Gå til innhold

Asiatisk- Indisk? matrett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden fikk jeg servert en fantastisk deilig middag av en som hadde bodd i India over en lengre periode (er ikke sikker på om retten var indisk). Denne matopplevelsen har jeg tenkt mye på og forøkt og finne en oppskrift.

https://www.masalaherb.com/chicken-cabbage-stir-fry/ <--- Dette er den oppskriften jeg har funnet som ser mest riktig ut. Jeg husker det var kylling, ingefær, kål, en spicy saus og Peanøtter som tilbehør. Jeg tenker å prøve å lage denne retten, men jeg føler det som mangler er den spicy sausen.

 

Er det noen her med asiatisk bakgrunn som kjenner til retten jeg ønsker å lage? 

Anonymkode: 4f43d...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har noen tips? 🙁 Drømmer om denne retten hver dag! evt. noen som har tips til saus? 

Anonymkode: 4f43d...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du lenker til ligner en pad thai, så kompisen kan være inspirert av dem.

Men det er trolig umulig å finne en oppskrift på matretten kompisen din laget - få mennesker bruker oppskrifter på retter de like og lager ofte - man slenger bare sammen etter hukommelsen, erstatter en ingrediens med en annen for variasjon og etter årstid og improviserer. Oppskrifter er øyeblikksbilder av en rett der og da, og blir trolig aldri laget slik igjen noe sted. 

Standard saus til denne type retter inneholder sukker(eller honning, eller sirup) chili, hvitløk, eddik, sitronsaft(eller limesaft, eller tamarind), soyasaus, sesamolje og et nøttesmør (eller tahini).

Anonymkode: d21b1...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lage både curry og thai-inspirert saus (vet ikke hva det heter). Thai-sausen er veldig enkel. Du bare blander alt dette i en bolle og heller over kylling/svin i stekepanne: 3dl kokosmelk, 2 spiseskjeer peanøttsmør, og red curry paste, etter smak.

Standard curry lager jeg slik:

Fres sammen 1 løk, hvitløk etter smak, chili, krydder (spisskummen, chili, koriander, tandori eller tikka masala/krydder, ingefær). Deretter 3-4 tomater. Så pleier jeg å kjøre det med en stavmikser. Du kan også tilsette en paprika, om du ønsker mer rød farge. Mot slutten kan du tilsette litt fersk ingefær. Min pakistanske kjæreste synes det er veldig godt, og han er veldig vant til sånn mat.

Anonymkode: 5faab...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2019 at 5:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg kan lage både curry og thai-inspirert saus (vet ikke hva det heter). Thai-sausen er veldig enkel. Du bare blander alt dette i en bolle og heller over kylling/svin i stekepanne: 3dl kokosmelk, 2 spiseskjeer peanøttsmør, og red curry paste, etter smak.

Standard curry lager jeg slik:

Fres sammen 1 løk, hvitløk etter smak, chili, krydder (spisskummen, chili, koriander, tandori eller tikka masala/krydder, ingefær). Deretter 3-4 tomater. Så pleier jeg å kjøre det med en stavmikser. Du kan også tilsette en paprika, om du ønsker mer rød farge. Mot slutten kan du tilsette litt fersk ingefær. Min pakistanske kjæreste synes det er veldig godt, og han er veldig vant til sånn mat.

Anonymkode: 5faab...9f7

Denne

Anonymkode: c9ef5...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...