Gå til innhold

Håper på baby 2020


Carjo4

Anbefalte innlegg

9+0

Her går dagene så og si i det samme. Jeg sover og jobber imens huset forfaller, samboer gjør minst mulig husarbeid og har vært vandt til dette i flere år men håper han innser at han faktisk må bidra litt fremover. Tanken om sykmelding har meldt seg slik at jeg får et par dager å komme meg på, men det er ikke sikkert det hjelper i det heletatt så jeg har ikke fått meg til å gjøre det.

Jeg går på do nesten hver 3. time mange av nettene, innimellom må jeg opp for å spise og jeg blir så forferdelig kvalm når jeg må opp om natten fordi da er jeg så trøtt. Kvalmen kommer uanmeldt men er absolutt verst når jeg er trøtt og sliten, så nå er jeg utrolig spent på nattevaktene jeg skal ha og er forberedt på at jeg må kaste inn håndkleet pga formen. 

Det eneste nye er at føttene blir litt ødematøse helt nederst ved anklene, jeg ser godt hvor sokken strammer for å si det sånn. Så nå har jeg bestilt flere par med støttestrømper og håper jeg ikke blir en som samler vann under graviditeten🐳.

Jeg er ei strikkekjerring uten like og har selvfølgelig masse prosjekter til den lille bønna, så et sikkert bevis på at formen er elendig er at jeg ikke har strikket på maaange uker.. Håper energien kommer tilbake snart 🤞.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9+3

  • Uke 5
  • Uke 8
  • Bestille time for første svangerskapskontroll.
  • Bestille tidlig UL (kommer til å bestille time til uke 12)
  • Uke 10
  • Uke 12 (den magiske grensa)

Time til TUL er bestilt til uke 12. Det ble en time sent på kvelden fordi samboer slutter så seint på jobb, så de timene den dagen kommer til å gå så utrolig sakte. Jeg kommer virkelig til å ha styring på ukenr dette året da jeg følger samme uke som kalenderen, haha.

De siste 3 dagene har jeg levd i uutholdelig kvalme. Jeg har nesten ikke visst hvor jeg skulle gjort av meg, det eneste som har fått meg gjennom dagene er at kvalme betyr som oftest at alt står bra til med den lille. Jeg har måttet røpe hemmeligheten til noen nære venninner, det har blitt så mye løgner på hvorfor jeg ikke kan/orker å bli med på ting og de har blitt bekymret for meg så jeg følte at det ble det eneste rette og de ble selvfølgelig veldig glad ❤️.

Uansett så er jeg så utrolig takknemlig for at formen i dag har snudd! Matlysten er fortsatt liten men så lenge jeg slipper kvalmen så skal jeg ikke klage. Vet aldri om jeg ligger utslått om noen timer men jeg nyter den tiden jeg får 😍. Fikk også vite at ei venninne er gravid, det klør så innmari i fingrene etter å fortelle henne at vi kun er 5 uker unna hverandre. Jeg må virkelig være streng med meg selv for å holde ut til uke 12 nå, håper tiden går like fort som den har gjort tidligere 😬.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med delmål! Jeg selv følte tiden gikk fortere da for da hadde jeg hele tiden noe å se frem til - og ukene etter uke 12 har bare flydd avgårde 🥰

Kjipt med kvalme, men skjønner hva du mener med at da vet du at den lille har det bra ❤ Lev i nuet og ta timene og dagene som de kommer :)

Endret av J1994
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2020 den 17.20, Patriotpaula skrev:

Du må få flyttet dagboken din over til g-dagbøkene 🥰

Hei! Ja det må jeg få gjort, takk for påminnelsen 😍

På 29.2.2020 den 21.42, J1994 skrev:

Så kjekt med delmål! Jeg selv følte tiden gikk fortere da for da hadde jeg hele tiden noe å se frem til - og ukene etter uke 12 har bare flydd avgårde 🥰

Kjipt med kvalme, men skjønner hva du mener med at da vet du at den lille har det bra ❤ Lev i nuet og ta timene og dagene som de kommer :)

Delmålene er så fine å ha, føles så deilig å kunne krysse av mål etter mål! Kjenner at tiden går litt saktere nå når jeg nærmer meg uke 12 å hemmeligheten kan deles med nære og kjære, men det er vel bare et godt tegn på at man gleder seg. 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+0

  • Uke 5
  • Uke 8
  • Bestille time for første svangerskapskontroll.
  • Bestille tidlig UL (kommer til å bestille time til uke 12)
  • Uke 10
  • Uke 12 (den magiske grensa)

Enn at jeg har 1 delmål igjen av første trimester? Føler jeg lagde denne lista i går.
Jeg kjenner at tankene om abort nesten ikke er tilstede, selv om jeg sjekker dopapiret hele tiden. Nå er tankene mer på om barnet er friskt, noe jeg tenker mye på er ryggmargsbrokk men det har kanskje sammenheng med at jeg ikke startet med folat før jeg hadde fått positiv test.

Jeg har delt nyheten med sjefen og jeg får legge opp løpet på jobb akkurat slik jeg vil, jeg var så glad for at sjefen var så fantastisk at jeg gråt i en halvtime etterpå. De har mange gravide ansatte i løpet av et år så de har veldig god erfaring heldigvis. Har også delt nyheten med 3 venninner, de hadde vært inne på tanken så det kom nok ikke som noe sjokk. Sånn ellers så har jeg fått vite at ei venninne også venter barn, hun er 5 uker lengre på vei enn meg så jeg gleder meg virkelig til å kunne dele nyheten med henne. Det blir fint å kunne dele tanker og følelser underveis med noen som står oppi det samme selv. 

Nå har jeg hatt 2 drømmer om at det blir ei lita jente, så er det slik de påstår så er det nok en gutt som skjuler seg der inne. Jeg er spent på om vi holder ut til OUL med å få vite kjønnet, vi er nok begge veldig på guttesiden så om det plutselig skulle være en jente inni der så tror jeg nok vi begge ramler av stolen, haha. Vi blir selvfølgelig glad uansett om det er jente eller gutt 💜💙.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Carjo4 skrev:

10+0

  • Uke 5
  • Uke 8
  • Bestille time for første svangerskapskontroll.
  • Bestille tidlig UL (kommer til å bestille time til uke 12)
  • Uke 10
  • Uke 12 (den magiske grensa)

Enn at jeg har 1 delmål igjen av første trimester? Føler jeg lagde denne lista i går.
Jeg kjenner at tankene om abort nesten ikke er tilstede, selv om jeg sjekker dopapiret hele tiden. Nå er tankene mer på om barnet er friskt, noe jeg tenker mye på er ryggmargsbrokk men det har kanskje sammenheng med at jeg ikke startet med folat før jeg hadde fått positiv test.

Jeg har delt nyheten med sjefen og jeg får legge opp løpet på jobb akkurat slik jeg vil, jeg var så glad for at sjefen var så fantastisk at jeg gråt i en halvtime etterpå. De har mange gravide ansatte i løpet av et år så de har veldig god erfaring heldigvis. Har også delt nyheten med 3 venninner, de hadde vært inne på tanken så det kom nok ikke som noe sjokk. Sånn ellers så har jeg fått vite at ei venninne også venter barn, hun er 5 uker lengre på vei enn meg så jeg gleder meg virkelig til å kunne dele nyheten med henne. Det blir fint å kunne dele tanker og følelser underveis med noen som står oppi det samme selv. 

Nå har jeg hatt 2 drømmer om at det blir ei lita jente, så er det slik de påstår så er det nok en gutt som skjuler seg der inne. Jeg er spent på om vi holder ut til OUL med å få vite kjønnet, vi er nok begge veldig på guttesiden så om det plutselig skulle være en jente inni der så tror jeg nok vi begge ramler av stolen, haha. Vi blir selvfølgelig glad uansett om det er jente eller gutt 💜💙.

 

Her går det unna! 😁

Så bra at sjefen din tok det så fint. Jeg skjønner godt man er nervøs for å si noe sånt, men stort sett går det jo greit.

Masse lykke til på ditt siste delmål for første trimester!🥰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

12+1

  • Uke 5
  • Uke 8
  • Bestille time for første svangerskapskontroll.
  • Bestille tidlig UL (kommer til å bestille time til uke 12)
  • Uke 10
  • Uke 12 (den magiske grensa)

Da var alle delmålene nådd? Jeg trodde aldri denne dagen skulle komme, og plutselig så var dagen her!

Siden sist så har corona blitt en stor greie, meget spesielt å gå gravid i disse tider. Jeg jobber på sykehuset så hverdagen går som normalt, det er fint å kjenne på at noe går som normalt hvertfall! 
Formen de siste 2 ukene har vært fin, de siste dagene har vært preget av hodepine på venstre side, er mye våken på natten grunnet sult og dobesøk som igjen gjør meg trøtt og påvirker kvalmen. Det er en evig ond sirkel men med jevnlig tilførsel av mat så fungerer jeg greit i hverdagen. 

I matveien så har jeg fortsatt avsmak på alt av kjøtt/fisk, det går fortsatt i tilbehøret. Spiser mye frukt og craver smoothie kl 03 på natta, så nå må jeg begynne å forhåndslage smoothie.

Over til ultralyd, det ble altså ikke noe av da alle private klinikker måtte stenge på mandag. Alt er uvisst når det kommer til åpning av klinikker igjen så vi har innstilt oss på at det ikke blir noe før OUL. Vi har et apparat på avdelingen jeg jobber på så skulle det bli tid og leger som kan utføre UL så håååper jeg det blir mulighet for å ta en liten titt en dag. Jeg skal til legen i morgen og regner med hun henviser meg til OUL slik at jeg kan få dato på dette snart.

Jeg lurer fortsatt litt på hvordan vi skal fortelle det til venner og familie. Jeg synes et bilde blir litt upersonlig så det blir nok over FaceTime på telefon, dette blir kun de nærmeste også får alle andre vente til krisen er over. Det blir jo bare ekstra gøy for de som må vente lenge, plutselig skal det komme en liten baby om kort tid. Skulle gjerne ventet med familien også men siden de kjenner noen av mine kolleger så vil jeg gjerne at familien skal høre det av oss og ikke fra noen på jobb.

Alt i alt så er svangerskapet levbart og helt ok faktisk, jeg lyver om jeg sier at jeg nyter det. Det er faktisk litt ekstra spennende om dagen nå som vi må vente til OUL før vi får se den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+1

Da har jeg kommet inn i andre trimester!! Det har skjedd en del siden sist og jeg gleder meg til en liten oppsummering her.

Første svangerskapskontroll er gjennomført og jeg har fått helsekortet.
Time til OUL har kommet i posten, vi gleder oss masse til Mai!
Formen er upåklagelig tiltross for ekstrem sult, utallige dobesøk, svarte hår på magen og at kroppen fortsatt nekter å spise kjøtt/fisk. Noe nytt er at jeg har blitt avhengig av iste, kan drikke 1 liter per dag!

Vi har fortalt nyheten til vår nærmeste familie og venner som ble utrolig glade selv om det ble delt over telefonen. Det gjenstår noen venner enda men det ønsker vi å ta når det passer seg.

Nå når formen er bedre så har jeg begynt å strikke igjen, gleder meg til å se den lille i tøy jeg har strikket selv. Jeg er så utrolig heldig som har familie og venner som strikker masse, så denne bønna skal absolutt ikke fryse!

Sånn utenom alt dette så vil jeg si jeg er ganske avslappet til det hele. Jeg trodde jeg skulle bli den som stresset litt rundt, shoppet alt mulig og leste meg opp om alt og ingenting. Jeg tar ting som det kommer, leser minimalt om baby/barn og har ikke shoppet en eneste ting. En del av meg ønsker å starte med de dyre tingene for å finne gode tilbud og spre kostnadene utover de 6mnd som gjenstår samtidig som at jeg synes det er litt tidlig enda.

Nå venter jeg bare på at den lille bønna skal vokse og gi meg en liten mage, akkurat nå føler jeg meg bare lubben og ekkel. Jeg føler denne tiden med corona kjøper meg litt tid mtp magen? vi ser nesten ikke folk under denne perioden hvor man er gravid uten at det synes, og det syns jeg er heeelt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Uke 16

Er det lov med et klageinnlegg? Her kommer det uansett.. 

Jeg sover så utrolig lett om natten, våkner av alle bevegelsene til samboeren slik at jeg er oppe 5-6 ganger. Med en gang han drar på jobb kan jeg sove 4-5 timer i strekk! 

Begynner å slite med bekkenet? Jeg tolker det som det hvertfall. Får vondt i korsryggen og hoftene om natta, og hoftene sliter bare etter 1 times gåtur på gangvei. Hjelper ikke på nattesøvnen det heller. 

Hodepinen har nådd nye høyder, virker som jeg får migrene på grunn av hodepinen på en måte? Ikke vet jeg, det er hvertfall uutholdelig de dagene det står på så jeg setter pris på de dagene hodepinen gir meg en pause.

Matlysten er lik som før, ofte skrubbsulten men ikke lyst på noen ting. Middagelskeren kan ikke fordra middag, og tror aldri jeg har spist så mye brød i mitt liv 😂

Bortsett fra dette så er det bare 3 uker igjen til OUL. Har begynt å få en bitteliten mage og merker at glippet mellom knappene på turbuksa blir større og større. 

Har fått for meg at jeg bare MÅ ha den populære gravid/ammeputa bbhugme bare fordi at jeg har fått bekkenproblemer, utrolig hva litt god reklame får en til å kjøpe. Trøster meg med at det ikke utgjør så veldig mye i det store og hele budsjettet 💸

Sånn.. Da skal jeg ta med bønna på en dotur, spise litt og kanskje vi rekker å plusse på en liten time med søvn som det ble så alt for lite av i natt.. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt lov med et klageinnlegg, for mange er det ikke bare fryd og gammen å være gravid 🙊 Anbefaler virkelig bbhugme - den er gull verdt 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Uke 19

Det viser seg at vi venter ei lita jente!! ❤️

Jeg er fortsatt litt i sjokk og det har enda ikke gått helt opp for meg, selv om vi allerede har handlet litt rosa babyting. Tror egentlig ikke det har noe med kjønnet å gjøre men bare det å vite litt om babyens identitet er litt uvirkelig. Det viser seg hvertfall at gynekologen i uke 14 og drømmene jeg hadde tidlig i svangerskapet stemmer med kjønnet, for ikke å glemme det kinesiske fødselskartet!

Formen er som før med mye hodepine og trøtthet, har i tillegg fått bekkenløsning. Det er jo ganske vanlig så kom egentlig ikke som et sjokk når jeg har hatt litt ryggproblemer fra før av.
Angående form så kan jeg skrive litt om kroppsformen, for magen begynner helt klart å vokse og jeg er på det punktet hvor jeg føler at ingenting passer. Mammajeans sklir ned, nattbuksene er trange så jeg har 2 tights jeg bytter mellom å bruke. Så det blir mye sprading i trusa og morgenkåpe her hjemme. Ingen bher sitter godt så jeg tar de kun på til nød når jeg skal ut av huset, og underboob svette har nådd en helt ny level! 

Utenom dette så har det vært en koselig nyhet å dele med familie og venner, det er så lite jenter på min side av familien og mange av vennene mine har og skal få gutter så det er utrolig gøy å få ei lita jente inn i gjengen.

Tiden fremover blir bare å ta vare på kroppen sin, forberede det lille redet som foreløpig er et roterom og vente på svangerskapskontrollene som kommer litt hyppigere fremover😀.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med ei lita jente 🥰❤️ Så gøy å se at du er sanndrømt og at både det kinesiske fødselskartet og gyn hadde rett 😊 Vi syntes i hvert fall det ble mye mer personlig når vi kunne kalle fosteret for «hun» og ikke «den» 🥰 

Kjedelig med bekkenplager, har fått både rygg- og bekkenplager selv, så føler med deg 😬 

Så kjedelig at du er i den mellomfasen hvor lite klær passer ordentlig. Jeg har brukt mammabukse siden uke 9-10 og den satt helt fint da og sitter fortsatt helt fint, olabukse-farge fra Lindex (mer tights-lignende enn vanlig olabukse-materiale da).

Dere har en koselig tid fremover, kjekt å pusle med forberedelser og innkjøp ❤️🥰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jente i magen 😍 

Blir en hyggelig tid framover, og pass på deg selv med bekkenløsningen. 

Jeg kjøpte Mama tights på H&M for noen dager siden, og det er altså det beste kjøpet jeg har gjort på denne tiden. Fram til da gikk jeg i treningstights eller joggebukse, men livet er for kort til å gå med ubehagelige klær 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Uke 23 ❤️

Jeg er vel ikke på slaget 23 enda, men jeg gikk lei av å telle dager så her går det i hele uker gitt.

En oppdatering siden sist er at hodepinene er mye bedre, de gangene den kommer så forsvinner den med en Paracet. Bekkenplagene er på en måte bedre men jeg har også vært flink til å ikke belaste for mye. Kjenner det såklart om jeg har vært mye i aktivitet og innimellom når jeg sover, jeg er litt som de eldre som trenger å bli snudd iløpet av natten.

Jeg ga bønna en intern grense på uke 22 til å gi meg tydelige spark, det er ei lydig jente for etter uke 21 så snudde hun seg og jeg har siden kjent daglige spark. Sparker kun nedover til visse områder men så lenge jeg får et livstegn så er jeg fornøyd.

Innkjøp til den lille lar vente på seg, her i huset har vi veldig god tid tydeligvis. Jeg er så avslappet når det gjelder dette at jeg blir redd meg selv, jeg var overbevist om at jeg kom til å bli en av de som sprang rundt på butikken og var ferdig handlet innen uke 20. Det handler absolutt ikke om at vi ikke gleder oss, for det gjør vi absolutt. Tror nok mye handler om meg og følelsen av at det skal komme en baby bare er uvirkelig? Det er heller ikke en selvfølge å bære fram og føde friske barn. 

Det er heldigvis (forhåpentligvis) lenge igjen til fødsel. Da har vi kanskje rukket å handle og sett på babynavn, kanskje jeg til og med har fått tid til å ofre fødselen en tanke, for akkurat den biten er så fjern som man får det! 

Endret av Carjo4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Måtte låne denne av @Patriotpaula 😍
 

Uke 25!

❤Trimester: 2 trimester

❤ Neste kontroll: Skal ha min første time til jordmor i midten av juli, gleder meg veldig ❤️

❤ Kjønn: Jente 💗

❤ Navn: Her kommer en kort historie - Tidlig i graviditeten (like etter positiv test) så drømte jeg at jeg fikk ei jente som faktisk hadde et navn, dette navnet sitter limt i hodet mitt. Samboer har hverken sagt ja eller nei, så er spent på hva vi ender opp med.

❤ Utålmodig: Tiden har gått utrolig fort, og jeg føler enda jeg har god tid selv om det bare er 15 uker igjen. Det hele har vært og er fortsatt litt uvirkelig. Må innrømme at jeg plutselig ble utålmodig når jeg fant ut at det kom væske ut fra puppene når jeg klemte litt, det gjør det litt mer virkelig at det kommer ei lita ei som forhåpentligvis skal ernæres på det som kommer ut fra brystene etter fødsel.

❤Innkjøp: Har fått seng med alt som hører til av familien, kjøpt inn en del klær som har dukket opp på salg, stellebord + matte som var på salg. Altså jeg kjøper ting underveis som dukker opp på salg. Vi har bestemt oss for både vogn og bilstol men venter fortsatt litt med bestilling da de sa at det var kort bestillingstid.

❤ Søvn: Sliter veldig med å finne søvnen og en god posisjon å sove i, når jeg først sovner så sover jeg godt og er på mine beste netter kun våken 1-2 ganger. 

❤Strekkmerker: Jeg har 2 små prikker, men disse har hverken blitt større eller mindre på mange måneder. Utenom dette har de gamle hvite strekkmerkene på lårene blitt rosa. Jeg liker det ikke men akkurat her er samboer utrolig søt å sier at det er det siste jeg skal bry meg om 😍.

❤Hevelser og vann i kroppen: Ikke sett noe, kan bli litt hoven på de varmeste sommerdagene men det hadde jeg sikkert blitt uten baby i magen også.

❤Har magen begynt å vises?: Absolutt, føler den poppet rundt uke 21 og etter det har den stagnert litt. Jeg har gravide venner med små mager og venner med store mager, føler meg midt mellom og vet at alle mager er individuelle.

❤ Vektøkning: 7-8kg siden 12uker kontrollen.

❤ Aktivitet: Har kjent daglige bevegelser siden uke 21, merker at hun blir sterkere og det er veldig betryggende.

❤ Sulten: Har begynt å normalisere seg, men er fortsatt supersulten tidlig på morgenen! 

❤Mat craving? Banan

❤ Noe som gjør deg kvalm eller dårlig?: Søppel, så her er det samboer som går ut med søpla. Den lukta i fellesdunken på varme sommerdager er helt forferdelig!

❤ Hodet ned: Nei, enten ligger hun i sete eller tverrleie.

❤ Tungt: Nei, men kondisen derimot er tung.

❤ Plager: Bekkenplager, ikke de aller verste så lenge jeg begrenser meg. Jeg skal absolutt ikke klage! Slik det er nå så kan jeg gå gravid flere ganger!

❤ Humør: Jeg tar meg ofte i å ville gråte? blir kanskje litt lett sur, men det kunne helt sikkert vært verre. 

❤Savner du noe?: Spekemat, men det er levbart enn så lenge. Savner kondisen og det å kunne gå på fjellet, akkurat nå unngår jeg alle lange turer pga urinblæra...

❤Sykehusbagen: Kommer ikke til å pakke den før nærmere slutten, etter uke 35 en gang. Jeg har det som sagt ikke travelt så hvem vet om det i det heletatt blir en fødebag.

❤ Høygravid: Nei, spent på når den tid kommer om formen er like bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Uke 30 😍

❤Trimester: 3 trimester

❤ Neste kontroll: I uke 32 hos lege da jordmor er på ferie, spent på symfysemålet som foreløpig har en bratt kurve.

❤ Kjønn: Jente 💗

❤ Navn: Vi er ikke kommet noe lengre på den fronten gitt. Vi har pratet litt om det navnet jeg har tatt opp men vi er litt usikre da det er blitt populært for tiden og er veldig kort/enkelt? men vi stresser ikke, hun vil nok få et navn til slutt.

❤ Utålmodig: Både og! Ukene går og jeg har alt for mye jeg skulle ha gjort, samtidig har jeg så lyst til å bare møte henne!

❤Innkjøp: Vi har kjøpt og fått arve det meste. Det viktigste som gjenstår er vogn + bilstol.

❤ Søvn: Sover dårlig, er oppe minst 2 ganger om natten og våkner tidlig. Tiltross så føler jeg meg greit opplagt så det fungerer de fleste dager.

❤Strekkmerker: Jeg har fortsatt de to prikkene på hoftene/sidene av magen, ser at de begynner å bli noe større. De gamle strekkmerkene på lårene har blitt røde? prøver å ikke bry meg så mye om det.

❤Hevelser og vann i kroppen: Begynner å bli bittelitt hoven rundt anklene på kveldstid. Ellers så varierer det litt i forhold til om jeg er oppe å går hele dagen eller om jeg rekker å legge meg litt nedpå.

❤Har magen begynt å vises?: Om den har, jeg føler meg og kan forsåvidt se på bilder at jeg er en vandrende flodhest.

❤ Vektøkning: minst +10kg! vekta skremmer meg når jeg ser tall jeg aldri har sett før, haha.

❤ Aktivitet: Har hatt noen dager med lite bevegelse men har heldigvis tatt seg opp nå! Jeg tror hun bare snudde seg i en helt annen retning.

❤ Sulten: Ganske likt som før, men er VELDIG sulten på morgenen. 

❤Mat craving? Fortsatt banan. Usikker på om det er fordi den metter raskt eller om det faktisk er craving.

❤ Noe som gjør deg kvalm eller dårlig?: Utenom vanlig ekle lukter så må det være lukten av stekt biff. Jeg kan lukte den lukten i flere dager etter den er stekt, passer veldig dårlig når samboer elsker biff.

❤ Hodet ned: Nei, hun har ligget litt på skrå med hodet ned. Nå når hun har snudd seg helt greier jeg ikke kjenne forskjell på armer/føtter lengre så nå aner jeg virkelig ikke hvordan hun ligger. Mistenker egentlig at hun ligger i seteleie kanskje.

❤ Tungt: Det blir hvertfall ikke lettere! Kjenner jeg sliter så raskt pulsen stiger, føles ut som man har løpt intervaller og sliter med å få igjen pusten.

❤ Plager: Bekkenplager fortsatt og har en del hodepine på morgenen.. Leggkrampene har hvertfall tatt meg, sover med støttestrømper som hjelper veldig bra.

❤ Humør: Humøret har vært tipp topp! Tar lett til tårene om jeg er bekymret, som når jeg følte lite bevegelse i et par dager. Blir fort irritert når jeg er sulten men jeg prøver å heller være stille til jeg får spist isteden for å være sint.

❤Savner du noe?: Spekemat, normal blærekapasitet, den gamle kroppen min.. Skal ikke klage da det kun er midlertidig og man får verdens beste premie!!

❤Sykehusbagen: Har gjort litt innkjøp underveis med sandaler, såper, toalettmappe osv men jeg kommer nok ikke til å pakke noen bag før uke 35. Det høres ut som det er lenge til men det er skremmende nok bare 5 uke til!

❤ Høygravid: Nei, er det lov å grue seg allerede??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med ny oppdatering 🥰 Jeg hadde lagt på meg 9 kg når jeg var hos jordmor i starten av juli, da hadde jeg bikket er nytt ti-tall på vekta jeg aldri har sett før 🙊 Håper ikke aldri ser det igjen som ikke-gravid 😅 Så jeg føler med deg, uvant å se et nytt tall. Lillemor her har hatt noen dager hele svangerskapet hvor hun har en dag eller to hvor hun er litt roligere sånn innimellom, jeg har tenkt at enten bruker hun de dagene på å vokse ekstra mye eller at hun ligger i et leie slik at jeg ikke kjenner henne så godt. Ingen grunn seg til å grue seg til å være høygravid, jeg føler jeg er inne i en god periode om dagen. Fått litt ekstra energi igjen og har som mange andre høygravide (jf termingruppe på fb) fått rydde-og vaskeånden over meg 😂 Klart, blærekapasiteten er svært redusert, jeg blir svært fort andpusten og jeg høres ut som en hval når jeg skal snu meg om natten, men det klarer jeg fint å leve med 🙊 Nå går det fort fremover 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må legge inn en liten oppdatering her, det er så utrolig greit å se tilbake på for min egen del i forhold til hva, når og hvor. I tillegg til at jeg bare må fortelle om noe litt ekkelt men veldig morsomt!

For nøyaktig 2 uker siden begynte jeg å småblø litt på kvelden og hadde rosa utflod helt til onsdag formiddag samme uke, helt ufarlig blødning. Har også begynt å blø en god del etter/under samleie, så det blir ikke mye av det gitt. Det er nesten så man gruer seg til hver gang fordi man vet at etterpå må man bare hoppe i dusjen og bruke bind i et par timer.

Søvn er det også dårlig med, leggkrampene er verre enn før, mye kynnere, en umulig rygg.. Samtidig så føler jeg at jeg har det ganske greit, for det kunne vært så mye verre! Føler mye av dette er vanlige plager som de fleste sliter med så jeg tar det absolutt ikke tungt.

Sånn ellers virker alt som det skal. Symfysemålet som hadde en bratt kurve sist jeg oppdaterte er midt på gjennomsnittet igjen så det er godt å vite at det hverken er for stort eller for lite. Føler det nesten er litt spennende å følge med på hvilken vei kurven tar på hver kontroll.

Så har vi det morsomme som jeg føler jeg ikke kan dele med noen men som jeg bare må få ut. Kan bare si det med en gang at dette diy prosjektet er ikke å anbefale.
Hudfliker som kommer her og der er vanlig i svangerskapet, jeg har vært så heldig å fått en mellom beina i lysken. Det begynte å bli litt størrelse på den så jeg ble flau av å tenke på om samboer eller lege/jordmor skulle oppdage den, så jeg skulle ta saken i egne hender.
Man kan se for seg en gravid lite mobil kvinne finne en passende posisjon foran speilet, tok et godt kvarter å sette seg til rette. Så var det litt rensing før selve prosedyren ble satt igang, gjorde flere forsøk men jeg må innrømme at jeg ble litt redd underveis. Hele greia kan sammenlignes med å dra av et plaster i slowmotion, selv om man vet at det er best å bare rive (kutte i dette tilfellet) raskt av med en gang. Det var blod over alt (hvordan kan noe så lite blø så mye?). Jeg tåler blod og ekle ting ganske bra men når jeg endelig fikk av denne hudfliken så kom kvalmen, samtidig måtte jeg bare le av det bleke ansiktet jeg fikk øyekontakt med i speilet. Når jeg endelig kom til hektene og det sluttet å blø så føltes det ikke så ille ut likevel, foruten at jeg nesten ikke greide å gå etterpå når det viste seg at jeg hadde sittet i den posisjonen i nærmere 45 minutter. Så måtte jeg bare le enda litt til, om det var mest i lettelse fordi det var over vet jeg ikke, men det jeg vet er at jeg booker time til gynekologen neste gang!
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...