Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
26 minutter siden, fiskennemo skrev:

Tenkte mest på politiet (de burde jo ha riktig redskap), sekunder er så veldig viktige i situasjoner som dette, derfor jeg reagerte på overlevering av nøkler. Faren hadde dratt og var ikke noen trussel for moren eller naboen, men likevel ble det prioritert å få moren ned brannstigen i stedet for å se til Oskar.

Alt er feil med denne saken, og det er jo ikke noe man får gjort noe med nå uansett, dessverre. Reagerer bare på prioriteringene...

Men nå kjenner ikke andre enn de involverte til alle detaljene om hvordan dette foregikk. Så vi bør i grunnen ikke spekulere i hva som kunne blitt gjort. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutter siden, fiskennemo skrev:

Tenkte mest på politiet (de burde jo ha riktig redskap), sekunder er så veldig viktige i situasjoner som dette, derfor jeg reagerte på overlevering av nøkler. Faren hadde dratt og var ikke noen trussel for moren eller naboen, men likevel ble det prioritert å få moren ned brannstigen i stedet for å se til Oskar.

Alt er feil med denne saken, og det er jo ikke noe man får gjort noe med nå uansett, dessverre. Reagerer bare på prioriteringene...

Stusser på det samme jeg og. Politiet kommer, og da står moren ute og venter? Enig med deg i at det er mye feil i denne saken. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg er fra nærområdet der dette skjedde og opplever denne saken som veldig forstyrrende. Men oa dekker saken svært nøye, og har gitt mye mer informasjon enn det jeg i hvertfall forventet.

Jeg mener det er feil å spekulere i forløpet, det vet vi vel ingenting om. Hun sleit jo med å komme seg ut av rommet, og så sto hun på terrassen å prøvde og få kontakt med hvem som helst. Ingen av oss vet hvor lang tid alt dette tok, og de visste vel heller ikke sikkert at faren hadde forlatt åstedet. Vi kan vel gi dem godviljen vår og tro på at de faktisk prøvde å komme seg inn igjen så raskt som mulig. Ingen av oss var der, ingen av oss vet hvordan dette utspilte seg nøyaktig og hva man skulle gjort. Veldig lett å sitte etterpå og skrive om hva man bør og ikke bør, men har dere vært borti en akutt/traumatisk hendelse før? For det er veldig lett å si hva man optimalt skulle ha gjort, etterpå. 

Måtte Oscar hvile i fred, og familien hans klare å komme seg videre en dag..

• Liker 41
Skrevet
2 timer siden, sommermor skrev:

Jeg ser nå at aktor mener faren bør få 21 års fengsel. Her burde straffen vært 21 års forvaring,det er rart de ikke snakker noe om forvaring istedetfor tidsbegrenset fengsel.

Blir ikke forvaring bare brukt når det er fare for gjentakelse? Kan man si det her?

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Pipaluk skrev:

Blir ikke forvaring bare brukt når det er fare for gjentakelse? Kan man si det her?

Det gjelder også hvis han anses som en fare for samfunnet. Uten at jeg har noen videre formening om dette.

I det store norske leksikonet (stoler ikke på hvilke som helst kilder) står det: 

En som finnes skyldig i å ha begått et alvorlig voldslovbrudd, seksuallovbrudd, frihetsberøvelse, ildspåsettelse eller et annet alvorlig lovbrudd som krenket andres liv, helse eller frihet, kan idømmes forvaring i stedet for fengselsstraff.

Normalt vil dette bare skje dersom lovbryteren tidligere er dømt til fengselsstraff uten at dette har hjulpet, men hvis gjentagelsesfaren for alvorlige lovbrudd er nærliggende, kan det skje allerede ved første gangs domfellelse.

Endret av however
  • Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, however skrev:

Det gjelder også hvis han anses som en fare for samfunnet. Uten at jeg har noen videre formening om dette.

Hvis man bruker det argumentet så burde vel de fleste kriminelle få forvaring? Han som drepte kona si og dumpet henne i Glomma fikk vel heller ikke forvaring?

Er forvaring en tilleggstraff? 

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvis man bruker det argumentet så burde vel de fleste kriminelle få forvaring? Han som drepte kona si og dumpet henne i Glomma fikk vel heller ikke forvaring?

Er forvaring en tilleggstraff? 

Jeg har ikke greie på dette jeg altså, er ingen jurist. Bare skulle legge det til da jeg vet at det er blitt brukt uten at det nødvendigvis er gjentakelsesfare. 

Jeg limte inn noe i kommentaren min over her, som sier at forvaring er i stedet for fengselsstraff. Det står at man skal sikkerhetsvurderes før man slippes løs igjen, og at det er uten tidsbestemmelse, men normalt følger dette tidsrammen som dommen tilsier.

Endret av however
  • Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, however skrev:

Jeg har ikke greie på dette jeg altså, er ingen jurist. Bare skulle legge det til da jeg vet at det er blitt brukt uten at det nødvendigvis er gjentakelsesfare. 

Jeg limte inn noe i kommentaren min over her, som sier at forvaring er i stedet for fengselsstraff. Det står at man skal sikkerhetsvurderes før man slippes løs igjen, og at det er uten tidsbestemmelse, men normalt følger dette tidsrammen som dommen tilsier.

Før i tiden hadde man sikring på toppen av fengselsstraff. Orderudfolka fikk det. 

• Liker 6
Skrevet
På 22.4.2020 den 11.30, Marihønepøne skrev:

Akkurat det du skriver her er feil. Det er ganske vanlig at overgrepsofre tar initiativ til sex med overgriperen(e) sine eller med andre voksne. Det kan være mange grunner til det. 

Ett scenario kan være et barn som av erfaring vet at hver eneste kveld, hver onsdag, hver gang mamma er på jobb, hver gang pappa drikker eller hva som helst, kommer pappa inn og voldtar barnet. Barnet  kan vente til han kommer av seg selv, kanskje om tre minutter, kanskje om en time, kanskje om fem og en halv, og hvis det drøyer kommer han kanskje til å være så stupfull at han sovner oppå barnet når han er ferdig, eller kanskje er mer brutal. Hele kvelden, og kanskje natta, blir bare angst og terror og ingen søvn. Alternativet er å ta initiativ nå - gjøre pappa fornøyd og å få det hele unna i løpet av det neste kvarteret og kunne puste ut etterpå og vite at det er et døgn eller ei uke eller hva som helst til neste gang. Det blir å ta tilbake bittelitt av den kontrollen og selvbestemmelsesretten man så til de grader er blitt fratatt ved å leve med overgrep. 

Jeg er ikke vokst opp med seksuelle overgrep (ihvertfall ikke som jeg husker), men jeg er vokst opp med vold, drapstrusler etc. Jeg kunne trigge min far til å bli forbanna og dermed utsette meg selv for ett helvete, på ett tidspunkt jeg var mentalt klar for å stå i det helvete. Det er for ofrene den eneste kontrollen man har. Volden eller overgrepene kommer uansett, så det er gir ihvertfall en viss følelse av makt i en maktesløs situasjon å kontrollere tidspunktet. Det er helt vanlig (ihvertfall i følge psykologen min). 

Men ja, min far skyldte på meg og.. Men sånne folk skylder på offeret uansett.. 

• Liker 39
Skrevet

Saken har rørt meg fra dag en jeg leste om den. Noe så tragisk og elendig. Og at han ikke angrer på å ha drept sitt eget barn. Det er nesten uvirkelig. Stakkars gutten og stakkars mor og søsken som er igjen.

Håper han dømmes til strengeste straff som finnes.

• Liker 20
Skrevet
5 timer siden, sommermor skrev:

Jeg ser nå at aktor mener faren bør få 21 års fengsel. Her burde straffen vært 21 års forvaring,det er rart de ikke snakker noe om forvaring istedetfor tidsbegrenset fengsel.

En betingelse for å kunne dømme noen til forvaring er at det er fare for gjentagelse. Den betingelsen kan man ikke uten videre si er oppfylt, tiltalte er tidligere ustraffet. 

Aktor vet nok hva han gjør når han legger ned påstand om 21 års fengsel. Jeg er enig med aktor i at det ikke er noen formildende omstendigheter i denne saken. 

• Liker 6
Skrevet
16 hours ago, T-Rex said:

Det er ikke ofrene for en forbrytelse, eller deres slektninger, som skal bestemme straffen. I mindre utviklete land er det til en viss grad slik, men heldigvis ikke i Norge.

Hvorfor ikke, egentlig?

I tillegg til den avdøde, så er det jo slektningene og vennene som får traumet? Ikke deg og meg?

Skrevet
12 timer siden, Grønn Frosk skrev:

Jeg er ikke vokst opp med seksuelle overgrep (ihvertfall ikke som jeg husker), men jeg er vokst opp med vold, drapstrusler etc. Jeg kunne trigge min far til å bli forbanna og dermed utsette meg selv for ett helvete, på ett tidspunkt jeg var mentalt klar for å stå i det helvete. Det er for ofrene den eneste kontrollen man har. Volden eller overgrepene kommer uansett, så det er gir ihvertfall en viss følelse av makt i en maktesløs situasjon å kontrollere tidspunktet. Det er helt vanlig (ihvertfall i følge psykologen min). 

For et udyr. Ønsker du ham død? Evt. ønsket du ham død? Jeg mener, hva er vitsen med å prøve å "rehabilitere" slike mennesker, de kommer aldri til å angre eller forstå konsekvensene av hva de har gjort. Tenker på seg selv som ofre "stakkars". Samfunnsøkonomisk må det vel være bedre at enkelte dør, vi har tross alt mange viktige ting å bruke penger på. Og jeg vil ikke være med på å betale via skatteseddelen for jævler som f.eks. voldtar barna sine. Kan heller ikke være særlig kjekt for pårørende å vite at de er med på å sponse f.eks. drapsmannen til barnet sitt.

• Liker 8
Skrevet (endret)
13 timer siden, Grønn Frosk skrev:

Uff- så grusomt!!! Ja, man lager seg noen strategier for å klare å stå i slike ting..😥 Barn som utsettes for vold eller overgrep går konstant på nåler. De vet at verden rundt dem er utrygg, at den som utøver dette på et eller annet tidspunkt vil slå til igjen, og det er ikke rart at man da som liten prøver å ta en slags kontroll over tilværelsen ved å få hendelsen overstått når man selv prøver å være "forberedt".. Det er jo ingen som *ønsker dette, men når man er låst til et slikt helvete, så oppleves det kanskje bedre å ta initiativ selv klokka 20, enn å risikere å bli dratt ut av søvnen f.eks av en full forelder på natta.. 😢

Noen barn trigger også utøveren, og prøver å ta ansvar ved å få volden/overgepet rettet mot seg selv i stedet for mor eller søsken f.eks;

https://www.hjelptilhjelp.no/Sinneproblemer-og-vold/slik-er-barnet-som-er-utsatt-for-vold-hjemme

Sender deg en klem 💗

Endret av Newbeginnings
  • Liker 13
Skrevet
8 timer siden, Tusseladen skrev:

For et udyr. Ønsker du ham død? Evt. ønsket du ham død? Jeg mener, hva er vitsen med å prøve å "rehabilitere" slike mennesker, de kommer aldri til å angre eller forstå konsekvensene av hva de har gjort. Tenker på seg selv som ofre "stakkars". Samfunnsøkonomisk må det vel være bedre at enkelte dør, vi har tross alt mange viktige ting å bruke penger på. Og jeg vil ikke være med på å betale via skatteseddelen for jævler som f.eks. voldtar barna sine. Kan heller ikke være særlig kjekt for pårørende å vite at de er med på å sponse f.eks. drapsmannen til barnet sitt.

Både ja og nei. Jeg ønsket ikke aktivt at han skulle dø, men jeg trodde livet mitt ville bli bedre av at han døde. Når han døde ble det egentlig vanskeligere, for i den følelseprosessen det utløste måtte jeg ta tak i det som hadde skjedd. Jeg sørget, ikke over han, men over at han var den han var. I hans tilfelle hadde det ikke fungert med rehabilitering. Han var veldig mentalt syk, og mente at jeg selv var skyld i det hele. Alle andre som var utsatt for han hadde skylden selv, det var ingen mulighet for at han selv hadde tatt ansvar. Samtidig, så hadde det ikke hjulpet meg på noen måte om han ble henrettet eller noe sånt. Det positive med at han er død, er at jeg ikke trenger å være redd for han mer, men skaden har jo skjedd allerede. Jeg skulle ønske at jeg hadde fått hjelp tidligere, og at han hadde blitt straffet for det han gjorde (med fengsel, ikke med døden) for da hadde samfunnet på en måte bekreftet at han gjorde noe galt, og at det ikke var min skyld.  

Følelsene man har til den som har utsatt en for sånt er veldig kompliserte. Det blir en blanding av hat, og at man vil at personen skal bli som man ønsker seg. 

• Liker 13
Skrevet
På 21.4.2020 den 14.06, DianaV skrev:

"Faren forklarer at han bebreidet sønnen for mange av vanskelighetene familien hadde hatt opp gjennom årene." 

Om overgrepene:

"Jeg har kun gjort det i beste mening, selv om det er galt, sier han i retten." 

Denne saken er noe av det sykeste jeg har hørt om i Norge. Her må lovens strengeste straff tas i bruk, selv om det er en latterlig straff for en så grov og grusom sak. 

Helt enig i dette! 

Jeg blir så forbannet på de lave straffene som er her i landet. I noen tilfeller, som her og 22.Juli Saken burde straffene være mye hardere!😡🤬

• Liker 8
Skrevet

Nå ligger det et bilde av han på forsiden av VG siden han nå har blitt funnet skyldig. Ondskapens ansikt.
Måtte du brenne i h*****te :sinna:

• Liker 20
Skrevet

Tviler på at fyren får et hyggelig opphold i fengsel, til pass for han. 

• Liker 15
Skrevet

Hans Olav Overn heter (adoptiv)faren. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...