Gå til innhold

"Du har jo ikke barn en gang"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, jeg bare trenger å få ut litt frustrasjon.

Hvorfor tror nesten alle foreldre at hele livet kretser seg rundt de, og deres barn, og fordi at de valgte å få barn - så har de rettigheter på absolutt alt, fordi de har barn. Mens vi uten barn skal liksom sitte igjen med null rettigheter eller? De skal alltid komme først. 

Et eksempel: Jeg fikk dekket utdanning under AAP (grunnet ikke fullført VGS på grunn av masse masse greier, du ville forstått om du visste hele historien). Min venninne som heller ikke har fullført videregående, hun har nå fått barn og er i samtaler med NAV om å få dekket utdanning hun også. Hun har strevd litt med de, som alle andre også må, og liret av seg kommentaren "De dekket jo for deg, og du har ikke barn en gang". Og jeg blir litt sånn, hva så? Så, fordi jeg klarte å ikke føde barn når jeg selv er på NAV, så skulle jeg liksom ikke få dekket utdanning? Fortjener jeg enda mindre enn henne å faktisk få en utdanning bare fordi jeg ikke velger å få barn? Hva om jeg vil få utdannelse, få en bra betalt jobb, sånn at jeg har råd til å forsørge meg selv og et evt barn i fremtiden. Helt selv, uten NAV? Jeg går på høyskole nå, takket være at NAV hjalp meg med VGS (som har vært planen hele tiden), hun skal ikke ha noen høyere utdanning. Hun skal bare ta det for å få kontantstøtte 🤦‍♀️ I min mening, burde jeg nesten fått bonus fra NAV for å ikke få barn mens jeg er under dem. 

I tillegg så skjønner jeg at man klager på at man mister støtten til briller, tannregulering osv osv i media nå. Og jeg skjønner frustrasjonen.. men kanskje man ikke skal få barn om man er helt helt avhengig av STATEN for å forsørge barnet man selv velger å bære fram til denne verden? Det er ingen menneskerett å få barn, og jeg skjønner ikke hvorfor man bringer fram barn uten å kunne forsørge de. I tillegg så skal man ha førsterett på fri i alle høytider. Hva om jeg vil reise til familien min, som bor i en by 7 timer unna, som jeg ser nettopp bare en gang i året, i julen? Bare fordi jeg ikke har barn, så har jeg fortsatt en familie. Jeg er voksen, men jeg er datteren til noen, som ønsker å ha meg hjemme i julen. På jobben til en venninne av meg blir faktisk de med barn prioritert for fri i julen, det hadde gjort meg så sur om det var på min arbeidsplass. 

Jeg føler dette landet har tilrettelagt så jævlig bra for foreldre, men fortsatt så klager man. Man kan til og med leve ganske så bra med barn om en er trygdet. Det kan man ikke si for særlig mange andre land. Og fortsatt vil man ha mer. Hva med å øke inntektene dine på en annen måte i stedet for? Om du er uføretrygdet og er helt ødelagt som menneske slik at du ikke kan jobbe, hvordan er da barn mindre slitsomt? Kanskje det virker som om jeg har liten forståelse for andres livssituasjon og null empati, men noen ganger så må man sette ting på spissen for å få fram et poeng, og det er ikke som om det jeg sier ikke stemmer. 

I min mening er det å få barn egentlig en egoistisk handling, ikke negativt ladet. Men det er jo det, du ønsker barn, så du lager barn. Og så skal liksom hele verden tilpasses etter at du valgte å få barn. Og plutselig står du liksom høyere på rangstigen og skal ha førsterett på alt. Og vi andre som prioriterer tiden vår på jobb, utdanning, reise eller hva enn som er viktigere for oss akkurat nå, skal liksom skyves under fordi prioriteringene våre er forskjellig? 

Sånnnnn. Er sikkert så mye mer jeg kunne sagt, men jeg trengte denne utblåsningen. Mine venninner med barn is getting to me. 

Og hvem andre har blitt påkjørt av de som tror de eier hele veien, fortauet, kjøpesenteret av barnevogna? Jeg har trillet både kusiner, fettere og nå fadderbarn, uten å kjøre på et menneske. Det er faktisk ikke så vanskelig, hvis man faktisk tar HENSYN til de rundt seg og ikke tror at man har førsterett på alt 

SÅNN.

Anonymkode: 7ad58...012

• Liker 35
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer. 

Du må ha et hardt liv. 

Jeg ble gått på av en mann UTEN barnevogn i går. Drittmennesker det der. 

Anonymkode: 80171...109

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kondolerer. 

Du må ha et hardt liv. 

Jeg ble gått på av en mann UTEN barnevogn i går. Drittmennesker det der. 

Anonymkode: 80171...109

Skikkelig hardt faktisk. Burde finnes stønader for oss også, som må lide under disse forholdene.

Å gå på en mann av hud og flesk er mindre vondt enn å bli påkjørt av en vogn av jern/stål da, heldigvis. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har tre barn og brukt vogn daglig i tre år på hver av dem, har trillet venners barn og vært fast trillepike da jeg var yngre. Har aldri kjørt på noen med vogna... 

Du mistet meg litt med den delen der altså. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har tre barn og brukt vogn i tre år på hver av dem, har trillet venners barn for vært fast trillepike da jeg var yngre. Har aldri kjørt på noen med vogna... 

Du mistet meg litt med den delen der altså. 

Husk, at jeg også skrev nesten alle foreldre helt i toppen av teksten. Akkurat på grunn av kommentarer som dette. Innlegget mitt gjelder ikke ALLE, men MANGE. Men så flink, 3 runder med småbarn og ikke trillet på noen 👏

• Liker 12
Skrevet

Jeg har trillet på onkler og tantes barn og jobbet som trillevakt. Men jeg kan aldri huske å ha kjørt på noen. Virker litt usannsynlig den delen der og da faller dessverre hele innlegget ditt sammen. Bedre lykke til neste gang

Anonymkode: 11d8d...4e0

• Liker 2
Skrevet

Egoistiske mennesker finnes overalt, trenger ikke å ha barnevogn eller barn for å være det. 

Jeg kjørte tvillingvogn i mange år, kjørte aldri på noen. Og den er brei.

Jeg forstår frustrasjon når man føler seg tråkka på. Men innlegget ditt bærer preg av sutring, dessverre. 

Anonymkode: 8353b...530

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk, at jeg også skrev nesten alle foreldre helt i toppen av teksten. Akkurat på grunn av kommentarer som dette. Innlegget mitt gjelder ikke ALLE, men MANGE. Men så flink, 3 runder med småbarn og ikke trillet på noen 👏

Nesten alle foreldre har aldri kjørt på noen med vogna tror jeg vi sier 

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh, jeg bare trenger å få ut litt frustrasjon.

Hvorfor tror nesten alle foreldre at hele livet kretser seg rundt de, og deres barn, og fordi at de valgte å få barn - så har de rettigheter på absolutt alt, fordi de har barn. Mens vi uten barn skal liksom sitte igjen med null rettigheter eller? De skal alltid komme først. 

Et eksempel: Jeg fikk dekket utdanning under AAP (grunnet ikke fullført VGS på grunn av masse masse greier, du ville forstått om du visste hele historien). Min venninne som heller ikke har fullført videregående, hun har nå fått barn og er i samtaler med NAV om å få dekket utdanning hun også. Hun har strevd litt med de, som alle andre også må, og liret av seg kommentaren "De dekket jo for deg, og du har ikke barn en gang". Og jeg blir litt sånn, hva så? Så, fordi jeg klarte å ikke føde barn når jeg selv er på NAV, så skulle jeg liksom ikke få dekket utdanning? Fortjener jeg enda mindre enn henne å faktisk få en utdanning bare fordi jeg ikke velger å få barn? Hva om jeg vil få utdannelse, få en bra betalt jobb, sånn at jeg har råd til å forsørge meg selv og et evt barn i fremtiden. Helt selv, uten NAV? Jeg går på høyskole nå, takket være at NAV hjalp meg med VGS (som har vært planen hele tiden), hun skal ikke ha noen høyere utdanning. Hun skal bare ta det for å få kontantstøtte 🤦‍♀️ 

Det må du forklare meg. Hun har vel krav på det uavhengig av annen hjelp fra nav.

Anonymkode: b7d20...b6b

Skrevet

Jeg har trillet på onkler og tantes barn og jobbet som trillevakt. Men jeg kan aldri huske å ha kjørt på noen. Virker litt usannsynlig den delen der og da faller dessverre hele innlegget ditt sammen. Bedre lykke til neste gang

Usannsynlig? Jeg har flere ganger lest hvor mange har brukt argumentet med å bli påkjørt av barnevogn. At "barnevognmafiaen" tar hele veien. Så om det er ukjent for deg, så er du en del av fåtallet.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Egoistiske mennesker finnes overalt, trenger ikke å ha barnevogn eller barn for å være det. 

Jeg kjørte tvillingvogn i mange år, kjørte aldri på noen. Og den er brei.

Jeg forstår frustrasjon når man føler seg tråkka på. Men innlegget ditt bærer preg av sutring, dessverre. 

Anonymkode: 8353b...530

Så fint at jeg startet hele innlegget med at jeg bare vil få ut frustrasjon da, som oftest er å sutre og klage på noe man ikke er fornøyd med. Føler ikke at jeg prøvde å skjule det.

• Liker 3
Skrevet

Det må du forklare meg. Hun har vel krav på det uavhengig av annen hjelp fra nav.

Anonymkode: b7d20...b6b

Jeg vil ikke gå kjempe nøye inn på hennes situasjon annet enn det jeg har skrevet. Men man har alltid vilkår. 

Skrevet

Jeg skjønner deg. Tankeløs kommentar av venninnen din. Ang det å jobbe ubekvemt med barn går som regel helt fint (hvertfall for dem som ikke er 100% alene med barnet). Vi med barn er ikke verdens midtpunkt. Selv om jeg har tre barn, er jeg ikke konstant mor. Jeg er også leder på arbeidsplassen, venninne, ektefelle, datter, tante, nabo, kollega etc. Folk bør tenke seg om før de sldnger ut ulike kommentarer til medmennesker

Anonymkode: 7ebbe...d38

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Nesten alle foreldre har aldri kjørt på noen med vogna tror jeg vi sier 

Kanskje hvis man ikke bor i Oslo. Utenfor kan jeg ikke uttale meg noe om.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usannsynlig? Jeg har flere ganger lest hvor mange har brukt argumentet med å bli påkjørt av barnevogn. At "barnevognmafiaen" tar hele veien. Så om det er ukjent for deg, så er du en del av fåtallet.

Så fint at jeg startet hele innlegget med at jeg bare vil få ut frustrasjon da, som oftest er å sutre og klage på noe man ikke er fornøyd med. Føler ikke at jeg prøvde å skjule det.

Nei det er nok de færreste som har blitt påkjørt av barnevogn. Jeg har aldri blitt påkjørt av barnevogn og jeg har gått på vei og i kjøpesenter og har sett mange barnevogner i mitt liv. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hvis man ikke bor i Oslo. Utenfor kan jeg ikke uttale meg noe om.

Vel, jeg bodde midt i Oslo i den ene vognperioden. Kjørte aldri på noen der heller. Og ble heller ikke påkjørt.

• Liker 1
Skrevet

Kommentaren hennes var unødvendig. Hun har selv ansvar for sitt liv, som alle har, og hun bør ikke stå som nr1 fordi hun er mor.

Men når det er sagt, så skjønner jeg ikke den barnevognmafian dere snakker om er. Jeg har aldri blitt kjørt på av en vogn!? Men det er klart at i en folkemengde, så er det litt verre å navigere en vogn enn å gå uten. En ser vel vogner? Og styrer unna? 

• Liker 4
Skrevet

Vognen vil heller ikke kjøre inn i en folkemengde. Den vil stoppe før det blir kollisjon. I vognen er den en baby og den som triller ønsker ikke at denne skal kræsje for da våkner den sannsynligvis. Kilde: har lang erfaring som vogntriller og har sett mange vogner opp gjennom årene

• Liker 2
Skrevet

Nei det er nok de færreste som har blitt påkjørt av barnevogn. Jeg har aldri blitt påkjørt av barnevogn og jeg har gått på vei og i kjøpesenter og har sett mange barnevogner i mitt liv. 

Av en så lang tekst, så er det DET man henger seg opp i liksom. Jaja, du har ikke blitt påkjørt eller kjørt på noen med barnevogn. Så fint for deg, for det er vondt. Men at du ikke har hørt om det eller opplevd det selv, betyr ikke at det ikke er sant. Du vet at du puster inn luft, selv om du ikke har sett den eller tatt på den. Men fordi det har du lært og hørt. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av en så lang tekst, så er det DET man henger seg opp i liksom. Jaja, du har ikke blitt påkjørt eller kjørt på noen med barnevogn. Så fint for deg, for det er vondt. Men at du ikke har hørt om det eller opplevd det selv, betyr ikke at det ikke er sant. Du vet at du puster inn luft, selv om du ikke har sett den eller tatt på den. Men fordi det har du lært og hørt. 

Med den logikken så kan du jo rase ut om at nesten alle bilførere er egoistiske også (Og nesten alle av dem kjører ned folk). Fordi du en gang ble påkjørt av en bil. Selv om de fleste av oss som er sjåfører aldri har kjørt på noen, og heller ikke blitt påkjørt. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har barn, og er delvis enig med deg. Men du høres i overkant bitter ut.. Altså aksepter at det er slik samfunnet er, get over it. 

Anonymkode: b8470...383

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...