Gå til innhold

Barnet mitt sier at han hater norsk mat..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier så hater barnet mitt norsk mat.. 

Jeg er norsk men gift med en indisk mann. Vi begge er 30 år og fikk barnet når jeg var 21.
Jeg pleier alltid å lage norsk mat i huset mens pappaen lager indisk mat(sterkt). Sønnen vår spiser mer av indisk mat enn norsk mat for når jeg lager norsk mat i huset så skriker han og går opp til rommet sitt. Neste uke så har klassen hans en typ fest der barna skal ta med mat fra hjemmelandet sitt og når jeg sa til sønnen min at vi kunne lage no norsk mat så sier han at han hater norsk mat og vil heller at pappaen skal lage noe godt som han kan ta med😅 Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for han gidder ikke å spise mat når jeg lager men vil heller ha pappas mat. Jeg kan jo lære meg å lage indisk mat men føler det er så vanskelig for det er så mye pepper og krydder som skal brukes..

 

What to do?

 

Anonymkode: ab47a...c86

Sett guttungen til å lage maten han skal ha med seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags norsk mat er det du lager, da? Norsk mat kan jo være så mangt.

Anonymkode: 94f6a...9df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan vel lage indisk-aktig mat vel? Ikke all indisk mat er supersterkt, du burda da kunne lære deg å lage noen basisretter. Uansett er det IKKE  greit at ungen skriker og løper til pappa hver gang du lager noe han ikke vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis guttungen er halvt indisk så sier det seg jo selv at det er mer naturlig at han tar med seg noe indisk til et slikt arrangement, enn noe norsk.

Guttungen er også 9 år, har du prøvd å lage "norsk mat" til han i ni år uten hell, og lurer først nå på hvordan du skal få han til å spise maten din?

Har du og mannen laget mat på samme kjøkken i så mange år uten at du/dere har tenkt at du kan lære deg å lage indisk mat? Spise dere alltid forskjellig?

Jeg syns det var så mye rart her..

Anonymkode: f5cc4...0e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis guttungen er halvt indisk så sier det seg jo selv at det er mer naturlig at han tar med seg noe indisk til et slikt arrangement, enn noe norsk.

Guttungen er også 9 år, har du prøvd å lage "norsk mat" til han i ni år uten hell, og lurer først nå på hvordan du skal få han til å spise maten din?

Har du og mannen laget mat på samme kjøkken i så mange år uten at du/dere har tenkt at du kan lære deg å lage indisk mat? Spise dere alltid forskjellig?

Jeg syns det var så mye rart her..

Anonymkode: f5cc4...0e2

Hvorfor er det mer naturlig? Jeg ville nok sagt like naturlig og at han må få velge selv.

Anonymkode: 2208b...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det mer naturlig? Jeg ville nok sagt like naturlig og at han må få velge selv.

Anonymkode: 2208b...be0

Når barna skal "ta med mat fra hjemlandet" på et skolearrangement og gutten er halvt indisk så sier det seg jo selv at man har en gyllen mulighet der.

Nå sies det ikke noe om klassesammensetningen her, men tenk på de eventuelle alle norske barna som må kjempe om hvilke norske retter de skal ha med seg.

Men jeg syns et sånt arrangement hørtes rart ut også, jeg...

Anonymkode: f5cc4...0e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når barna skal "ta med mat fra hjemlandet" på et skolearrangement og gutten er halvt indisk så sier det seg jo selv at man har en gyllen mulighet der.

Nå sies det ikke noe om klassesammensetningen her, men tenk på de eventuelle alle norske barna som må kjempe om hvilke norske retter de skal ha med seg.

Men jeg syns et sånt arrangement hørtes rart ut også, jeg...

Anonymkode: f5cc4...0e2

Jeg er ikke Ts, men ville bare si at her jeg bor, i Oslo, har alle skolene en internasjonal dag i året. Da tar alle barna (foreldrene) med seg mat fra det landet de er ifra. Alle samles i skolegården (eller inne ved regn) En fantastisk dag, og utrolig mye god mat.

Hvorfor er et sånt arrangement rart?

Vi hadde også en sånn dag i BHG hvert år.

Lurer på hvor dere bor, dere som alltid synes at alt er så rart.  

Anonymkode: 2fb6f...135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Ts, men ville bare si at her jeg bor, i Oslo, har alle skolene en internasjonal dag i året. Da tar alle barna (foreldrene) med seg mat fra det landet de er ifra. Alle samles i skolegården (eller inne ved regn) En fantastisk dag, og utrolig mye god mat.

Hvorfor er et sånt arrangement rart?

Vi hadde også en sånn dag i BHG hvert år.

Lurer på hvor dere bor, dere som alltid synes at alt er så rart.  

Anonymkode: 2fb6f...135

Dette hadde vi også når jeg gikk på VGS(Oslo),for 17 år siden  :)

Anonymkode: 7a51b...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk og har ingen indisk ektemann,men klarer helt fint å lage indisk mat,så sa burde du med dine forutsetninger klare det :) 

Anonymkode: 7a51b...721

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes norsk mat får mye dårlig press.

 

Synes det er godt jeg, rent og enkelt. Elsker retter med kålrabistappe f.eks.

Anonymkode: a4881...7d4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at du er litt dårlig til å lage mat? Moren min lager mat fra hele verden, men hun er en elendig kokk.

Anonymkode: e3338...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart sånn som norsk mat smaker. Mislikte det meste selv da jeg var barn, og ikke fan som voksen. Men så lærte jeg å lage mat fra andre kulturer og nå lager jeg nesten aldri norske retter lenger, for det er faktisk ikke så godt som mye utenlandsk mat. Norsk sunn mat smaker høgg, ukrydrere grønnsaker med tynn saus, poteter og slapt kjøtt. Utenlandsk mat har mye krydder, smak og føles som et festmåltid til hvert måltid. 

Anonymkode: 67f29...64a

Dette her er vel kun det pensjonister på sykehjem spiser - altså de som tilhører en helt annen generasjon (men du er kanskje en av de?). Jeg kjenner ingen nordmenn som spiser slikt, og det er ingen som klager på norsk mat selv om man også setter pris på mat fra andre kulturer. 

Du og din omgangskrets trenger nok å få bedre matlagningsferdigheter. 

Anonymkode: 9857a...b5a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Norsk mat trenger ikke være smakløst og kjedelig, tror nok det heller er du som ikke er så god på å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå er jeg ikke norsk, men norsk tradisjonsmat er da godt

Hvor er du fra? 

Anonymkode: 97837...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser jeg problemet, du mistolket innlegget mitt. 

Anonymkode: 67f29...64a

Kanskje du burde uttrykt deg tydeligere? Jeg tolket deg også sånn. 

 

Anonymkode: 8ca03...b43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er du fra? 

Anonymkode: 97837...5c4

Morsom du...

Om jeg skulle røpt mitt statsborgerskap her inne hadde det ikke vært til en som ikke engang tør å bruke brukernavnet sitt.

 

Er fra et ikke Europeisk land

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare humbug. Norske og indiske «gener» er omtrent like ulike som dine og din søsters gener - vi mennesker kommer fra en veldig liten genpool. Den norske ulvestammen er faktisk mer ulik den svenske enn vi er noen andre mennesker på kloden.

Men som en som har fordøyelsesplager så kan jeg si hvilken mat jeg aldri rører: den tradisjonelt norske. Da er det rett på potta. Norsk mat er på grunn av sin høye andel av fett og fiber og lave andel av fordøyelsesfremmende (krydder, fermentering, sylting, etc) ekstremt vanskelig fordøyelig. Vi har vært et fattig folkeslag som av en eller annen grunn nesten ikke nyttet seg av naturen - vi spiser nesten ingen av Norges tusenvis av spiselige planter, feks. Veldig snodig opplegg. Tilføy at du i en normal norsk by faktisk ikke får mat av ok kvalitet (brød, kjøtt, ost etc) og den jevne barnefamilie spiser trolig verre enn i storparten av Asias slum.

Anonymkode: a6b9b...be8

Juger du så du tror det selv?

Jeg har erfaring, har bodd i slummen over tid i utlandet, og den tilsier at det IKKE spises bedre mat der enn her.

Anonymkode: 9a48c...892

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen her er ikke at du lærer deg å lage indisk mat (og synes det er skikkelig stappteit å klage på at TS ikke kan lage indisk mat etter 10 år med mannen sin, det er faktisk ikke det som er problemet her!). Løsningen er at barnet ditt lærer seg at det som serveres er dagens middag, ferdig med det. Lag akkurat det du vil. 

Anonymkode: c9de5...cb0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk cuisine er kaloririk mat, så det er absolutt ikke noe man skal spise hver dag.

Anonymkode: 9e641...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Indisk cuisine er kaloririk mat, så det er absolutt ikke noe man skal spise hver dag.

Anonymkode: 9e641...28e

Festmaten ja. Hverdagsmaten er ikke det.

Anonymkode: 7b541...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...