Gå til innhold

Beltestol til voksen. Finnest det?

mammahjarte

Anbefalte innlegg

Eg har lyst å kjøpa beltestol til meg sjølv, ein som har god sidekollisjons beskyttelse. Finnest det ein god beltestol for vaksne? Gjerne med Isofix, fint om den takler ein plass frå 60-100 kilo. Framoverlent stol altså. Eg er 165 cm.

Trur dykk eg hadde fått plass i ein Diono monterey 2? Eg er jo openbart ikkje 36 kilo, men kva skjer om man overskrider vektgrensa eigentlig? Kva med Britax Kid II?
_______

Einaste eg fant var Kidslover Reha som er for funksjonshemma opp til 75 kilo. Var ikkje heeeilt det eg tenkte på. Så kanskje sjå etter tilbehør til vanlig bilsete?

Endret av mammahjarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg ikke greie på, så jeg må spørre: Er det noe poeng med bilstol til voksen, om bilen ellers har god sikkerhet? Er ikke noe av poenget med bilstoler til barn at de er for små til å dra nytte av de "voksne" sikkerhetstiltakene som setebelter og airbags? Jeg ser for meg at en beltestol til voksen ville kunne sette sikkerhetsutstyr som beltestrammere og sideairbags ut av funksjon, uten nødvendigvis å klare å gi tilsvarende økt sikkerhet. 

(Er det noen som vet, i motsetning til min synsing?)

Isofix kan du uansett slå fra deg, den er laget for å tåle en kombinert vekt på max 33 kg (sete og barn), jfr. Wikipedia

Men det finnes seter og seler beregnet på bilsport, om du ønsker et sete som gir bedre sidestøtte og 5-punktssele. 

Anonymkode: 08577...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager vil du bruke beltestol?, hvis det hadde vært tryggere så er jeg sikker på at ingeniørene som lager bilene hadde laget setene annerledes. 

Anonymkode: e8a66...993

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne skal ikke bruke stol. Kort og greit fordi da må du koble ut sikkerheten som er installert fra før. Som airbags foran, bak, sider etc. 

Anonymkode: e8713...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen ikke troll da! Neste er at du vil ha voksensmukk og voksenvugge?

Anonymkode: a20c6...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2019 at 12:35 PM, AnonymBruker said:

Dette har jeg ikke greie på, så jeg må spørre: Er det noe poeng med bilstol til voksen, om bilen ellers har god sikkerhet? Er ikke noe av poenget med bilstoler til barn at de er for små til å dra nytte av de "voksne" sikkerhetstiltakene som setebelter og airbags? Jeg ser for meg at en beltestol til voksen ville kunne sette sikkerhetsutstyr som beltestrammere og sideairbags ut av funksjon, uten nødvendigvis å klare å gi tilsvarende økt sikkerhet. 

(Er det noen som vet, i motsetning til min synsing?)

Isofix kan du uansett slå fra deg, den er laget for å tåle en kombinert vekt på max 33 kg (sete og barn), jfr. Wikipedia

Men det finnes seter og seler beregnet på bilsport, om du ønsker et sete som gir bedre sidestøtte og 5-punktssele. 

Eg leste at ein barnekropp takler samanstøt dårligare enn kroppen til vaksne pga modenhet, bentetthet o.s.v (logisk nok). Takk for svar.

On 10/26/2019 at 2:27 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor i alle dager vil du bruke beltestol?, hvis det hadde vært tryggere så er jeg sikker på at ingeniørene som lager bilene hadde laget setene annerledes. 

Anonymkode: e8a66...993

Kvifor meiner ein del rapportar at vaksne eigentlig burde sitja bakovervendt? (eg vil ikkje det altså). Men då burde ingeniørane designa alle bakover bort sett frå føraren. Det er jo alltid ein del kultur og vanar som påvirker det som blir produsert også, berre sjå på bilsikring og historie (ganske spennande). Om 20 år ler di sikkert av måten vi sikra barna våre, det har vore store framskritt på kort tid. F.eks sitteputa er skikkelig fyfy no og blir nestan ikkje produsert, for nokre år sidan var det heilt ok som reserveputa.

On 10/26/2019 at 6:33 PM, AnonymBruker said:

Voksne skal ikke bruke stol. Kort og greit fordi da må du koble ut sikkerheten som er installert fra før. Som airbags foran, bak, sider etc. 

Anonymkode: e8713...f57

Veit du om airbags fungerer litt som sidekollisjon? Litt som Axkid minikid sitt ASIP system. Du har eit godt poeng, det er sikkert difor.

12 hours ago, AnonymBruker said:

Neimen ikke troll da! Neste er at du vil ha voksensmukk og voksenvugge?

Anonymkode: a20c6...3e9

Troller ikkje, eg er bare litt sær. Ikkje så sær da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.10.2019 den 23.13, mammahjarte skrev:

Eg leste at ein barnekropp takler samanstøt dårligare enn kroppen til vaksne pga modenhet, bentetthet o.s.v (logisk nok). Takk for svar.

Kvifor meiner ein del rapportar at vaksne eigentlig burde sitja bakovervendt? (eg vil ikkje det altså). Men då burde ingeniørane designa alle bakover bort sett frå føraren. Det er jo alltid ein del kultur og vanar som påvirker det som blir produsert også, berre sjå på bilsikring og historie (ganske spennande). Om 20 år ler di sikkert av måten vi sikra barna våre, det har vore store framskritt på kort tid. F.eks sitteputa er skikkelig fyfy no og blir nestan ikkje produsert, for nokre år sidan var det heilt ok som reserveputa.

Veit du om airbags fungerer litt som sidekollisjon? Litt som Axkid minikid sitt ASIP system. Du har eit godt poeng, det er sikkert difor.

Troller ikkje, eg er bare litt sær. Ikkje så sær da.

Side-airbags fungerer som beskyttelse ved sidekollisjoner. 

Har du tenkt over hvor stort et voksensete vil måtte være? Hvordan det skal kunne monteres? Hvor mye tror du det vil koste for et så stort sete og ikke minst montering av dette (siden vi har konstatert at IsoFix ikke holder)? Får du det i det hele tatt inn gjennom bildøren, eller må bilen demonteres for å få på plass setet? Og da får du øket sikkerhet for bare en av personene i bilen. Hvor mye ekstra sikkerhet får du for alle i bilen om du heller legger disse pengene i en nyere og sikrere bil? 

Jeg tror det er veldig gode grunner til at beltestoler for voksne ikke er vanlig. Om du virkelig ikke føler deg trygg med vanlige seter, vil jeg tro det er bedre å gå for racing-seter med fempunktsseler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes seter for voksne, men da er de beregnet på voksne som ikke kan sitte i normalt bilsete. Typ. Store funksjonsnedsettelser. 

Disse setene byttes ut med bilens original seter, men jeg har bare sett de montert i større biler som transporter og Caravelle pga av understellet på sete. 

Anonymkode: 35879...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2019 den 22.16, mammahjarte skrev:

Eg har lyst å kjøpa beltestol til meg sjølv, ein som har god sidekollisjons beskyttelse. Finnest det ein god beltestol for vaksne? Gjerne med Isofix, fint om den takler ein plass frå 60-100 kilo. Framoverlent stol altså. Eg er 165 cm.

Trur dykk eg hadde fått plass i ein Diono monterey 2? Eg er jo openbart ikkje 36 kilo, men kva skjer om man overskrider vektgrensa eigentlig? Kva med Britax Kid II?
_______

Einaste eg fant var Kidslover Reha som er for funksjonshemma opp til 75 kilo. Var ikkje heeeilt det eg tenkte på. Så kanskje sjå etter tilbehør til vanlig bilsete?

Kjøp heller en bil med god kollisjonsbeskyttelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...