Gå til innhold

Tips til å slutte med nattamming


Lillyvally

Anbefalte innlegg

Har en liten gutt på 7 mnd som våkner fortsatt 3 ganger ila natten å vil ha mat. Legger seg rundt 1900, vil ha mat igjen mellom 2200-2300, 0200 og 0500 så er det morgen ca kl 0700. Jeg begynner å bli veldig sliten av å våkne så ofte på natt.
 

Han har begynt å sove på eget rom og det går veldig fint. Hvordan gikk dere frem for å slutte med nattammingen? Det hadde iallfall vært godt å slippe 0200 amminga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å klage, men det er ikke å være ofte våken på natt..jeg har drømt om slike netter i 1 år, men min er fortsatt våken hver time til hver 20 min og roer seg kun med pupp. Har forsøkt å kutte natteamming, det ble verre. Nå er jeg der at jeg vil kutte ammingen helt, hvertfall gå ned til 2-3 amminger I døgnet. Hvordan jeg skal få til det er meg et mysterium.. Lykke til! Skal følge tråden og se om det kommer noen supertips.. 

Anonymkode: d6063...089

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å klage, men det er ikke å være ofte våken på natt..jeg har drømt om slike netter i 1 år, men min er fortsatt våken hver time til hver 20 min og roer seg kun med pupp. Har forsøkt å kutte natteamming, det ble verre. Nå er jeg der at jeg vil kutte ammingen helt, hvertfall gå ned til 2-3 amminger I døgnet. Hvordan jeg skal få til det er meg et mysterium.. Lykke til! Skal følge tråden og se om det kommer noen supertips.. 

Anonymkode: d6063...089

Oi, skjønner at du ikke synes jeg har mye å klage på nei..hvor gammel er barnet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer mat på dagtid og en stor flaske mme i senga er mitt eneste tips. Det funka her.

Anonymkode: 3b3b7...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare 7 mnd, han er veldig liten enda. Det virker jo som om han trenger mat enda? 

Jeg har en på 13 mnd, drømmer også om slike netter, det hadde vært luksus. Min har aldri våknet så få ganger som 3..

Anonymkode: a609f...23c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn sluttet med nattamming ca i den alderen babyen din er nå. Det gikk ikke av seg selv. Tipsene jeg fikk:

- Kutt ut det første måltidet. Babyen vil da lære seg å sove lenger i gangen og kompensere med næringsinntak utover dagen. Så kan man etterhvert kutte ut måltid nr to eller det løser seg av seg selv.

- Når han våkner går du litt med han i stedet for å amme.

Mer skulle ikke til i vårt tilfelle. Det var et par netter som var intense, og så var det gjort.

Anonymkode: 32b8e...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at barnet ditt er veldig lite enda, og jeg tenker det ikke er annet å forvente enn at han fortsatt vil ha pupp på natta. Min var mye større da jeg nattavvente, men jeg likte tipsene i denne artikkelen: http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

Anonymkode: 4a854...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 mnd. er litt tidlig, men du kan jo alltids forsøke. Han må da få mye mer mat på dagtid. Hvor mye fast føde spiser han?

Ellers er jeg enig med de over som skriver at han slettes ikke våkner "ofte". Han virker helt gjennomsnittlig på meg. ❤️ 

Anonymkode: 729e1...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å klage, men det er ikke å være ofte våken på natt..jeg har drømt om slike netter i 1 år, men min er fortsatt våken hver time til hver 20 min og roer seg kun med pupp. Har forsøkt å kutte natteamming, det ble verre. Nå er jeg der at jeg vil kutte ammingen helt, hvertfall gå ned til 2-3 amminger I døgnet. Hvordan jeg skal få til det er meg et mysterium.. Lykke til! Skal følge tråden og se om det kommer noen supertips.. 

Anonymkode: d6063...089

Dette er på siden av tråden, men har dere utelukket refluks? Min hadde det og legen sa denne atferden med uro og hyppig amming er typisk plager med halsbrann, sur oppstøt eller lignende.

Etter å ha hatt halsbrann i graviditeten har jeg innsett at babyene må ikke gulpe 24/7 og gå ned i vekt for å ha refluks.

Anonymkode: 911a1...253

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 7 mnd og våkner hver 2-3 time fra 19-06:00. Jeg er helt ødelagt.

Anonymkode: 604db...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvente nattammingen da barnet var rett over 6 måneder. Babyen lå på eget rom og far tok seg av henne da hun våknet og tilbydde vann. Tok tre dager og babyen gikk fra å våkne omtrent slik du beskriver det til å sove fra 20-6.30.

Anonymkode: 5c0a6...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Avvente nattammingen da barnet var rett over 6 måneder. Babyen lå på eget rom og far tok seg av henne da hun våknet og tilbydde vann. Tok tre dager og babyen gikk fra å våkne omtrent slik du beskriver det til å sove fra 20-6.30.

Anonymkode: 5c0a6...5d3

Ble det mye skriking?

Anonymkode: 604db...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke nødvendigvis å slutte med nattamming for antall oppvåkninger. Min på 15 mnd våkner mellom 6 til 12 ganger hver natt enda.. Amming fikk henne i det minste til å sovne raskt igjen. 

Anonymkode: 1c0ea...e78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er på siden av tråden, men har dere utelukket refluks? Min hadde det og legen sa denne atferden med uro og hyppig amming er typisk plager med halsbrann, sur oppstøt eller lignende.

Etter å ha hatt halsbrann i graviditeten har jeg innsett at babyene må ikke gulpe 24/7 og gå ned i vekt for å ha refluks.

Anonymkode: 911a1...253

Tja, vi har prøvd gaviscon noen netter da han var 3 mnd men syntes ikke det hjalp noen ting så det ble med de dagene. Har fått time til barnelege men de har lang ventetid, tror jeg skal ta det opp igjen da 😊 Nå er ungen snart 1 år og jeg har jobbet i 3 mnd, ordet sliten er bare forbokstaven noen ganger 😅 

Anonymkode: d6063...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lillyvally skrev:

Oi, skjønner at du ikke synes jeg har mye å klage på nei..hvor gammel er barnet ditt? 

Han er 1 år 😊 det er godt han er blid på dagtid ja! 😅

Anonymkode: d6063...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ammet 2-3 ganger per natt. Da hun var 7 mnd sluttet vi helt med mat på natt. Det tok 2-3 netter med litt protester. Spesielt første natt var tøff for henne, men vi bysset henne så mye hun ville og hun sov mellom oss den natten så hun fikk masse nærhet fra oss. Vi bestemte oss for at det ikke var mat mellom 19-07 eller noe liknende, husker ikke helt. Men dersom hun våknet gikk vi alltid inn til henne og gav vann på tåteflaske.

Det vi oppnådde da var en unge sov fornøyd stort sett hele natten, og som begynte å spise mye mer til måltidene på dagtid.

Jeg er uenig med de som sier at 7 mnd er for liten for å avvenne nattamming! Med mindre ungen har stoore problemer med å få i seg fast føde og går ned i vekt, tror jeg de aller fleste babyer vil klare dette helt fint. Det er vel en grunn til at helsesøstre med god samvittighet kan anbefale dette til de fleste familier.

Av og til tror jeg det er de voksne som ikke tåler å bestemme over barnet. Så lenge man gir masse nærhet og man gjør det for at baby skal få sove mer sammenhengende på natt (for barn og foreldres beste) så er det jo riktig, så klart hvis man utelukker at det er medisinske grunner til at man må fortsette å gi mat på natt.

Så lenge man bysser og gir nærhet kan man tåle litt grining. En baby vil jo gråte som reaksjon på endring. Barn gråter av så mange grunner, men man kan jo ikke alltid la de få viljen sin for dét. Da hadde min 2,5 åring spist brødskive med nugatti til alle måltider, drukket en liter appelsinjuice om dagen og sett Fantorangen hele dagen.

hvis du har bestemt deg for å slutte å gi mat på natt må du være konsekvent på det. prøve å være rolig og forståelsesfull når du trøster si «jeg er her for deg, på natta sover vi og på dagen kan vi spise, nå må du legge deg til å sove igjen, mamma er alltid her for deg.»

Husk du er en god mor, verdens beste mor for babyen din! Men det er lov å slutte med nattaming ved 7 mnd, du er ikke noen dårlig mor for det! Det finnes jo folk som nattammer til barnet er 2 år etc, men Gudameg det er jeg glad for at jeg har sluppet med mine ❤️

Anonymkode: 7af74...f84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke nødvendigvis å slutte med nattamming for antall oppvåkninger. Min på 15 mnd våkner mellom 6 til 12 ganger hver natt enda.. Amming fikk henne i det minste til å sovne raskt igjen. 

Anonymkode: 1c0ea...e78

Jeg kjenner ikke deg og din situasjon, men man kan jo se på det slik: barnet ditt er vant med et høyt nivå av service på natta! Hun har en motivasjon til å våkne for da får hun melk! Hvis hun visste st hun ikke fikk noenting, ville hun sannsynligvis heller ikke krevd så mye av deg på natta. 

Anonymkode: 7af74...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa! var løsningen her! Skal sies at min reduserte seg ned til ett eller to måltider om natta (litt avhengig av matinntak på dagen) da han var ca sju mnd, men full nattavvenning ble det når jeg skulle begynne å jobbe og måtte huske hva jeg het og hvor jobben min var lokalisert igjen 😝 Da tok pappa'n alle netter - og da mener jeg alle! Jeg fikk ikke nærme meg på natterstider før han var helt sikker på at det skulle få bra 👌 Han var illsint første og andre natta. Tredje natta våkna han og serverte en hissig tirade, men sovnet igjen. Siden har han sovet relativt greit om natta. Altså, det er fortsatt netter som er så bedritne at jeg vurderer å legge ham ut på Finn, men mat er ikke lenger et issue på natt i alle fall 👌👌👌👌👌

Lykke til!

Anonymkode: d5775...796

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Min er 7 mnd og våkner hver 2-3 time fra 19-06:00. Jeg er helt ødelagt.

Anonymkode: 604db...97a

Jeg vet dette ikke er noen konkurranse, men jeg hadde drept for å oppleve dette. Gutten min er 8 måneder og sover maks en halvtime i slengen, jeg rekker sjelden å sovne igjen. Natta mi består av et kvarter her og der. Og gjerne opp halv fem. Men håper det blir bedre hos dere 😊

Anonymkode: 7dda6...f0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble det mye skriking?

Anonymkode: 604db...97a

Nei, det ble ikke mye skriking. Pappaen var der og trøstet og bysset. Jeg tror hun var vant med å våkne opp for å søke trygghet og vant med å trenge amming for å sovne igjen selv, ikke at hun egentlig var sulten.

Anonymkode: 5c0a6...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...