Gå til innhold

Hvorfor tabu å trene for utseendets del?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min eneste motivasjon for å trene er å få/opprettholde en kropp jeg utseendemessig er fornøyd med. Den dagen jeg begynner å skrante får jeg sikkert annen motivasjon for å trene (helse), men nå er det kun ønsket om å være og føle meg DIGG som drar meg på trening. Likevel, når PT eller andre spør om hvorfor jeg trener svarer jeg alt mulig annet piss.

Hvorfor er det så vanskelig å være ærlig på dette?

Anonymkode: c87cf...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du i middelklassen? Har du høyere utdanning? Da er det jo naturlig skjønnhet som gjelder. Og frisk luft og bra kosthold. Utseende skal liksom ikke være så viktig. Klassemarkører med andre ord. 

Jeg hadde sagt det til PT dersom jeg ville ha fin rumpe, men nå har jeg trent med han lenge og vi prater om alt mellom himmel og jord. Og jeg er såpass gammel at jeg ikke bryr meg så mye om utseende på stussen min.

Anonymkode: 2b3d0...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i middelklassen? Har du høyere utdanning? Da er det jo naturlig skjønnhet som gjelder. Og frisk luft og bra kosthold. Utseende skal liksom ikke være så viktig. Klassemarkører med andre ord. 

Jeg hadde sagt det til PT dersom jeg ville ha fin rumpe, men nå har jeg trent med han lenge og vi prater om alt mellom himmel og jord. Og jeg er såpass gammel at jeg ikke bryr meg så mye om utseende på stussen min.

Anonymkode: 2b3d0...8b0

Manglet den siste setningen: hadde aldri sagt det på jobben da. At jeg trente for å få fin rumpe. Da hadde folk ledd seg skakk. Akademisk jobb. 

Anonymkode: 2b3d0...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en motivasjon for de fleste som trener, så er ikke enig i at det er tabu. Men er det virkelig den eneste motivasjonen for deg? Får du ikke økt energi og velvære av treningen, er det ikke deilig etterpå? Hvis ja, så er jo ikke utseendet den eneste motivasjonen for deg likevel.

Anonymkode: 21739...c6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en motivasjon for de fleste som trener, så er ikke enig i at det er tabu. Men er det virkelig den eneste motivasjonen for deg? Får du ikke økt energi og velvære av treningen, er det ikke deilig etterpå? Hvis ja, så er jo ikke utseendet den eneste motivasjonen for deg likevel.

Anonymkode: 21739...c6d

Jeg synes ikke det at mange deler den motivasjonen, er synonymt med at det ikke er tabu.

Jeg er enig med TS. Det er veldig sjeldent jeg hører folk si at de trener for utseendet. Det er alltid "få bedre kondis", "bli sterkere", osv. Det er nok noe jantelov inni bildet her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo igjen i kles-trådene også. Treningstøy skal liksom kun være funksjonelt, man skal ha fullt fokus på seg selv og treninga, osv. Det er liksom ikke greit å se fin ut på trening. Jeg har også vært borti andre bilforum der folk kritiserer andres valg at folk betaler 3000 ekstra for dynamiske blinklys - "du ser det jo aldri selv". Det er liksom typisk norsk - ikke tro du er noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener bare for å ha en kropp som jeg føler med fin/sexy i, og fordi jeg liker det at menn er tiltrukket av kroppen min. Tror ikke jeg ville hatt noe problem med å si til PT at jeg trener kun for å se bra ut. Men jeg er litt rar da, og skjønner poenget til TS. Det er liksom noe man ikke skal si. Men det er lov å ha lyst på en stram og sexy kropp!

Endret av mlifjeld
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å si den egentlige grunnen til PT. PT skal jo legge opp et program for at du skal nå målet ditt, så om du sier "få bedre kondis" lager PT et opplegg for å oppnå det målet. Da får du kanskje ikke den rumpa du ønsker, og PT klarer kanskje ikke å motivere deg godt nok til å få god kondis, dvs ikke gjøre jobben sin. 

Er det fin rumpe du vil ha, så må du si det, selv om det er overfladisk. Det er utrolig vanlig mål å ha, iaf om man leser på treningsforumet.

Anonymkode: 26c32...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for helsa (familiære årsaker til at jeg bør/må), og motiveres av utseendet. For kroppen er fin og godt trent. Det er jeg ærlig om. Men tøyet mitt blir fort litt utvasket i farge osv, så er ikke veldig trendy på gymmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns overhodet ikke det er tabu å si at man trener for utseendets skyld, hvorfor skulle det være det?   Det er jo mange som trener mye av bare den grunnen alene.  En trenet kropp er ofte mer attraktiv en en fullstendig utrenet en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SupaWoman skrev:

Jeg syns overhodet ikke det er tabu å si at man trener for utseendets skyld, hvorfor skulle det være det?   Det er jo mange som trener mye av bare den grunnen alene.  En trenet kropp er ofte mer attraktiv en en fullstendig utrenet en. 

Har vi samme forståelse av ordet tabu? Det er snakk om den allmenne oppfatninga, ikke hva du synes. Det er nå slik at du sjelden hører folk si "jeg trener for å få fin rumpe", "jeg trener for å få en bred rygg" osv. Mulig du er uenig i det, og at det er vanlig i din krets, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Har vi samme forståelse av ordet tabu? Det er snakk om den allmenne oppfatninga, ikke hva du synes. Det er nå slik at du sjelden hører folk si "jeg trener for å få fin rumpe", "jeg trener for å få en bred rygg" osv. Mulig du er uenig i det, og at det er vanlig i din krets, men.

Nei, jeg har aldri før hørt at det er skammelig/tabu og si at man trener for utseendets skyld.  Syns det er merkelig at DET skal være et tabu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for å se bedre ut. Har født tre barn så jeg bærer preg av det. Min PT sa at nesten alle trener for å se bra ut. At det er hovedmotivasjonen. Så de gjennomskuer nok svarene. Jeg svarte hvertfall at jeg ville at mannen skulle bli stressa og usikker igjen når jeg skulle på byen 😂 ingen grunn til å bli stressa nå for å si det sånn. 

Anonymkode: f820d...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, SupaWoman skrev:

Nei, jeg har aldri før hørt at det er skammelig/tabu og si at man trener for utseendets skyld.  Syns det er merkelig at DET skal være et tabu. 

Igjen, man snakker sjelden om tabuer - det er jo nettopp det et tabu er. At du aldri har hørt at det er tabu, betyr ikke at det ikke er tabu. Hadde du derimot hørt veldig mange IRL snakke om at de trener for utseendet, så hadde du kunnet si at ditt inntrykk er at det ikke er tabu. Jeg hører sjelden folk begrunne treninga si med estetikk som hovedmotivasjon.

Jeg synes ikke det er merkelig at det er tabu. Utseendefokus regnes som overfladisk, og trening har også mange andre positive helsefordeler, så du kan enkelt begrunne hvorfor du trener med at du først og fremst ønsker helseeffekter, uten å risikere å måtte tape ansikt og virke overfladisk. Spesielt siden man implisitt signaliserer at man kanskje ikke synes det er gøy å trene - det at man likevel velger å gjøre det, forsterker bare at man virker overfladisk.

Så jeg synes forklaringa er enkel. Men jeg er selvsagt ikke enig i at det bør være sånn, og personlig sier jeg det som det er, at jeg trener for å se bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en motivasjon for de fleste som trener, så er ikke enig i at det er tabu. Men er det virkelig den eneste motivasjonen for deg? Får du ikke økt energi og velvære av treningen, er det ikke deilig etterpå? Hvis ja, så er jo ikke utseendet den eneste motivasjonen for deg likevel.

Anonymkode: 21739...c6d

At mange har det som motivasjon betyr ikke at det ikke er tabu da. Jeg går ikke på trening for å få en energiboost nei, jeg har opplevd det, men kanskje ikke så sterkt som andre. Er ikke akkurat som en rus av velvære.

Anonymkode: c87cf...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, mlifjeld skrev:

Jeg trener bare for å ha en kropp som jeg føler med fin/sexy i, og fordi jeg liker det at menn er tiltrukket av kroppen min. Tror ikke jeg ville hatt noe problem med å si til PT at jeg trener kun for å se bra ut. Men jeg er litt rar da, og skjønner poenget til TS. Det er liksom noe man ikke skal si. Men det er lov å ha lyst på en stram og sexy kropp!

Har forsåvidt sagt til PT at jeg ønsket å jobbe sånn og sånn med rumpa, akkurat det synes jeg var relativt ufarlig, selv om hun "arresterte" meg med å snakke om at målet med øvelsene hennes var funksjonalitet.

Anonymkode: c87cf...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel ikke tabu, det er derfor jeg trener også. men derimot synes jeg det er litt harry å ha personlig trener for å oppnå den perfekte kroppen når du er et helt vanskelig menneske (ikke kjendis) Da tenker jeg at man tar seg selv litt for høytidelig på en måte. 

Anonymkode: 0b8b7...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Alle trener vel for å se bra ut, men det er så mange andre gode grunner til å trene, så da er det greit å flagge noe som alle kan kjenne seg igjen i uten å provosere.
I tillegg er det ulikt hvordan hver enkelt prioriterer hva som er viktigst. Det samme ser vi når det gjelder klær, ikke mange tør si rett ut at de synes det er fint når klær gjør deg sexy for andre. Her snakker vi om store elefanter i rommet.
Ikke alt egner seg å like godt å si høyt. Det tar seg feks ikke ut å spørre en overvektig på treningsstudio: "Nå hvordan går det med slankingen?". Da spør du heller: hvordan går det med treningen? 

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 20.16, SupaWoman skrev:

Nei, jeg har aldri før hørt at det er skammelig/tabu og si at man trener for utseendets skyld.  Syns det er merkelig at DET skal være et tabu. 

Men generelt i Norge er det ofte følsomt å snakke om ting man gjør for å bedre utseende, man blir lett satt i bås og det er liksom ikke måte på hvilke problemer en har med seg selv osv osv... 

På en måte forstår jeg TS, men råder deg likevel til å være dønn ærlig med PT. Treningen kan tilpasses det utseende du liker, det er ikke sikkert du trener optimalt hvis PT ikke vet hva som er ditt mål med treningen ;) ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke tabu, det er derfor jeg trener også. men derimot synes jeg det er litt harry å ha personlig trener for å oppnå den perfekte kroppen når du er et helt vanskelig menneske (ikke kjendis) Da tenker jeg at man tar seg selv litt for høytidelig på en måte. 

Anonymkode: 0b8b7...be5

Det at du synes det er harry, beviser jo egentlig at (og hvorfor) det er tabu. "Du må være kjendis hvis du skal få profesjonell hjelp til å se bra ut. Hvis ikke er du harry".

Endret av Pierre Gynt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...