AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #21 Del Skrevet 25. november 2019 1 time siden, ana0603 skrev: Mm, å sende barna mine et sted der de skal konkurrere med ti andre barn om oppmerksomheten til en barnehagelærer i flere timer hver dag, når de er i sine mest sårbare år, det hadde vært helt aktuelt for meg. Hvordan har du tenkt til å brødfø barna dine? Gi de tak over hodet? Klær? Man trenger faktisk å jobbe. Penger vokser ikke på trær. Å tråkke på folk som bidrar til samfunnet og forsørger barnet er så bak mål at jeg har ikke ord. Anonymkode: e552c...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #22 Del Skrevet 25. november 2019 1 time siden, ana0603 skrev: Ja, men deltidsutdanning (50%), nettstudie om mulig, utfyller kravet for å få overgangsstønad. I tillegg blir det engangsstønad å få, utvidet barnetrygd selvfølgelig, og sist men ikke minst barnebidrag fra far - om familien er snill, litt hjelp fra dem også. Barnebidrag og hjelp fra familie ja. Lurer på hvordan du skal klare deg den dagen dette ikke er tilfelle. Tror du må gå et par runder med holdningene dine. Jeg studerte 100% når jeg hadde OS. Når jeg ikke hadde rett på OS mer jobbet jeg det jeg kunne ved siden av, ettersom man har en mer fleksibel tid når man er student. Nå som jeg jobber fullt og barnet går på skolen, har jeg sikret mitt barn muligheten til å delta i bursdager, ha det hun trenger av utstyr, råd til fritidsaktiviteter, et fast sted å bo, stabil og god inntekt, klær og mat på bordet. Glad jeg slipper å belage meg på økonomiske hjelp av familie fordi jeg ikke evner å jobbe fulltid selv. Anonymkode: e552c...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #23 Del Skrevet 25. november 2019 På 23.11.2019 den 21.05, ana0603 skrev: Vi blir fortalt fra en ung alder at vi kan oppnå hva som helst men det er bare en halvsannhet, ingen snakker om de tingene som man skal gi opp eller ofre for å få det til. I min mening er det å studere, oppdra et barn og få inntekt altfor mye for en alenemor. Du kan selvfølgelig klare det, men da blir livet ditt satt på vent, spørsmålet er om det er OK for deg? - For meg hadde det vært helt bortkastet, langt bedre å bare oppdra barnet og sikre den et fint barndom, i stedet for å straffe barnet for ens egne feil. Så klart man må ta valg og ofre noe i livet. Man kan ikke få alt man ønsker. Jeg hadde fulltidsstudier, jobbet deltid og hadde småbarn da jeg studerte. Selvsagt ble livet mitt satt på vent; dagene gikk jo med til skole, jobb, barn og oppgaver/eksamener. Lite søvn ble det innimellom også.Men det er jo bare for en periode i livet. Og barna hadde en fin barndom, hvorfor skulle de ikke det? Ser du har et negativt syn på barnehager, men de fleste barnehager er positiv for barna. Har selv jobbet i barnehage (under studietiden, faktisk), og det er ikke slik at det er en førskolelærer på 10 barn på småbarnsavdelingen. Da har du misforstått noe. Det er sjeldent at foreldre kan være hjemme med barna hele tiden på årevis uansett, alenemor eller ikke. Og jeg ville ikke kunne få så spennede jobber og høy inntekt som jeg har nå, om jeg ikke hadde ofret noe i studietiden. Så for for meg var det absolutt verdt det. Anonymkode: 3057e...703 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #24 Del Skrevet 25. november 2019 Jeg tok en bachelorutdanning over fire år, deltid, samlingsbasert. Jobbet som vikar i periodene vi ikke hadde skole, tok opp studielån og gjorde skolearbeid på kveldene. Bodde også trangt for å ha mindre å betale i husleie. Delte rom med sønnen min fra han var 4-7 år, men bedre det enn at vi skulle bo trangt når han ble eldre pga dårlig økonomi. Veldig tung periode med mye slit og dårlig økonomi, men er glad jeg tok det valget i dag slik at vi nå kan ha god økonomi i årene fremover! Anonymkode: 9ab05...9d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #25 Del Skrevet 25. november 2019 På 11.10.2019 den 12.26, AnonymBruker skrev: Hvordan klarer alenemødre å utdanne seg? Når man har såpass store barn, at man ikke lenger kan få overgangsstønad? Nettstudier er fint, men hva om man trenger fysisk undervisning i enkelte fag? Og hvordan får dere det til å gå opp økonomisk, om dere ikke jobber ved siden av? Jeg har hørt at økonomien blir "trang", men jeg klarer ikke å se at det kan gå opp i det hele tatt.. Kan noen forklare meg det? Anonymkode: e65e2...807 De jeg vet om har fått studiestøtte via NAV, og til forskjell fra Lånekassen trengs ikke denne støtten å tilbakebetales. I tillegg er det mye slappere krav til å fullføre på normert studietid. Man kan bli ganske forsinket i studiet uten at man mister støtten. En alenemor jeg kjenner skrøt av at hun hadde utbetalt over 20000 pr mnd på å være student med støtte av NAV. Helt latterlig. Håper denne gruppen blir kjørt mye hardere i årene som kommer. Anonymkode: 46426...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie-Ann Skrevet 25. november 2019 #26 Del Skrevet 25. november 2019 Jeg har tenkt å ta sykepleien til neste år. Det blir beinhardt økonomisk, men det er bare for tre år og jeg vil aldri bli arbeidsledig igjen. Får lån/stipend og må jobbe. Gru/gleder meg 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #27 Del Skrevet 25. november 2019 10 minutter siden, Sophie-Ann skrev: Jeg har tenkt å ta sykepleien til neste år. Det blir beinhardt økonomisk, men det er bare for tre år og jeg vil aldri bli arbeidsledig igjen. Får lån/stipend og må jobbe. Gru/gleder meg 😊 Klarer du å kombinere turnus med å ha barn som alenemor? For det er det sykepleier som oftest jobber. Anonymkode: 2211c...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 25. november 2019 #28 Del Skrevet 25. november 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: De jeg vet om har fått studiestøtte via NAV, og til forskjell fra Lånekassen trengs ikke denne støtten å tilbakebetales. I tillegg er det mye slappere krav til å fullføre på normert studietid. Man kan bli ganske forsinket i studiet uten at man mister støtten. En alenemor jeg kjenner skrøt av at hun hadde utbetalt over 20000 pr mnd på å være student med støtte av NAV. Helt latterlig. Håper denne gruppen blir kjørt mye hardere i årene som kommer. Anonymkode: 46426...4bf Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #29 Del Skrevet 25. november 2019 4 minutter siden, O.G. said: Hvorfor det? Hun er sikkert misunnelig. Anonymkode: 35578...8e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #30 Del Skrevet 25. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De jeg vet om har fått studiestøtte via NAV, og til forskjell fra Lånekassen trengs ikke denne støtten å tilbakebetales. I tillegg er det mye slappere krav til å fullføre på normert studietid. Man kan bli ganske forsinket i studiet uten at man mister støtten. En alenemor jeg kjenner skrøt av at hun hadde utbetalt over 20000 pr mnd på å være student med støtte av NAV. Helt latterlig. Håper denne gruppen blir kjørt mye hardere i årene som kommer. Anonymkode: 46426...4bf Du høres bitter ut. Anonymkode: 2211c...71d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #31 Del Skrevet 25. november 2019 Jeg er alenepappa, men har aldri mottatt overgangsstønad. Har hatt omsorgen alene for to barn siden de var 1,5 og 4 år. Ungene har gått i barnehagen og jeg har jobbet i 100% stilling. Har i tillegg tatt studier med helgesamlinger to ganger pr. mnd. De fleste helger har barna vært hos mor, og i blant har de vært hos foreldrene mine. Sier ikke at det er enkelt, men det går om man vil nok. Anonymkode: 74785...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #32 Del Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenepappa, men har aldri mottatt overgangsstønad. Har hatt omsorgen alene for to barn siden de var 1,5 og 4 år. Ungene har gått i barnehagen og jeg har jobbet i 100% stilling. Har i tillegg tatt studier med helgesamlinger to ganger pr. mnd. De fleste helger har barna vært hos mor, og i blant har de vært hos foreldrene mine. Sier ikke at det er enkelt, men det går om man vil nok. Anonymkode: 74785...9bb For enkelte er det umulig. Du hadde ihvertfall avlastning i blant, for de fleste alenemødre så er det null avlastning og derfor kan du ikke sammenligne deg med dem. Anonymkode: 2211c...71d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #33 Del Skrevet 25. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For enkelte er det umulig. Du hadde ihvertfall avlastning i blant, for de fleste alenemødre så er det null avlastning og derfor kan du ikke sammenligne deg med dem. Anonymkode: 2211c...71d Tall på at de fleste alenemødre ikke har noen form for avlastning mottas med takk 😂 Anonymkode: 24105...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie-Ann Skrevet 25. november 2019 #34 Del Skrevet 25. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer du å kombinere turnus med å ha barn som alenemor? For det er det sykepleier som oftest jobber. Anonymkode: 2211c...71d Håper det. Har familie som kan hjelpe og eldste datteren min kan også passe. Den broen krysser jeg når den må krysses 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulless Skrevet 25. november 2019 #35 Del Skrevet 25. november 2019 Jeg får det til uten å jobbe ved siden av, men klart det kan blir litt trangt. Vi bor i studentbolig, og selv om disse ikke er særlig mye billigere enn privatmarkedet blir jo lån og stipend, bostøtte og bidragsforskudd en grei sum til sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2019 #36 Del Skrevet 26. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er sikkert misunnelig. Anonymkode: 35578...8e3 Noe må det være, fordi ingen av alenemødrene jeg omgåes eller observerer sånn ellers har en enkel hverdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå