Gå til innhold

Hva er best å trene når man er stor og tung?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ganske mange kilo over gjennomsnittet og bmi på over 40. Hva vil være fordelmessig best å trene? Er kvinne, 25 år om det er relevant.

Anonymkode: a0730...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt trene. Ikke begynn for hard. Gåturer (lett jogg).

Husk å kombiner med bra kosthold, trening uten bra kosthold = waste

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på kostholdet 100%! Så kan du starte med å gå tur hver dag, enten den blir 10min eller 30min.

Dette alene vil hjelpe mye, få hjelp av folk som kan kosthold. Ikke en typisk PT som er nyutdannet.

Anonymkode: b0e06...1fb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling/spinning. I ditt tempo. Gå ikke for hardt ut i starten. 
Trener hele kroppen hvis du trener litt intensivt, men skånsomt for knær. Viktig å være obs på når man veier mye å starter å trene. 

Pluss styrke. 

Endret av Nooni
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ganske mange kilo over gjennomsnittet og bmi på over 40. Hva vil være fordelmessig best å trene? Er kvinne, 25 år om det er relevant.

Ta kontakt med frisklivssentralen om kommunen din har det. Der møter du proffe som har møtt mange som deg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Presse deg opp bratte fjell som er tortur der og da, men som er en rask effektiv treningsøkt. Ta tiden opp og se hver gang st du bruker mindre tid opp der. Prøv å slå rekorden DIN og ikke tenk på andre som går forbi deg. Drit i dem. Det er deg mot deg.

Når du skal nedover må du være forsiktig med knærene, gå rolig nedover. Finn gleden med dette og hver stolt over deg selv. Spis grønnsaker med magerkesam blandet med dip pulver som snadder. Ta magnesium tilskudd og tran hver kveld. Sol deg og bli brun, stell med huden of håret ditt. Bli glad i deg selv. Begynn med en passiv aktiv hobby. Pusse opp en møbel feks. Klatring er også bra og det kan alle gjøre.

Du vil endre holdningen din automatisk til slutt. Tungt i starten bare. Lover deg, du blir lykkelig og får selvtilitt.

Finn en aktivitet du kan bli motivert av, natur og fjell er aunt og bra for mennesker ihvertfalv 😊 treningssenter og styrke ttening er ikke lurt å begynne med. Man blir veldig trøtt av det. Beate er å begynne å bevege seg i frisk luft. Gå på ski i snøen.

Anonymkode: 248bb...d30

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal først og fremst trene på å ikke spise så mye, oppsøk hjelp. 

Og når du først skal begynne å trene så oppsøker du hjelp for å unngå belastningsskader. 

Lykke til 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rotehodet skrev:

Du skal først og fremst trene på å ikke spise så mye, oppsøk hjelp. 

Og når du først skal begynne å trene så oppsøker du hjelp for å unngå belastningsskader. 

Lykke til 👍

Feil. Du svarer ikke på spm hennes. Dette ødelegger bare motivasjonen. Selvfølgelig kan hun trene og hva hun spiser spurte hun ikke noe om. Hun kan trene ved å gå turer og opp bratte fjell. Hun kommer automatisk til å være forsiktig med å ikke skade seg. Maten har hun sikkert fått hjelp til. Siden hun ikke spør.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer spise mindre er det bedre begynne der. Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Kutt ned på hvor mye du spiser og du vil gradvis miste vekt uten å løfte en finger. Å gå rolige turer forbrenner minimalt, men de kan føles bra alikevel og er sunne for helsa. Men for noen vekker de også sult og gjør at folk overspiser. For noen er det bedre la være trene til man kan trene litt mer aktivt, da gjerne styrketrening

Anonymkode: 6401e...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er den mest skånsomme treningsformen, samtidig som det forbrenner masse kalorier. 

En dame som jeg ikke klarer å glemme, er hun kraftig overvektige dama, som alltid var i svømmehallen og svømte. Så utrolig tøff dame, og så utrolig sterk. Hun er den som har imponert meg mest av de jeg har møtt på i løpet av mange år med trening.

Anonymkode: 3f5a8...e9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du trene ?  Hvorfor er du overvektig? Kommer mye ann på deg og din helse. Her bate tolker vi alle hele situasjonen og ser for oss noe som kansje sikkert ikke er realiteten.

Du må beskrive situasjonen din bedre, slik at du kan få råd som paaser deg og dine behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jo ikke ha jogget for langt/presset meg på lange gåturer når man er såpass tung, da er det lett for å få et ankelbrudd/ødelegge knær, og da er man plutselig dømt til stillesitting. Ville fokusert først og fremst på å senke matinntaket (øke grønnsaksporsjoner og samtidig senke mengde karbohydrater (letteste å kutte først er nok sukkerholdig drikke som brus/juice, deretter kutte ned porsjoner med potet/fries, pasta, osv..), droppe fast food og desserter, småspising er lett for å gjøre for mye av osv..

Trening er det fornuftig å få hjelp til av profesjonelle som du kan henvises til fra legen din- heller enn å oppsøke pt på nærmeste treningssenter dersom de ikke er spesialisert innen overvekt/rehabilitering. Med denne BMI-en er det absolutt verdt et forsøk å gå til legen for å få hjelp videre fra folk som er spesialisert. Likevel - lavbelastningstrening som svømming er nok fornuftig som mange sier. Evt styrketrening som involverer armer og rygg; jeg ville ha vært forsiktig med øvelser som utfall og høye step ups pga fare for over-/feilbelastning. 

Men - det absolutt viktigste er kosthold! :) 

Anonymkode: 37f0b...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags bevegelse trives du med? Hva er lystbetont for deg? Hva får du enkelt til ved siden av jobb og andre forpliktelser? 

Da har du svaret på hva du klarer å få til over tid. Det er også nettopp dette som vil gi best effekt. 

Såfremt du lytter til kroppen og starter rolig kan du trene nesten hva som helst, uansett vekt. Venn deg til tidsbruken og aktiviteten først, ikke press og gå i kjelleren hver gang, da klarer du ikke å vedlikeholde over tid. 

Jeg mener bevegelse er en like viktig komponent som mat om man skal få til en livsstilsendring. ikke på grunn av kalorier der og da. Trening gir endorfiner. Trening gjør at du føler deg strammere og penere nesten umiddelbart. Trening gjør at du øker aktivitetsnivået også resten av dagen, og med det forbrenner mer. Trening virker for de aller fleste apetittregulerende. Trening gir bedre søvn. Alt dette er viktige faktorer for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 82806...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og kjøpe el sykkel? Sykle til og fra jobb eller lignende. 

Svømming.

Anonymkode: 4758b...b74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke noe sted at ts spurte om kostholdsråd. Men jeg slår meg på de som foreslår svømming. Beste treningen for å unngå for mye belastning i begynnelsen. Ellers går det å an å ta en kjapp prat med fastlegen!

Lykke til!:blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del fungerte spinning da jeg var større. Hadde på mindre motstand og sto ikke alltid, men ble veldig svett. Kjøpte sånn mykt trekk til å legge over setet. De kan være ganske harde på sykkel. Deilig da jeg etter hvert kjente jeg kunne være med på hele timen. 

Svømming er sikkert bra, men ikke trening for min del. Jeg svømmer ikke så raskt, så ble mest "duving" frem og tilbake i bassenget. På spinning og andre timer var det en instruktør som pushet meg gjennom det med bra musikk. Når timen var ferdig var jeg også det. 

Jeg vil anbefale deg å teste ut. Finne ut hva du liker å gjøre. Jeg hater feks jogging, da hadde jeg heller droppet å trene. Så finn noe du kan trives med

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mye an på utgangspunktet ditt. Har du trent før og vært i bevegelse hele tiden, eller er du mer eller mindre stillesittende?

Har man vært relativt stillesittende, kan det å ta seg en gåtur være nok. Start i et tempo hvor du blir svett. Gå gjerne på grusvei og etter hvert ville jeg trukket inn i skogen. Og etter hvert, tatt turen opp på fjell.

Sykkel kan være et alternativ.

Svømming er supert.

Meld deg inn i et treningssenter. For meg som har trent tidligere og hele tiden vært i bevegelse, på tross av kiloer, var styrketrening det som fungerte best på meg. Trene store muskelgrupper, tungt, men med innslag av noen korte intervaller på tredemølle, elipse eller sykkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er fin trening for tunge folk. Du kan til og med kjøpe deg en elsykkel, slik får du hjelp opp bakkene men allikevel god treningseffekt. Det viser seg at de som har elsykkel ofte får like god treningseffekt som de med vanlig sykkel, rett og slett fordi de ender opp med å sykle mye. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Du svarer ikke på spm hennes. Dette ødelegger bare motivasjonen. Selvfølgelig kan hun trene og hva hun spiser spurte hun ikke noe om. Hun kan trene ved å gå turer og opp bratte fjell. Hun kommer automatisk til å være forsiktig med å ikke skade seg. Maten har hun sikkert fått hjelp til. Siden hun ikke spør.

Tullete å gå i bratte fjell med så mye belastning på beina. Ingen skader seg med vilje.

Anonymkode: 37f0b...729

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...