Gå til innhold

Logistikk rundt et dødsfall


lalela

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men mye av dette (varsling, annonse, gravsted, si opp ting, fordele arv, selge hus etc) er jo ikke personlig (for andre enn den døde). I det moderne digitale samfiåunn burde det på alltin finnes en «min gamle far er død»- knapp som man huket av og så ordnet alt det digitale seg selv.

Anonymkode: 46c0e...c67

Dødsannonse, gravsted, arv og hussalg ikke personlig? Tror vi er ganske uenig om definisjonen av personlig her... 

Det er jo (heldigvis) heller ikke sånn at det finnes et offentlig register med oversikt over alle abonnement, avtaler osv et menneske har og som må sies opp i forbindelse med dødsfall. Skal det offentlige ta seg av sånne ting må de også ha full tilgang til alle papirer, bankkonti osv, og da er vi langt inne i privatlivets fred igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært nærmeste pårørende da mormor gikk bort. Sykehjemmet (der hun bodde de siste månedene) kontaktet begravelsesbyrået som fikk mormor pyntet for stell. Fikk så sitte sammen med henne en times tid etterpå før hun ble fraktet bort til kjølerom. 

Jeg selv informerte da de andre nærmeste pårørende. Jeg antar at de sendte beskjed videre også. 

Dagen etter kontaktet jeg begravelsesbyrået (hun døde på ettermiddagen, så rakk ikke noen begravelsesvyråer denne dagen). Vi snakket om hvordan resten skulle foregå, alt fra dødsannonse (de sendte inn annonsen for oss). Deretter tok jeg kontakt med blomsterbutikk for buketter. 

Familie og venner av familie fikk vite om dødsfall gjennom de jeg selv kontaktet da mormor gikk bort, og andre så det i avisen. 

Alt annet om arv, penger og lignende må du nok ta deg av selv, og ta kontakt med de forskjellige instansene og sende inn dødsattest osv osv. Mye å ta seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...