Gå til innhold

Hvor lang tid brukte dere på å lære squats?

Bumblebeee

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trent aktivt en stund, og for et par uker siden med et nytt program av pt. Jeg skal nå ta squats, men sliter med riktig holdning når jeg går ned med stang. På smith-maskin går det, men er redd for å låse meg fast til den, samtidig som det er utrolig vanskelig å ha rett holdning med stang.

Hvor lang tid brukte du på å lære deg det, og har du eventuelt noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du gjøre med stang på ryggen da? Hvis det er utfordrende finnes det jo så mange andre gode måter å gjøre knebøy.
Med hantler/kettlebell i hendene, en tyngre kettlebell (goblet squat), frontbøy med stangen foran i stedet for bak på nakken.

Anonymkode: 372bf...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne filmen er kjempenyttig, da man sikkert kan kjenne seg igjen i noe av det de får kommentarer på: 

Anonymkode: 5226a...4c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent styrke i ca. 13 år og kan fortsatt ikke ta en skikkelig dyp knebøy ;) Noen er bygget for det, andre ikke. Tren godt på det og jobb med teknikk og mobilitet. Men ha også i bakhodet at andre øvelser kanskje kan gi deg bedre effekt hvis du etter en god stund ser at det bare ikke går. Mine resultater fra beintreningen kom først da jeg droppet knebøy og markløft til fordel for beinpress, kneekstensjoner, hamstringcurl og rygghev.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst tror jeg man kan ha god effekt av å slutte å kalle det "squats", og heller si knebøy.

Det er som Sandum skriver - det er ikke alle er bygd for det. Lange lårbein kan f.eks. være en ulempe:

image.png.90fa61e3a09af6aec8f24e7f49a9d55a.png

Men du trenger ikke å gi opp helt uten videre. Det kan være verdt å forsøke å ha noe under hælene, ev. bruke vektløftingssko med forhøyning under hælen. Ellers er det verdt å forsøke ulike varianter - high bar, low bar. frontbøy. PT-en din bør kunne hjelpe deg med det. Ellers vil jeg anbefale at du sitter litt i dyp knebøy noen minutter hver dag, og lærer å slappe av i den stillinga. Pust og beveg bekkenet og kjenn etter. Her kan det også vært lurt å ha noe under hælene.

image.png.a27e2e265bf0ae2d33ebc2b3b3c6efd7.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smith maskinen er bare tull.

Er ikke noe fasitsvar på knebøy, du må prøve deg frem på alle ting som bredde og dybde. Så spørs det på anatomien, selv har jeg rar hoftekule på ene siden. Den er ikke rund. Tøying er også kortvarig, alle kan heller ikke trene seg til mobilitet. Jeg kan ikke sitte som på bildet over.

Jeg har vært styrkeløfter, brukte aldri løftesko pga jeg ikke trengte det. Legger meg litt under 90 graderen i dybden, 2 ganger i uken 🙂 Holder fint.

Anonymkode: cd9d4...c9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Smith maskinen er bare tull.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Sandum.PT skrev:

Hvorfor?

Jeg ser på den som noe som opptar plassen på et senter, plass som kunne blitt brukt til enda et knebøystativ.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i ganske mange år, og enda så kan jeg jobbe med knebøyen min for å få den helt riktig. 

Hvis det er vanskelig med stang på nakken så kan goblet squat (en kb holdt foran brystet) være et godt alternativ. Jobbe med mobiliteten, f.eks squat to stand, sitte i dyp knebøy med nøytral rygg og jobbe med å koble på kjernen når du står stille med stang på nakken. Samt passe på vinkelen du har føttene i, for de fleste vil det være best å la tærne peke utover slik at knærne ikke faller innover når man går opp igjen 🙂

Anonymkode: a66b8...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på den som noe som opptar plassen på et senter, plass som kunne blitt brukt til enda et knebøystativ.

Plass på senter og antall knebøystativ vil jo variere. Noen senter har mer enn nok plass og mer enn nok knebøystativ. Tenkte mer på om det er noe spesifikt med selve maskinen og eventuelle øvelser i den som du synes er tull, og hvorfor :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle. PT-en sa den var perfekt når vi gikk gjennom øvelser. Men tydelig glemte jeg det fort.. Det går fint i smith-maskin, så kjenner bare at det ikke går uten stabiliteten av maskinen. 

Tror ikke jeg er feil proporsjonert anatomisk, men har hatt et dårlig leddbånd i det ene kneet, som kan ha ført til at jeg ikke stoler på knærne når jeg skal opp. 

Lurer på om jeg skal prøve med kettlebell e.l en periode. Kan det styrke og hjelpe med å takle stillingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bumblebeee skrev:

Takk for svar alle. PT-en sa den var perfekt når vi gikk gjennom øvelser. Men tydelig glemte jeg det fort.. Det går fint i smith-maskin, så kjenner bare at det ikke går uten stabiliteten av maskinen. 

Tror ikke jeg er feil proporsjonert anatomisk, men har hatt et dårlig leddbånd i det ene kneet, som kan ha ført til at jeg ikke stoler på knærne når jeg skal opp.  

Lurer på om jeg skal prøve med kettlebell e.l en periode. Kan det styrke og hjelpe med å takle stillingen? 

Det er ikke snakk om å være feilproporsjonert. Alle er forskjellige, og det er ikke slik at naturen har kommet med en klar fasit over hvordan menneskekroppen skal se ut.

I beygnnelsen skrev du at det er "holdninga" som er problemet - er det  "butt wink" du sikter til? Nå sier du at det er balansen. Det er litt vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hva problemet er. Grunnen til at det går lettere i smithmaskin er sikkert at du kan ha ryggen vertikalt uten å tippe bakover. Du kan f.eks. prøve en lavere stangplassering for å gå lenger fram med ryggen for å holde balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mente det ikke som noe negativt. :) Bare at kroppen ikke 

3 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Det er ikke snakk om å være feilproporsjonert. Alle er forskjellige, og det er ikke slik at naturen har kommet med en klar fasit over hvordan menneskekroppen skal se ut.

I beygnnelsen skrev du at det er "holdninga" som er problemet - er det  "butt wink" du sikter til? Nå sier du at det er balansen. Det er litt vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hva problemet er. Grunnen til at det går lettere i smithmaskin er sikkert at du kan ha ryggen vertikalt uten å tippe bakover. Du kan f.eks. prøve en lavere stangplassering for å gå lenger fram med ryggen for å holde balansen.

Mente det ikke som noe negativt, bare at jeg kanskje har en kropp som ikke gjør knebøy enkelt. 

Hm.. da er jeg nok litt usikker på hva som er galt. Ja, det kan nok være at jeg er redd for å tippe bakover. Setter pris på tilbakemelding og at du ønsker å komme med konkrete råd. Kan prøve det neste gang og se om jeg klarer å holde stabilt. Men ja, sliter med å komme meg opp igjen, uansett vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Bumblebeee skrev:

Ja, mente det ikke som noe negativt. :) Bare at kroppen ikke 

Mente det ikke som noe negativt, bare at jeg kanskje har en kropp som ikke gjør knebøy enkelt. 

Hm.. da er jeg nok litt usikker på hva som er galt. Ja, det kan nok være at jeg er redd for å tippe bakover. Setter pris på tilbakemelding og at du ønsker å komme med konkrete råd. Kan prøve det neste gang og se om jeg klarer å holde stabilt. Men ja, sliter med å komme meg opp igjen, uansett vekt. 

Jada, skjønte det. Ingen problem :)  Noen har lettere for å gjøre knebøy enn andre - det er det ingen tvil om.

Jeg ville ha prøvd stanga litt lavere på nakken og at du lener deg litt fram for å finne balansen. Det krever litt mer mobilitet i bunnposisjon, fordi du strekker setemuskulaturen, men du trenger jo ikke å gå under parallell heller. Prøv deg litt fram. Hvis du har en PT, så er det jo der du bør henvende deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Jada, skjønte det. Ingen problem :)  Noen har lettere for å gjøre knebøy enn andre - det er det ingen tvil om.

Jeg ville ha prøvd stanga litt lavere på nakken og at du lener deg litt fram for å finne balansen. Det krever litt mer mobilitet i bunnposisjon, fordi du strekker setemuskulaturen, men du trenger jo ikke å gå under parallell heller. Prøv deg litt fram. Hvis du har en PT, så er det jo der du bør henvende deg.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bumblebeee said:

Knebøy er ingen nødvendighet i et treningsprogram. Det er ofte sånn at når man starter med trening, så får man en forståelse av at dette er en "must have" i hvert eneste treningsprogram, men så skjønner du etterhvert at det ikke er tilfelle. Du kan benytte andre øvelser som vil gi deg tilsvarende stimuli og kettlebells er et supert som alternativ. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Advarsel! Her kommer et langt og nerdete innlegg.

Jeg lurer på hva du mener med "riktig holdning" under en knebøy. Vi er alle bygd forskjellig og har ulike behov/styrker/svakheter. Noen kan man jobbe målrettet med å forbedre, andre må man leve med. Jeg er ikke enig i at noen bare ikke er bygd for knebøy. En knebøy er egentlig bare å sette seg ned for så å reise seg opp igjen. En knebøy kommer i tusen forskjellige varianter. Den trenger ikke se "pen" eller "perfekt" ut engang. Det vil du forstå om du ser en styrkeløftkonkurranse for eksempel. Riktig teknikk for å unngå skader, ja, men det er viktigere at det kjennes bra ut når du utfører en bøy, enn at det ser bra ut. Dessuten er du aldri ferdig utlært. Teknikk kan alltid bli bedre slik at du flyttet vekt mer effektivt. Men det er det alt handler om. 

Du skriver at du får det til i smtihmaskin, men strever uten, og at du blant annet er redd for å falle bakover. Jeg har drevet med knebøy i mange år nå, og har ikke en eneste gang tenkt at jeg skal falle bakover. Det er ikke mulig hvis bøyen er slik den skal. Tyngdepunktet ligger over midten av foten og gjennom kroppen. Det høres ut som om du har fått dårlig veiledning og blitt bedt om å være "rett" i ryggen. Du prøver derfor å være så rett som mulig, noe som fører til at vekten og tyngdepunktet blir bakpå istedenfor midt på slik den skal være. Da er det ikke rart du føler at du tipper! Det gjør du jo! Man skal være rett i ryggen i en bøy i den betydning at ryggsøylen skal være rett og stabil. Det betyr ikke at du skal stå rett opp og ned som en soldat. På bildene i et av innleggene over ser du hva jeg mener. De er rette i ryggen. 

Dette er også problemet med å fortelle folk/kunder at man kan lære f.eks. knebøy i en smithmaskin. Det kan man ikke. Den har en låst løftebane, som tvinger deg til en unaturlig bevegelse. Du ender med å lene deg bakover mot stangen som hindrer deg i å falle siden den er låst. Det er dette du merker når du får det til i maskin, men ikke med frivekt. Det er ikke rart! Det er nemlig svært begrenset overføringsverdi mellom de to. Skal du klare knebøy med frivekt, må du øve på knebøy med frivekt. Masse. Lenge. Dropp smithmaskinen. Det er bortkastet tid, som du heller bør bruke på det som funker.

Alt dette er hvis du har et sterkt ønske om å lære deg akkurat knebøy, da. Det er ikke en øvelse man må gjøre med mindre man konkurrerer i styrkeløft eller vektløfting 😉

Og for ordens skyld ville jeg ikke brukt en PT som mener smithmaskin kan brukes til å lære knebøyteknikk. Husk at PT ikke er en beskyttet tittel. Sett deg grundig inn i den enkeltes faglige bakgrunn og erfaring, før du betaler 1000kr timen for slikt tull og tøys. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 17.30, megda skrev:

Knebøy er ingen nødvendighet i et treningsprogram. Det er ofte sånn at når man starter med trening, så får man en forståelse av at dette er en "must have" i hvert eneste treningsprogram, men så skjønner du etterhvert at det ikke er tilfelle. Du kan benytte andre øvelser som vil gi deg tilsvarende stimuli og kettlebells er et supert som alternativ. 

Det blir ikke det samme som knebøy, det er ingen øvelser som overfører den direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 14.39, Sandum.PT skrev:

Hvorfor?

Tull er det ikke nødvendigvis, men det gir mindre "utbytte" ved at støttemuskulatur ikke blir trent i like stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, SpankMe skrev:

Alt dette er hvis du har et sterkt ønske om å lære deg akkurat knebøy, da. Det er ikke en øvelse man må gjøre med mindre man konkurrerer i styrkeløft eller vektløfting 😉

Dette er en stor misforståelse som jeg er overrasket over at noen som virker å ha litt oversikt i det minste sprer videre.

Knebøy er en funksjonell og effektiv øvelse. Du bruker muskler du vil ha bruk for i det daglige, og du kan bruke mindre tid på treningen fordi den berører så mange muskelgrupper. Det betyr ikke at man ikke kan ta noen isolasjonsøvelser i tillegg, men hvis man vil ha det funksjonelt og effektivt så er baseøvelser som knebøy midt i blinken.

Knebøy er for "alle", ikke bare de som konkurrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...