AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #21 Skrevet 14. oktober 2019 På 12.10.2019 den 14.04, AnonymBruker skrev: Slik kan jeg bli også. Hadde en slik dag i går. Mistet hele dagen på å gjøre ingenting. Jeg kan bli slik i lange perioder også, om jeg ikke tar tak i meg og kanaliserer den ut. Overgangen er til tider tøff, men trikset mitt er at jeg har noen interesser jeg brenner for. Kommer jeg i gang blir jeg gira, og får tatt den ut slik. Jeg visualiserer målet og lar det lokke. Fokuserer på utfordringer ved det som gjør det spennende. Jobber på, og lager ville historier i hodet mens jeg jobber. Vet hvilke tankebaner jeg må la være å gå inn på, og velger bevisst andre som ikke gir slik fare for apati. Kan "skrive en bok" i hodet mens jeg jobber på. I de verste perioder, der de tankebaner jeg må styre unna truer veldig med å ta over er jeg snill med meg selv på den måten at jeg tar det kjekkeste først. En tung dag tar jeg absolutt ikke det jeg gruer meg litt til. Jeg skryter også veldig av meg selv for hver ting jeg klarer å gjøre. Er min egen heiagjeng. Å backe seg selv opp mentalt er utrolig viktig. Kjedelige ting lager jeg med konkurranser for. Alt fra kjipe arbeidsoppgaver på jobb til ting som må gjøres i huset lager jeg til konkurranse på hvor fort jeg klarer det. (Del av strategier nevnt tidligere.) Jeg må regelrett tvinge meg i gang, og så la dette med å la det være konkurranse ta over, og få meg gjennom. Faller jeg ut i å bli apatisk, som i går, vet jeg hvor viktig det er å ikke selvbebreide. Ok, jeg mistet en dag til å surre rundt i hodet mitt. Kanskje jeg hadde behov for det. Ny dag i dag! Noen ganger trenger jeg også at det er tidspress. Å gjøre ting i siste liten kan være en del av problemet, men jeg kan også bruke det til å få motivasjon i forhold til det jeg egentlig absolutt ikke vil gjøre. Å vite at jeg MÅ ha dette ferdig til... er noe som kan fungere i de tilfellene der jeg ikke selv klarer å lage det til en konkurranse. Velge bevisst, styre mot ting som motiverer, heie, skryte, konkurranse, tilgi meg selv når jeg har falt ut... alt er strategier for å kanalisere bedre, og ikke la det overvelde meg, men ha det under kontroll. Det desidert verste jeg kan finne på er å anklage meg selv, kritisere dumme valg, kjefte på meg selv for å ikke være mer strukturert, ikke flink nok, dum, rotete, bebreide meg for at jeg ikke holdt planer og ikke klarer å fungere slik jeg burde, kvernet på mine feiltrinn, spille feiltrinn på repeat og fortelle meg selv hva jeg heller burde ha gjort. Jeg må rett og slett ikke tillate slike tankebaner. Faller jeg i dem må jeg VELGE å mentalt gripe meg selv i nakken, si skit skjer og riste det av meg med å fortelle meg selv at det ikke gjør noe, for jeg ER flink til å.... og... at jeg faktisk har klart det og det, og jeg skal også klare... som vil bli helt fantastisk. Jeg er mer enn bra nok! Jeg er flink! Jeg kan! Disse tankene gjør meg ikke godt, så DRIT I DEM! Gjort er gjort, spist er spist, you go girl, DU KAN! Anonymkode: 71c53...d78 Som jeg kunne skrevet selv! Er akkurat slik jeg tenker, men hadde aldri fått til å forklare det til andre. Jeg vet ikke hvordan "normale" folk tenker, derfor er det vanskelig når jeg ikke kan samligne. Jeg hadde adhd, men har fått mer add nå som voksen. Jeg har litt av den energien men er mer i hode nå. Medisinen er redningen for meg når jeg skal få til oppgaver og fullføre oppgaver. Men lurer på hvordan du takler når andre sier negative ting om hva du gjør? Du tar deg selv i nakken for å tilgi deg selv, og sier at. Sånn er der gjort er gjort, osv.. Men hvordan takler du andre som kritiserer? DET syns jeg er vanskelig... Jeg er snill med meg selv slik som du, men kan høre kritikk av andre. Det er vondt. Anonymkode: e9d2b...d69 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. oktober 2019 #22 Skrevet 14. oktober 2019 5 minutter siden, Jodaneida skrev: Nja. Det et ikke på kriterielisten. Men ikke unormalt at mennesler med adhd har angst. Nei, men det at man er sensitiv på avvisning og selvkritisk kan ha mange andre grunner enn adhd.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #23 Skrevet 14. oktober 2019 Husk at 70% av de som har adhd diagnose i Norge,antageligvis ikke har det, det er den mest misbrukte diagnosen her i landet, av den enkle grunn at når legen gir det til det vi tidligere kalte "vanskelige unger", så utløser det ekstra tilskudd til skolene. Diagnosen gir samtidig foreldrene en form for ro, da det forklarer oppførselen til barnet. Det er trist at det har blitt slik, spesielt for de som virkelig har det......pluss at friske men vanskelige barn blir medisinert unødig, med foreldrenes samtykke, tragisk! Når det er sagt, så er ADHD i mange former, noen har det kraftigere enn andre. Når friske barn blir medisinert med foredrenes samtykke, med medisiner som faktisk er narkotika, så får altfor mange av dem større problemer når barna vokser opp, og medisinene virker dårligere.......i alt for mange tilfeller begynner de da med selvmedisinering, som sjelden slår bra ut. Anonymkode: 69827...901 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #24 Skrevet 14. oktober 2019 Folk mef ADHD kab være veldig flinke til det dem liker. De får hyper fokusering på ting a interesser dem. Feks bilkjøring er typisk mange med ADHD som liker. Jeg er utrolig flink til å kjøre. Jeg liker det. Jeg har lært meg masse igjennom livet siden det er mye som jeg har fått hyperfokus på pga jeg interreserer meg. Jeg kan veldig masse forkjellig. Men det som ikke interesserer meg kan jeg 0 om. Det kan være pinlig for ofte er det typiske ting alle vet som ikke jeg vet. Jeg er også flink tik å. Lese mennesker og vite hva hvordan de skal ha det bedre. Jeg føler sterkere. Jeg kan være ubeskrivelig lykkelig av små ting. Det er også negative ting, men det viktigste er å kjenne seg selv og vite hva man orker og hvordann fremme det positivet. Vite hva vi trenger for å få mer. Positivt ennn negativt. Det værste er når hode koker over av vonde følelser som jeg mister kontrollen på. Kan også bli veldig lei meg og glemmer aldri om noen har såret meg en gang. God hukommelse på sånt. Anonymkode: e9d2b...d69
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #25 Skrevet 14. oktober 2019 11 minutter siden, Hubbie skrev: Nei, men det at man er sensitiv på avvisning og selvkritisk kan ha mange andre grunner enn adhd. Angst og depresjon er vanlig tileggsdiagnose for ADHD, også dysleksi,dyskalkoli, og tourettes. Årsak til Angst og depresjon er at de med adhd ofte sliter med å passe inn, får ikke til det andre får til og alle de problemene man må slite med på skolen. Derfor er angst og depresjon vanlig. Noen har det kun i skole ungdomattiden andre vokser ifra det. Anonymkode: e9d2b...d69 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #26 Skrevet 14. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Angst og depresjon er vanlig tileggsdiagnose for ADHD, også dysleksi,dyskalkoli, og tourettes. Årsak til Angst og depresjon er at de med adhd ofte sliter med å passe inn, får ikke til det andre får til og alle de problemene man må slite med på skolen. Derfor er angst og depresjon vanlig. Noen har det kun i skole ungdomattiden andre vokser ifra det. Anonymkode: e9d2b...d69 Glemte å si: Ikke alle har tileggsdiagnose heller. Men kan ha... Anonymkode: e9d2b...d69
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #27 Skrevet 15. oktober 2019 De kuleste folka jeg kjenner har adhd. Livsglad, energisk, levende og snille ❤️❤️❤️ Anonymkode: 2a24d...bee 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå