Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
54 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Du ser det ikke før du tror det 💙

Det er det sanneste som er blitt sagt i denne tråden. At barnevern og mor (og sikkert mange andre) ikke ville tro er grunnen til at Oscar Andrè ikke ble sett og at han ikke er her lenger. 

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, parmanoia skrev:

Sikkert ikke første gangen. Men etterhvert kan man bli man så skada av overgrepene at man kan begynne å ta initiativ selv. 

Jeg tenker at det har noe med at grensen mellom den selv og den andre forsvinner etter gjentatte overgrep. Hvor slutter min kropp? Hvor begynner din?

• Liker 9
Skrevet (endret)
17 hours ago, loveli said:

Jeg skulle ønske jeg ikke visste bedre, men det gjør jeg. Det er ganske tydelig at du ikke vet hva du snakker om, noe som er synd da det kan føre til at barn føler større skam enn de hadde trengt.

Jeg har vært på seminarer om barns seksualitet i forbindelse med tidligere jobb. Vi som voksne er de som må sette grensene i visse tilfeller. Ikke alle barn har sperrene de trenger for å ikke bli utnyttet av feil voksne rundt seg. 

Thore Langfeldt, Barns seksualitet, 2000, side 55-56:

Mange forskere har påvist de første leveårenes betydning for et barns videre utvikling. Barnet gir signaler som moren svarer på. Barnets evne til å gi signaler og foreldrenes evne til å forstå og svare på dem er derfor viktige prosesser. Det er ingen grunn til å tro at ikke seksualiteten skulle følge de samme baner som annen psykologisk utvikling.

Thore Langfeldt, Barns seksualitet, 2000, side 9:

Når vi uttrykker våre følelser som barn, vil de voksne speile oss med sin fortolkning av våre gryende følelser. De kan stoppe dem, avvise dem, stimulere eller akseptere dem, men ofte vil barnets følelser simpelthen ikke passe inn i de voksnes tilværelse.

Fatter ikke at du gir denne psykologen spalteplass. Som «ekspert» har han gått god for at pedofil var kurert og kunne bo med barn - som førte til flere år med overgrep. Langfeldt lider åpenbart av hybris som kan uttale seg så skråsikkert om noe som kan få så store negative konsekvenser for et barn. https://www.aftenposten.no/norge/i/Vv6wd/barnevernsskandalen-farlig-aa-stoette-seg-paa-bare-en-ekspert-i-overgrepssaker?

Hele diskusjonen om seksuelle fremstøt fra barn er kvalmende når man er så lemfeldig med ordbruken. Barn søker oppmerksomhet slik de er vant med å få den. Ferdig med det. Synes ikke gjerningsmannen i denne saken skal gis kredibilitet, han er uansett den uslestei og feigeste i hele landet. 

Endret av Limbo 2014
  • Liker 7
Skrevet

Ja, dette er virkelig en helt forferdelig forstyrrende sak. Får så vondt av Oscar og det han har vært igjennom. Først adopsjon til et sted som skulle være trygt for ham, så dette med at han var jente og ønsket å bli gutt, og så bli utsatt av overgrep fra omsorgsgiveren sin..! det er ikke til å fatte, hva slags mann er denne faren... Jeg reagerte veldig på denne uttalelsen til faren;

– Jeg har kun gjort det i beste mening, selv om det er galt, sier han i retten.

Hvordan kan dette på noen måte være gjort i beste mening?? Hva skulle det være godt for?! 

• Liker 25
Skrevet
1 time siden, Newbeginnings skrev:

dette med at han var jente og ønsket å bli gutt, og så bli utsatt av overgrep fra omsorgsgiveren sin

Dette kan jo ha en sammenheng. Å bli forgrepet seg på kan gjøre noe med forhold til eget kjønn og underliv.

• Liker 11
Skrevet

Det er jammen godt vi har et system basert på ubetinget rehabilitering slik at denne mannen kan slippes ut i samfunnet om en 15 års tid for å være en god samfunnsborger.

🤦‍♂️

• Liker 10
Skrevet

Tenk at sønnen meldte fra allerede i 2017 og i samtale mellom foreldrene og barnevernet, beskrev de sønnen sin som overdriver en del. 

Denne saken blir bare verre og verre. 

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, kursiv said:

Det er jammen godt vi har et system basert på ubetinget rehabilitering slik at denne mannen kan slippes ut i samfunnet om en 15 års tid for å være en god samfunnsborger.

🤦‍♂️

Det er godt mulig denne mannen kan leve lovlydig resten av et langt liv. Så for samfunnet kan det lønne seg, selv om vi som enkeltmennesker kan kjenne på et visst lynsjebehov.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Det er godt mulig denne mannen kan leve lovlydig resten av et langt liv. Så for samfunnet kan det lønne seg, selv om vi som enkeltmennesker kan kjenne på et visst lynsjebehov.

Det er ikke lynsjebehov det er snakk om. Det er moren og resten av de nærmeste sitt behov for at mannen som forgrep seg på og tok livet av gutten deres sitter bak lås og slå. De fortjener virkelig ikke å måtte forholde seg til at han går fri igjen.

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, kursiv said:

Det er ikke lynsjebehov det er snakk om. Det er moren og resten av de nærmeste sitt behov for at mannen som forgrep seg på og tok livet av gutten deres sitter bak lås og slå. De fortjener virkelig ikke å måtte forholde seg til at han går fri igjen.

Det er ikke ofrene for en forbrytelse, eller deres slektninger, som skal bestemme straffen. I mindre utviklete land er det til en viss grad slik, men heldigvis ikke i Norge.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Det er ikke ofrene for en forbrytelse, eller deres slektninger, som skal bestemme straffen. I mindre utviklete land er det til en viss grad slik, men heldigvis ikke i Norge.

Nei, men straffen skal ta hensyn til ofrene. Poenget med straff er at det er den skyldige som skal belastes for handlingene sine og ikke ofrene.

• Liker 14
Skrevet
På 22.4.2020 den 13.32, Ti.09 skrev:

Stakkars Oscar...😭💔 Jeg håper morderen råtner i fengselet resten av sitt liv....Drittsekken fortjener kun det verste! 

Har bare sett om dette i det siste, og den saken her gjorde meg spesielt deppa. Han fine gutten der. at det går an. Dødsynd.
Der er noen monstere som det vanskelig å forstå.

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 2
Skrevet
På 22.4.2020 den 13.24, Hummingbird2 skrev:

Vet dere, denne saken blir faktisk bare verre og verre 😭 

https://www.totenidag.no/moren-har-inntatt-vitneboksen/s/5-109-20804

«Politibetjenten sa videre at han tok av posen og håpte den livløse personen skulle gispe til seg litt luft.

Da så han stripsen rundt halsen

– Den var tjukk og virket kraftig. Jeg klarte ikke å få fingere innunder, og skjønte at den var så stram at det var et alvorlig problem, sa Rydland.»

Hvis ikke dette blir lovens strengeste straff, så gir jeg opp rettsstaten. Dette er planlagt, kalkulert og gjort med fullt overlegg.

Stakkars Oscar hadde ikke en sjanse. Iskaldt. 

«Politipatruljen fikk nøkkel til huset og beskjed om at hendelsen hadde skjedd i husets andre etasje.»

Forstår ikke helt informasjonen ovenfor. Faren ventet til han var sikker på at sønnen var død, låste døra og dro, og ingen (mor, nabo) stormet inn for å prøve å redde han?

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, fiskennemo skrev:

«Politipatruljen fikk nøkkel til huset og beskjed om at hendelsen hadde skjedd i husets andre etasje.»

Forstår ikke helt informasjonen ovenfor. Faren ventet til han var sikker på at sønnen var død, låste døra og dro, og ingen (mor, nabo) stormet inn for å prøve å redde han?

Mor var da innelåst, og nabo har vel ikke nøkkel til huset. 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, Berentsens skrev:

Mor var da innelåst, og nabo har vel ikke nøkkel til huset. 

Moren fikk jo hjelp av naboen til å komme seg ned brannstigen. Men det gir jo litt mer mening nå når jeg tenker at naboen ringte politiet først og de var raske. Syntes bare det hørtes ut som om det gikk så rolig for seg at de fikk nøkkel, døren burde ha blitt brutt opp med en gang.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, fiskennemo skrev:

Moren fikk jo hjelp av naboen til å komme seg ned brannstigen. Men det gir jo litt mer mening nå når jeg tenker at naboen ringte politiet først og de var raske. Syntes bare det hørtes ut som om det gikk så rolig for seg at de fikk nøkkel, døren burde ha blitt brutt opp med en gang.

Ikke alltid så lett å bryte opp en dør om man ikke har tilgjengelig redskap. Har måtte gjøre det selv, og det var ikke bare bare. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Berentsens skrev:

Ikke alltid så lett å bryte opp en dør om man ikke har tilgjengelig redskap. Har måtte gjøre det selv, og det var ikke bare bare. 

Tenkte mest på politiet (de burde jo ha riktig redskap), sekunder er så veldig viktige i situasjoner som dette, derfor jeg reagerte på overlevering av nøkler. Faren hadde dratt og var ikke noen trussel for moren eller naboen, men likevel ble det prioritert å få moren ned brannstigen i stedet for å se til Oskar.

Alt er feil med denne saken, og det er jo ikke noe man får gjort noe med nå uansett, dessverre. Reagerer bare på prioriteringene...

• Liker 5
Skrevet

«Moren vil inn i huset. Men Kristiansen sier at han hindrer henne. Han ser at det blinker blålys et stykke unna.» 

Sitat fra Oppland Arbeiderblad

Skrevet

Jeg ser nå at aktor mener faren bør få 21 års fengsel. Her burde straffen vært 21 års forvaring,det er rart de ikke snakker noe om forvaring istedetfor tidsbegrenset fengsel.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...