Gå til innhold

Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor dette uttrykket stammer fra? Har prøvd å google, men finner ingenting på det, så tenkte jeg skulle høre her inne :)

Anonymkode: 0531c...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, men jeg hater når folk sier det. Det høres dumt ut. Det er en grunn til at man sier at man skal sjekke værmeldingen før man går på skitur, for eksempel. Mkay? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er en grunn til at man sier at man skal sjekke værmeldingen før man går på skitur, for eksempel.

Ja, det er for å ta på seg riktige klær?

Anonymkode: 633b4...19a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er for å ta på seg riktige klær?

Det er lurt å sjekke værmeldingen slik at du vet når det er utrygt å gå på skitur.
Alle vet hvordan de skal kle seg til en skitur. Når jeg går på skitur på fjellet har jeg på meg vanntett skiantrekk og ullundertøy, selv om det er fint vær ute. Jeg faller litt her og der, så det kan bli vått og kaldt hvis jeg ikke har ordentlige klær på meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er lurt å sjekke værmeldingen slik at du vet når det er utrygt å gå på skitur.
Alle vet hvordan de skal kle seg til en skitur. Når jeg går på skitur på fjellet har jeg på meg vanntett skiantrekk og ullundertøy, selv om det er fint vær ute. Jeg faller litt her og der, så det kan bli vått og kaldt hvis jeg ikke har ordentlige klær på meg. 

Javel, ja. Du vet uttrykket gjelder generelt hele tiden, ikke bare når du er på skitur? Man behøver ikke nødvendigvis vanntett skiantrekk for å gå på ski. Om du faller, så er jo det en annen ting som ikke har noe med været å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Chiyo skrev:

Hm.. Dette er jo et eksempel på ordtaket. Skjønner ikke helt hva du ikke liker.

Poenget er jo at det (nesten) ikke finnes noe vær man ikke fint kan være ute i. Så lenge man har på seg passende klær - f.eks regnjakke og regnukse i regnvær, eller som i ditt eksempel, skiklær når det er snø og man går på ski.

Man ser jo stadig folk som ikke har kledd seg for været. Ordtaket minner en på at det er lurt å sjekke værmeldinga og kle seg passende før man går ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor dette uttrykket stammer fra? Har prøvd å google, men finner ingenting på det, så tenkte jeg skulle høre her inne :)

Anonymkode: 0531c...d0e

Spiller det noen rolle, hvor uttrykket kommer fra? Det er et veldig riktig uttrykk og det har blitt brukt til alle tider. 

Anonymkode: 08ce6...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Javel, ja. Du vet uttrykket gjelder generelt hele tiden, ikke bare når du er på skitur? Man behøver ikke nødvendigvis vanntett skiantrekk for å gå på ski. Om du faller, så er jo det en annen ting som ikke har noe med været å gjøre.

Selvfølgelig er jeg klar over hvordan utrykket blir brukt. Skiturer var bare er eksempel på at av og til bør en holde seg hjemme. Utrykket blir ofte brukt av folk som vil gi deg dårlig samvittighet fordi du ikke vil gå tur når det regner katter og hunder. Derfor liker jeg ikke utrykket.

Det er liksom:

X: Skal vi gå Stoltzen? 

Chiyo: Nei takk, det regner.

X: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.

Chiyo: Føkk deg. :rasende:

Endret av Chiyo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av uttrykket "Det finnes ikke dårlig klær, bare dårlig vær", skapt av klesindustrien på 50-tallet.

Anonymkode: 60e86...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder uttrykket med at været ikke er noen god nok unnskyldning for å holde seg inne og ikke ville være ute på tur. For eksempel i en slik samtale: 

- Blir du med ut på tur i dag?

- Nei, orker ikke, det regner og blåser

- Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...