Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er iblant diskusjoner om status knyttet til utdanning her. Dette gjorde meg nysgjerrig på en sak: 

Hva anser dere som høyere eller lavere sosial status når det kommer til utdanning? Og hva er årsakene? 

Er det slik at enkelte yrkesgrupper som lege, siv.ing, advokat etc gir høy status pga jobben i seg selv, eller er det slik at lengden på utdanningen avgjør status? 

(Jeg vet at mange driter i dette, men om dere har noen formeninger, hadde det vært interessant å høre om dem.) 

Anonymkode: 64e6d...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes synd på dere som bryr dere og tenker dere må ha lite indre føleseliv.

Anonymkode: 9137f...28a

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes synd på dere som bryr dere og tenker dere må ha lite indre føleseliv.

Jeg synes synd på folk som er så dømmende som deg. 

Temaet i denne tråden er faktisk faglig fundert. 

• Liker 13
Skrevet

Det hadde vel heller noe med graden av ansvar og påvirkningskraft overfor andre menneskers liv, enn lengden på utdannelse og penger å gjøre opprinnelig. 

Anonymkode: e55a1...2df

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hadde vel heller noe med graden av ansvar og påvirkningskraft overfor andre menneskers liv, enn lengden på utdannelse og penger å gjøre opprinnelig. 

Anonymkode: e55a1...2df

Tenker du at det gjelder fremdeles? 

Skrevet

Noen utdanninger er rett og slett vanskelige og krever mye arbeid og talent. Det gir respekt, uten at noen er mer verdt av den grunn.

Master i matematikk gir respekt, mens master i sosialantropologi ikke gjør det. 

Anonymkode: ef022...ce8

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes synd på folk som er så dømmende som deg. 

Temaet i denne tråden er faktisk faglig fundert. 

Du snakker om at jeg er dømmende når tråden er dømmende ovenfor andre mennesker fra starten Gud du ga meg en god latter 🤣

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du snakker om at jeg er dømmende når tråden er dømmende ovenfor andre mennesker fra starten Gud du ga meg en god latter 🤣

Da er det faktisk du som vrir og vender på det jeg skriver i ditt eget hode. Jeg spør hva folk mener og synes om utdanning og sosial status, jeg skriver ikke at jeg mener at lavere utdanning gir lav status. 

• Liker 6
Skrevet

Yrkene du nevner har generellt høy status. Jeg tenker jo at det krever sitt med både utdannelse og jobb. Men samtidig er jo ikke alle like dyktige heller, så en bør ikke forvente all verden pga utdannelsen. De som har nyttugjort seg den, og gjør en god jobb har høy status hos meg. 

Men det gjelder alle som gjør jobben sin best mulig. Uavhengig av utdannelse, bare for å si det. Men iom at du nevnte utdanning.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Yrkene du nevner har generellt høy status. Jeg tenker jo at det krever sitt med både utdannelse og jobb. Men samtidig er jo ikke alle like dyktige heller, så en bør ikke forvente all verden pga utdannelsen. De som har nyttugjort seg den, og gjør en god jobb har høy status hos meg. 

Men det gjelder alle som gjør jobben sin best mulig. Uavhengig av utdannelse, bare for å si det. Men iom at du nevnte utdanning.

Takk for svar :) 

Skrevet

Noen utdanninger er rett og slett vanskelige og krever mye arbeid og talent. Det gir respekt, uten at noen er mer verdt av den grunn.

Master i matematikk gir respekt, mens master i sosialantropologi ikke gjør det. 

Anonymkode: ef022...ce8

Hva med utdanninger som er delt opp i flere biter, hvor deler av utdanningen er forholdsvis enkel mens andre deler av utdanningen er vanskeligere og jobben man ender opp med generelt krever mye faglig innsikt? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg omgås mange med høyere utdannelse og jobber, det er problemfritt og behagelig. Ikke noe drama og klikkorama, slik jeg opplever blandt bekjente i grupperinger med mindre utdannelse/uten utdannelse. Foretrekker å omgås den første gruppen, helt klart. Mye hyggeligere. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Trultemor15 skrev:

Jeg omgås mange med høyere utdannelse og jobber, det er problemfritt og behagelig. Ikke noe drama og klikkorama, slik jeg opplever blandt bekjente i grupperinger med mindre utdannelse/uten utdannelse. Foretrekker å omgås den første gruppen, helt klart. Mye hyggeligere. 

🤣😋

Skrevet

Jeg respekterer alle som har ambisjoner nok til å ta høyere utdanning like mye. For meg spiller det ingen rolle hva folk er interessert i, så lenge de gjør noe konstruktivt med livene sine.

Anonymkode: e4e92...6bb

Skrevet
5 minutter siden, Trultemor15 skrev:

Er du ironisk? Kan være uklart noen ganger her på forumet, så må bare spørre. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekterer alle som har ambisjoner nok til å ta høyere utdanning like mye. For meg spiller det ingen rolle hva folk er interessert i, så lenge de gjør noe konstruktivt med livene sine.

Anonymkode: e4e92...6bb

Takk for svar. Du skriver høyere utdanning, hva med de som har fagbrev for eksempel? 

Skrevet

Det jeg syns betyr noe for status:

Hvor vanskelig det er å komme inn på studiet

Lengden og vanskelighetsgraden på studiet

Ansvaret man har i jobben/hvor spesialisert det er

Lønn og faglig utvikling

Anonymkode: 001d5...10a

• Liker 3
Skrevet

Vel, høyere utdanning gir ikke status i seg selv. Det kommer an på hvilke utdanning en har valgt. Lege, advokat gir status. Vaskejobber og butikkjobb gir mindre status. Betyr ikke at folk er dårligere eller bedre mennesker av den grunn. 

Hver og en må følge drømmen sin og ta den utdannelsen som passer best for seg selv. Jeg har en midt på treet utdannelse. Trives i jobben min og tjener greit. Får nok utfordringer av det jeg liker. 

Det viktigste for meg er å ha en 8-16 jobb som kan kombineres med familielivet, ha grei økonomi, trives på jobb, ha en trygg jobb og få personlig vekst gjennom jobben. Da er jeg fornøyd. 

Anonymkode: 270bb...cb5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Du skriver høyere utdanning, hva med de som har fagbrev for eksempel? 

Fagbrev er ikke høyere utdanning. Det er den laveste utdannelsen en kan få. 

Med høyere utdannelse tenker jeg universitetsgrad som master. 

Bachleor er også en høyere utdanning. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg syns betyr noe for status:

Hvor vanskelig det er å komme inn på studiet

Lengden og vanskelighetsgraden på studiet

Ansvaret man har i jobben/hvor spesialisert det er

Lønn og faglig utvikling

Anonymkode: 001d5...10a

Vel, høyere utdanning gir ikke status i seg selv. Det kommer an på hvilke utdanning en har valgt. Lege, advokat gir status. Vaskejobber og butikkjobb gir mindre status. Betyr ikke at folk er dårligere eller bedre mennesker av den grunn. 

Hver og en må følge drømmen sin og ta den utdannelsen som passer best for seg selv. Jeg har en midt på treet utdannelse. Trives i jobben min og tjener greit. Får nok utfordringer av det jeg liker. 

Det viktigste for meg er å ha en 8-16 jobb som kan kombineres med familielivet, ha grei økonomi, trives på jobb, ha en trygg jobb og få personlig vekst gjennom jobben. Da er jeg fornøyd. 

Takk for gode svar! 

Jeg mener heller ikke at utdanning har noe å si for om en er et bedre eller dårligere menneske. Alle er like mye verdt uansett. Jeg interesserer meg bare for temaet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...