Gå til innhold

Blir alltid syk av trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt tips og råd om hvordan klare å omgå dette at jeg alltid blir syk etter å ha kommet i gang med en treningsperiode. Etter å ha fått en rutine over en liten periode på noen måneder - uten egentlig å trene hverken veldig hardt eller ofte - blir jeg syk. Enten av forkjølelse, "influensa" (altså, ikke ekte influensa, men får feber og kroppsverk, har ingenting med stølhet å gjøre, bare for å legge den ballen død), eller som i sommer hvor jeg fikk en tarmbetennelse med perforasjon og innleggelse på sykehus. Vet ikke om det siste der har noe med trening å gjøre, men hadde vært på en topptur noen dager før som jeg tok meg ut på.

Jeg har egentlig aldri feber, men nå det siste året har jeg hatt feber/vært syk flere ganger. Er mye sliten, og prøver å slappe av når jeg kan, men nå er jeg redd for at jeg kommer inn i en ond sirkel, hvor energinivået synker fordi jeg slapper av, i stedet for motsatt. Går hver dag til og fra jobb, men det er ikke langt. Etter denne magerunden i sommer har formen vært laber, men begynner å merke at jeg kanskje ikke er riktig så utslitt nå, så da lurer jeg på om noen har noen tanker om hva og hvor mye man kan gjøre for å bygge opp litt energi igjen, uten å bli syk?

 

Anonymkode: 27bf5...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også alltid det. Influensa-symptomer osv. Uansett hvor rolig jeg trener (altså, det kan være helt latterlig rolig)

Anonymkode: ebbc6...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir også alltid det. Influensa-symptomer osv. Uansett hvor rolig jeg trener (altså, det kan være helt latterlig rolig)

Anonymkode: ebbc6...3da

Da må du først gå til lege for generell blodprøve, inkl stoffskifte. Alle markører der.

Så må kostholdet gås gjennom.

Stress og søvn er viktig, noen av det aller viktigste.

Anonymkode: a0deb...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må du først gå til lege for generell blodprøve, inkl stoffskifte. Alle markører der.

Så må kostholdet gås gjennom.

Stress og søvn er viktig, noen av det aller viktigste.

Anonymkode: a0deb...191

Jeg har gjort det. Har hatt hypothyreose (lavt stoffskifte) i mange år. Er godt medisinert (så godt jeg blir, er nok ikke mer å hente her dessverre. Har prøvd ulike medisiner og ulike nivåer (øvre, midtre og nedre verdi-sjiktet). Tar også B12-sprøyter. 
Jeg har et balansert kosthold og er normalvektig, prøver å få 8 t søvn hver natt. 
Men går tom og til og med meget lett trening/gåturer suger ut de siste restene av energi. Fremfor å gi meg energi.. 

Er så misunnelig på de som kan ha aktivitet/trening i tillegg til jobb... 

Anonymkode: ebbc6...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du først gå til lege for generell blodprøve, inkl stoffskifte. Alle markører der.

Så må kostholdet gås gjennom.

Stress og søvn er viktig, noen av det aller viktigste.

Anonymkode: a0deb...191

Jeg har også tatt alle prøver som er, og stort sett alle er OK. Har også bra kosthold, spiser grovt brød, knekkebrød, makrell i tomat, og grønnsaker og/eller salat hver dag.

Har hatt en periode med stress, men har byttet jobb og stresser nå ytterst lite.. Søvn er stort sett OK, men har også perioder hvor jeg sliter litt med søvnen, men det er mer unntaket enn regelen.

Anonymkode: 27bf5...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du D vitamin mangel?

Anonymkode: 9b92c...d66

Nope

Anonymkode: 27bf5...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn i begynnelsen hos meg også. Det første halve året etter at jeg begynte med trening fikk jeg den ene forkjølelsen etter den andre, og kvelder etter at jeg hadde trent hardt fikk jeg hodepine og feberfølelse. Holdt ut fordi legen sa at det ville gå over. Jeg var ganske inaktiv før det, og trening er jo hardt for kroppen i starten.

Nå etter tre år med regelmessig trening er det ikke sånn lenger. Faktisk så har jeg ikke hatt en eneste forkjølelse i 2019. Og trener mer enn noen gang. Nå blir jeg uggen og slapp dersom jeg ikke trener, så det har vel blitt en normaltilstand for meg. 

Anonymkode: 503ab...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...