Gå til innhold

Vi har så mye syltetøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har så mye syltetøy. Fått en del. 

Lurer derfor på om noen har noen tips til oppskrifter med syltetøy? Altså ikke som pålegg.

Anonymkode: ba46c...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frys ned syltetøyet? Ellers vil jeg slå et slag for den gode gamle fyrstekaka, julekakene halvmåner, rullekake eller en god dessertpai 

Anonymkode: 5c571...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk syltetøy som saus til desserter.  Varm opp i kjele (tilsett litt vann hvis det er for tykt) og hell over f.eks: is, semulegrøt/ pudding, riskrem, amrikansk ostekake. Lag milkshake. Noe syltetøy er godt sammen med ulike typer ost. 

Noe kan du gi bort som gaver. Kjøp Norgesglass el.l., lag en fin etikett eller pynt med en sløyfe. 

Anonymkode: 7273a...854

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2019 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Frys ned syltetøyet? Ellers vil jeg slå et slag for den gode gamle fyrstekaka, julekakene halvmåner, rullekake eller en god dessertpai 

Anonymkode: 5c571...b62

Men, det er vel ikke syltetøy i fyrstekake?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Men, det er vel ikke syltetøy i fyrstekake?

Alltid 1 kg tyttebærsyltetøy i fyrstekaka:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullekake! :)

Den er jo nevnt før, men ville bare legge til at rullekake er ypperlig å ha på lur i fryseren. Om de fryses skåret i skiver, tiner det raskt på fat om en får kaffegjester innom. Har flere ganger gitt bort halve rullekaker i vertinnegave om vi blir budt på middag noe sted f.eks - eller til eldre slektninger som ikke baker selv mer.

God som den er, men kan enkelt bli litt mer fest med en kremdott, litt frisk frukt eller bær på toppen. :) 

Anonymkode: 08933...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2019 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Frys ned syltetøyet? Ellers vil jeg slå et slag for den gode gamle fyrstekaka, julekakene halvmåner, rullekake eller en god dessertpai 

Anonymkode: 5c571...b62

Syltetøy i frysen blir suppe når du tiner det opp igjen. Grunnen er at stoffene i bærne, tror det er pektiner, som gjør at syltetøyet tykner, blir ødelagt ved frysing. Derfor egner heller ikke fryste bær seg til sultetøy. 

Men ts, hvilke bær er det du har syltet? Dessertgrøter med melk på er fint å lage av syltetøy. Blander du sagogryn , eller semylegryn inn så får du spennende varianter. Svisker og annen tørket frukt i tillegg lager også variasjon. 

Ellers er naturell youghurt grei å tilsette egen smak/syltetøy. 

Til neste år, kanskje du helelr skal satse på å safte bær? Syltetøy er dårlig omsetning på her, så jeg safter mye. Siler da sagt i klede, for å utnytte mest mulig. Eller lager gele. 

Anonymkode: c560f...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...