Gå til innhold

Mye kaffe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om kaffedrikking påvirker søvnen når denne skjer før kl 18. Jeg drikker kanskje 10 kopper kaffe om dagen men som sagt før kl 18. Har problemer med søvn. Liker å drikke kaffe. Dessuten så gjør kaffedrikkingen at det blir mindre småspising og lavere matinntak, og det er veldig fint. 

Anonymkode: b154b...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om kaffedrikking påvirker søvnen når denne skjer før kl 18. Jeg drikker kanskje 10 kopper kaffe om dagen men som sagt før kl 18. Har problemer med søvn. Liker å drikke kaffe. Dessuten så gjør kaffedrikkingen at det blir mindre småspising og lavere matinntak, og det er veldig fint. 

Anonymkode: b154b...493

Hvis du drikker 2-3 liter kaffe i døgnet er det ikke rart du ikke får sove.  Det er mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare drikk kaffe du , kos deg :)
Men du bør virkelig prøve å drikke en del vann også i løp av dagen , kaffe er vanndrivende .
Du bør også ta magnesium, en på dagen og en på kveld ca en time før du legger deg , kaffe trekker magnesuim ut av kroppen og det kan gi søvnproblemer .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjelltopp skrev:

Bare drikk kaffe du , kos deg :)
Men du bør virkelig prøve å drikke en del vann også i løp av dagen , kaffe er vanndrivende .
Du bør også ta magnesium, en på dagen og en på kveld ca en time før du legger deg , kaffe trekker magnesuim ut av kroppen og det kan gi søvnproblemer .

 

Ikke en god ide å uten videre begynne å ta magnesium-tabletter. Før du gjør noe slikt bør du ta en tur til fastlegen først for å ta en blodprøve og se om det er et reelt behov. 

Anonymkode: db1e8...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om kaffedrikking påvirker søvnen når denne skjer før kl 18. Jeg drikker kanskje 10 kopper kaffe om dagen men som sagt før kl 18. Har problemer med søvn. Liker å drikke kaffe. Dessuten så gjør kaffedrikkingen at det blir mindre småspising og lavere matinntak, og det er veldig fint. 

Anonymkode: b154b...493

Du drikker mye kaffe. Hva med å begrense til en kopp etter frokost, en kopp etter lunsj og en kopp etter middag? Da smaker kaffen bedre også, og man gleder seg veldig til den koppen etter måltidet. Og du gjør riktig i å avslutte kaffedrikking etter kl 18.00. Prøv først og fremst å minke på kaffedrikkingen.. Se om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en god ide å uten videre begynne å ta magnesium-tabletter. Før du gjør noe slikt bør du ta en tur til fastlegen først for å ta en blodprøve og se om det er et reelt behov. 

Anonymkode: db1e8...3f4

Det er tull, man trenger ikke gå til legen for alle ting.
De aller fleste mangler magnesium fordi vi ikke får i oss nok av det gjennom kosten . På toppen av det drikker denne personen MYE kaffe og mister dermed enda mer magnesium.

Les om det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Fjelltopp skrev:

Det er tull, man trenger ikke gå til legen for alle ting.
De aller fleste mangler magnesium fordi vi ikke får i oss nok av det gjennom kosten . På toppen av det drikker denne personen MYE kaffe og mister dermed enda mer magnesium.

Les om det .

I tillegg er anbefalte dagsdoser i Norge så lave at det ikke er farlig å ta f.eks magnesium selv om man ikke er lav. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få en veldig høy dose koffein og det er vel ikke utenkelig at det fremdeles vil være noe igjen i systemet når du legger deg. La oss si 100 mg per kopp, 1000 mg i løpet av dagen. Halveringstiden er ca 5 timer. Jeg tror du fremdeles vil ha en god del koffein i systemet ditt kl. 23 for eksempel. Det går kanskje ikke helt ut før du våkner igjen.

Anonymkode: 9eb05...7e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kaffe fra jeg står opp om morgenen og til jeg legger meg, det blir veeeldig mange kopper i løpet av en dag. Det har jeg gjort i førti år, og jeg sover som en stein om natta.  Vet at det er mange som sier de ikke får sove hvis de drikker kaffe på kveldstid, men om det er tilfelle eller om det bare er innbildning, det vet jeg ikke :) 

Anonymkode: 12035...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kaffe kan redusere jernopptak, og påvirker nok opptak av enkelte andre næringer også. 

Kaffe kan i store mengder føre til dårligere blodgjennomstrømming gjennom årene, noe som oftest er et problem med mennesker som har problemer relatert dertil, for eksempel likfingre. For noen kan det også gjøre at kroppen er i mer "stressmodus", noe som kan slite på kroppen på lang sikt, gjrøe deg sliten eller uopplagt

Jeg tror nok ikke kaffe i store mengder er bra for kroppen,selv om man ikke dør av det. Tror nok kroppen fungerer dårligere ved stort inntak. Kanskje forsøke bytte ut noe av kaffen med grønn te? Ikke helt heldig å drikke mye grønn te heller, men det er litt bedre å veksle litt mellom disse 2 iallfall

Anonymkode: bf8dc...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg drikker kaffe fra jeg står opp om morgenen og til jeg legger meg, det blir veeeldig mange kopper i løpet av en dag. Det har jeg gjort i førti år, og jeg sover som en stein om natta.  Vet at det er mange som sier de ikke får sove hvis de drikker kaffe på kveldstid, men om det er tilfelle eller om det bare er innbildning, det vet jeg ikke :) 

Anonymkode: 12035...6f7

Det finnes mennesker med gener der søvnen ikke blir påvirket av kaffe

Anonymkode: bf8dc...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på besøk hos søsteren min en helg for noen år siden, jeg la merke til at jeg sov så godt hos de.  En stund etterpå kom jeg til å tenke på at de verken drakk eller hadde kaffe i hus og at det var garantert derfor jeg evnet å sovne fort og å sove godt hele natten.  Jeg drikker ikke kaffe etter ca kl 15.00, nettopp fordi det henger i så lenge hos meg. 

Endret av SupaWoman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Noe å tenke på. 

Koffeinfri kaffe er også bra? Og av kaffebønner/lagd på samme måte som vanlig kaffe? Beklager om det ble teit spørsmål.

Anonymkode: b154b...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kaffe og søvn har eg inntrykk av kjem an på dagsformen, kva ein et  osv. Slik har hvertfall eg erfart det. For noen ganger kan eg ligge våken lenge når eg har drukke kaffe sent mens andre ganger merkar eg ingenting. 

Endret av Gagaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...