Gå til innhold

Antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Har de hjulpet? Hva hjalp de for? Hvordan var oppstart? Og nedtrapping? 

Er kommet dit at jeg føler jeg må prøve hva som helst. Er så sliten av angst nå, både fysisk og psykisk. Går i terapi, men det hjelper ikke nok pr. nå - det har ikke hjulpet noe de to mnd jeg har gått til nå. 

Anonymkode: 15c2c...644

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To måneder i terapi er jo ikke mye, kjære deg! Hva sier behandleren din da? Hva slags diagnose har du fått? Nå har jeg gått 3 1/2år i behandling og det tok nærmere ett år før jeg følte at ting lettet litt! Så ting tar tid og det er lurt å huske på!

Jeg har prøvd fem forskjellige antidepressiva, men ingen hjalp meg. Nå er nok jeg maks uheldig når det kommer til den type medisin da, jeg ble nemlig verre når jeg gikk på det! 

Men snakk med behandleren din og fortell hva du føler og tenker og hør hva den tenker!:klem:

Anonymkode: ee2ad...039

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To måneder i terapi er jo ikke mye, kjære deg! Hva sier behandleren din da? Hva slags diagnose har du fått? Nå har jeg gått 3 1/2år i behandling og det tok nærmere ett år før jeg følte at ting lettet litt! Så ting tar tid og det er lurt å huske på!

Jeg har prøvd fem forskjellige antidepressiva, men ingen hjalp meg. Nå er nok jeg maks uheldig når det kommer til den type medisin da, jeg ble nemlig verre når jeg gikk på det! 

Men snakk med behandleren din og fortell hva du føler og tenker og hør hva den tenker!:klem:

Det var no litt godt å høre, at to mnd. ikke er lenge! Jeg har helseangst, og til tider panikkangst.

Behandler har sagt at hun ikke vil starte med medisin for tidlig (mest fordi hun vet at jeg er redd for å starte på medisin etter et tidligere forsøk for 1 år siden med mye ekle bivirkninger). 

Så kjipt at du måtte prøve så mange! Går du på noe nå? Og hvordan går det med deg ellers?😊

💕

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var no litt godt å høre, at to mnd. ikke er lenge! Jeg har helseangst, og til tider panikkangst.

Behandler har sagt at hun ikke vil starte med medisin for tidlig (mest fordi hun vet at jeg er redd for å starte på medisin etter et tidligere forsøk for 1 år siden med mye ekle bivirkninger). 

Så kjipt at du måtte prøve så mange! Går du på noe nå? Og hvordan går det med deg ellers?😊

💕

Nei, det er absolutt ikke lenge! Viktig å ta tiden til hjelp!😊

Nei, jeg ble veldig dårlig og måtte gi opp forsøket på å finne antidepressiva som funket på meg, er fire år siden jeg sluttet! Men alt ble litt og litt bedre etterhvert som jeg kom i gang med behandlingen hos psykologen min! Har kronisk PTSD, så det er ikke helt i samme gate som deg da. Hun har lært meg masse teknikker og tips og triks til å håndtere hverdagen så ting går bedre!😊

• Liker 1
Skrevet

Prøv å ta tiden til hjelp. Få kommet godt igang med terapi først. 

Anonymkode: 152ff...f16

• Liker 1
Skrevet

Hei :) Jeg var på et punkt i livet sånn som du beskriver. Jeg begynte på dem og det hjalp meg veldig. Husker det tok vekk alle følelser så det var litt kjipt men det er jo også meningen.

Jeg gikk på de en periode eller egentlig mer enn jeg trengte. Når jeg følte at jeg takler ting bedre og jeg hadde kommet over at jeg følte at jeg ville dø og sånn så sluttet jeg. Så det funket veldig bra for meg den verste perioden. Det var veldig godt å slutte på dem når jeg ikke trengte dem mer for å få igjen gleden. 

Jeg har gått på dem to ganger når alt var krise i livet. Det fikk meg igjennom krisen på en bedre måte. Taklet alt bedre. Så det er ikke dumt å begynne på det så lenge man slutter når behovet for dem ikke er der mer :)

Anonymkode: 1d797...fe5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er absolutt ikke lenge! Viktig å ta tiden til hjelp!😊

Nei, jeg ble veldig dårlig og måtte gi opp forsøket på å finne antidepressiva som funket på meg, er fire år siden jeg sluttet! Men alt ble litt og litt bedre etterhvert som jeg kom i gang med behandlingen hos psykologen min! Har kronisk PTSD, så det er ikke helt i samme gate som deg da. Hun har lært meg masse teknikker og tips og triks til å håndtere hverdagen så ting går bedre!😊

Det var godt å høre at det går bedre med deg😊. Og godt å vite at det kan bli litt bedre med tiden, selv uten antidepressiva. 
Får bare bite tenna sammen og gi terapi litt mer tid, så håper jeg at jeg kommer der at jeg i alle fall fungerer noenlunde i hverdagen. 💕

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å ta tiden til hjelp. Få kommet godt igang med terapi først. 

Anonymkode: 152ff...f16

I will! 💕

Skrevet

Gikk vel i terapi i to år før jeg begynte på antidepressiver mot depresjon og angst.
Prøvde først en type som ikke passet for meg, før jeg landet på Zoloft. Alltid gått på lavdose, for å ta vekk verste angsten. Gikk i terapi samtidig og syntes det var nyttig å få kognitive verktøy. Etter et par år, er jeg nå ferdig med behandling og sluttet også tilslutt med antidepresiver.

Så som de andre skriver ta tiden til hjelp :)

Anonymkode: 66246...fd0

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei :) Jeg var på et punkt i livet sånn som du beskriver. Jeg begynte på dem og det hjalp meg veldig. Husker det tok vekk alle følelser så det var litt kjipt men det er jo også meningen.

Jeg gikk på de en periode eller egentlig mer enn jeg trengte. Når jeg følte at jeg takler ting bedre og jeg hadde kommet over at jeg følte at jeg ville dø og sånn så sluttet jeg. Så det funket veldig bra for meg den verste perioden. Det var veldig godt å slutte på dem når jeg ikke trengte dem mer for å få igjen gleden. 

Jeg har gått på dem to ganger når alt var krise i livet. Det fikk meg igjennom krisen på en bedre måte. Taklet alt bedre. Så det er ikke dumt å begynne på det så lenge man slutter når behovet for dem ikke er der mer :)

Anonymkode: 1d797...fe5

Takk for svar! Veldig fint å høre at de har fungert for deg, og hjulpet deg gjennom krisene😊 Men jeg forstår at det er godt å slutte også, dersom man føler at man blir «følelsesløs». Det er også en ting jeg er litt bekymret for med medisin, at jeg skal bli helt «flat» ifht samboer, familie etc. Samtidig så vil jeg tro at meg «flat» er bedre enn hvordan situasjonen er nå. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gikk vel i terapi i to år før jeg begynte på antidepressiver mot depresjon og angst.
Prøvde først en type som ikke passet for meg, før jeg landet på Zoloft. Alltid gått på lavdose, for å ta vekk verste angsten. Gikk i terapi samtidig og syntes det var nyttig å få kognitive verktøy. Etter et par år, er jeg nå ferdig med behandling og sluttet også tilslutt med antidepresiver.

Så som de andre skriver ta tiden til hjelp :)

Anonymkode: 66246...fd0

Jeg gikk i terapi fra februar til mai før behandler sluttet. Vi hadde kanskje ikke den beste kjemien. Men startet igjen nå i august hos en ny og vi har bedre kjemi. Jeg er nok kanskje bare utolmodig, ettersom jeg føler at de mnd ikke har hjulpet noe enda.. Men som du også sier, jeg må nok ta tiden til hjelp😊

Så flott at du føler du er ferdig med behandling og medisiner👏🏻👏🏻 Håper du har det godt nå😊

Gjest bienvilleparish
Skrevet

Hjalp, men gjorde meg veldig følelsesmessig avstumpet. Klarte f.eks ikke grine når jeg følte for å få ting ut. La på meg mye pga den økte matlysten man får av de. Bråsluttet og fikk masse bivirkninger 

Skrevet

Det kommer jo an på hva du sliter med om du f.eks sliter med angst er det ofte bra å bli litt mer flat i og med at du fjerner dette hinderet som er problematisk for at du skal møte dagen på en produktiv måte. For depresjon så virker det også inn på de negative tankespiralene som foregår automatisk i hodet ditt slik at du har mulighet til å heve tankene over dette og danne nye tankebaner.

Det er ofte forskjell i hva som virker på hvem og det er bare å følge anbefaling fra psykiater eller å lese nøyere via nettet fra gode kilder som forklarer grundig hva som faktisk foregår i hjernen din når du tar antidepressiva. 

• Liker 2
Skrevet

Folk har jo vidt forskjellig utgangspunkt. Noen er tung deprimerte, andre har sterk angst, med forskjellig uttrykk. I tillegg er det jo forskjellige doser folk bruker. Jeg går på en ganske lav dose, og er ikke følelsesløs. Hadde sikkert måtte triple dosen for å bli det. Det tar the edge off, det er alt. Jeg var ikke glad uansett, så for min del mistet jeg ingen gledesfølelse, men fikk mer indre ro, mer rom til et bredere spektrum av følelser. 

Anonymkode: 2e458...1b1

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, R730 skrev:

Hjalp, men gjorde meg veldig følelsesmessig avstumpet. Klarte f.eks ikke grine når jeg følte for å få ting ut. La på meg mye pga den økte matlysten man får av de. Bråsluttet og fikk masse bivirkninger 

Nei, det er selvsagt slike ting jeg også er bekymret for! Hvordan går det med deg nå? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk har jo vidt forskjellig utgangspunkt. Noen er tung deprimerte, andre har sterk angst, med forskjellig uttrykk. I tillegg er det jo forskjellige doser folk bruker. Jeg går på en ganske lav dose, og er ikke følelsesløs. Hadde sikkert måtte triple dosen for å bli det. Det tar the edge off, det er alt. Jeg var ikke glad uansett, så for min del mistet jeg ingen gledesfølelse, men fikk mer indre ro, mer rom til et bredere spektrum av følelser. 

Ja du har rett i det! For min del har jeg veldig sterk angst, som påvirker så og si alt i livet. Det er angsten som styrer livet mitt nå og ikke meg selv. 
Jeg forstår som de andre sier at man må ta tiden til hjelp, men jeg er liksom på et punkt der jeg desperat trenger en LITEN pause - bare kunne få kjenne på det og roe litt ned innvendig og faktisk komme meg ut, gjøre ting, få mer utav terapi osv. 
Så ja, å ta the Edge off er egentlig nok da😊

• Liker 1
Gjest bienvilleparish
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er selvsagt slike ting jeg også er bekymret for! Hvordan går det med deg nå? 

Det går bedre med meg nå. Begynte på dem før jul i fjor pga dyp depresjon og sluttet i sommer. Den første uken jeg sluttet gråt jeg mye. Blir ubalanse i kroppen og føltes som alt jeg ikke fikk grått ut når jeg gikk på dem kom. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen med erfaring? Har de hjulpet? Hva hjalp de for? Hvordan var oppstart? Og nedtrapping? 

Er kommet dit at jeg føler jeg må prøve hva som helst. Er så sliten av angst nå, både fysisk og psykisk. Går i terapi, men det hjelper ikke nok pr. nå - det har ikke hjulpet noe de to mnd jeg har gått til nå. 

Ble bare enda mer surrete i hodet av antidepressiva. Hjalp ikke på angst i det heletatt..ble bare seig og rar. 

Når jeg trappet opp hadde jeg en del kroppslige plager som urolige bein, høy beredskap og generell ugrei kroppsfølelse. På nedtrapping kuttet jeg rett av og sluttet(merket ikke noe av det).

Terapi er litt hva du gjør det til selv. 

Skrevet

Alle dere som kutter rett av antidepressive vet jo veldig godt at man aldri skal gjøre det..Høres ikke ut som veldig fornuftig i utgangspunktet. Jeg både faset opp, og vil fase ned den dagen jeg skal av medisinen. 

Jeg var ikke i stand til å gråte før jeg begynte på antidepressiva, jeg var så fastlåst, så alle er forskjellige. 

Skrevet
2 timer siden, R730 skrev:

Hvilken type gikk du på? 

Anonymkode: 94b35...93f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...