Gå til innhold

Krympa strikka ulljakke - råd?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarte å krympe en helt nystrikka ulljakke, den har blitt nesten tovet og ser ut som en jakke til en 2 åring isteden for Str M. Er det mulig å redde den?!

Anonymkode: adff9...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarte å krympe en helt nystrikka ulljakke, den har blitt nesten tovet og ser ut som en jakke til en 2 åring isteden for Str M. Er det mulig å redde den?!

Noen hevder at å smøre ullplagg inn med hårbalsam kan avhjelpe toving. 

Men jeg vil tro det eneste som hjelper er å akseptere at du har gjort en tabbe de fleste gjør en gang i livet eller fler, nemlig å tove noe som ikke skal toves. 

Anonymkode: 5dca6...7ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen hevder at å smøre ullplagg inn med hårbalsam kan avhjelpe toving. 

Men jeg vil tro det eneste som hjelper er å akseptere at du har gjort en tabbe de fleste gjør en gang i livet eller fler, nemlig å tove noe som ikke skal toves. 

Ja vet, men fikk denne i går av noen som hadde brukt lang tid på å strikke den til meg, men skal sjekke ut det balsamtrikset, er verdt å prøve ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja vet, men fikk denne i går av noen som hadde brukt lang tid på å strikke den til meg, men skal sjekke ut det balsamtrikset, er verdt å prøve ihvertfall...

Fikk den i går og du har allerede slengt den til vask? Du vet at ull er selvrensende? 

Anonymkode: e9f54...bcf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vasker du en strikkejakke du fikk i går? Den har vel ikke rukket å bli skitten enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Thyra skrev:

Hvorfor vasker du en strikkejakke du fikk i går? Den har vel ikke rukket å bli skitten enda. 

Den var litt dratt foran etter strikking, så skulle gi den en vask for kanskje å få samlet passformen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var litt dratt foran etter strikking, så skulle gi den en vask for kanskje å få samlet passformen litt.

Vasket du den på 60 grader? Den kan nok ikke reddes. Hadde den blitt litt liten, kunne du nok strukket den ut, men nå får du vel bare bruke den som sitteunderlag eller noe.

Anonymkode: d74f2...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasket du den på 60 grader? Den kan nok ikke reddes. Hadde den blitt litt liten, kunne du nok strukket den ut, men nå får du vel bare bruke den som sitteunderlag eller noe.

Anonymkode: d74f2...9be

Nei vasket den på 40 eller 30 -men ikke ullprogram, så ble sentrifugert og det var vel ikke så smart da. Prøvde å redde den med balsambad og strekke sen ut nå i stad, men hjalp ikke stort dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vasket den på 40 eller 30 -men ikke ullprogram, så ble sentrifugert og det var vel ikke så smart da. Prøvde å redde den med balsambad og strekke sen ut nå i stad, men hjalp ikke stort dessverre...

Ull, alpakka og mohair kan sentrifugeres på 1600 omdreininger uten å krympe eller ta skalde av sentrifugering. Men å vaske ullplagg som ikke er superwashbehandlet i vaskemaskin, uansett om det er 30 eller 40 grader, det er å spille rusisk rullett med ullplaggene. 

Nå har du lrt. Så du får enten skaffe deg en ny eller glemme hele jakken. En meget dyrekjøpt erfaring rikere er det du kan hente ut av fadesen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du vet hvor mange timer og omtanke  som har gått med på å lage den? Og du kunne ikke ta deg to minutter på å finne ut hvordan den skal behandles?

Jeg hadde aldri strikket så mye som et pannebånd til deg igjen. Med mindre du gråt da du fortalte det.

Anonymkode: f0356...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Åh, du vet hvor mange timer og omtanke  som har gått med på å lage den? Og du kunne ikke ta deg to minutter på å finne ut hvordan den skal behandles?

Jeg hadde aldri strikket så mye som et pannebånd til deg igjen. Med mindre du gråt da du fortalte det.

Huff ja, enig...  

Jeg gidder ikke strikke på oppdrag og gir sjelden strikkeplagg til folk utenfor nær familie. Hadde jeg derimot gjort det og oppdaga at de hadde gjort som ts, så hadde jeg svartelista de for evig tid. Så lite respekt for andres arbeid... Minner meg om bekjente som byr 500 kroner for min helmønstrede kofte og synes de er kjempegenerøse. Det dekker jo ikke engang kostnadene for garn og slett ikke noen for de 40 timene arbeid det var.

Anonymkode: fcbe7...1cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sender ikke folk som strikker noe med vaskeanvisning? Send med magebåndet til garnet eller noe. Det gjør jeg ALLTID med det jeg strikker fordi det ikke er gitt at alle kan å vaske strikketøy. 

Anonymkode: c899a...ec3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil kan skje oss alle.

Jeg har selv kjørt en av mine egenstrikkede jakker på normalt finvaskprogram med moderat sentrifuering, og fått ut en jakke som var et nummer for liten.

Veldig kjipt, men det er ingenting å gjøre med det 😕 Føles om også mye verre når det er  plagg man akkurat har fått enn når det er en gammel jakke som begynt å bli litt sliten på albuene.

Anonymkode: 0f696...887

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 10.38, AnonymBruker skrev:

Huff ja, enig...  

Jeg gidder ikke strikke på oppdrag og gir sjelden strikkeplagg til folk utenfor nær familie. Hadde jeg derimot gjort det og oppdaga at de hadde gjort som ts, så hadde jeg svartelista de for evig tid. Så lite respekt for andres arbeid... Minner meg om bekjente som byr 500 kroner for min helmønstrede kofte og synes de er kjempegenerøse. Det dekker jo ikke engang kostnadene for garn og slett ikke noen for de 40 timene arbeid det var.

Dramaqueen. Jeg strikker selv, så jeg veit hvor mye arbeid som ligger bak, men å svarteliste (Voldsomt) en person bare fordi de har hatt et uhell er jo helt tullete. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Dramaqueen. Jeg strikker selv, så jeg veit hvor mye arbeid som ligger bak, men å svarteliste (Voldsomt) en person bare fordi de har hatt et uhell er jo helt tullete. 

Vel, det var jo ikke et uhell. Ts vasket den på feil program fordi hun ikke gadd sjekke hvordan det burde ha vært vasket. Å være sløv er ikke å være uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 19.10.2019 den 23.46, AnonymBruker skrev:

TS her, nå er det jo sånn at jeg selv kjøpte en strikkepakke som min mor strikket for meg så stort tap for oppdragstakeren var det jo ikke, annet en i timer. Den var litt dratt foran som sagt, så jeg skulle vaske den litt i håp om at den dro seg litt sammen. Jeg vasket den på 30 grader og tenkte ikke på at sentrifugeringen kunne få den til å tove, Ja jeg har vokst opp med en mor som vasket alle strikkede ullplagg for hånd og rullet inn i håndklær for å tørke det på badet, så vet at det er optimalt. Syntes det er leit at man ikke kan be om ett råd på en problemstilling her inne uten å alltid skulle få dumme og hånlige svar tilbake som ikke gir meg svar på spørsmålet. Kan du ikke svare på spørsmålet så la heller vær å svare. Nå har jeg forsøkt balsam-trikset og det funket jo ikke helt selvfølgelig, fikk strukket den litt så det ble heller en pen tova kofte til en 3 åring i steden hehe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å lagt kofta i en vann og balsam en stund ? 

Men om den ser ut som en tova vott, så er nok den tapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jojo jojo skrev:

Har du prøvd å lagt kofta i en vann og balsam en stund ? 

Men om den ser ut som en tova vott, så er nok den tapt. 

Ja forsøkte det, men hjalp dessverre ikke. Mulig jeg kan gjøre den om til ett sitteunderlag i steden;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...