsittende.  Ser ut for at du kan bruke Nepal ja. Hvis du er redd den blir for vid kan du bruke Lima og pinne 3,5. 

Jeg har noe karisma liggende, og det skal vel være samme garngruppe som lima så kan evt prøve det😄 med enkel tråd og 3,5? Du tror ikke det blir for lite?

Jeg kikket litt på oppskriften og vet ikke helt om jeg får den til engang😳

Anonymkode: 6bfd5...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å justere denne halsen så den passer til voksen? Jeg ser en har kommentert at den er stor, så kanskje største str uansett vil gå? Jeg strikket en rett hals med karisma med 132 masker på pinne 3,5 og den ble alt for vid

Anonymkode: 6bfd5...e60


Tror du trygt kan strikke største størrelsen i denne til voksen, akkurat som den er :) 

Legg merke til at det starter med 114 masker i vrangbord? Den dropsoppskriften du likte over her, som har tilsvarende garntykkelse, starter med 112 masker i vrangbord - https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=1922&cid=17 dvs tilsvarende vidde - barnehalsen har endatil to masker mer, men i ribbestrikk blir det ca likt likevel

 

Anonymkode: fa234...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har noe karisma liggende, og det skal vel være samme garngruppe som lima så kan evt prøve det😄 med enkel tråd og 3,5? Du tror ikke det blir for lite?

Jeg kikket litt på oppskriften og vet ikke helt om jeg får den til engang😳

Anonymkode: 6bfd5...e60

Min erfaring er at Karisma har en tanden sin å vide seg ut. det henger jo også av hvor stramt eller løst du strikker.

Oppskriften er veldig enkel. Det er rett, vrang og økninger. Det får du fint til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:


Tror du trygt kan strikke største størrelsen i denne til voksen, akkurat som den er :) 

Legg merke til at det starter med 114 masker i vrangbord? Den dropsoppskriften du likte over her, som har tilsvarende garntykkelse, starter med 112 masker i vrangbord - https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=1922&cid=17 dvs tilsvarende vidde - barnehalsen har endatil to masker mer, men i ribbestrikk blir det ca likt likevel

 

Anonymkode: fa234...1cd

Det var akkurat det jeg satt og så på i går 😄 de er jo så og si helt like bortsett fra økningen, og der synes jeg barnehalsen var så fin😄 den blir vel fin til voksen også håper jeg. Men jeg lurer jo litt på om passformen blir riktig med tanke på at den er beregnet til et barn som jo har mye mindre skuldre?

Anonymkode: 6bfd5...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, onyx skrev:

Min erfaring er at Karisma har en tanden sin å vide seg ut. det henger jo også av hvor stramt eller løst du strikker.

Oppskriften er veldig enkel. Det er rett, vrang og økninger. Det får du fint til! :)

Åå kanskje det er derfor den halsen jeg har strikket oppleves så stor😄 

Jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle øke og hvor ofte🙈😂 litt fersk😁

Anonymkode: 6bfd5...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var akkurat det jeg satt og så på i går 😄 de er jo så og si helt like bortsett fra økningen, og der synes jeg barnehalsen var så fin😄 den blir vel fin til voksen også håper jeg. Men jeg lurer jo litt på om passformen blir riktig med tanke på at den er beregnet til et barn som jo har mye mindre skuldre?

Anonymkode: 6bfd5...e60


Se der, du har tenkt helt riktig :)

Passformen tror jeg egentlig blir ca likt på de to halsene - det er en merketråd mer til økinger på den fra drops, men den barnehalsen ha økeomganger tettere, så vil anta de i praksis blir ganske like i passform også :) om noe, så blir antakelig barnehalsen mer 'flatet ut' i fasong, og drops sin littebitt mer traktform.

Siden barehalsen (begge for så vidt) er strikka fra ribben og ned, så er det bare å fortsette med økinger til du synes det blir passe stor til å dekke skuldrene dine - og fell av da :) 

Takk for inspirasjonen forresten - har tenkt på at jeg trengte en hals selv, men bare ikke orka å lete etter oppskrift. Nå skal jeg jaggu lete fram pinnene og prøve meg på denne! :)

 

Anonymkode: fa234...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 11.09, AnonymBruker skrev:


Se der, du har tenkt helt riktig :)

Passformen tror jeg egentlig blir ca likt på de to halsene - det er en merketråd mer til økinger på den fra drops, men den barnehalsen ha økeomganger tettere, så vil anta de i praksis blir ganske like i passform også :) om noe, så blir antakelig barnehalsen mer 'flatet ut' i fasong, og drops sin littebitt mer traktform.

Siden barehalsen (begge for så vidt) er strikka fra ribben og ned, så er det bare å fortsette med økinger til du synes det blir passe stor til å dekke skuldrene dine - og fell av da :) 

Takk for inspirasjonen forresten - har tenkt på at jeg trengte en hals selv, men bare ikke orka å lete etter oppskrift. Nå skal jeg jaggu lete fram pinnene og prøve meg på denne! :)

 

Anonymkode: fa234...1cd

Da prøver jeg på den!😄

Hihi så kjekt at du også vil prøve! 😄

Anonymkode: 6bfd5...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 26.10.2019 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på noe tilsvarende som dette, bare til voksne? 

Anonymkode: 6bfd5...e60

I oppskriften står det at man skal øke på hver side av merket, men ikke hvordan. Hvordan ville dere gjort det for å få det fint? 😊

Anonymkode: 6bfd5...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...