Gå til innhold

Ferskenfarge på vegger.


sixx

Anbefalte innlegg

Jeg skal male panelen i stua. Den bør passe til panelen i trappeoppgangen ved siden av....og den fargen har jeg blandet selv...i stua vil jeg ha "lillesøsteren" til fargen i trappa (altså litt lysere). Når jeg sjekker fargekartene...så kommer jeg frem til at jeg da må male med fersken :o .....jeg har aldri vært noe "ferskenmenneske" :ler: .

Er det noen her som har eller har sett fersken på vegger...i fall lurer jeg på om det ble veldig søtsuppe. Jeg skal ha på lasur...så jeg vil uansett få dempet den ned noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vi hadde det på åttitallet i stuen... Det var rett og slett helt jævlig. Det må legges til at min mor spritet opp det hele med sorte og ferskenfargede gardiner i et kraftig malt uttrykk... Grusomt...

Men det er klart, laserer du blir det jo noe bedre... Men hva med en gyllen hvitfarge istedet? Men nå vet jo ikke jeg hva denne storesøsterfargen din er da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå vet jo ikke jeg hva denne storesøsterfargen din er da :wink:

Storesøsterfargen er veldig fin den. Men hadde nok ikke vært det uten lasur. :ler:

Er litt vanskelig med grunnfargevalg....fordi det ferdige resultatet blir så annerledes enn grunnfargen.

Tror kanskje jeg må lete litt mer i fargebunken. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Sånn helt umiddelbart får jeg assosiasjoner til frisørsalonger på 80-90-tallet når du nevner fersken, men når jeg tenker etter jeg ikke i tvil om at det kan bli flott!

Dersom det passer til resten, er den "rette" ferskenfargen (litt gul-oransje-fersken tror jeg at jeg ville foretrekke) og selvsagt dersom huset ikke ellers har noe 80-talls preg (o skrekkk og gru..), så kan det sikkert bli sprekt.

Så møblene ellers avgjør, vil jeg si. Og jeg tror som sagt at jeg heller ville valgt en kraftig variant av fargen, enn en pastell-variant. Det blir lett for suppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Mie...og søtsuppe vil vi ikke ha. :ler:

Men greia her er lasuren. I trappeoppgangen er det lasert med brent umbra....og det må bli lasuren i stua også....så ferskenfargen vil endre seg veldig da.

Æsj så vanskelig. :klø:

*Noterer at 2 av 2 egentlig synes fersken er stygg* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Brent umbra er jo ikke suppete i det hele tatt, så da blir det kanskje ikke suppe med en lys variant heller? *prøver hardt å se dette for seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brent umbra er jo ikke suppete i det hele tatt' date=' så da blir det kanskje ikke suppe med en lys variant heller? *prøver hardt å se dette for seg*[/quote']

Uff nei...og ofte er det sånn at jo styggere farge man har under...jo finere blir det til slutt :ler: (kanskje det er fordi man blir positivt overrasket :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

(kanskje det er fordi man blir positivt overrasket :ler: )

Der tror jeg faktisk du har et poeng! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

hva med å male en løs prøveplanke? Har nemlig lært at på den måten kan man fort spare både tid og penger, bare husk å male den akkurat likedan som de øvrige plankene med antall strøk etc.

Malt nylig peisestua mi lys pistasjegrønn! Tror 90% av de som så den før den ble ferdig syntes det var helt jævlig :hoho: Men når jeg la nytt veggteppe, fikk opp gardiner og inn møbler ble det et helt annet rom, som de aller fleste faller helt for. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å male en løs prøveplanke? Har nemlig lært at på den måten kan man fort spare både tid og penger, bare husk å male den akkurat likedan som de øvrige plankene med antall strøk etc.
Ja, blir kanskje det jeg må gjøre...kjøpe en liter og prøve. Funker ikke det...så kjøper jeg en ny liter og prøver...og viola...så har jeg så mange malingsprøver at jeg blander en farge selv. :ler: (og da må jeg blande så mye at jeg er sikker på at jeg har nok hvis jeg noen gang skal male noe mer i den fargen). :ler:

Malt nylig peisestua mi lys pistasjegrønn! Tror 90% av de som så den før den ble ferdig syntes det var helt jævlig :hoho: Men når jeg la nytt veggteppe, fikk opp gardiner og inn møbler ble det et helt annet rom, som de aller fleste faller helt for. :-)

Er ikke i tvil om at det ble flott.

Egentlig så blir det ofte mest vellykket med litt sære farger.

En annen ting som er smart å tenke på ...er å ha "skitne" farger på veggene. Leste det tipset i en av bøkene til Annett Sturk...og dama har helt rett. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Jepp, sære farger kan bli kjempebra. Samtidig er fallhøyden stor og det kan bli full katastrofe.

Akkurat dette rommet med de lyse pistasjgrønne veggene (som forørig er liggende rundtømmerpanel) har fått lyst beige gulv, alle møblene er mørkegrønne med mørkt tre, vinduskarmene er i teak med blyglass. Gardinene er tunge, flaskegrønne fløyelsgardiner som ligger litt utover gulvet. I tillegg er det utgang rett ut i hagen, alt lys som kommer inn er mykt og grønt. Det har blitt "The green room":) Uansett, stua er ikke mer enn ca 13 kvm og jeg tviler på at det hadde fungert like bra i et større rom.

Utrolig mange faktorer som spiller inn for at en farge skal fungere i et rom. Lys og vinduer, størrelse, møbler etc. Vanskelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange faktorer som spiller inn for at en farge skal fungere i et rom. Lys og vinduer, størrelse, møbler etc. Vanskelig:)
Ja, men jeg synes det er så gøy når noen prøver noe helt annet enn det som finnes overalt ellers. :ler:

Det finnes så mange møbelkataloghjem rundtomkring. *Liker personlige hjem*

(Sortmalt tregulv er forresten også veldig fint) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er bare så imponert over alle som umiddelbart når noen nevner et navn på en farge bare vet hvilken det dreier seg om. Har dere pugget alle fargekartene...? :wink:

Brent Umbra har jeg ikke peiling på hva er, tror den eneste jeg har hørt om er antikkhvit (?) samt at jeg så på et fargekart da soverommet ble malt og der var det en farge som het Dun...

Pistasjegrønn skjønner jeg imidlertid hva er, for det ligger i navnet (men den het sikkert noe avansert noe på kartet den og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brent umbra er en veldig vanlig farge Frysepulver...spesielt til lasur. Jeg hadde blitt mer forundret hvis noen øyeblikkelig hadde "tatt" fargen på lasuren jeg har i gangen...litt brent umber...litt sort...litt hvitt...litt gult og litt rødt. :ler: (Den lasuren oppå en dempet hvitfarge ble forresten kjempefin).

Gøy på landet og gøy med farger. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...