Gå til innhold

Barnet mitt sier at han hater norsk mat..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så hater barnet mitt norsk mat.. 

Jeg er norsk men gift med en indisk mann. Vi begge er 30 år og fikk barnet når jeg var 21.
Jeg pleier alltid å lage norsk mat i huset mens pappaen lager indisk mat(sterkt). Sønnen vår spiser mer av indisk mat enn norsk mat for når jeg lager norsk mat i huset så skriker han og går opp til rommet sitt. Neste uke så har klassen hans en typ fest der barna skal ta med mat fra hjemmelandet sitt og når jeg sa til sønnen min at vi kunne lage no norsk mat så sier han at han hater norsk mat og vil heller at pappaen skal lage noe godt som han kan ta med😅 Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for han gidder ikke å spise mat når jeg lager men vil heller ha pappas mat. Jeg kan jo lære meg å lage indisk mat men føler det er så vanskelig for det er så mye pepper og krydder som skal brukes..

 

What to do?

 

Anonymkode: ab47a...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel du burde fortelle han at slik oppførsel er ikke greit. Du får si til han at han får stå for matlagingen om han ikke vil ha den maten du lager :) Legg alt ansvaret på han så får han se og lære at han burde være takknemlig for den maten du lager. Et barn får ikke styre hjemmet. Det er min mening. 

Anonymkode: 1633f...cfc

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært sammen med denne mannen i nesten 10 år og du kan ikke lage indisk mat? Ikke all indisk mat er brennsterkt og hva mener du egentlig med dette utsagnet her: føler det er så vanskelig for det er så mye pepper og krydder som skal brukes..

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som ikke henger helt på greip her....pepper, i indisk mat ?

Anonymkode: 2ddf5...052

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk mat er nydelig, så jeg misunner deg å ha en indisk kokk i  hus :)

Spiser mannen din norsk mat? Snakker han positivt om norsk mat?

Anonymkode: 9b5ec...049

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er litt rart å kun enten ha indisk eller norsk mat, spiser dere aldri pizza, hamburger, pasta, osv?

Anonymkode: 2ddf5...052

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset spiser man enten det som er til middag uten klaging, eller så forlater man bordet og lar vær å spise. Vi hadde en periode hvor det ble grining på nesa hver dag det ikke var pannekaker til middag, og det orker jeg ikke. Samboer blir også ganske provosert av utakknemlig oppførsel når man faktisk får skikkelig middag servert hver dag. Mulig vi er gammeldagse, men sånn bortskjemthet  ved middagsbordet vil vi ikke ha.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg komme med noe rart her, som jeg ikke vet om stemmer🙈, men en lege som sa en gang i tiden...

En venninne av meg har et barn som er halvt filippinsk, han vokste ikke opp med faren, og spiste norsk mat.

Denne gutten hadde store adferdsvansker fra ca syv år alder, og det var flere grunner til det (altså hadde det ikke mest med mat å gjøre) men... det legen sa var at siden gutten er halvt filippinsk, kan det ligge sterke gener i han som trengte mat fra farens land, og at moren skulle prøve å gi han mat som lignet mer den filippinske maten.

Litt ute her, jeg vet. Og jeg synes ikke sønnen din har adferdsproblemer, han er nok bare litt i opprør mot mamma om dagen ;) 

Men kanskje den Indiske maten føles mer riktig for han, om nå dette stemmer, at han har sterkere gener fra India... ikke vet jeg, ville bare slenge det inn😅 

 

Anonymkode: 2fb6f...135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart sånn som norsk mat smaker. Mislikte det meste selv da jeg var barn, og ikke fan som voksen. Men så lærte jeg å lage mat fra andre kulturer og nå lager jeg nesten aldri norske retter lenger, for det er faktisk ikke så godt som mye utenlandsk mat. Norsk sunn mat smaker høgg, ukrydrere grønnsaker med tynn saus, poteter og slapt kjøtt. Utenlandsk mat har mye krydder, smak og føles som et festmåltid til hvert måltid. 

Anonymkode: 67f29...64a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart sånn som norsk mat smaker. Mislikte det meste selv da jeg var barn, og ikke fan som voksen. Men så lærte jeg å lage mat fra andre kulturer og nå lager jeg nesten aldri norske retter lenger, for det er faktisk ikke så godt som mye utenlandsk mat. Norsk sunn mat smaker høgg, ukrydrere grønnsaker med tynn saus, poteter og slapt kjøtt. Utenlandsk mat har mye krydder, smak og føles som et festmåltid til hvert måltid. 

Anonymkode: 67f29...64a

Du kan med andre ord ikke lage norsk mat. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg komme med noe rart her, som jeg ikke vet om stemmer🙈, men en lege som sa en gang i tiden...

En venninne av meg har et barn som er halvt filippinsk, han vokste ikke opp med faren, og spiste norsk mat.

Denne gutten hadde store adferdsvansker fra ca syv år alder, og det var flere grunner til det (altså hadde det ikke mest med mat å gjøre) men... det legen sa var at siden gutten er halvt filippinsk, kan det ligge sterke gener i han som trengte mat fra farens land, og at moren skulle prøve å gi han mat som lignet mer den filippinske maten.

Litt ute her, jeg vet. Og jeg synes ikke sønnen din har adferdsproblemer, han er nok bare litt i opprør mot mamma om dagen ;) 

Men kanskje den Indiske maten føles mer riktig for han, om nå dette stemmer, at han har sterkere gener fra India... ikke vet jeg, ville bare slenge det inn😅 

 

Anonymkode: 2fb6f...135

Det er nok bare humbug. Norske og indiske «gener» er omtrent like ulike som dine og din søsters gener - vi mennesker kommer fra en veldig liten genpool. Den norske ulvestammen er faktisk mer ulik den svenske enn vi er noen andre mennesker på kloden.

Men som en som har fordøyelsesplager så kan jeg si hvilken mat jeg aldri rører: den tradisjonelt norske. Da er det rett på potta. Norsk mat er på grunn av sin høye andel av fett og fiber og lave andel av fordøyelsesfremmende (krydder, fermentering, sylting, etc) ekstremt vanskelig fordøyelig. Vi har vært et fattig folkeslag som av en eller annen grunn nesten ikke nyttet seg av naturen - vi spiser nesten ingen av Norges tusenvis av spiselige planter, feks. Veldig snodig opplegg. Tilføy at du i en normal norsk by faktisk ikke får mat av ok kvalitet (brød, kjøtt, ost etc) og den jevne barnefamilie spiser trolig verre enn i storparten av Asias slum.

Anonymkode: a6b9b...be8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, HalldirV2 said:

Du kan med andre ord ikke lage norsk mat. 

Jeg, min familie, mine søskne, mine venner, mine kollegaer, de som leverer mat til jobbsammenhenger? Det avr veldig mange dårlige kokker

Anonymkode: 67f29...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok bare humbug. Norske og indiske «gener» er omtrent like ulike som dine og din søsters gener - vi mennesker kommer fra en veldig liten genpool. Den norske ulvestammen er faktisk mer ulik den svenske enn vi er noen andre mennesker på kloden.

Men som en som har fordøyelsesplager så kan jeg si hvilken mat jeg aldri rører: den tradisjonelt norske. Da er det rett på potta. Norsk mat er på grunn av sin høye andel av fett og fiber og lave andel av fordøyelsesfremmende (krydder, fermentering, sylting, etc) ekstremt vanskelig fordøyelig. Vi har vært et fattig folkeslag som av en eller annen grunn nesten ikke nyttet seg av naturen - vi spiser nesten ingen av Norges tusenvis av spiselige planter, feks. Veldig snodig opplegg. Tilføy at du i en normal norsk by faktisk ikke får mat av ok kvalitet (brød, kjøtt, ost etc) og den jevne barnefamilie spiser trolig verre enn i storparten av Asias slum.

Anonymkode: a6b9b...be8

Det er vel bare de siste 50 årene vi ikke har brukt naturen og de spiselige plantene. Og det er jo på vei inn å benytte seg av det.  

Personlig merker jeg at når v det er kvalitet på den norske maten kan jeg spise meg,  men halvfabrikat og blandingskrydder som.golk flest bruker er døden.

Anonymkode: c898f...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er norsk mat? De fleste spiser jo variert, og mat fra flere land. Og skjønner godt at sønnen din elsker indisk mat. Det er jo så mange gode smaker.

Anonymkode: 9e546...89b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg, min familie, mine søskne, mine venner, mine kollegaer, de som leverer mat til jobbsammenhenger? Det avr veldig mange dårlige kokker

Anonymkode: 67f29...64a

Altså, hvis du/dere ikke klarer å lage en saus med den tykkelsen du ønsker, eller at kjøttet du/dere tilbereder konsekvent blir "slapt", da er det hos du/dere problemet ligger og ikke i matkulturen. En curry kan bli for tynn den og, eller for tykk, også der kan kjøttet bli slapt. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HalldirV2 said:

Altså, hvis du/dere ikke klarer å lage en saus med den tykkelsen du ønsker, eller at kjøttet du/dere tilbereder konsekvent blir "slapt", da er det hos du/dere problemet ligger og ikke i matkulturen. En curry kan bli for tynn den og, eller for tykk, også der kan kjøttet bli slapt. 

Nå ser jeg problemet, du mistolket innlegget mitt. 

Anonymkode: 67f29...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At norsk mat er kjedelig er en myte, det finnes masse godt og i vårt klima er det flere retter som passer perfekt. Men som all annen mat må det tilberedes riktig og med kunnskap og kjærlighet.

Men indisk mat er en stort favoritt hjemme hos oss. Varmende curryretter, deilig vegetar, naan som vi baker på pizzastein, daal, supper.... altså, du har jo en indisk mann i hus og har alle forutsetninger for å bli god på indisk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart sånn som norsk mat smaker. Mislikte det meste selv da jeg var barn, og ikke fan som voksen. Men så lærte jeg å lage mat fra andre kulturer og nå lager jeg nesten aldri norske retter lenger, for det er faktisk ikke så godt som mye utenlandsk mat. Norsk sunn mat smaker høgg, ukrydrere grønnsaker med tynn saus, poteter og slapt kjøtt. Utenlandsk mat har mye krydder, smak og føles som et festmåltid til hvert måltid. 

Anonymkode: 67f29...64a

Nå er jeg ikke norsk, men norsk tradisjonsmat er da godt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...