Gå til innhold

Hva definerer du som to tette?


Lilypond

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver 24 måneder, fortsetter dette når barna blir 2, 3, 4 og 5 år? 

Anonymkode: 1d28e...bbc

Om man skriver 36, 48, 60 og 72 måneder i stedet? Ja, selvsagt! Selv er jeg snart 480 måneder gammel!

Anonymkode: 36ab6...6a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre er det 13 måneder mellom og det er tett. Alt under 18 måneder vil jeg si er tett. 2 år er vel mer vanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lilypond skrev:

Hvor stor aldersforskjell er det på barn du definerer som to tette? Det er et begrep som stadig benyttes. Hvor lang tid i mellom før du slutter definere det som to tette? 

Og med flere søsken, er det da tre (fire, fem...) tette om aldersforskjellen er den samme mellom hvert barn eller fra eldst til yngst - hvordan definerer du det? 

Min er 15 mnd imellom har 12mnd som korteste mellomrom på mine

Ser den faglige er 18 mnd

https://www.familieverden.no/familieliv/sosken/pseudotvillinger/

Det det skrives det stemmer godt med mine observasjoner

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møtte en gang to brødre som det var 8 mnd mellom faktisk.

Anonymkode: 23f36...8b7

8 mnd i mellom? Var de halvbrødre da eller? Mtp på at man går gravid i 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Absurdah skrev:

8 mnd i mellom? Var de halvbrødre da eller? Mtp på at man går gravid i 10 mnd.

269 dager er babyen i livmoren, dette er litt under 9 måneder, ikke 10. Og med.8 måneder imellom så er selvsagt baby 2 prematur.....

Anonymkode: be8ea...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker opp til 2 år mellom hver er tett. Vi har fått tre barn på fire år (2 år 3 mnd mellom de to eldste, 22 mnd mellom de to yngste) og det synes jeg er tett selv om jeg i utgangspunktet ikke ville sagt at det er spesielt tett mellom de to eldste.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

269 dager er babyen i livmoren, dette er litt under 9 måneder, ikke 10. Og med.8 måneder imellom så er selvsagt baby 2 prematur.....

Anonymkode: be8ea...96e

Men man går vanligvis gravid i 40 uker + 2 dager, 4 uker jo ca 1 mnd så legen sa til meg at man går gravid i 10 mnd? Jaja, tett var det🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

269 dager er babyen i livmoren, dette er litt under 9 måneder, ikke 10. Og med.8 måneder imellom så er selvsagt baby 2 prematur.....

Anonymkode: be8ea...96e

Et svangerskap varer 280 dager. Det er jo allmennkunnskap. Husk at et svangerskap rent teknisk begynner i uke 2, ved eggløsning, siden man teller fra første dag i siste mens, altså før man egentlig har blitt befruktet.

Anonymkode: a7127...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ansett mine som tette i alder: 2,5 års aldersforskjell. Hun var jo liten da hun ble storesøster synes jeg 🤔 Men det er kanskje ikke så tett likevel? Travelt nok for oss i hvert fall. Hadde nok vært enklere om vi ventet litt lengre 

Anonymkode: c09fe...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid ansett mine som tette i alder: 2,5 års aldersforskjell. Hun var jo liten da hun ble storesøster synes jeg 🤔 Men det er kanskje ikke så tett likevel? Travelt nok for oss i hvert fall. Hadde nok vært enklere om vi ventet litt lengre 

Anonymkode: c09fe...d62

2 år og 4 mnd er jo innenfor idealet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Absurdah skrev:

8 mnd i mellom? Var de halvbrødre da eller? Mtp på at man går gravid i 10 mnd.

Jeg fødte en av mine etter seks måneders svangerskap, har heldigvis gått fint :) 

Anonymkode: 5a2e5...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Absurdah said:

Men man går vanligvis gravid i 40 uker + 2 dager, 4 uker jo ca 1 mnd så legen sa til meg at man går gravid i 10 mnd? Jaja, tett var det🥺

Husk at 14 av de dagene er før befruktning. Og 1 mnd er mer enn 4 uker. Om en 4 uker er 1 mnd er er år 13 mnd.

Anonymkode: 07fcc...edf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har alltid ansett mine som tette i alder: 2,5 års aldersforskjell. Hun var jo liten da hun ble storesøster synes jeg 🤔 Men det er kanskje ikke så tett likevel? Travelt nok for oss i hvert fall. Hadde nok vært enklere om vi ventet litt lengre 

Anonymkode: c09fe...d62

Jeg syns ikke det er så tett nei. Mer normalt i mine øyne. 

Anonymkode: 07fcc...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Et svangerskap varer 280 dager. Det er jo allmennkunnskap. Husk at et svangerskap rent teknisk begynner i uke 2, ved eggløsning, siden man teller fra første dag i siste mens, altså før man egentlig har blitt befruktet.

Anonymkode: a7127...58a

283 dager er det korrekte i følge norske retningslinjer. Og da stemmer det med 269 dager foster. Som du selv sier.

Anonymkode: 07fcc...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som klarte å få to i samme kalenderår, slik at de går i samme klasse uten å være tvillinger. Det er NM i to tette!

Anonymkode: f4f37...9b0

Jeg hadde tre brødre i klassen min på ungdomsskolen, de var tvillinger + en bror født innenfor samme kalenderår. Jeg vil påstå det er NM-vinneren. 

Anonymkode: 69c98...b13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9 års aldersforskjell mellom mine og mener oppriktig at alle som har barn med under 3 års aldersforskjell fortjener cred for å ha tette barn. Jeg måtte lagt meg ned for å dø om jeg hadde fått så tette barn. Når det er 3 år eller mindre mellom ungene er sannsynligheten veldig stor for at man har to bleiebarn, som bruker vogn og må bæres en god del, samtidig. Dermed har man to tette.

Forøvrig er det fascinerende at dette også skal ende opp som en konkurranse. Selvfølgelig har man tette barn om det er 2 år og 2 måneder mellom ungene hvis man har det når det er 2 år mellom dem. Det skjer ikke noe revolusjonerende i utviklingen på de to månedene som gjør at en baby på 2 år og 2 måneder er så himla mye eldre enn en på 2 år. 

Anonymkode: 93d15...472

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tre brødre i klassen min på ungdomsskolen, de var tvillinger + en bror født innenfor samme kalenderår. Jeg vil påstå det er NM-vinneren. 

Anonymkode: 69c98...b13

Det er bare å bøye seg i støvet. Wow!

Anonymkode: f4f37...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes under 18mnd mellom barna er tett, det blir jo også betegnet som psydotvillinger. 

Venninna mi gikk i fella og trodde fullamming var sikker prevensjon og har dermed 10mnd mellom sine, det er i allefall supertett! 

Det tetteste jeg har hørt om er bestefaren min og søstera hans, de var det 9mnd mellom og de gikk i samme skoleklasse siden de ble født samme året. Oldemor og oldefar var kjapt frempå etter at bestefar var  født 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 20 mnd. mellom mine og synes de er rimelig tette. Eldste var bare 11 mnd. da jeg ble gravid igjen 😅

Anonymkode: 3347d...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurst 2 år mellom mine barn (24 måneder) og tenker ikke på de som tette. 

Anonymkode: 4c091...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...