AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Del Skrevet 19. oktober 2019 Har lenge tenkt at jeg vil bli mer ryddig...men er vanskelig. Jeg har sikkert 5-6 påbegynte handarbeidsprosjekt( pute,hekletpledd,sokker,kluter osv) jeg mister liksom "ånda" og motivasjonen til å hekle og strikke. Det kan ligge urørt i flere uker....for en mnd siden kjøpte jeg garn til en nydelig grønn genser og begynte med bråtet...nå ligger det bare i en pose. Likevel kan jeg vurdere å begynne på noe nytt....og da kjøper jeg ofte nye pinner fordi jeg ikke gidder å leite etter riktig pinnestr hjemme. Jeg veit ikke hva som skal til for å bli mer ryddig,både i hodet og i garnkaoset mitt. Blir glad for seriøse svar. Anonymkode: 78b21...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #2 Del Skrevet 19. oktober 2019 Er helt lik selv 😅 Mitt tips er å skrive ned alt du begynner med, gjerne med dato når du startet og når det ble ferdig. Slik har jeg klart og gjennomføre flere prosjekter, men jeg har alltid 2-3 ting som ligger uferdig. Anonymkode: def6e...70c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Del Skrevet 19. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lenge tenkt at jeg vil bli mer ryddig...men er vanskelig. Jeg har sikkert 5-6 påbegynte handarbeidsprosjekt( pute,hekletpledd,sokker,kluter osv) jeg mister liksom "ånda" og motivasjonen til å hekle og strikke. Det kan ligge urørt i flere uker....for en mnd siden kjøpte jeg garn til en nydelig grønn genser og begynte med bråtet...nå ligger det bare i en pose. Likevel kan jeg vurdere å begynne på noe nytt....og da kjøper jeg ofte nye pinner fordi jeg ikke gidder å leite etter riktig pinnestr hjemme. Jeg veit ikke hva som skal til for å bli mer ryddig,både i hodet og i garnkaoset mitt. Blir glad for seriøse svar. Anonymkode: 78b21...558 Jeg også er sånn😖 Anonymkode: dd363...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #4 Del Skrevet 19. oktober 2019 Takk for svar:)) kanskje jeg skal skrive det ned ja...veldig rart at jeg har lyst å begynne på noe nytt når jeg har så mye fint liggende. Har igjen noen få omganger på et sikksakkpledd...ser ofte bort der det ligger men gidder ikke fullføre🙄Hjelper faktisk å høre at det er flere som har det sånn. Hilsen ts Anonymkode: 78b21...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Del Skrevet 19. oktober 2019 Jeg synes det er så gøy å starte med noe nytt og motivasjonen er høy, men så synker motivasjonen og jeg får lyst til å starte på noe nytt igjen og «fullføre senere» med det første prosjektet 😅 Det har i alle fall hjulpet meg og skrive det med og være litt streng på at jeg ikke får kjøpe noe nytt dersom jeg allerede har 2-3 prosjekter uferdig . Anonymkode: def6e...70c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Del Skrevet 19. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:)) kanskje jeg skal skrive det ned ja...veldig rart at jeg har lyst å begynne på noe nytt når jeg har så mye fint liggende. Har igjen noen få omganger på et sikksakkpledd...ser ofte bort der det ligger men gidder ikke fullføre🙄Hjelper faktisk å høre at det er flere som har det sånn. Hilsen ts Anonymkode: 78b21...558 Jeg kjører innimellom «strafferunder» på meg selv. To runder på det «kjipe» strikketøyet før jeg får begynne på det morsomme. Plutselig blir det som nesten er ferdig, ferdig! Utrolig, men sant! Eller så hender det at jeg rekker opp. Strikketøy som ikke ble som jeg så for meg, eller som jeg bare har mistet helt lysten på å gjøre ferdig, blir gjort om til garn igjen. Jeg har et svært lager med garn i mange farger og kvaliteter, og for meg fungerer å sortere etter farge veldig bra. Har blitt mange spennende kombinasjoner etter det, selv om kvalitetene ikke alltid er helt like. Nå strikker jeg September sweater i tynn ull og alpakka i stedet for tre tråder tynn silk mohair. Billigere og mye mer «meg». Og morsomt (sannhet med modifikasjoner. Rundstrikket patent er drepende kjedelig. Det hjelper at resultatet blir fint!)! Anonymkode: 69a8b...504 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #7 Del Skrevet 19. oktober 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lenge tenkt at jeg vil bli mer ryddig...men er vanskelig. Jeg har sikkert 5-6 påbegynte handarbeidsprosjekt( pute,hekletpledd,sokker,kluter osv) jeg mister liksom "ånda" og motivasjonen til å hekle og strikke. Det kan ligge urørt i flere uker....for en mnd siden kjøpte jeg garn til en nydelig grønn genser og begynte med bråtet...nå ligger det bare i en pose. Likevel kan jeg vurdere å begynne på noe nytt....og da kjøper jeg ofte nye pinner fordi jeg ikke gidder å leite etter riktig pinnestr hjemme. Jeg veit ikke hva som skal til for å bli mer ryddig,både i hodet og i garnkaoset mitt. Blir glad for seriøse svar. Anonymkode: 78b21...558 Hva skal du gjøre med de halvferdige/påbegynte arbeidene når du stadig begynner på noe nytt som heller ikke blir ferdig? Å ha "hvileprosjekter" mellom vanskelige eller kjedelige prosjekter er ok, men når alt blir liggende halvferdig så bør du gi deg selv både kjøpestopp og begynne stopp på nye prosjekter, inntil du har ferdigstilt de gamle ufoene dine. Ufoer = ufersigeobjekter. Anonymkode: b33bb...9e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #8 Del Skrevet 19. oktober 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal du gjøre med de halvferdige/påbegynte arbeidene når du stadig begynner på noe nytt som heller ikke blir ferdig? Å ha "hvileprosjekter" mellom vanskelige eller kjedelige prosjekter er ok, men når alt blir liggende halvferdig så bør du gi deg selv både kjøpestopp og begynne stopp på nye prosjekter, inntil du har ferdigstilt de gamle ufoene dine. Ufoer = ufersigeobjekter. Anonymkode: b33bb...9e9 Noen har ligget inskspet i flere år.... Anonymkode: 78b21...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #9 Del Skrevet 19. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noen har ligget inskspet i flere år.... Anonymkode: 78b21...558 I skapet Anonymkode: 78b21...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Del Skrevet 19. oktober 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen har ligget inskspet i flere år.... Anonymkode: 78b21...558 Da ville jeg enten rekket de opp eller kastet de, litt avhengig av garnkvaliteten du har strikket i. Deretter ville jeg innført kjøpe og/eller oppleggsstopp. Jeg prøver å ha maks to prosjekter gående på samme tid: et større til sofaen og et mindre til å ha i veska. Om det store har mye mønster blir det lille «hvileprosjekt». Men altså, jeg har maaange svin på skauen. Med ujevne mellomrom går jeg gjennom «skal gjøre ferdig senere»-kurven og avgjør om jeg skal ferdigstille, rekke opp eller kaste. Anonymkode: 69a8b...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #11 Del Skrevet 19. oktober 2019 Jeg gjør akkurat det samme! Både på strikke-, hekle- og syprosjekter. Jeg finner et prosjekt, blir supergiret og setter i gang. Så tar jobben eller andre travelheter meg, jeg mister konsentrasjonen og inspirasjonen til prosjektet, og det blir liggende til jeg blir giret på et nytt. Nå har jeg hatt kjøpestopp i snart to år på garn, noe som dessverre bare betyr at jeg knapt har strikket de to siste årene. Har nå prøvd ny taktikk og kvittet meg med masse garn og uferdige prosjekter. Samtidig gikk jeg på en smell i høst og kjøpte garn og oppskrift til et nytt prosjekt. Kom godt i gang i høstferien, men så kom hverdagen og siden har det blitt liggende. Kjøpestoppen er altså fortsatt gjeldende, og den inkluderer nå også stoff. Skal ta til meg tipset om å skrive ned hva jeg jobber med, og i tillegg notere hvor mye jeg betalte for materialene, i håp om at det skal pushe meg litt ekstra. 😂 Anonymkode: f5479...126 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #12 Del Skrevet 19. oktober 2019 Har en 10 år gammel halvferdig genser som jeg lovet å gjøre ferdig.. kommer et stikk dårlig samvittighet hver gang jeg ser den i posen sin.. 😂 Anonymkode: 0ef9b...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 19. oktober 2019 #13 Del Skrevet 19. oktober 2019 Denne er genial til rundpinner https://guttenogstrikkemor.no/collections/gs-organizer/products/gs_organizer-rundpinner-large Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #14 Del Skrevet 19. oktober 2019 Nei. Jeg er veldig streng på at jeg skal kun ha et prosjekt om gangen. Det er ikke lov å så mye som legge opp masker på et nytt prosjekt. Men jeg motiverer meg til å avslutte pågående arbeide med å planlegge nye. Så fort jeg er ferdig med nåværende arbeide så kan jeg begynne på det nye. Så mens jeg strikker på en genser, leter jeg etter en ny genser og kjøper garn til denne. Å kjøpe nye pinner gjør jeg kun når jeg må. Og jeg kjøper kun det garnet jeg må ha. Restegarn blir det okke som og det brukes til småprosjekter (luer, sokker ol). Anonymkode: 8f7d5...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marissa Skrevet 20. oktober 2019 #15 Del Skrevet 20. oktober 2019 Jeg har gjerne flere prosjekter gående samtidig. Store prosjekter eller mye mønster egner seg best i fred og ro i sofaen, mens små og/eller lette prosjekter er grei å dra med seg på kafe, reise, strikkekveld o.l. Noen blir liggende uferdige en stund, til slutt rekker jeg dem enten opp eller tvinger med til å gjøre dem ferdig. Det er gjerne barselgaver som er strikket i "feil" farge, klær som åpenbart er for små til mottakeren, mellomprosjekter som ble lagt til side når et ordentlig prosjekt kom o.l. Stort sett alle jeg kjenner som strikke mye har noen ufoer liggende. Til oppbevaring har jeg kjøpt strikkepinneetuier fra Namaste, både til rundpinner og strømpepinner. Finnes flere versjoner av dette som selges både på nett og i strikkebutikker, anbefales Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #16 Del Skrevet 21. oktober 2019 På 20.10.2019 den 0.28, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg er veldig streng på at jeg skal kun ha et prosjekt om gangen. Det er ikke lov å så mye som legge opp masker på et nytt prosjekt. Men jeg motiverer meg til å avslutte pågående arbeide med å planlegge nye. Så fort jeg er ferdig med nåværende arbeide så kan jeg begynne på det nye. Så mens jeg strikker på en genser, leter jeg etter en ny genser og kjøper garn til denne. Å kjøpe nye pinner gjør jeg kun når jeg må. Og jeg kjøper kun det garnet jeg må ha. Restegarn blir det okke som og det brukes til småprosjekter (luer, sokker ol). Anonymkode: 8f7d5...324 Samme her. Jeg blir bare stressa av å ha flere ting på gang, så jeg må gjøre ferdig det jeg holder på med før jeg kan starte på noe nytt. Kjøper også bare garn jeg vet hva jeg skal bruke til. Det er veldig koselig å se på oppskrifter og lage en "ønskeliste" for hva man skal strikke, jeg har en lang kø på Ravelry slik at jeg også bare kan starte på neste når jeg er ferdig med et prosjekt. Anonymkode: 27fbf...65c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #17 Del Skrevet 21. oktober 2019 På 19.10.2019 den 10.09, AnonymBruker skrev: Har lenge tenkt at jeg vil bli mer ryddig...men er vanskelig. Jeg har sikkert 5-6 påbegynte handarbeidsprosjekt( pute,hekletpledd,sokker,kluter osv) jeg mister liksom "ånda" og motivasjonen til å hekle og strikke. Det kan ligge urørt i flere uker....for en mnd siden kjøpte jeg garn til en nydelig grønn genser og begynte med bråtet...nå ligger det bare i en pose. Likevel kan jeg vurdere å begynne på noe nytt....og da kjøper jeg ofte nye pinner fordi jeg ikke gidder å leite etter riktig pinnestr hjemme. Jeg veit ikke hva som skal til for å bli mer ryddig,både i hodet og i garnkaoset mitt. Blir glad for seriøse svar. Anonymkode: 78b21...558 Sett deg en maksgrense. Og gi noen du kjenner (gjerne en søster) blankofullmakt til å gjennomføre tiltak dersom du ikke gjør det selv. Siden du sliter med egen grensesetting foreslår jeg at du gir deg selv lov til å ha 1 stk påbegynt arbeide. Du kan ikke kjøpe, få eller på annen vis skaffe deg noe materiale til prosjekt 2 før prosjekt 1 er avsluttet, tråder festet og plagget gitt bort (eller tatt i bruk). Konsekvens av brudd er at prosjekt 1 kastes i restavfallet og du får 1 mnd karantene fra alt håndarbeide. Du har 24 timer på å kaste, ellers kommer din søster og gjør det for deg. Og hun skal klippe det i småbiter så du ikke kan fuske. Anonymkode: aa2d1...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #18 Del Skrevet 21. oktober 2019 Ikke kast restene, gi dem til noen som vil få glede av dem Det må da føles bede enn å bare la det uferdige håndarbeidet ende opp i restavfallet? Denne damen i Bergen tar gjerne imot rester https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160204505 Kia i Stavanger tar også imot rester; de har hatt en annonse ute på finn men jeg finner den ikke igjen nå. De driver arbeid blant innvandrere og flyktninger, og ønsker restegarn til flyktninger som ønsker å lær seg å strikke. http://kianorge.no/rogaland/ Anonymkode: f472f...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drikkerbrushverdag Skrevet 21. oktober 2019 #19 Del Skrevet 21. oktober 2019 Kjøper bare garn til konkrete prosjekter. Jeg har en boks på soverommet med uferdige prosjekter, pinner og mønster. Har bare pinnene i gjennomsiktige plastposer. Det er ikke så pent, men strikkekorga i stua er fin og oversiktlig 😊 det er lettere å starte på uferdige ting når det ligger ryddig og oversiktlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #20 Del Skrevet 21. oktober 2019 Eeehhh- velkommen til min verden. Vet om maaaaange av mine strikker mer som har det slik. Det er jo så gøy med noe nytt! Så starter jeg, full av pågangsmot og inspirasjon, helt til jeg gjør en feil og må rekke opp, eller jeg kommer til et punkt i oppskriften jeg ikke skjønner, eller bare blir lei... Har mange ufoer, men blitt flinkere etterhvert. Det hjelper å sette av tid til strikke, føre strikkedagbok, og lage regler- feks at et arbeid må avsluttes før et nytt skal i hus. Anonymkode: 1d8ef...b91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå