Gjest H&J Skrevet 21. mai 2005 #1 Skrevet 21. mai 2005 Hei! Jeg og kjærsten min drar til Paris 5. juni og blir til 10. juni! Vi skal bo på Hotel Eiffel , 500m fra Eiffeltårnet. Noen som har noe erfaring? Trenger tips om transport til/fra flyplass og ellers i byen. Hva er verdt å se av de mange severdighetene der? Hvor går man på shopping? Hva kan man gjøre der, noen som har noen konkrete forslag å anbefale? Bør vi sette av en dag til Disneyland? Noe spesielt vi bør vit på forhånd? Kom med deres anbefalinger, opplevelser (positive & negative) og andre inspill!!!! På forhånd takk!
Gjest venninna Skrevet 21. mai 2005 #2 Skrevet 21. mai 2005 Heisann sveisann! Du har jo hørt mye av mine meninger før, men her kommer de igjen: Dere må få med dere de vanlige obligatoriske stedene. - Eiffel tårnet - Louvre (hvis dere er litt kunst interreserte da) - L'Arc de Triumph (ja triumph buen ) - Sacre Cæur (veldig koselig og romantisk sted med kjempeutsikt over byen) - Notre Dame - Båttur på Seinen på kvelden (Romlemantisk!!!!) - Champs Elysèes - Versailles, solkongens slott (tar nok en hel dag) - Les Halles har gode shopping muligheter - Saint chapel (Den eldste(?) kirka i Paris) Det var det jeg kom på i farten. Men dere burde ta dere tid til å gå fra sted til sted inne i byen (sacre cæur og versailles kan bli langt å gå til). Hvis dere bruker beina vil dere få med dere mye av livet og miljøet i byen. Sett dere ned på en fortauskafe og spis pannekaker fylt med det dere måtte ønske. Ellers er det sikkert kult å dra til Euro Disney men det koster! har hørt flere som sier at de bruker ufattelig mye penger der, men det er sikkert veldig gøy da Det var det jeg klarte å få ut av det nedsausa hodet mitt nå, men det er sikkert flere som har gode tips! Merete
Gjest venninna Skrevet 22. mai 2005 #3 Skrevet 22. mai 2005 Hei igjen Bare så du vet det så heter pannekaker i Frankrike "Crèpes". Da er det litt lettere å vite hva du skal bestille De er kjempegode og kan fåes med all slags fyll og uten fyll. Sjokolade, is, bacon, kjøttdeig, syltetøy osv osv osv Hilsen kakemonsteret
Pip Skrevet 22. mai 2005 #4 Skrevet 22. mai 2005 Heisann sveisann! Du har jo hørt mye av mine meninger før, men her kommer de igjen: Dere må få med dere de vanlige obligatoriske stedene. - Eiffel tårnet - Louvre (hvis dere er litt kunst interreserte da) - L'Arc de Triumph (ja triumph buen ) - Sacre Cæur (veldig koselig og romantisk sted med kjempeutsikt over byen) - Notre Dame - Båttur på Seinen på kvelden (Romlemantisk!!!!) - Champs Elysèes - Versailles, solkongens slott (tar nok en hel dag) - Les Halles har gode shopping muligheter - Saint chapel (Den eldste(?) kirka i Paris) Det var det jeg kom på i farten. Men dere burde ta dere tid til å gå fra sted til sted inne i byen (sacre cæur og versailles kan bli langt å gå til). Hvis dere bruker beina vil dere få med dere mye av livet og miljøet i byen. Sett dere ned på en fortauskafe og spis pannekaker fylt med det dere måtte ønske. *lengte til Paris* Her fekk du masse gode råd! Er i grunnen samd i alt eg. Me var i Euro Disney ein dag, og det anbefalar eg veldig viss de likar sånt (det gjer me!) - det var fantastisk fascinerande og enormt svært! (Og mannen vart veldig, veldig kvalm til slutt... ) Når det gjeld transport til og frå flyplassen vil eg anbefale 'coach' (hugsar/veit ikkje kva dei heiter på fransk) - desse store bussane som kjører inn til sentrum. Er i alle fall ganske rimeleg, og når de skal bu så sentralt, virkar det som ein god idè. Ellers viss de skal bruke offentleg transport er i grunnen metroen heilt OK. Men som det er nemnt over her - viss vèret er godt og de har greit med tid, er det absolutt kjekkast å ta seg fram til fots - Paris er ein nydeleg vakker by, òg utanom turistattraksjonane! God tur!
Gjest J&H Skrevet 24. mai 2005 #6 Skrevet 24. mai 2005 Heisann! Det ser ut til at vi får fylt dagene våre ihvertfall Det er bra! Noen som har ting å tilføye?? Info av alle slag kommer godt med!! Hvordan er temperaturen der nå, som her?? Varmere?? Tar jeg frem sommerklærne mine?
Gjest på besøk Skrevet 24. mai 2005 #7 Skrevet 24. mai 2005 Glemte muligens Latinerkvarteret hvis jeg ikke blingset da. Moulin Rouge er også verdt et besøk på kveldstid. God tur
Gjest La francaise Skrevet 25. mai 2005 #8 Skrevet 25. mai 2005 Jeg pleier å ta RER fra flyplassen og inn til sentrum. Mener det er RER B (den blå). Da er det lett å komme seg over til metroen og videre transport inne i Paris etterpå. Kjøp dagskort på metroen, og skaff et skikkelig kart, både over veiene, og ett med bare metrolinjene på. Dersom du vil prøve ekte fransk mat på restaurant (f.eks. raclette, coq au vin) , bør du prøve en av restaurantene i Rue Mouffetard og Place Monge. Husker desverre ikke hva metrostasjonen heter, det er den rosa linjen. På hjørnet på Place Monge er det en liten bod der en mann lager og selger crèpes. Han har de beste crèpes i byen. Hvis han er der enda, bør du kjøpe en med banan og mørk sjokolade! Fantastisk!
Gjest Gulltopp Skrevet 25. mai 2005 #9 Skrevet 25. mai 2005 Roissybus (flybussen) er etter min mening den beste måten å reise til/fra flyplassen på. Koster 8-9 euro så vidt jeg husker.
Gjest Venninna Skrevet 25. mai 2005 #10 Skrevet 25. mai 2005 Hei igjen! Her har du noen linker du kan titte på: http://www.angelfire.com/nf/frankrike/ http://www.reisefeber.no/reisefeber/destin...001&dh_dep_id=0 http://www.ferieguiden.no/kontinent/europa/frankrike/ Merete
tommeline Skrevet 25. mai 2005 #11 Skrevet 25. mai 2005 Følger du listen fra veninna får du med deg mye... Vil også anbefale museet til Salvador Dali, som ligger ved Monte Matre (som er et koselig strøk å vandre i, men stive priser rundt torget..). Jeg var i Disneyland da jeg var 16, da var det vel kun 1-2 år gammelt. Inntrykket er et flott anlegg, men lange køer. Men det er jo noen år siden, så det kan jo hende det er bedre nå... God tur, Paris er en herlig by!
Gjest J&H Skrevet 25. mai 2005 #12 Skrevet 25. mai 2005 Hmm.....spørs nok om jeg ikke må "krype til korset" og spise disse pannekakene med diverse fyll i Merete...men da blir jo du glad! Gleder meg!!!!!!! Bare en og en halv uke nå.......
LilleBille Skrevet 25. mai 2005 #13 Skrevet 25. mai 2005 Jeg synes også Rodin-museet med "Tenkeren" og "Kysset" , og Centre Pompidou er verd et besøk .. ellers der jo bare det å rusle oppover Champs Ellysses en opplevelse.. Kan forresten også anbefale middag på (Fransk brosjyre) Le Procope som sies å være den eldste restauranten i verden - men som i tillegg har nydelig mat - og et fantastisk miljø. Anbefaler også Braserie Lipp
Gjest J&H Skrevet 25. mai 2005 #14 Skrevet 25. mai 2005 Hei LilleBille! Bare lurte, hvor ligger denne Le Procope?? :klø: Gleder oss!!!
Gjest La francaise Skrevet 25. mai 2005 #15 Skrevet 25. mai 2005 Gulltopp: Roissybus går vel bare til og fra Roissy, eller tar jeg feil? Det kan jo hende hun skal lande på CDG.
Gjest Gulltopp Skrevet 26. mai 2005 #16 Skrevet 26. mai 2005 Gulltopp: Roissybus går vel bare til og fra Roissy, eller tar jeg feil? Det kan jo hende hun skal lande på CDG. Roissy er franskmenns navn på Charles de Gaulle. Samme flyplass, med andre ord.
Gjest HEJ Skrevet 26. mai 2005 #17 Skrevet 26. mai 2005 Dere har noe å glede dere til -Paris er bare nr.1! Drar dit årlig, her er noen tips basert på mine erfaringer: Dersom dere kommer til Ch. De Gaulle, synes jeg det er det greit å ta tog til Gare du Nord (ca. 8 E, kan også kjøpes på automat m kort). Herifra er det bare å ta metroen videre- jeg pleier å kjøpe en sk. "carnet" som er 10 enkeltbilletter til metroen- prisen ifjor var 10 E. Søndager (og mandag) er markedet i St-Ouen http://www.les-puces-de-st-ouen.com/ (metro Porte de Clignancourt) en opplevelse. Dersom dere er natteravner, kan man spise godt på Le Grand Cafè, 4. Boul. des Capucines i 9ende (ikke langt fra Opera Garnier) hele døgnet (men obs at metroen slutter å gå ca. i 00.30 tida, drosje er imidlertid greit). Når dere besøker Sacre Coeur og Place du Tertre, har mange av cafèene rundt plassen levende musikk om kvelden- prøv spesialiteten "moulles & frites" (blåskjell m/pommes frites!) NB- Stive priser i dette området. Håper dere får en flott tur - kos dere!
LilleBille Skrevet 26. mai 2005 #18 Skrevet 26. mai 2005 Hei LilleBille! Bare lurte, hvor ligger denne Le Procope?? :klø: Gleder oss!!! Restaurant Le Procope METRO: Odeon Kartreferanse - zoom inn så finner du hvor
Gjest Venninna Skrevet 26. mai 2005 #19 Skrevet 26. mai 2005 Her er det mye bra info! Jeg skal også til Paris, men ikke før til høsten, så all info her er gull for meg selv om jeg har vært der før. Er det noen som vet hvor man kan finne billig shopping? Prisene er stort sett som norske rundt om kring men det hadde vært kjekt om noen visste om noen billige shoppingmuligheter eller bare rett og slett noen veldig bra sentre. Det eneste jeg vet om er Les halles...
Gjest H&J Skrevet 26. mai 2005 #20 Skrevet 26. mai 2005 Hvor kan vi shoppe uten å ribbe lommeboka helt?? Er det noen som har noen butikker med "wow"-opplevelser???? Fortell.... sko...vesker...klær (både til kjærsten min og meg)...smykker/"stæsj"... Shoppingsentre??? Andre ting utenfor akkurat turiststrømmen... Har hørt om noe som heter/kalles Spanskekvarteret, skulle være et marked der eller mulighet for billig shopping. Kan det stemme?? Noen som kan fortelle meg hva/hvor osv?? Om ti dager...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå