AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Lar meg stadig overraske over stigmatiseringen av uføretrygdede. Har folk flest så enormt lite kunnskap at de skjærer alle under én kam når det kommer til uføre? Ser det er opprettet tråd om hvorvidt folk kan tenke seg å date en ufør. Da lurer jeg på om folk flest seriøst kategoriserer alle uføretrygdede i samme gruppe uavhengig av diagnose/-r, funksjonsgrad, utdanning, inntekt og personlighet og sosial kompetanse. Det er forskjell på å være helt eller delvis ufør, og mange jobber det de evner og tjener faktisk bedre som delvis ufør enn hva andre tjener i full stilling. De som tjener godt som uføre har da høyere utdanning og tidligere høy inntekt til grunn. Dette til informasjon for de som eventuelt lar seg provosere av at en som er ufør tjener mer enn man selv i full jobb. Vennligst vær klar over at du da ikke må sammenlikne med egen inntekt, men heller hva vedkommende ville tjent som frisk og i 100% stilling. Da ser man at vedkommende uansett lider økonomisk tap ved å ha blitt syk/skadet og fått redusert arbeidsevne. Hvem er dere som lar dere provosere av at andre (uføre eller ikke) tjener mer enn dere? Hva slags utdannelse og yrke har dere selv? Og viktigst av alt: Kategoriserer dere alle uføre i samme gruppe? Hvorfor? Eventuelt hvorfor ikke? Anonymkode: 76072...0c4 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Igjen ser man iveren etter å egge til strid og naiviteten noen utviser. For å gjøre dette klinkende klart en gang for alle: INGEN ER IMOT ELLER KRITISERER REELLE UFØRE!!! Det folk reagerer på og misliker, er de som snylter til seg uføretrygd på falskt grunnlag. Håper dette kan gå inn i hodet på folk nå snart. Anonymkode: 07d19...24f 13
Gjest Safiya Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg lar meg stadig irritere over tråder hvor trådstarter stiller latterlig teite spørsmål for å få alle andre til å virke som noen komplette idioter. «Kategoriserer dere alle uføre i samme gruppe?» Virkelig? Folk bør slutte opprette tråder når de sitter med stumpen godt plassert oppå en høy, hvit hest. Det er særdeles lite motiverende for å lage en god diskusjon, folk blir bare provosert av det. Så, for å svare på det du spør om TS. Hvem er dere som lar dere provosere av at andre (uføre eller ikke) tjener mer enn dere? Jeg har en lederstilling på en av Oslos mest travle restauranter med høy omsetning. Starta på en bachelorgrad, men fant ut at høyskolestudier ikke var noe for meg. Jeg er hverken dum eller en hatefull person. Minoriteten av debattanter tror nok at livet som ufør er en dans på roser, og det bringer meg videre til det Anonymkode: 07d19...24f sier: Det folk reagerer på og misliker, er de som snylter til seg uføretrygd på falskt grunnlag. Det er ingen med vettet i behold som vil gå til verbalt angrep på de som er uføretrygdet av en grunn. Folk blir derimot forbanna når det finnes individer som er naive nok til å tro at livet som uføretrygdet er en dans på roser og bestemmer seg for å snylte det til seg - det er det folk irriterer seg over. Når folk i fullt arbeid som betaler mer og mer skatt opplever at det finnes snyltere som ikke bare snusker til seg penger fra Nav på feilaktig grunnlag, men som attpåtil gir de faktisk uføre et dårlig rykte, da skjønner jeg godt at folk blir både provosert og forbanna. Men at man blir framstilt som hatefull og dum - det bør man faktisk ikke tolerere. Du nevner også tråden om man kan tenke seg å date en ufør. Den tråden var antakelig laget for å provosere, akkurat som denne tråden her. Du klarte iallfall provosere meg. Gratulerer!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen ser man iveren etter å egge til strid og naiviteten noen utviser. For å gjøre dette klinkende klart en gang for alle: INGEN ER IMOT ELLER KRITISERER REELLE UFØRE!!! Det folk reagerer på og misliker, er de som snylter til seg uføretrygd på falskt grunnlag. Håper dette kan gå inn i hodet på folk nå snart. Anonymkode: 07d19...24f Jeg er ikke ufør selv, men reagerer ofte på andre folks holdninger og utsagn relatert til uføre. Påstanden din om at ingen er imot eller kritiserer reelle uføre tar utgangspunkt i at mange uføre ikke er reelle uføre. Hvordan definerer vi hvem som er reell nok? Og hvem skal avgjøre dette i så tilfelle? Stoler vi ikke på at dersom en person er erklært ufør er man reelt ufør? Og er det eventuelt positivt om noen kan jobbe noe, men ikke fullt eller er det da sånn at de burde jobbe alt eller ingenting? Noen skryter av uføre som jobber noe og disser de som ikke bidrar overhodet, mens andre synes å mere medlidenhet med de som ikke evner å gjøre noe i motsetning til de som faktisk har noe restarbeidsevne og som de mener burde klare å yte mer. Det er gode grunner for at jeg opprettet tråden. Jeg erfarer ofte at det rettes kritikk mot uføre og finner det interessant at så mange synes å generalisere gruppen. Tror nok at dersom man spør uføre selv er det mange som føler seg stigmatisert og føler det er vanskelig å skulle fortelle alle og enhver om at man er ufør. Uføre er på et vis dømt til å måtte skamme seg over egen situasjon og jeg finner det interessant hvorfor det er blitt slik og hva folk mener om dette. At du mener jeg forsøker å "egge til strid" får være din oppfatning. Jeg prøver kun å diskutere saklig rundt et høyst relevant tema. Jeg er sterkt uenig i at folk flest er positive til uføre. Hvorvidt personer er reelt uføre eller ikke (bare det å stille spørsmålstegn ved troverdigheten til uføre er jo trist i seg selv. Da er de nødt til å rettferdiggjøre egen situasjon for å bli respektert, og hva skal til for å bli møtt med respekt og forståelse for situasjonen?) Anonymkode: 76072...0c4 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 Drømmen min er at et dustete innlegg med "ufør(e)" i overskriften får stå fullstendig ubesvart, og i noen timer så det slik ut her. Anonymkode: 2a515...873 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drømmen min er at et dustete innlegg med "ufør(e)" i overskriften får stå fullstendig ubesvart, og i noen timer så det slik ut her. Anonymkode: 2a515...873 Fint om du kan si hva du mener er dustete i innlegget. Jeg ønsker å ha en saklig diskusjon og fokusere på det faktum at uføre ofte får ufortjent mye dritt. Fint å få frem andre perspektiver så folk flest kan bli mere opplyste 😉 Anonymkode: 76072...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 21 minutter siden, Safiya skrev: Jeg lar meg stadig irritere over tråder hvor trådstarter stiller latterlig teite spørsmål for å få alle andre til å virke som noen komplette idioter. «Kategoriserer dere alle uføre i samme gruppe?» Virkelig? Folk bør slutte opprette tråder når de sitter med stumpen godt plassert oppå en høy, hvit hest. Det er særdeles lite motiverende for å lage en god diskusjon, folk blir bare provosert av det. Så, for å svare på det du spør om TS. Hvem er dere som lar dere provosere av at andre (uføre eller ikke) tjener mer enn dere? Jeg har en lederstilling på en av Oslos mest travle restauranter med høy omsetning. Starta på en bachelorgrad, men fant ut at høyskolestudier ikke var noe for meg. Jeg er hverken dum eller en hatefull person. Minoriteten av debattanter tror nok at livet som ufør er en dans på roser, og det bringer meg videre til det Anonymkode: 07d19...24f sier: Det folk reagerer på og misliker, er de som snylter til seg uføretrygd på falskt grunnlag. Det er ingen med vettet i behold som vil gå til verbalt angrep på de som er uføretrygdet av en grunn. Folk blir derimot forbanna når det finnes individer som er naive nok til å tro at livet som uføretrygdet er en dans på roser og bestemmer seg for å snylte det til seg - det er det folk irriterer seg over. Når folk i fullt arbeid som betaler mer og mer skatt opplever at det finnes snyltere som ikke bare snusker til seg penger fra Nav på feilaktig grunnlag, men som attpåtil gir de faktisk uføre et dårlig rykte, da skjønner jeg godt at folk blir både provosert og forbanna. Men at man blir framstilt som hatefull og dum - det bør man faktisk ikke tolerere. Du nevner også tråden om man kan tenke seg å date en ufør. Den tråden var antakelig laget for å provosere, akkurat som denne tråden her. Du klarte iallfall provosere meg. Gratulerer! Det var ikke meningen å provosere. Synes du viser mange gode holdninger i innlegget ditt! Anonymkode: 76072...0c4
Zienna Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg tenker at det er bra at vi har et system i Norge som gjør at vi kan ta vare på dem som ikke har helse nok til selv kan bidra fullt. At ingen vet noe om hva som kan skje i livet, at det kan hende det er meg selv eller mine som trenger samfunnets hjelp en dag. Skatten jeg betaler er forsikringspremien jeg betaler for å ha trygghet for at jeg vil bli ivaretatt. Ser noen skriver om reelle og ikke reelle uføretrygdete. Etter hva jeg forstår er veien til uføretrygd via lege og fagpersoner. Om det finnes ikke-reelle uføretrygdete, så må de altså ha klart å lure legen?... 3
Lancelottie Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 «Ingen er imot eller kritiserer reelle uføre». Den uttalelsen tror jeg ikke på. Dersom en ufør har en skade eller en sykdom som er tydelig for omverdenen, blir han/hun sett som ufør. MEN hvis den uføre har en «usynlig» sykdom, som for eksempel en psykisk sykdom, eller kroniske smerter, da kan han/hun oppleve å ikke bli tatt alvorlig av andre enn lege og Nav. Så, reelle uføre blir ofte kritisert. 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 Er det ikke nok tråder om dette temaet her inne nå? Anonymkode: c7895...288 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 11 hours ago, Safiya said: Jeg lar meg stadig irritere over tråder hvor trådstarter stiller latterlig teite spørsmål for å få alle andre til å virke som noen komplette idioter. «Kategoriserer dere alle uføre i samme gruppe?» Virkelig? Folk bør slutte opprette tråder når de sitter med stumpen godt plassert oppå en høy, hvit hest. Det er særdeles lite motiverende for å lage en god diskusjon, folk blir bare provosert av det. Så, for å svare på det du spør om TS. Hvem er dere som lar dere provosere av at andre (uføre eller ikke) tjener mer enn dere? Jeg har en lederstilling på en av Oslos mest travle restauranter med høy omsetning. Starta på en bachelorgrad, men fant ut at høyskolestudier ikke var noe for meg. Jeg er hverken dum eller en hatefull person. Minoriteten av debattanter tror nok at livet som ufør er en dans på roser, og det bringer meg videre til det Anonymkode: 07d19...24f sier: Det folk reagerer på og misliker, er de som snylter til seg uføretrygd på falskt grunnlag. Det er ingen med vettet i behold som vil gå til verbalt angrep på de som er uføretrygdet av en grunn. Folk blir derimot forbanna når det finnes individer som er naive nok til å tro at livet som uføretrygdet er en dans på roser og bestemmer seg for å snylte det til seg - det er det folk irriterer seg over. Når folk i fullt arbeid som betaler mer og mer skatt Vi betaler ikke mer og mer skatt. Alle har fått skattelette de siste årene. Mitt skattetrekk har fex gått ned fra 39% til 34% siden 2013. Anonymkode: 7b145...099 2
Gjest ByeByeLove Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg foretrekker damer som er i arbeid. Hva slags jobb er ikke så viktig, bare det er ærlig arbeid. Jeg finner det tiltrekkende som egenskap.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #13 Skrevet 25. oktober 2019 7 timer siden, Kognosøren skrev: Jeg foretrekker damer som er i arbeid. Hva slags jobb er ikke så viktig, bare det er ærlig arbeid. Jeg finner det tiltrekkende som egenskap. Både menn å damer vil vel helst ha en partner som jobber. Anonymkode: 54f3a...0bd 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #14 Skrevet 25. oktober 2019 13 timer siden, Zienna skrev: Jeg tenker at det er bra at vi har et system i Norge som gjør at vi kan ta vare på dem som ikke har helse nok til selv kan bidra fullt. At ingen vet noe om hva som kan skje i livet, at det kan hende det er meg selv eller mine som trenger samfunnets hjelp en dag. Skatten jeg betaler er forsikringspremien jeg betaler for å ha trygghet for at jeg vil bli ivaretatt. Ser noen skriver om reelle og ikke reelle uføretrygdete. Etter hva jeg forstår er veien til uføretrygd via lege og fagpersoner. Om det finnes ikke-reelle uføretrygdete, så må de altså ha klart å lure legen?... Saker som dette er med på å mistenkeliggjøre uføre. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9v0wdl/to-menn-tiltalt-for-millionbedrageri-mot-nav Anonymkode: 8b583...961 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #15 Skrevet 25. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saker som dette er med på å mistenkeliggjøre uføre. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9v0wdl/to-menn-tiltalt-for-millionbedrageri-mot-nav Anonymkode: 8b583...961 Derfor er jeg kritisk til uføre. Anonymkode: 9d871...1d2 2
_popcorn_ Skrevet 25. oktober 2019 #16 Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Ryddet for latterliggjøring. _popcorn_, mod Endret 25. oktober 2019 av _popcorn_
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #17 Skrevet 25. oktober 2019 Mine tanker om reelle uføre er at de fortjener hver krone (noe de mest sannsynlig har bidratt mye med selv med tanke på skatt tidligere da de kunne jobbe) og at det er flott at vi har et system i Norge der de som virkelig ikke er i stand til å jobbe kan overleve og ha et greit liv. Og jeg tror ikke det er de som driver med forsvarstaler her på forumet er de som virkelig sliter, de vet meget godt at deres grunn er reell, og ser ingen grunn til å overbevise andre. Men, så har vi de som er for "syke" til å jobbe pga. enkelte diagnoser og psyken, men kan fint gå å shoppe, være sosial, dra på turer, dra på kafeen alle timer da andre jobber og bruker unnskyldninger som at man ikke kan ha et ordentlig liv og for sliten om man skulle jobbe i tillegg... Sorry, har møtt alt for mange slike folk til at de fordommene har dukket opp hos meg, og det er jeg ikke alene om tydeligvis. Om man virkelig ikke hatt noe annet valg, så tror jeg veldig mange uføre fint kunne klart å jobbet om de ikke fikk penger på noe annen måte, det er tross alt snakk om 350 400 her i landet, og det blir bare flere og flere. Tror det er veldig mange som synes synd på seg selv og ikke har viljen til å skulle jobbe og skylder på en vond oppvektst med mobbing, PTSD, ME, angst osv. Tror Norge har blitt en nasjon med unnskyldninger, veikinger og dårlige gener. Anonymkode: 9981d...9c6 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #18 Skrevet 25. oktober 2019 Min første tanke er at jeg er så inderlig lei av alle trådene om uføre! Og ellers sier jeg meg enig med flere over: Folk som er uføre pga reelle problemer og sykdommer har vel de fleste ingenting imot. Men så har man dem som ødelegger for alle, de som er uføre og likevel klarer alt annet enn å jobbe. Og disse finnes, det er det ingen tvil om. Synd at disse ødelegger og skaper fordommer og vansker for dem som faktisk sliter og ikke kan jobbe. Anonymkode: 5c403...717 2
Gjest Koya Skrevet 25. oktober 2019 #19 Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Jeg merker at jeg begynner å få alle disse uføretrådene langt oppi halsen. Jeg er helt for å ha en ordentlig og skikkelig debatt om det ( men synes trådene ofte blir litt for preget av useriøsitet), for det trengs da det ikke er noe tvil om at det ER mennesker der ute som snylter! Og de ødelegger så enormt mye for oss som faktisk er syke. Jeg er venninne med ei som nylig fikk innvilget ung ufør 100%, og hun bruker all fritiden sin på å reise rundt i Europa ( mor og far betaler reisene så trygda blir jo lommepenger for henne ) og selv om jeg vet at hennes sykdom er psykisk så tar jeg meg ofte i å lure på om det er riktig at en person er 100% ufør når de kan reise ( ofte alene) flere ganger i måneden? Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men selv er jeg så utslitt etter 2 timer med gruppeterapi eller ett par timer på kjøpesenteret at jeg må tilbringe resten av dagen og halvsove på sofaen og morgendagen må tilbringes med ro. Å skulle reise flere ganger i måneden og bare være hjemme 1-2 uker av gangen hadde tatt livet av meg til tross for at jeg nå verken jobber eller har skoleplass mer. Så når man ser slike som min venninne så er det jo ikke så rart at folk kanskje klør seg litt i hodet? Nå er det mulig at jeg bare har en veldig liten omgangskrets, men jeg kan ikke huske at noen har reagert spesielt negativt da jeg fortalte at jeg nå er på vei mot å bli ung ufør pga psykiske lidelser( bortsett fra noen anonyme brukere på internettforumer). Det var litt sånn " hæ? Seriøst? " aller først men så fort de fikk ett dypere innblikk i problematikken og forhistorien min i NAV og alt jeg faktisk har prøvd ut og vært gjennom de siste 8-10 årene så ble det straks større forståelse for det. Jeg synes det er leit, og de synes det er leit at det er blitt sånn. Jeg har ingen anelse om hvor lett det er å svindle til seg uføretrygd eller ikke, for så lenge jeg har vært i nav systemet frem til nå så var uføretrygd det siste jeg ønsket og prøvde å unngå for enhver pris. Jeg har virkelig gjort alt ( og gjør fortsatt så godt jeg kan ) for at uføretrygd forhåpentligvis ikke vil være en permanent løsning for resten av livet mitt. Min opplevelse med nav er at de er kjempestrenge når det kommer til innvilgning av både AAP og uføretrygd, men det er vel engang slikt de som virkelig ønsker å lure systemet er såpass dedikerte at de får det til. Endret 25. oktober 2019 av Koya
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #20 Skrevet 25. oktober 2019 På 24.10.2019 den 9.48, AnonymBruker skrev: Lar meg stadig overraske over stigmatiseringen av uføretrygdede. Har folk flest så enormt lite kunnskap at de skjærer alle under én kam når det kommer til uføre? Ser det er opprettet tråd om hvorvidt folk kan tenke seg å date en ufør. Da lurer jeg på om folk flest seriøst kategoriserer alle uføretrygdede i samme gruppe uavhengig av diagnose/-r, funksjonsgrad, utdanning, inntekt og personlighet og sosial kompetanse. Det er forskjell på å være helt eller delvis ufør, og mange jobber det de evner og tjener faktisk bedre som delvis ufør enn hva andre tjener i full stilling. De som tjener godt som uføre har da høyere utdanning og tidligere høy inntekt til grunn. Dette til informasjon for de som eventuelt lar seg provosere av at en som er ufør tjener mer enn man selv i full jobb. Vennligst vær klar over at du da ikke må sammenlikne med egen inntekt, men heller hva vedkommende ville tjent som frisk og i 100% stilling. Da ser man at vedkommende uansett lider økonomisk tap ved å ha blitt syk/skadet og fått redusert arbeidsevne. Hvem er dere som lar dere provosere av at andre (uføre eller ikke) tjener mer enn dere? Hva slags utdannelse og yrke har dere selv? Og viktigst av alt: Kategoriserer dere alle uføre i samme gruppe? Hvorfor? Eventuelt hvorfor ikke? Anonymkode: 76072...0c4 Vet du, jeg tenker langt mer om folk som stadig må opprette denne typen tråder enn om dem som lever av uføretrygd. Jeg lurer faktisk på om opprerne av denne typen tråder har dårlig fantasi og har tunnelsyn med hensyn til tema å opprette tråder på og ting å diskutere. Kanskje du kan opprette en tråd på nettopp dette temaet, neste gang? Anonymkode: 12e0b...b6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå