AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #1 Skrevet 14. oktober 2019 Fortsatte dere utredning etter at dere ble ufør, for f.eks andre sykdommer som ikke hadde blitt funnet ut av, på toppen av den sykdommen som gjorde at dere ble ufør? Eller hvordan gjør dere det når de finner flere sykdommer, endrer det noe i forhold til rettigheter? Dessverre er det slik at har man en sykdom ,betyr det ikke at man ikke kan ha andre også. Så bare lurer på hvordan dette fungerte i praksis. Anonymkode: 04c39...a30 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #2 Skrevet 14. oktober 2019 Vet ikke om spm var klart nok... Men håper jeg gjorde meg noenlunde forstått! Anonymkode: 04c39...a30
Chantielle Skrevet 14. oktober 2019 #3 Skrevet 14. oktober 2019 Selvsagt blir man utredet for evt. andre sykdommer man har,selv om man er ufør. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #4 Skrevet 14. oktober 2019 1 minutt siden, Chantielle skrev: Selvsagt blir man utredet for evt. andre sykdommer man har,selv om man er ufør. Men er det ikke slik at når man er ufør, så er man ferdig med all utredning? Hvordan vet personen at dem er ferdig utredet?? Anonymkode: 04c39...a30
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #5 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg kunne/skulle vært utredet mer etter jeg ble ufør,men orker ikke. Vondt er vondt uansett om det har ett navn , (en diagnose) og er ikke som om jeg kan bli 120% ufør så... makter ikke. Anonymkode: faa2a...c93 1
Chantielle Skrevet 14. oktober 2019 #6 Skrevet 14. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er det ikke slik at når man er ufør, så er man ferdig med all utredning? Hvordan vet personen at dem er ferdig utredet?? Anonymkode: 04c39...a30 Ehh....man kan ha flere sykdommer, så da bør disse utredes også. Er du ikke syk/har plager,så trengs ingen utredning. Er du syk,så kontakter man lege,denne bestemmer om du trenger utredning/behandling for flere sykdommer. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #7 Skrevet 14. oktober 2019 Merkelig spørsmål. Uføre kan selvsagt få enda flere sykdommer. Anonymkode: 0d33a...2b3 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #8 Skrevet 14. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Merkelig spørsmål. Uføre kan selvsagt få enda flere sykdommer. Anonymkode: 0d33a...2b3 Ja, nå var det ikke det jeg lurte på, det vet jeg. Men hvordan det endrer ting i forhold til ufør, hvis man får enda en diagnose i tillegg til den man hadde fra før? Anonymkode: 04c39...a30
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #9 Skrevet 14. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nå var det ikke det jeg lurte på, det vet jeg. Men hvordan det endrer ting i forhold til ufør, hvis man får enda en diagnose i tillegg til den man hadde fra før? Anonymkode: 04c39...a30 Det går jo ikke an å bli mer ufør enn ufør om man er 100% ufør. Hvis man er under 100% ufør kan det nok ha noe å si. Anonymkode: 0d33a...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #10 Skrevet 14. oktober 2019 TS har et godt poeng. Merkverdig mange "godtar" bare at de har vondt når de oppnår uføretrygd. Merkelig at dette skal være så mye lettere å leve med da, og at de ikke søker fortsatt hjelp fra helsevesenet... Anonymkode: a1d1d...217 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #11 Skrevet 14. oktober 2019 Det er faktisk en farlig felle, da en del slår seg til ro med sin plagsomme kroniske sykdom, og oppdager for sent at de har fått kreft på toppen. Men i forhold til NAV endrer ingenting seg, hvis du er 100% ufør. Anonymkode: 35efe...451 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #12 Skrevet 14. oktober 2019 Dere som er uføre, heter det. Anonymkode: a510a...70f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #13 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg er fortsatt iutrdening og behandling for det jeg er uføretrygdet for og andre ting.. Anonymkode: 8043a...d7e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #14 Skrevet 14. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nå var det ikke det jeg lurte på, det vet jeg. Men hvordan det endrer ting i forhold til ufør, hvis man får enda en diagnose i tillegg til den man hadde fra før? Anonymkode: 04c39...a30 Ingenting. Men jeg får kartlagt nye diagnoser så de kan gjøres noe med. Selv om jeg er ufør har jeg jo ikke lyst til å bevare mer smerte enn nødvendig.. (!) jeg har lyst til å gjøre lett trening fordi det er bra både fysisk og psykisk. Nå kan jeg ikke det, dessuten blir jeg irritabel av konstant smerte. For nav spiller dette ingen rolle. Ufør er ufør. Det er ikke slik at man kan bli 150% ufør.... Anonymkode: 07be7...49a
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #15 Skrevet 14. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS har et godt poeng. Merkverdig mange "godtar" bare at de har vondt når de oppnår uføretrygd. Merkelig at dette skal være så mye lettere å leve med da, og at de ikke søker fortsatt hjelp fra helsevesenet... Anonymkode: a1d1d...217 Hva får deg til å tro at helsevesenet er så fryktelig ivrig på å gi folk utredninger i hytt og pine? De som er uføre har fått det en mener var nødvendig utredning. Da er det ofte fryktelig vanskelig å få noe hjelp i det hele tatt om man alt er ufør. Anonymkode: 0d33a...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #16 Skrevet 14. oktober 2019 Oppstår det nye symptomer/problemer oppsøker man lege som andre folk Har du ME diagnose el, siden du ønsker fortsette utrede? Jeg blakket meg dessverre helt før jeg ble ufør på å forsøke finne alternative løsninger og ser ikke nå hvordan jeg skal ha råd til å fortsette jakten på en løsning dessverre. Mitt råd til alle med «ullen» diagnose er derfor stol på den, lær å lev med den, la vitenskapen jobbe med løsninger og bruk eventuelle penger på hyggelige saker Anonymkode: 44c14...9f6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #17 Skrevet 14. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva får deg til å tro at helsevesenet er så fryktelig ivrig på å gi folk utredninger i hytt og pine? De som er uføre har fått det en mener var nødvendig utredning. Da er det ofte fryktelig vanskelig å få noe hjelp i det hele tatt om man alt er ufør. Anonymkode: 0d33a...2b3 Man har vel like stor rett på hjelp og utredning etter man har blitt ufør som før/underveis i prosessen. Jeg selv har blitt utredet for en annen sykdom på nytt etter jeg fikk ufør. For om mulig kunne fungere litt bedre i hverdagen. Var ikke noe problem mht ventetid eller noe annet. Anonymkode: 73bbf...161 1
Chantielle Skrevet 14. oktober 2019 #18 Skrevet 14. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva får deg til å tro at helsevesenet er så fryktelig ivrig på å gi folk utredninger i hytt og pine? De som er uføre har fått det en mener var nødvendig utredning. Da er det ofte fryktelig vanskelig å få noe hjelp i det hele tatt om man alt er ufør. Anonymkode: 0d33a...2b3 Det er ikke min erfaring. Man får hjelp med sine helsemessige plager,om man er ufør eller ei.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #19 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg er nylig blitt ufør, og er dermed ferdig utredet - for NAV sin del. Jeg har fortsatt plager som vi ikke vet helt sikkert hvilken knagg de kan henges på, og kommer til å be om nye prøver for å se om det er endringer, se om diagnoser det mistenkes at jeg har nå kanskje kan påvises. Får jeg nye plager skal de tas tak i for å se om det er dukket opp noe helt nytt. Legen min er tross alt opptatt av at jeg fortsatt skal fungere så godt som mulig innenfor de rammene jeg har. Det eneste som har endret seg med å bli ufør, er at jeg ikke lenger kjenner på stresset knyttet til å skulle ha funnet ut av mest mulig før tiden rant ut hos NAV. Anonymkode: b032b...9d2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #20 Skrevet 14. oktober 2019 Typisk legefeil og. Folk kommer til lege og klager på smerter. «Jaja det er bare pga gikta vet du.» vet om en voksen dame som gjorde dette. Viste seg å være lungekreft. To mnd etterpå døde hun. 2 juledag. Veldig kult for ungene å vite at om ho hadde blitt tatt seriøst hadde ting kanskje vært anderledes. Anonymkode: a3f98...437
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå