AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #1 Skrevet 18. oktober 2019 Noen som har tips til store blødninger når man har mensen? Jeg klarer ikke å bruke tampong så blir alltid bind og tør nesten ikke å gå ut når jeg har mensen fordi jjeg blør igjennom buksene med en gang://. Også blør det liksom ned kantene på bindet... Noen ganger føler jeg at jeg blør unormalt mye og har hørt at noen kan det.. Noen råd? Anonymkode: e753c...dea
professordatter Skrevet 18. oktober 2019 #2 Skrevet 18. oktober 2019 Hei! Kan det være at du bruker feil type bind eller fester det galt? Ville prøvd å bytte til en mer absorberende type og byttet oftere. En av veninnene min blør unormalt mye, og hun har sagt at hun faktisk må bruke nattbind i noen perioder. 1
Anjatapinjata Skrevet 18. oktober 2019 #3 Skrevet 18. oktober 2019 Bruker du noe prevensjon? Og hvor gammel er du? Slet en del med det samme når jeg var yngre, prevensjon har hjulpet veldig. Evt bestill en legetime å få råd. Kan hende du har jernmangel også om du blør så mye. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #4 Skrevet 18. oktober 2019 Kom deg til legen kansje du har myomer Anonymkode: 4147f...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Støtter forslaget om hormonprevensjon. Blødde også mye under mensen tidligere, nå har jeg hormonspiral og har ikke lenger mensen. Ellers kan det hjelpe å passe på å ha en god truse som passer ordentlig, bruk de største nattbindene og ha en tettsittende treningsshorts eller lignende utenpå trusa igjen slik at du dobbeltsikrer deg og det ikke like lett blør gjennom til buksa dersom du likevel skulle få lekkasje. I tillegg så er dette så er greit å være bevisst på å bytte bind ofte nok. Anonymkode: 9fe5d...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har tips til store blødninger når man har mensen? Jeg klarer ikke å bruke tampong så blir alltid bind og tør nesten ikke å gå ut når jeg har mensen fordi jjeg blør igjennom buksene med en gang://. Også blør det liksom ned kantene på bindet... Noen ganger føler jeg at jeg blør unormalt mye og har hørt at noen kan det.. Noen råd? Anonymkode: e753c...dea Jeg hadde kraftig blødning i 10 år. da ble jeg gravid å tok abort. Etter en stund utviklet det seg til ekstrem blødning. Folk aner ikke hvor mye blod som renner , det var ekstreme mengder. Dette var noe som går igjen i min familie. Det var et helvete uten like hver måned. I tillegg hadde jeg grusom PMS i en uke før mensen satte i gang. Jeg pleide blø noe så sinnsykt i 2-3 dager. Var omtrent ikke mulig å sove fordi jeg blødde så mye. Hadde overfylte bind ofte etter kun 5-15 minutter de første 3 dager. Heldigvis slapp jeg unna kraftig jern mangel, selvom jeg er vegetarianer. Men slet mye med svimmelhet i en uke etter mensen pga så mye blodtap. Ja var hos legen, men siden jeg har så mange allergier og sensitiv kropp kunne jeg ikke ta p-piller eller gå på spiral. Ekstrem blødning hadde jeg i ca. 7 år før jeg ble gravid og tok abort igjen. I tillegg endret jeg kostholdet drastisk til ren mat og minimalt med tilsetningstoffer i mat. Etter 3 år har jeg ikke slike blødninger lenger og det kan ikke beskrives for deilig og befriende det er. Jeg blør mer enn normalen enda. Men jeg slipper omtrent å bo på på badet nå. Jeg har 2 dager der jeg nå blør mye, mens resten er ganske lite synes jeg selv. Har da utviklet noe som heter PMDD istedenfor, men så lenge jeg slipper det blod helvete så overlever jeg noenlunde selv om PMDD ofte tar livet av meg . Anonymkode: b2025...92a 2
mintgrønn Skrevet 19. oktober 2019 #7 Skrevet 19. oktober 2019 Du kan bruke høydose Ibux de første to-tre dager. 600mgx3. Det forutsetter at du ikke har nyresvikt, tidligere hatt magesår eller at du har andre kontraindikasjoner mot bruk av Ibux. Det funker i alle fall kjempebra hos meg. Hadde lav hb og måtte skifte annen hver time første dagene og alt det har bedret seg enormt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #8 Skrevet 19. oktober 2019 12 timer siden, Anjatapinjata skrev: Bruker du noe prevensjon? Og hvor gammel er du? Slet en del med det samme når jeg var yngre, prevensjon har hjulpet veldig. Evt bestill en legetime å få råd. Kan hende du har jernmangel også om du blør så mye. Takk! Har hørt at p piller kan hjelpe så burde prøve det. Er 20, så kanskje det gir seg om noen år? 😌 Anonymkode: e753c...dea 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #9 Skrevet 19. oktober 2019 12 timer siden, professordatter skrev: Hei! Kan det være at du bruker feil type bind eller fester det galt? Ville prøvd å bytte til en mer absorberende type og byttet oftere. En av veninnene min blør unormalt mye, og hun har sagt at hun faktisk må bruke nattbind i noen perioder. Det kan godt hende ja, da skal jeg prøve nattbind! Takk:)) Anonymkode: e753c...dea
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 11 timer siden, mintgrønn skrev: Du kan bruke høydose Ibux de første to-tre dager. 600mgx3. Det forutsetter at du ikke har nyresvikt, tidligere hatt magesår eller at du har andre kontraindikasjoner mot bruk av Ibux. Det funker i alle fall kjempebra hos meg. Hadde lav hb og måtte skifte annen hver time første dagene og alt det har bedret seg enormt. Takk! Ja, i bux har faktisk pleid å gjøre at det blør mindre, så skal prøve å øke dosen Anonymkode: e753c...dea 1
mintgrønn Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Ja, i bux har faktisk pleid å gjøre at det blør mindre, så skal prøve å øke dosen Anonymkode: e753c...dea Jeg fikk dette rådet for noen år siden fra legen men prøvde ikke ut inntil nå nylig. Men det føles nesten ut som om jeg har fått et nytt liv! Nå gruer jeg meg ikke lenger til mensen😁 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #12 Skrevet 19. oktober 2019 4 minutter siden, mintgrønn skrev: Jeg fikk dette rådet for noen år siden fra legen men prøvde ikke ut inntil nå nylig. Men det føles nesten ut som om jeg har fått et nytt liv! Nå gruer jeg meg ikke lenger til mensen😁 Å Så bra! 😊 Da prøver jeg det neste gang Anonymkode: e753c...dea
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #13 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har samme problem. Syns ingen bind er lange nok. Så jeg overlapper alltid med 2 bind. Et uten vinger lenger bak, og et oppå og lenger fram med vinger. Tåler heller ikke vanlige butikkbind med alle kjemikaliene, så kjøper de dyre på helsekosten. Kjøper også tamponger der, eller tampax, da de er mer tøyelige, bretter dem om natta, og legger dem liksom som en propp i rumpesprekken, slik at det ikke skal lekke bakover om natta. Av og til bruker jeg bare litt dopapir, og ruller på tilsvarende måte. trodde også at jeg ikke tålte tamponger, til jeg bytta type. Kanskje det hjelper for deg også? Bruker selv «natracare» og «ginger» sine. Begge kjøpt på helsekost. Kjemikaliefrie. Lukter ikke vondt som vanlige butikkbind i søpla heller. De er noe dyrere da, men jeg må kjøpe dem, hvis jeg ikke vil ha sopp. Følsomme slimhinner. Anonymkode: 23118...74d 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samme problem. Syns ingen bind er lange nok. Så jeg overlapper alltid med 2 bind. Et uten vinger lenger bak, og et oppå og lenger fram med vinger. Tåler heller ikke vanlige butikkbind med alle kjemikaliene, så kjøper de dyre på helsekosten. Kjøper også tamponger der, eller tampax, da de er mer tøyelige, bretter dem om natta, og legger dem liksom som en propp i rumpesprekken, slik at det ikke skal lekke bakover om natta. Av og til bruker jeg bare litt dopapir, og ruller på tilsvarende måte. trodde også at jeg ikke tålte tamponger, til jeg bytta type. Kanskje det hjelper for deg også? Bruker selv «natracare» og «ginger» sine. Begge kjøpt på helsekost. Kjemikaliefrie. Lukter ikke vondt som vanlige butikkbind i søpla heller. De er noe dyrere da, men jeg må kjøpe dem, hvis jeg ikke vil ha sopp. Følsomme slimhinner. Anonymkode: 23118...74d Takk! Legger alltid også to bind oppå hverandre. Funker bedre enn bar en. Men skal prøve de tampongene Anonymkode: e753c...dea
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #15 Skrevet 19. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har tips til store blødninger når man har mensen? Jeg klarer ikke å bruke tampong så blir alltid bind og tør nesten ikke å gå ut når jeg har mensen fordi jjeg blør igjennom buksene med en gang://. Også blør det liksom ned kantene på bindet... Noen ganger føler jeg at jeg blør unormalt mye og har hørt at noen kan det.. Noen råd? Anonymkode: e753c...dea Oppsøk fastlegen eller gynekolog. Har du får lite jern, jernlagrene er dårlige eller andre komponenter, blant annet lavt Folat, gir langt større blødninger enn om du har fulle lagre. Du skal aldri ta jernmedisiner uten å ha fått målt verdiene dine i en blodprøve. Anonymkode: 4ee9a...c38 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #16 Skrevet 19. oktober 2019 Blør du gjennom med alle bind? Jeg kjøpte med et feiltak en type nattbind som var tykk, nesten 1 cm tykk. Skikkelig mykt, og stor absorpsjonsevne, som holder mye. Jeg hadde også grusomme blødninger før p-piller. Gikk fra 12-14 dager med blødning, der 7 av dem var kraftige, til 5 dager med mellom/lett blødning. Jeg kan varmt anbefale p-piller. Men var jeg deg ville tatt jeg tatt en tur til legen og snakker med h*n om problemet, og så kommer dere frem til beste løsning for deg Anonymkode: e387b...878 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #17 Skrevet 19. oktober 2019 Het TS, sliter med det samme selv, jeg kan nesten ikke gå ut døren når jeg har mensen, blør gjennom alt de første dagene. Jeg må ha på meg 4-5 nattbind hver 3. time. Det er et mareritt. Ser du har fått mange gode tips, men å blø mye trenger ikke være ensbetydende med å ha lave jernlagre. Kanskje du kan prøve prevensjon? Det fungerer ikke for meg, men kan være verdt å prøve ut Lykke til Anonymkode: c2000...18c 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #18 Skrevet 19. oktober 2019 Hormonspiral!!! Det er det eneste som funka hos meg, og jeg hadde det i tilsammen 10 år, tok den ut for ikke så lenge siden, hadde glemt hvor jævli det var... det er som det har vært full massakre!!! Skal få satt inn ny så fort som mulig!!! Anonymkode: 21120...c57 1
Anniedoug Skrevet 19. oktober 2019 #19 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har også fått tips om Ibux. Snakk med legen din så får du resept på større pakke. Blir billigere 1
K.B. Skrevet 19. oktober 2019 #20 Skrevet 19. oktober 2019 Er mann, så har naturligvis ingen personlig erfaring med dette, men du trenger ikke å gjøre mange søk, før du finner utallige artikler som er klare på at hvis menstruasjonen har en så stor inngripen i livet ditt at du ikke kan fungere normalt, så skal du ta kontakt med lege/gyn for utredning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå